legolas - Min berättelse - Jag flyttade till Thailand - Fråga mig vad ni vill

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vill faktiskt göra ett inlägg i denna tråd om ormar och djur i allmännhet ..
Jag är uppvuxen bland naturvetare (Biologer) med en far som ägnat större delen av sitt liv för att studera vår natur med dess innevånare ,då naturligtvis inkluderat Homosapiens, som även de ingår i den näringskedja som finns naturligt i vår natur ,varhelst vi befinner oss på jorden... Nåväl , min far min farfar , mina farbröder ,min morföräldrar mm ,alla har de liksom jag varit jägare och fiskare, tillika ett naturfolk .
Något jag lärt mig , döda aldrig vilt utan att ha kunskapen om varför du dödar , bedriv jakt som viltvård så består en livkraftig stam av våra däggdjur ,fåglar och reptiler .. varför döda en orm sade alltid min far , flytta den om den finns på fel ställe, att flytta en orm är enkelt , och bättre än att döda den till ingen mening ..

Detta bör Thaifolket ta till sig , allt skall dödas och ätas , min svärfar vill låna min fina kraftfulla Diana 54 cal22 , aldrig någonsin kommer detta att ske , sen skjuter han all fågel han kan i skogen , tur att Thai bara har hemgjorda skitbössor att tillgå , träffar inte en trädråtta på fem meter ens .... ;D

"Phonta " sa:
Jag vill faktiskt göra ett inlägg i denna tråd om ormar och djur i allmännhet ..
Jag är uppvuxen bland naturvetare (Biologer) med en far som ägnat större delen av sitt liv för att studera vår natur med dess innevånare ,då naturligtvis inkluderat Homosapiens, som även de ingår i den näringskedja som finns naturligt i vår natur ,varhelst vi befinner oss på jorden... Nåväl , min far min farfar , mina farbröder ,min morföräldrar mm ,alla har de liksom jag varit jägare och fiskare, tillika ett naturfolk .
Något jag lärt mig , döda aldrig vilt utan att ha kunskapen om varför du dödar , bedriv jakt som viltvård så består en livkraftig stam av våra däggdjur ,fåglar och reptiler .. varför döda en orm sade alltid min far , flytta den om den finns på fel ställe, att flytta en orm är enkelt , och bättre än att döda den till ingen mening ..

Detta bör Thaifolket ta till sig , allt skall dödas och ätas , min svärfar vill låna min fina kraftfulla Diana 54 cal22 , aldrig någonsin kommer detta att ske , sen skjuter han all fågel han kan i skogen , tur att Thai bara har hemgjorda skitbössor att tillgå , träffar inte en trädråtta på fem meter ens .... ;D
Ett klokt inlägg som genererade en karma från mig.
Vissa djurarter måste kan hålla efter då deras naturliga fiender blivit utrotade av oss människor eller vars biotop vi har förstört.

Samtidigt håller jag med Legolas när han berättar om gnälliga samer som förlorar några renar per år i en miljö som sedan urminnes tider haft rovdjur som tagit sin beskärda del av naturtillgångarna.
Även Lego fick en karma för detta.

"legolas " sa:
Vet inte riktigt hur jag skall svara dig FA. Men jag känner respekt, ja så är det nog, respekt för naturen vi lever i. Jag tycker fullt och fast att saker och ting på denna jord inte enbart är ämnade och finns där för att tillfredställa oss människor. Naturen finns där därför att det var den enda möjligheten för människan att utvecklas och leva vidare, det var att anpassa sig till naturen.

jag tror inte på att köra ett "eget" race i vår värld, och skita i om det reder sig framledes, lite ansvar är nog inte fel. Att slå ihjäl en orm, en apa en hund eller en människa vad är det för skillnad egentligen?? Att slå ihjäl en elefant, häst, noshörning eller en människa, vari ligger skillnaden....egentligen???

Nä jag känner respekt och tycker nu efter 5 års boende här att det är lite grand för jävvligt detta slå ihjälande som människorna på denna planet håller på med. Dert är ju inte bara här, även hemma i Sverige, så lipar renägaren med en hjord på 50.000 djur, när vargen snor åt sig sitt rättmätiga byte, kanske 100st djur om året....

Han lipar och ser bara att han förlorar X antal kronor till vargen.. Men han tänker aldrig efter att han faktiskt plockar en grymt stor andel ut ur naturen, och är inte alls beredd att betala tillbaka..... För det är just det renägaren skall göra tycker jag. Brukar han naturen så skall betala för det.

Så avslutningsvis, nä jag tycker inte att man godtyckligt skall slå ihjäl precis allting som rör på sig på denna planet.....

legolas

Håller med dig till viss del, jag har aldrig förstått tjusningen i att jaga för dödandets skull som många gör, bedrövligt. Men när det gäller giftormar är det ju lite vi eller dom, har ingen koll alls men enligt vad du skriver så riskerar dom ju inte utrotning precis och om man då håller ner beståndet lite ser jag bara som positivt för vem fn vill bli biten av en giftorm..

Men en grillad köttbit och en kall Leo slinker alltid ner eller hur.. ;)

"FA " sa:
" Här i Thailand så är det avskyvärt att se hur thailändska folket i stort sätt slaktar sina djur, trots deras enorma ansatser att utrota precis allting, så är klimat på djurens sida, och de förökar sig nästan lika bra som dessa asiatiska människor gör."

Tänk då hur mycket orm du hade fått se om dom inte slog ihjäl allt som kom i deras väg. Hade kanske inte varit fullt så mysigt att bo där i byn då...

Härligt att se din inställning till att du vill leva MED naturen och anpassa DIG,istället för att anpassa naturen till dina villkor.

Salmon

"legolas " sa:
Vet inte riktigt hur jag skall svara dig FA. Men jag känner respekt, ja så är det nog, respekt för naturen vi lever i. Jag tycker fullt och fast att saker och ting på denna jord inte enbart är ämnade och finns där för att tillfredställa oss människor. Naturen finns där därför att det var den enda möjligheten för människan att utvecklas och leva vidare, det var att anpassa sig till naturen.

jag tror inte på att köra ett "eget" race i vår värld, och skita i om det reder sig framledes, lite ansvar är nog inte fel. Att slå ihjäl en orm, en apa en hund eller en människa vad är det för skillnad egentligen?? Att slå ihjäl en elefant, häst, noshörning eller en människa, vari ligger skillnaden....egentligen???

Nä jag känner respekt och tycker nu efter 5 års boende här att det är lite grand för jävvligt detta slå ihjälande som människorna på denna planet håller på med. Dert är ju inte bara här, även hemma i Sverige, så lipar renägaren med en hjord på 50.000 djur, när vargen snor åt sig sitt rättmätiga byte, kanske 100st djur om året....

Han lipar och ser bara att han förlorar X antal kronor till vargen.. Men han tänker aldrig efter att han faktiskt plockar en grymt stor andel ut ur naturen, och är inte alls beredd att betala tillbaka..... För det är just det renägaren skall göra tycker jag. Brukar han naturen så skall betala för det.

Så avslutningsvis, nä jag tycker inte att man godtyckligt skall slå ihjäl precis allting som rör på sig på denna planet.....

legolas

Det var detta citat jag ville kommentera. Sorry!
Salmon

Iofs är ju giftormar inte trevliga , som lego skriver så är ju den ökända Isaan Viper riktigt otrevlig och dessutom ruggigt aggresiv, nu har ingen i vår omnejd sett densamma trots att vi lever i Isaan , kobrans gift är heller inte kul , stora skador som följd resterande av livet .. men sen att slå ihjäl alla ormar som Thai gör , nej det är ett riktigt oskick , lär dig vilka som är farliga , inte döda tillex snokar som "Ngo Hau Nam " och andra relativt harmlösa djur , vad gäller vargarna i Sverige så vill jag inte kommentera pga så mycken okunskap hos Svenska folket samt även att regeringen ljuger och bedrar de människor som aldrig sett en vargs härjningar men ändock har åsikter...

"legolas " sa:
Tänk Er själva att stövla omkring barfota som dom gör i knädjupt vatten där det krälar, kryper simmar och flyger omkring miljontals olika djur. Varav 99% ser du aldrig ens, i alla fall inte förrän det är alldeles försent. Jag fattar inte varför de går barfota,, där ligger mängder av snäckor som lever där, så att skära upp fötterna tillhör nog vardagen här tror jag....

Svärfar är risbonde och han använder stövlar ofta, jag kan inte svära på alltid men ofta. Sen är ju hans hud under fötterna lika stark som en kängas undersida så tror inte de skär upp sig så ofta!

"legolas " sa:
Exakt, bra skrivet där ledarn, det blir ett sattans pangande i skogen av alla dessa "jägare" som inte inser att deras tid är över för länge sedan. Ingen skillnad alls emot Thailand, förutom möjligen då att gemene man kanske inte dödar precis allting som andas och rör på sig i Sverige som de gör i Thailand

legolas
ps. karma till ledarn blev det förstås..

Ofta uttalas sådant av folk som inte vet ett skit om djur och natur ,tillika om jakt och Svensk jaktkultur......

jag tar inte upp detta till diskussion ,anledningen är att det inte går att diskutera om den ena parten är helt okunnig om förhållandet ifråga ... ;D ;D

"Phonta " sa:
Ofta uttalas sådant av folk som inte vet ett skit om djur och natur ,tillika om jakt och Svensk jaktkultur......

jag tar inte upp detta till diskussion ,anledningen är att det inte går att diskutera om den ena parten är helt okunnig om förhållandet ifråga ... ;D ;D
Okunniga eller ej..
Låt oss dra en parallell till fisket i Östersjön.
Nu är nog uppfattningarna hos en del på väg att ändras men ofta hör man fiskare som framhärdar att det absolut inte är brist på fisk i Östersjön medan rad efter rad av vetenskapliga institutioner hävdar motsatsen. Lite åt det hållet kan det vara hos jägarna, man håller på det egna i väldigt hög grad och lyssnar inte på andra grupper som är verksamma inom jakten, eller inte verksamma.
Nu är jag inte själv jägare med bössa men jag deltar i jakt i Småland med kameran som skjutvapen plus att jag får stycka det nerlagda. De svenska jägare som jag står i kontakt med är väldigt intresserade av naturen och även kunniga men ser helst världen med sina egna ögon

Kallops på älg är mumma dé.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
14
Visningar
2 K
Sir One
S
A