Lite tankar om framtiden

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Har lite funderingar kring detta med framtiden och dess prövningar , då tänker jag de prövningar skitlandet Sverige kommer att ställa till med..
Hur gör ni med dessa uppräknade små problem ?

Levnadsintyg , kommer det varje år för utskriven ?
Om de inte får in det ,vad händer?
Hur får ni som är utskrivna era Visa kort eller bankdosor , har man pension så skall den ju in på Svensk bank eller ?
Vart har ni ställt posten , kan man ha Poste restante i Thai ?

MVH Phonta

Min bankdosa gick sönder för ett tag sen. Då får man ringa telefonbanken och be dom skicka en ny till adressen i Thailand var inga problem. Enda var att dom ger inte ut koden förän jag hade dosan i handen då fick jag höra av mig till dom så gav dom mig koden till dosan.

Levnadsintyg att fylla i har jag inget fått och jag har varit utskriven i 2 år.

Lite tankar om framtiden

Nån som vet vad beloppet för existensminimum för en utlandsskriven Svensk är, dvs utmätningsbart ner till detta belopp ...

Vilken bank talar vi då om ;) Swedbank säger att de inte skickar dosan ....

Jag har även telefonbank där ...borde ju då funka gott..

Jodå..Swedbank skickar dosa...precis som Jonas säjer. Jag var i Thailand nästan tre år utan att åka hem..gjorde som Jonas...genom telefonbanken. Och..jätteviktigt att man har telefonbanken om något händer...tror jag!Har fått hjälp där några gånger.

Areeya

Svar till Phonta
Välkommen till Thailand.

Svar angående levnadsintyget.
Det skickas från Pensionsmyndigheten till dig i Thailand i oktober varje år.
Om du inte svarar slutar de betala ut din pension i februari året därpå.

Svar angående adress i Thailand. Jag har min thailändska adress hos alla svenska myndigheter och min bank och forsäkringsbolag.
Inga problem hittills under mina nio år i Thailand.

Angående pengaoverforing från Sverige så har jag ett konto i Swedbank där
alla svenska pengar samlas, och sedan gor jag overforingar därifrån till mitt konto i Bangkok Bank via Internetbanken vid behov. Inga problem.
Använder Bank ID, dvs ett losenord, och då behovs ingen dosa.

låter bra det , resten av frågorna då , Nypan pratar om att han får levnadsintyg som måste fyllas i .......
Samt om ev nedre nivå på vad Kronkalle räknar som indrivningsbart, jag tänker på om någon skulle gå och slarva bort all slantarna från en föräljning och inte kan betala skatt ,,,,, :mad:

"Phonta " sa:
Samt om ev nedre nivå på vad Kronkalle räknar som indrivningsbart, jag tänker på om någon skulle gå och slarva bort all slantarna från en föräljning och inte kan betala skatt ,,,,, :mad:
Låter som du snart är hemma i Sverige igen :D

Jag hör inget, ser inget .... Hmmm poste restante ...

"legolas " sa:
Kompisen som bor på Philippinerna, har förmånen att ha kontakt med fogden, och lär väl få ha nöjet att ha fortsatt kontakt livet ut. Polarn trodde att när han flyttade ut så skulle det lilla belopp som var minimum, bli mumma när han flyttade ut p.gr.a. kostnadsläget.

Fogden slog genast tillbaka när flytten blev känd, och drog ner ytterligare på minimum p.gr.a. lägre levnadskostnader, så hans minimum är numera SEK: 6.000:-
han har det skitsvårt där nu och för all tid framåt....

Så betala din skatt är tipset, eller lid och få problem med uppehållstillståndet, om du nu tänker köra med pensionsalternativet, SEK: 6.000:- är ju runt 26.000baht, och det är ju långt ifrån 65.000 baht. Annars får du se till att låsa 488.000 baht på banken för all evighet.

legolas
Vet t ej hur det fungerar i Pfillopino men har d gratis sjukvård där,
det gjäler ju att ta en diskussion med Kronokalle om du gör detta så kommer de att se att levnads kosynaderna är de samma som hemma så ca 10000kr lär du nog få behålla. Och mer där till om du har höga sjukvårdskostnader, samt familj att försörja.
Så inga problem med fogden om du bor samt är gift i Thailand.

Några små tankar jag kan bidra med:

Mitt levnadsintyg kom i September och skulle vara tillbaka i Oktober, jag behöver också ett inkomstintyg från ambassaden varje år för VISA förnyelse, jag tog båda på en gång, ambassaden skickade stämplat levnadsintyg till PM.

Bankdosa är bra att ta ut en ny innan du åker, batteritiden skall vara tre år.

Ordna med ev krediter eller kreditkort du vill ha innan du åker. Jag får numera svaret utlandsboende ingen svensk kredit i Sverige och inget arbetstillstånd, ingen kredit i Thailand.

Skriver du ut dig så kommer automatiskt all myndighets till Thailand. Även en del företag, framförallt banker läser in den informationen. Kan göras på nätet tror jag (Skatteverket).

Jag har kvar min adress i Sverige också där ungarna bor så post adresserad dit kommer fram.

Lycka till med allt :thumbsup: :wai: :wai: :wai:

Tack alla vänliga själar ,, krediter har jag inga och skall inte ha några, kronkalle har jag hållt borta tidigare under livet så det vore ju inget kul ..
"betala dina 225 och var lycklig " vem fan är lycklig att skänka bort en helvetes massa stålar till detta skitland , det är syndapengar dessurom .... inge som Svenska staten moraliskt har rätt till anser jag .. Dessa 22% kan jag leva på i 7 år i Thai ,gott dessutom .... :mad: :mad: Som någon sade 10000 kr vore ju revligt om man kunde får Kronkalle att köpa ;D ;D ;D Men det btror jag inte på ..
och Janne !! nej jag kommer inte tillbaka till Sverige , det kan du vara helt djäkla säker på ;D ;D ;D ;D Jag bara undersöker möjligheter , jag är inte dum i huvet , men det är ofta Svenska politiker och det gör mig vansinnig av ilska , jag vet vad dom gör med många hundra tusen kronor.... köper Halakött till Rinkeby ,Fy faaa...

Nog om det, men det verkar inte vara några problem med kort och dosan , har dessutom gett en fullmakt till en god vän , han kan flytta slantar mellan min konton , observer mellan MINA konton ;D

"Phonta " sa:
Tack alla vänliga själar ,, krediter har jag inga och skall inte ha några, kronkalle har jag hållt borta tidigare under livet så det vore ju inget kul ..
"betala dina 225 och var lycklig " vem fan är lycklig att skänka bort en [¤#@@¤%] massa stålar till detta skitland , det är syndapengar dessurom .... inge som Svenska staten moraliskt har rätt till anser jag .. Dessa 22% kan jag leva på i 7 år i Thai ,gott dessutom .... :mad: :mad: Som någon sade 10000 kr vore ju revligt om man kunde får Kronkalle att köpa ;D ;D ;D Men det btror jag inte på ..
och Janne !! nej jag kommer inte tillbaka till Sverige , det kan du vara helt djäkla säker på ;D ;D ;D ;D Jag bara undersöker möjligheter , jag är inte dum i huvet , men det är ofta Svenska politiker och det gör mig vansinnig av ilska , jag vet vad dom gör med många hundra tusen kronor.... köper Halakött till Rinkeby ,Fy faaa...

Nog om det, men det verkar inte vara några problem med kort och dosan , har dessutom gett en fullmakt till en god vän , han kan flytta slantar mellan min konton , observer mellan MINA konton ;D
Har du inte internetbank i Sverige så du kan flytta pengar mellan dina egna konton?

E du så djävla missnöjd me Svedala , du måste ha varit malaj ;)

Phonta var inte bitter nu när du är på väg ifrån Sverige utan försök att hitta ljusglimtarna.
Du är snart i Isaarn och kan göra vad du vill.

V75 kusen.

"glimten66 " sa:
E du så djävla missnöjd me Svedala , du måste ha varit malaj ;)

För din kännedom så var jag värnpliktig fänrik , krigsplacerad som Löjtnant... I ett land
utan försvar ,fy fa... så nu vet du en av anledningarna till att jag inte gillar Svenska politiker.... ;)

Ha, ha ;D ;D ;D Jo, ni är ju roliga gubbar , i Thailand så tillhör mina slantar mig ,i Sverige tillhör mina slantar Staten ..... Det gör mig vansiggig .. Inte att jag om ett par dagar är på väg från skitlandet , det görmig lycklig och inte alls orolig eller upprörd, jag är hur lugn som helst , allt är packa , städat m.m . bara att inkassera resterande på måndag ,den söm köper gör ett klipp , samt att jag lever bra resten av mitt liv ... allt är soligt ...

Men Skattemyndigheten :police: :police: :police: :police: :police: Skall ta dem , det är legaliserad stöld ,inget annat ... men jag har nu en bra infallsvinkel på detta ...
YES ....

E du verkligen så säker på att aldrig återvända?
Hur gör du om du blir riktigt sjuk om säg 10-15 år och får en sjukdom som kräver ofta återkommande sjukhusvistelser? Inte helt ovanligt och vid 75 års ålder finns väl inga försäkringar som pröjsar din sjukvård i Thailand?
Eller gör det?

Ingen är odödlig FA , om så sker så slutar jag väl mina år i thailand , f.ö så har jag råd med ett ganska stort antal läkarbesök i Thai..
Kanske skall även du tänka på detta när du "skojar runt" och kikar efter en passande Thadam som är tillräckligt "fin för att få stanna i din trygga tillvaro"..

Sjukdomar är vanligare än du tror och en tunn latexhinna kan spricka lika lätt som ekonomin , dessutom är det oförutsägbart ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp