Långsiktigt sparande i Thailand

Aktieportfölj i Thailand är ingen bra grej, då får du skatta fett på vinsten. Fixa en utländsk kapital försäkring. Föredrar själv dom Svenska fast kanske inte går att öppna om man inte är skriven i Sverige. Öppna en på farsan, han kan du väl lita på med dina aktier [emoji28] [emoji28] [emoji6]
Lär jag inte göra.
Jag har aktieportfölj på Svenskt konto men använder det inte längre när jag skrivit ut mig, vet aldrig hur skatteverket kan börja krångla.
Swedbank säger att jag kan handla men får komma ner till dom och signera massa papper så att bara dom pengarna beskattas.
Låter som risk och problem med skatteverket i mina öron.
Ta in pengar till Sverige som är intjänade utomlands och inte beskattade i Sverige köpa aktier och deklarera på dom och utskriven på det, låter som flera problem kan uppstå och en jäkla massa pappersexercise.

Lär jag inte göra.
Jag har aktieportfölj på Svenskt konto men använder det inte längre när jag skrivit ut mig, vet aldrig hur skatteverket kan börja krångla.
Swedbank säger att jag kan handla men får komma ner till dom och signera massa papper så att bara dom pengarna beskattas.
Låter som risk och problem med skatteverket i mina öron.
Ta in pengar till Sverige som är intjänade utomlands och inte beskattade i Sverige köpa aktier och deklarera på dom och utskriven på det, låter som flera problem kan uppstå och en jäkla massa pappersexercise.

Gör om din depå på swedbank till en ISK så kan du sova lugnt, den kan dom inte beskatta, blir bara en schablonavgift som är en fis i rymden mot det du kommer få skatta i Thailand.

Tänkte skriva lite längre om detta här men hoppar det, du kan få lite bra länkar via pm istället.

PS!
Rätt säker på att du kan öppna en ISK via din internetbank hos swed utan att skriva på ett enda papper, går iaf på handelsbanken.

Gör om din depå på swedbank till en ISK så kan du sova lugnt, den kan dom inte beskatta, blir bara en schablonavgift som är en fis i rymden mot det du kommer få skatta i Thailand.

Tänkte skriva lite längre om detta här men hoppar det, du kan få lite bra länkar via pm istället.
Den kan man väl inte ha som utskriven.

Banken i Sverige verkar inte bry sig om jag är utskriven papprena vi skulle skriva på hos banken var av skatteskäl för att skydda mig mot att bli beskattad som inkomst på pengarna som jag förde in.
Kommer ingen info till banken att man är utskriven iallafall verkar det inte som det.
En gång ville jag ha något skickat till mig och dom kunde bekräfta min utlandsadress som var registrerad hos skatteverket, men det kunde dom inte sa dom.
Adressinformation om utflyttade var ingen offentlig handling och bara myndigheter som fick ta del av den.

Nu sist hade dom skickat mitt nya Visa kort till min senaste adress i Sverige ett flertal gånger men fått det i retur så hade skickat meddelande på min internetbank om jag inte bodde där längre.

Har sagt till dom flera gånger att jag är utflyttad och bla. frågat om möjlighet med aktiehandel som utflyttad, inga problem har dom sagt boka en tid och kom ner så fixar vi med pepprena skattemässigt.

Jag har aldrig fått något nej från banken i Sverige som satt sig på tvären.

Det är skatteverket jag inte vill krångla med, för jag in pengar som utflyttad i Sverige som inte är skattepliktiga i Sverige men kommer dom in där kanske det blir annat liv i lådan, redovisning av vad pengarna kommer ifrån, kanske blir vel mellan Svenska, Norska, Thailändska och Bahamas skattemyndigheter.

Nä väck inte den björn som sover, jag har fått godkänt av Svenska skatteverket att så jag gör nu är godkänt och rätt, det var dom som sa till mig första gången att detta som gäller för mig när jag flyttar.

Förra året fick jag godkänt av Norska skatteverket då det höll på och bli lite vel där men visade sig att jag hade rätt och det var tur det för dök upp en rejäl skattesmäll där men efter lite tjöt fram och tillbaks drog dom tillbaka den.
Dom var lite shockade ombord Norrmännen dom hade aldrig hört om någon som fått rätt mot skatteverket i Norge innan.
Men var rederiet som hade gjort fel och fyllt i mina uppgifter i fel skattekollumn ;) Men nu har jag även från dom att jag gör rätt och det är godkänt.

Men skulle jag börja ta min lön till Sverige så kan det nog bli annorlunda Bahamas och Sverige har fortsatt inget skatteavtal och många Svenska sjömän som har haft problem med det när dom kommit till Sverige efter vart på Bahamasbåt, då har det både blivit egenavgifter och löneskatt.

Så jag följer skatteverket och håller mig borta för inte så säker på bankens kunskap i frågan.

Kapitalförsäkring kan ni ju berätta mer om då så vi kan återgå till sparande.

Banken i Sverige verkar inte bry sig om jag är utskriven papprena vi skulle skriva på hos banken var av skatteskäl för att skydda mig mot att bli beskattad som inkomst på pengarna som jag förde in.
Kommer ingen info till banken att man är utskriven iallafall verkar det inte som det.
En gång ville jag ha något skickat till mig och dom kunde bekräfta min utlandsadress som var registrerad hos skatteverket, men det kunde dom inte sa dom.
Adressinformation om utflyttade var ingen offentlig handling och bara myndigheter som fick ta del av den.

Nu sist hade dom skickat mitt nya Visa kort till min senaste adress i Sverige ett flertal gånger men fått det i retur så hade skickat meddelande på min internetbank om jag inte bodde där längre.

Har sagt till dom flera gånger att jag är utflyttad och bla. frågat om möjlighet med aktiehandel som utflyttad, inga problem har dom sagt boka en tid och kom ner så fixar vi med pepprena skattemässigt.

Jag har aldrig fått något nej från banken i Sverige som satt sig på tvären.

Det är skatteverket jag inte vill krångla med, för jag in pengar som utflyttad i Sverige som inte är skattepliktiga i Sverige men kommer dom in där kanske det blir annat liv i lådan, redovisning av vad pengarna kommer ifrån, kanske blir vel mellan Svenska, Norska, Thailändska och Bahamas skattemyndigheter.

Nä väck inte den björn som sover, jag har fått godkänt av Svenska skatteverket att så jag gör nu är godkänt och rätt, det var dom som sa till mig första gången att detta som gäller för mig när jag flyttar.

Förra året fick jag godkänt av Norska skatteverket då det höll på och bli lite vel där men visade sig att jag hade rätt och det var tur det för dök upp en rejäl skattesmäll där men efter lite tjöt fram och tillbaks drog dom tillbaka den.
Dom var lite shockade ombord Norrmännen dom hade aldrig hört om någon som fått rätt mot skatteverket i Norge innan.
Men var rederiet som hade gjort fel och fyllt i mina uppgifter i fel skattekollumn ;) Men nu har jag även från dom att jag gör rätt och det är godkänt.

Men skulle jag börja ta min lön till Sverige så kan det nog bli annorlunda Bahamas och Sverige har fortsatt inget skatteavtal och många Svenska sjömän som har haft problem med det när dom kommit till Sverige efter vart på Bahamasbåt, då har det både blivit egenavgifter och löneskatt.

Så jag följer skatteverket och håller mig borta för inte så säker på bankens kunskap i frågan.
En ISK får man bara öppna om man är fullt skatteskyldig i Sverige. banken får uppgifter om en person flyttar ut, det är möjligt att de inte får adressen (eftersom man inte är folkbokförd längre).

Man är skyldig också att tala om för banken om det skulle ändras, men banken borde få den informationen.

Man beskattas en lite skatt på de insättningar man gör och en schablonskatt på värdet av innehavet. Ingen reavinst skatt eller förlustavdrag (så den är bara bra om portföljen går med vinst). Skatten avgörs av stadslåneräntan, så väldigt låg nu!

Normalt sett skattas man ju per affär man gör av värdepapper.

Allt skickas till Skatteverket, om dem märker att man inte hade rätt att ha denna, då man är utskriven, så kommer de begära att kontot konverteras till vanliga konto med traditionell skatt och att alla affärer genomförda också ska räknas om. Så det kan bli dyrt om man daytradat och haft bra med vinst.

Kapitalförsäkring har numera motsvarande skatteupplägg, reglerna är dock lite annorlunda och man kan nog inneha denna som inte fullt skatteskyldig i Sverige. Dock är det skillnad i ägande en kapitalförsäkring äger banken och du är förmånstagare, medan en ISK äger du (viktigt om banken går i konken). Vissa Kapitalförsäkringar är dyra, så kolla runt.

När det gäller kapitalförsäkring så skickas inga uppgifter överhuvudtaget till skatteverket.

Mycket riktigt så försvinner nog det mesta av pengarna om bolaget där man har sin kapitalförsäkring går i konken. Men det har ännu aldrig inträffat någonsin, inte heller att en bank konkat och folk förlorat pengar. Detta i Sverige alltså.
Ex Nordnet eller Avanza anses som mycket säkra att ha kapitalförsäkring hos.

När det gäller kapitalförsäkring så skickas inga uppgifter överhuvudtaget till skatteverket.
Dessutom så skulle du kunna få in din lön på swedbank Jonas utan att skatta i Sverige. Sverige har nämnligen inte rätt och kan inte beskatta dig om du är skriven utomlands och inte utför ditt arbete i Sverige. Men båten kanske kör inom Svenskt terretorial vatten?

Mycket riktigt så försvinner nog det mesta av pengarna om bolaget där man har sin kapitalförsäkring går i konken. Men det har ännu aldrig inträffat någonsin, inte heller att en bank konkat och folk förlorat pengar. Detta i Sverige alltså.
Ex Nordnet eller Avanza anses som mycket säkra att ha kapitalförsäkring hos.
HQ Bank gick väl i konken, eller blev de uppköpta i sista stund? Dock hade de väl inga privatsparare som inte hade råd att förlora sina pengar ;)

Ja jag har tänkt att höra med Bangkokbank om aktieportfölj samtidigt som jag är nere och kolla upp dom här räntekontona.
Vet inte om man behöver workpermit för att driva aktiehandel på Thailändsk bank? Jag har ju fått fondkonto redan.
Kommunisten Jonas är tyvärr för obegåvad att förstå kapitalism. Någon "Happy ending" lär han nog inte hitta där, förutom i staden enligt hans profilfoto. Sätt du, Jonas, in dina rubel på Swedbank, för de ger 0% ränta, så du inte misstas för en kapitalist som utsuger folket.

Intressant avslut på veckan, spännande nu att se vad Janet Yellen fixar för avslut i usa.

Vad finns det för alternativ på långsiktigt sparande i Thailand?

Hur ser ni på att ha sparandet i Sverige eller i Thailand (finns ju valutarisk och risk att ha sparande i ett land med militärdiktatur)?

Janne ! vill du bygga upp en ekonomi i Thailand, så är det mark och fastigheter du ska köpa och sälja .Den lilla ränta som bankerna erbjuder blir man inte rik på . Du får inte äga mark i Thailand, men din hustru eller flickvän får göra det.
Köp inte av mäklare utan genomför affären med säljaren själv då får du det bästa priset

Senast redigerad av en moderator:
Janne ! vill du bygga upp en ekonomi i Thailand, så är det mark och fastigheter du ska köpa och sälja .Den lilla ränta som bankerna erbjuder blir man inte rik på . Du får inte äga mark i Thailand, men din hustru eller flickvän får göra det.
Köp inte av mäklare utan genomför affären med säljaren själv då får du det bästa priset

Skulle nog i stället spela på lotto i stället, samma risk som dina tips.

Skulle nog i stället spela på lotto i stället, samma risk som dina tips.

Jag förstår vad du menar , men har man träffat en thaipartner som man kan lita på till 100 % då är det inga problem. Det behöver inte vara en thaikvinna det kan oxå vara en thaiman som man genomför en gemensam affär med. Det är alltid ett risktagande då man ska göra en affär, och så är det oxå i Sverige Det finns mycket bra och trovärdiga människor i Thailand oxå som i ett annat land ingen skillnad. Faranger som köper ex ett hus i Thailand ska se till att deras namn blir oxå inskriven i Shanoden vid Lantmäteriet och som den som erlagt pengarna för markköpet. Ägare till marken är en Thaimänniska. Det är en sak att äga marken, och en annan sak vem som äger pengarna då affären genomfördes .

Jag förstår vad du menar , men har man träffat en thaipartner som man kan lita på till 100 % då är det inga problem. Det behöver inte vara en thaikvinna det kan oxå vara en thaiman som man genomför en gemensam affär med. Det är alltid ett risktagande då man ska göra en affär, och så är det oxå i Sverige Det finns mycket bra och trovärdiga människor i Thailand oxå som i ett annat land ingen skillnad. Faranger som köper ex ett hus i Thailand ska se till att deras namn blir oxå inskriven i Shanoden vid Lantmäteriet och som den som erlagt pengarna för markköpet. Ägare till marken är en Thaimänniska. Det är en sak att äga marken, och en annan sak vem som äger pengarna då affären genomfördes .
Thai får inte köpa mark med pengar intjänade av Farang inte ens om ni är gifta, det som skall skrivas under är att du inte har någon del i pengarna och inte kan göra några anspråk vid skiljsmässa.
Så det du skriver på är att du avsäger dig alla framtida anspråk.

A Thai national married to a foreign national may acquire land in Thailand but it must be assured that the land will be a personal property of the Thai spouse and not a jointly owned asset between husband and wife based on marital property laws. The Thai and foreign spouse must prove to the land official upon ownership registration that the money used for the purchase is personal property of the Thai spouse according to section 1471 and 1472 Civil and Commercial Code and/ or supply an land office official certify letter stating that the spending on land is separate property (Sin Suan Tua) or personal asset of the Thai spouse, and not a personal property of the foreign spouse or jointly owned property (sin som ros) between husband and wife.

The above land office letter of confirmation or certify letter is based on a regulation issued by the Ministry of Interior issued March 23, 1999. Prior to this date a Thai married to a foreigner stricktly spoken lost the right to acquire land because such purchase could create joint land ownership between the foreign and Thai spouse (sections 1470 to 1474 civil code) or the Thai could be considered acting as the agent on behalf of the foreign spouse which is both illegal under the land code act.

Läs vidare i länken nedan vill inte klistra in hela.

http://www.thailandlawonline.com/ar...and-purchase-thai-married-to-foreign-national

En förutsättning för att tjäna pengar är ju att man kan sälja huset/marken igen och då för mer än man haft i kostnader. Där kommer Långemans lotto jämförelse bra till pass. Träffa en tysk i helgen som köpte mycket centralt belägen mark i Hua Hin för drygt 10 år sen och byggde div hus på denna. Hade varit en mycker god affär om dom inte hade byggt en fotbollstadion precis vägg i vägg med alla hans hus, jvla oväsen därifrån och ingen fn som vill köpa av honom nu. Vad som händer på granntomten i framtiden kan man inte skydda sig emot här där inga lagar om buller lr dyl finns.

En förutsättning för att tjäna pengar är ju att man kan sälja huset/marken igen och då för mer än man haft i kostnader. Där kommer Långemans lotto jämförelse bra till pass. Träffa en tysk i helgen som köpte mycket centralt belägen mark i Hua Hin för drygt 10 år sen och byggde div hus på denna. Hade varit en mycker god affär om dom inte hade byggt en fotbollstadion precis vägg i vägg med alla hans hus, jvla oväsen därifrån och ingen fn som vill köpa av honom nu. Vad som händer på granntomten i framtiden kan man inte skydda sig emot här där inga lagar om buller lr dyl finns.
Det finns väl ingenting någonstans som är kassaskåpssäkert. Jag tycker synd om tysken, han kunde väl aldrig ana någonting sådant.

Iofs så är priserna på lägenheter vid Friends Arean dyrare än lite längre bort ...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp