Lära sig Thai

när jag försöker läsa något på thai så börjar jag ofta med att förstora texten. jag tycker det är jättejobbigt när just thailändsk text är liten. jag får verkligen anstränga mig då. jag har som många i min ålder över 40 problem när jag läser men det är lättare med svenska bokstäver - ganska naturligt kanske.

marianne

Köpte igår en ord/frasbok (Learn Thai 2) som man installerar i datorn. Den har idagsläget över 2100 ord/meningar och över 2000 ljud. Om jag förstått det rätt så uppdateras den då och då.

Den innehåller även bl.a. alfabetet med ljud och en skrivdel som man kan skriva på thai och även thailänskt tangentbord. Sen så kan man plocka ut dom orden man vill lära sig och spara i en egen fil, har dock inte hunnit titta på den biten än.
Sen så finns det en övningsdel iaf på alfabetet där man får upp en bild på t.ex en kista och så hur det utalas (tecknet visas ej) och då ska man klicka på rätt tecken på det thailänska alfabetet. Tycker den delen är ok för såna som mig som knappt kan läsa thai, då kan man lära sig alfabetet fortare (inbillar jag mig iaf).

Den kostar 50 dollar (40 + 10 dollar i moms)

Mer info och bilder finns på: http://www.learn-thai.com/learn-thai/pr ... ?shm2=true

Jag tycker den är helt ok, har bara tittat på den i ca: 2 timmar

Har börjat med att skriva dom orden meningarna jag vill lära mig, endast på thai med hjälp av ord/frasboken jag köpte. Använder skrivdelen (note pad), man kan spara det man skriver i .htm (man kan bara skriva på thai i note pad)
Har där börjat från början med ord som: Hej, tack, ja, nej, hur mår du osv. Sen så är det bara att plugga det man skrivit på thai.

Det ser då ut så här:

สวัสดี
สบายดีไหม
ผมสบายดี
ใช่

Har numera det thailänska alfabetet och hur man utalar varje tecken på svenska som bakgrundsbild plus 5-6 ord/meningar på endast thai som byts ut efter hand som jag lär mig att läsa dom. Använde photoshop för detta.

Tyckte detta var en bra sak då datorn står på när jag är hemma, då blir jag tvungen att läsa på alfabetet och orden/meningarna när jag inte gör något annat med datorn

jag tycker att karaoke låtar ger mig mycket. man kan förstora bilden så den täcker hela skärmen och så kan man pausa när man vill. jag brukar köra en mening åt gången. eftersom samma ord brukar förekomma i många texter och ofta ett flertal ggr i samma låt så får man en bra bild över stavningen.
när man kommit upp i min ålder så memorerar man inte ett ord lika snabbt som förr utan nu behöver jag nöta in orden. jag vet inte om det är så för er men så upplever jag det. det går inte så snabbt framåt men det går i alla fall framåt och vem har bråttom. man har ju kul under tiden.

jag får ofta förvånade reaktioner över mitt intresse om thailand och språket. de verkar nästan tycka att jag är lite konstig men för mig känns det helt rätt.

ha re gött
marianne

Rekommenderar Reading and Writting Thai serien av Marvin J Brown håller hög klass.
Bra ordlistor är Thai-Engelska

Thai-English Students Dictionary 1966 i massor med reprint av Mary R. Haas
och
Thai-English Dictionary av Mcfarland 1944 är ett måste för den seriösa studenten. Finns också i en massa upplagor. Även om hans transkribering är hemsk

Skulle också rekommendera

Thai - English Dictionary av Domnern-Sathienpong
är mycket bra för den som letar efter bra ordval i Engelska.

Finns också en mängd olika äldre ordlistor som är intressanta av både Engelska och Franska missionärer i Thailand. Den äldsta från 1830 Handskriven av Jones.

Ibland krävs det att man har en Thai-Thai ordlista speciellt om det är buddhistiska texter.

Finns också en massa special ordlistor inom medicin, ekonomi, juridik, teknik, militära termer etc.

Sen finns det dialekt ordlistor, oftast brukar det vara
Dialekt - Thai dock, men den avlidne dialekt legenden William J Gedney har fått en del publicerat genom sin student Thomas Hudak.
(Tai (skilj på Thai och Tai) dialekter talas inte bara i Thailand utan i Laos, Kina, Vietnamn, Indien, Burma och vid ett fåtal områden över gränsen i Malaysia.

Har Samlat på mig ett antal genom åren och har nu omkring 30-40 Thai-Engelska Engelska-Thai relaterade ordböcker.

De Svenska som finns är inte bra, dock ej kollat den relativt nyutgivna av ?? men har beställt den från Adlibris.

Har nu börjat att chatta med en brud i Bangkok, jag lär henne skriva (i första hand) på svenska och sen så ska jag se hur jag ska göra med uttalen, tror jag lägger upp ljudfiler åt henne, och hon lär mig Thai, då skriver hon bara the thailänska ordet/meningen på thai och sen vad det betyder på engelska.

Det var en polare därnere som frågade om jag hade lust att hjälpa hennes polare att lära sig svenska och att hon då skulle hjälpa mig med att skriva på thai, dock så är hennes engelska inte den bästa så jag sa åt henne att det räcker med att hon skriver det thailändska ordet/meningen så klurar jag ut uttalet efter hand, jag vet iaf vad det betyder på engelska.

hej!!

det tror jag är ett bra sätt att lära sig på. man har ju ingen aning i förväg vad hon tänker skriva så det blir till att gnugga de grå. jag är säker på att du lyckas även om man inte förstår fullt ut. kan man se sammanhanget så kan man lära sig mycket.

lycka till
marianne

Det tror jag också. Dock så har jag hittat utal på dom meningarna jag frågade om runt om på nätet (dock bara på engelska men det är bättre än ingenting), framför allt på den thailänska sökmotorn. Sen att man inte förstår allt när man chattar med varandra spelar ingen roll.

Sen så lär man sig mer och mer efterhand då man kan skriva fler och fler ord/meningar på thai och framför allt då man kan prata och skriva mer på deras språk dagligen/nästan dagligen. I dag så satt vi i ca: 2 timmar och chattade på både svenska, engelsk och thai. Jag kopierar allt hon skriver på thai för att sen när man har tid leta upp uttalen på nätet. Sen är det bara att plugga i lugn och ro.

hej

nu har jag beställt Thai lärobok, den bok som man använder på folkuniversitetet. vi får väl se vad det ger. har ett antal olika språkkurser innan men det är alltid kul att testa nytt. hade anmält mig för ett par år sedan till en distanskurs i thai men hoppade av den eftersom jag under denna tid skulle befinna mig en månad resande i thailand tillsammans med ett annat par. kände att tiden inte fanns....

nu får vi se. alltid lär man sig väl något nytt.

marianne

har du den? tycker du att den är bra?

går du på folkuniversitetet och läser thai?

kursen har gått upp ifrån 1300 kr per termin till över 2000 kr förutom läromedel. det är ganska dyrt tycker jag.

ett tips för att lära sig läsa thai är att tiita på karaoke och när thaitecknen kommer upp frysa bilden och hålla något för den transkriberade texten. när man läst färdigt meningen kan man sätta på musiken igen och fortsätta så.
jag tycker att det funkar ganska bra - dessutom är tecknen i stor storlek vilket gör det mkt lättare för mig. när jag ser thaitecken i vanlig storlek i en text så blir texten nästan oläslig för mig. jag tycker att det är jobbigt även när jag har glasögon på mig men om jag gör texten större så faller det på plats.

med andra ord är man ju inte så ung längre. det tar längre tid att lära sig och man har taskig syn - men det ska inte stoppa mig.

marianne

hej!

jag har lagt märke till vid flera tillfällen att man på ex youtube transkriberat andra ord än vad thaitexten säger. det är lite kul när man börjar lägga märke till vad det egentligen står.

marianne

hej

vilken besvikelse.........
boken jag beställde hade jag redan hemma i en gammal låda. enda skillnaden var att den jag hade hemma var av ett betydligt äldre datum. dessutom har jag en skiva till. fy vad tråkigt. dessutom var den extremt basic. den höll jag på med 2002. där försvann ca 250 kr upp i rök.
det verkar vara svårt att få en bok som passar när man kommit en bit på väg.

marianne

Någonting som slog mig när jag var i Thailand var att dom flesta polarna därnere hade en thai-engelsk alternativt även engelsk-thai ordbok i telefonen. Dom betalar bara när dom slår upp ett ord, kollade lite på det och kan man bara läsa/skriva thai så har man alltid en ordbok till hands, måste nog fråga hur det fungerar lite mer och hur många ord den ordboken innehåller och var man får tag på den, kan vara en bra sak att ha nästa gång man är i Thailand ::)

jag fick en sån här språkkurs-bok om thai så har jag vart i thailand 6-7 gånger.jag är väldigt fashinerad av språket och undrar därför om vissa skickliga thaikunniga kunde hjälpa mig med stavningen.som i ordet ใช.
borde inte ช vara före ใ ?skulle uppskatta om nån hjälpte mig med det.för nästa vecka ska jag till thailand och (trot eller ej)jag är faktikskt bara ๑๒ år.
12 asså.

สวัสดี :wai:

Hej Humlae,
Om du går till Forum och vidare till Språkhörnan och klickar vidare till Lektioner, kan du hitta två trådar som besvarar dina frågor. Den ena står på första sidan och har rubriken Thailändska alfabetet/vokaler (Marianne) där du kan se de olika vokalernas placering i förhållande till konsonanten ก. Jag har också en tråd längst upp på sidan 2 med rubriken Vår standard för transskribering, där jag har både konsonanter och vokaler och om du tittar på vokaler så kan du se att jag har skrivit ett bindestreck (-) i stället för konsonant. Tyvärr blev första avdelningen med konsonanter väldigt rörig. Jag försökte ändra den nyss, men det blev inte något bättre.
Kul att du vill lära dig thai. Har du frågor, så är vi ju ganska många här spm kan besvara dem.
Lycka till-
Mvh
John-Lennart

"marianne " sa:
hej

vilken besvikelse.........
boken jag beställde hade jag redan hemma i en gammal låda. enda skillnaden var att den jag hade hemma var av ett betydligt äldre datum. dessutom har jag en skiva till. fy vad tråkigt. dessutom var den extremt basic. den höll jag på med 2002. där försvann ca 250 kr upp i rök.
det verkar vara svårt att få en bok som passar när man kommit en bit på väg.

marianne
Hej är det den här boken du menade
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917434482X
Mvh Peter

Alfabetet

Alfabete, kanse för någon

thaialfabetet.webp

läsa o skriva

ett sätt som jag använder mig av för att lära mig mer thai är att gå in på youtube o leta upp thai karaoke o ibland lyssnar jag bara o försöker hänga med i musiktexten, ibland läser jag en rad - stoppar o försöker läsa ord för ord, ibland skriver jag ner texten. mening för mening - tar en jäkla tid men man lär sig av att skriva samma ord många ggr...

testa gärna o säg vad du tycker

marianne :nod:

Liknande trådar

P
Svar
12
Visningar
5 K
A
D
Svar
2