En smått klassisk berättelse om ett dyrt och misslyckat förhållande.

Om någon slänger på dom pengar nån gång går de oavkortat till skit... typ godis till barnbarnen. Även om dey e 10k så försvinner dom direkt
Känner igen det där.
Svärföräldrarna fick sånt fattigmansbidragskort, dom gick direkt och köpte coca cola, appelsin juice och kanom för pengarna.
Och det vet jag för dom hade med sig kortet till Pattaya när släkten var på besök och brände alla pengarna på godkänd butik där, bara skräp köpte dom till barnen, inget som behövdes.

Kan jag hålla med om , men du menar jag mellan Thai/Thai i byarna runt omkring , så många lyckliga Farang /Thaiförhållanden ser jag inte ofta , klart de finns , men mycket tjafs om slantar , som jag för det mesta är lyckligt förskonad från

Hej

Här skiljer sig våra åsikter lite, när det handlar om falang/thai förhållanden med barn och familjeliv så är det enligt mig vanligt att dessa är lyckliga, i princip alla familjer vi umgås med både i Isaan och Sverige verkar leva i sunda förhållanden.

Något direkt tjat om pengar upplever jag inte heller, men jag är ju inte med dessa familjer hela tiden, dom som har ansträngd ekonomi kan jag dock tänka mig har lite mer av den varan, men så är det väl i Sverige också.

Mvh isan lover

Själv tycker jag det är ironi när svenska män klagar på att svenska kvinnor är avundsjuka och bittra när en svensk man ”väljer” en thaikvinna före en svensk.
Min egen erfarenhet så stämmer inte detta och det jag ser och läser här på TS så är det ju svenska män som är negativa och har en dålig erfarenhet med thaikvinnor.

Håller med. Jag har svårt att begripa vissas bitterhet över svenska kvinnor. De/ni är våra systrar/mödrar och döttrar och full respekt för er.
Antagligen de som genomgått en skilsmässa och det är ibland svårt att se att se sina egna brister men desto lättare att se andras. Försvarsmekanism för att inte förstöra sin egen självbild, fullt förståeligt.

/ SatanG

en Thaitjej träffar en man i en bar och tar med denne till byn, presenterar honom för familjen som låtsas som om denne man är den ende mannen i hennes liv, detta trots att hon har haft med 5-10 st falanger till byn tidigare, ibland är hon kanske t.o.m gift med en Thailändare som presenteras som en bror o.s.v, man försöker sedan få mannen att betala Sinsod, bygga ett hus, köpa moppe eller bil o.s.v, mannen köper öl och umgås med vad han tror är sin tjejs bror, kanske ger denne gåvor utan att veta att det är hennes riktige man, en sån här tjej kan hålla igång 5-10 sponsorer som alla kommer på besök, skickar pengar och köper saker, såna här bedrägerier förekommer, men det är ändå relativt få.

Så du vaknade till nu ?? Ett tiotal känner just bara du till , undrar hur många det då är frågan om .... Jo jo bra att du åtmindstånde försökte att återge sanningen , en eloge för det IL . :thumbsup: Jag känner inte tio personligen , utan kanske en handfull som jag skrev ,, det blir ganska många totalt sett över landet om två faranger, Du och jag känner till 15 fall , som jag skrev , det förekommer oftare än man tror , bara att de flesta inte erkänner att de blivit fetblåsta

Ett tiotal - en handfull av alla tusentals, ser du poängen?
Jag menar inte att det inte finns gott om de som startar sina förhållanden på fel grunder, inte alls, men det rör sig nog om främst de med stor åldersskillnad och ofta som IL skriver från barmiljöer.
Jag har en tro att gemene thailändska generellt sett är ganska naiva och i regel backar sin man fullständigt.
Rör man sig bort från miljöerna med golddiggers så tror jag det är en stor andel kvinnor som är genuint ärliga och omtänksamma.
jag hat själv ett långt samboförhållande med en thailändska i Sverige och hon är genuint genomhederlig med både stor moral och en makalös lojalitet mot mig trots att det var jag som var det svarta fåret och orsakade våran brytning. Hon och min nuvarande fru är på god fot med varandra och har träffats. Är jag i Göteborg är jag välkommen att bo där, trots att hon är numera gift, har gjort det, och ingen svartsjuka bland någon.
Det var f.ö. hennes lägenhet jag fick låna i Bangkok när jag bröt upp från proffset jag var tillsammans med.
Kanske ett extremfall men man måste inte skiljas som ovänner, jag ser exet i Göteborg numera som en nära syster och förhoppningsvis en bestående nära vän i resten av livet.

/ SatanG

Hej

Själv tycker jag att det är en kombination av sanning och överdrifter, t.o.m rena lögner.

Att dom falanger som lever i jämlika förhållanden, har delad ekonomi, har gemensamma barn och trivs tillsammans skulle vara oroliga för att bli blåsta tror jag inte alls.

Men tar du dom som har ett ojämlikt förhållande som mer bygger på en ren affärsuppgörelse, med stor ålderskillnad, där man döljer tillgångar för varandra, håller på mitt och ditt, har lite gemensamt, där partnern är avlönad, här är nog oron betydligt större, äktenskapsförord skrivs och mannen garderar sig på olika sätt för det man räknar med kommer att inträffa.

Mvh isan lover

Jag tycker du har många poänger i dina inlägg, stämmer väl med min erfarenhet.
Jag lever ett normalt liv där vi båda har våra jobb och barn med samma mål som de flesta globalt skulle jag tro, nationaliteter har mindre betydelse än vad en del vill tro. Jag ser faktiskt många fler likheter mellan svenskor och thailändskor, alla behöver vi och vill ha ungefär samma saker.

/ SatanG

Oj, vem har skrivit att det inte finns bra Thaikvinnnor ,, jag är gift med en sen 13 år tillbaka . varken röker dricker eller knull..r runt . Men hur många korkade faranger tror du det finns som träffat sin Thaipartner i baren ,, stendumma anser jag med den insikt jag har om bardamer , visst finns det även bra kvinnor bland bartjejer , men de är nog inte så lätta att hitta .. Just det någon skrev här ,, flera faranger skickar stålar , bartjejen drar upp mer än en farang till byn , allt för att mjölka stålar av sin ATM farang ... Finns ju kanontjejer i Thailand , men bland barkvinnor är det nog knepigare att finna dessa ärliga oförstörda Thaidamer . Men här finns det ju inga som lever med FD bartjejer :rolleyes:,,Alla verkar vara Bankanställda , eller sjuksköterskor alt jobbar på Migrationen ,, Stackars djäkel jag är som har en Isaan kvinna till hustru som knappt kan skriva och läsa sitt eget språk , men jobba kan hon , och ärlig är hon, och nån bar har hon vad jag och funnit ut inte arbetat på .Samt en djäkla god hustru under alla år hittils , till och med under tiden då hennes barn ställde till med elände här i Sverige , så stod hon vid min sida .

Känner igen det där.
Svärföräldrarna fick sånt fattigmansbidragskort, dom gick direkt och köpte coca cola, appelsin juice och kanom för pengarna.
Och det vet jag för dom hade med sig kortet till Pattaya när släkten var på besök och brände alla pengarna på godkänd butik där, bara skräp köpte dom till barnen, inget som behövdes.
Fn, släpp sargen nu:pär ju svärföräldrarna det handlar om:)utan dom hade du inte träffat tirak;)klart dom är värda ett nytt hus:p:D;)

Jaaaa.. Det var väl inte länge sedan någon här skröt om att han sparade 150 000 THB / Mån. Samt att han och frugan bränner 120-130 000 THB / Mån.
Då har man kanske ingen förståelse för att man behöver lägga pengar för att fixa till ett gammalt hus för familjen på landet..?
Men om de som inte har 270-280 000 THB / månad kan kanske inte tänker lika ? Det är lätt att vara vis när man är fullsketen med pengar..
Kanske en dag personen blir mycket sjuk? Kan inte jobba.
Ett par hundra tusen hit eller dit som han sa är väl inget.. Bara …. 40 hit och 40 dit och lite till.. Drabbar väl ingen...

Visst har du rätt i att en god ekonomi gör livet enklare, och tryggare. Pengar är en del av livet men det är långt ifrån allt. Blir man sjuk, får svåra familjekriser etc så kan det naturligtvis hjälpa men som sagt pengar kommer sällan gratis och en god ekonomi spelar ibland ingen som helst roll när kriser hamnar i knät på en. Det är därför jag ibland hugger lite på dina inlägg, välbetalda jobb har ofta ett högt pris som kanske inte alltid är lätt att förstå.
Har man familj i Thailand, köpt hus och kanske har lån är faktiskt inte 120k/mån ovanligt högt och innebär inte att man "bränner" osedvanligt mycket. Räknar du in skolor och försäkringar etc som du slipper i Sverige behövs det mer än man tror.

/ SatanG

Oj, vem har skrivit att det inte finns bra Thaikvinnnor ,, jag är gift med en sen 13 år tillbaka . varken röker dricker eller knull..r runt . Men hur många korkade faranger tror du det finns som träffat sin Thaipartner i baren ,, stendumma anser jag med den insikt jag har om bardamer , visst finns det även bra kvinnor bland bartjejer , men de är nog inte så lätta att hitta .. Just det någon skrev här ,, flera faranger skickar stålar , bartjejen drar upp mer än en farang till byn , allt för att mjölka stålar av sin ATM farang ... Finns ju kanontjejer i Thailand , men bland barkvinnor är det nog knepigare att finna dessa ärliga oförstörda Thaidamer . Men här finns det ju inga som lever med FD bartjejer :rolleyes:,,Alla verkar vara Bankanställda , eller sjuksköterskor alt jobbar på Migrationen ,, Stackars djäkel jag är som har en Isaan kvinna till hustru som knappt kan skriva och läsa sitt eget språk , men jobba kan hon , och ärlig är hon, och nån bar har hon vad jag och funnit ut inte arbetat på .Samt en djäkla god hustru under alla år hittils , till och med under tiden då hennes barn ställde till med elände här i Sverige , så stod hon vid min sida .

Nej alla är inte gifta med bankanställda, det var inte poängen att peka ut någon med mindre utbildning som sämre. Tvärtom menade jag att det generellt finns många bra kvinnor från alla miljöer, förutom golddiggers, och jag gratulerar dig till ett bra förhållande.
Du skriver ju själv att hon stått på din sida, även i svåra perioder, just det jag menar att man ska inte sänka thailändskor bara för att vissa med öppna ögon blir "blåsta" utan många kvinnor är långt lojalare än de runt stenborden tror sig veta.
Men gratta dig själv med, "it takes two to tango" och ofta får man vad man förtjänar. Karma du vet :)

/ SatanG

Fn, släpp sargen nu:pär ju svärföräldrarna det handlar om:)utan dom hade du inte träffat tirak;)klart dom är värda ett nytt hus:p:D;)
Inte ens säker på att dom skulle vilja ha ett nytt betonghus.
Ser ju bara när svärmor är hemma hos oss, drar för alla gardiner, fönster och solljus inomhus samt insyn verkar hon inte gilla.
Möblerna nyttjar hon inte.
Som jag skrev dom lever utomhus.
Sen snackar vissa om avundsjuka, det hade nog med kunnat uppstå i byn.
Det som du ser som normalt och fint stämmer kanske inte in på dem som är vana vid annat.
Dom vill ha sitt pålhus.
När svärfar är med ner och hälsar på hos oss längtar han hem till byn och sitt hus efter par dagar.
Samma som jag längtar hem när jag är hos dom ;)
Ett betonghus för dom hade blivit ett tomt skal där dom rulla ut sin 0.5 cm tjocka filt och sover på natten.
När dom vart hemma hos oss lägger dom sig och sover på golvet jämter sängen, aldrig i sängen.

Jag tycker du har många poänger i dina inlägg, stämmer väl med min erfarenhet.
Jag lever ett normalt liv där vi båda har våra jobb och barn med samma mål som de flesta globalt skulle jag tro, nationaliteter har mindre betydelse än vad en del vill tro. Jag ser faktiskt många fler likheter mellan svenskor och thailändskor, alla behöver vi och vill ha ungefär samma saker.

/ SatanG

Hej

Håller med, tror inte att skillnaden blir så stor oavsett om man gifter sig med en eskimå, indian, japanska, nordbo eller afrikanska, i grunden har dom nog snarlika förväntningar och krav på en man för att trivas.

Mvh isan lover

Finns något som kalllas "lyxhustru" , det måste det vara att ha all frihet att bara flanera , vakna när man vill ,, och bli försörj utan minsta arbetsinsats förutom att städa ,putta in tvätten i maskinen ,, kanonliv , samt att man vet man har stålar på kontot så det räcker resterande del av livet även om man blir gammal ...De kan ju välja , den friheten finns ju alltid , min fru kan när som helst åka till Thailand , bo i sitt eget hus , bara rulla tummarna eller jobba .. Undrar varför hon stannar hos mig som "bara ger henne veckopeng" ;)
Har du räknat på hur många timmars arbete som behövs för dessa sysslor?
I många fall skulle det kanske ses som modernt slaveri. minns ett fall med ett par. efter några år så dog mannen och hans barn kom med äktenskapsförordet i handen och kastade ut kvinnan utan att ta med sig annat än sina kläder. Hon fick vända sig till sos för att få tak över huvudet och få matpengar.
Lyxhustru är i många fall ett annat ord för min slav

I många fall skulle det kanske ses som modernt slaveri. minns ett fall med ett par. efter några år så dog mannen och hans barn kom med äktenskapsförordet i handen och kastade ut kvinnan utan att ta med sig annat än sina kläder. Hon fick vända sig till sos för att få tak över huvudet och få matpengar.
Tyvärr får en kvinna som stannar hemma och tar hand om hem och barn ofta epitetet lyxhustru. Men det kan vara ett gemensamt beslut för att ge barnen en trygg uppväxt och har då inget med slaveri att göra. Har man ekonomin för att klara av det så är det utmärkt. Att ta hand om hem och barn är en heltidssysselsättning, taskiga epitetet är bara ett bevis på avundsjuka som jag ser det.

Tyvärr får en kvinna som stannar hemma och tar hand om hem och barn ofta epitetet lyxhustru. Men det kan vara ett gemensamt beslut för att ge barnen en trygg uppväxt och har då inget med slaveri att göra. Har man ekonomin för att klara av det så är det utmärkt. Att ta hand om hem och barn är en heltidssysselsättning, taskiga epitetet är bara ett bevis på avundsjuka som jag ser det.
Min hustru trivs bra att vara hemma , en ggr iveckan städar hon , en ggr tvättar hon ,, diskar gör vi bägge , handlar mat gör vi tillsammans . lagar mat älskar hon och är hennes stora hobby . Hon har väl 6 timmar om dagen att snacka med sina barn på skype , gå ut med hunden , fixa sy med sina kläder (hobby ) .Vet inte hur man kan kan kalla detta liv för slaveri , speciellt som hon inte lider någon som helst ekonomisk brist

Min hustru trivs bra att vara hemma , en ggr iveckan städar hon , en ggr tvättar hon ,, diskar gör vi bägge , handlar mat gör vi tillsammans . lagar mat älskar hon och är hennes stora hobby . Hon har väl 6 timmar om dagen att snacka med sina barn på skype , gå ut med hunden , fixa sy med sina kläder (hobby ) .Vet inte hur man kan kan kalla detta liv för slaveri , speciellt som hon inte lider någon som helst ekonomisk brist
Det livet skulle jag lätt kunna vänja mig med.
Jag gör allt det där + jobbar ute 100%. - timmarna hon lägger på Skype.

Upp till Dig att kalla det för vad du vill , men slav är hon inte , slav under vad? Ekonomisk slav ?Absolut inte , Bostad har hon , både i Sverige samt i Thailand , Hon kan köpa en resa ner i morgon om hon känner för det , hur hon skulle hon kunna vara slav ? Rent bull anser jag :thumbsdown: Är du en missriktad superfeminist Soysanwan ? Jag håller på lika rättigheter och skyldigheter för båda könen dvs ingen som helst statusskillnad mellan man och kvinna , Att gå till ytterligheter i sitt feministsanck köper jag inte, det räcker med vänstermedia som utpekar som de utrycker sig medialt att det är " Vita män som fötrycker och våldtar kvinnor" Kvalificerat skitsnack .. Hon är inte mer slav än nån annan , har sin fulla frihet att göra som hon vill :)

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
A
Svar
42
Visningar
6 K