Hjälp och reflektion kring tankar och planer på att flytta till thailand

Ja luften i Bkk är något som bekymrar mig. Äger pga detta 5 air purifier som förhoppningsvis hjälper något.
Väljer dock hellre något annat land än sätter mig i en by/mindre håla där man får tuppjuck efter några veckor.

/ SatanG
Är det enda alternativet som du ser?
För mig finns det 2 platser jag aldrig vill bo på/i i Thailand och det är Bkk och ute på vischan/Isaan. Men det finns andra alternativ och det som tilltalar mig mest är variation, bo fast på ett å samma ställe i Thailand blir urtrist, jag vill variera utefter säsongen.

Hej Peter åker till Thailand för att ev.köpa en pool villa (KÖP INGEN MARK)för du får ingen äganderätt men om du köper ett hus så får du som i Sverige ett servitut mellan 80-150 år( sen tillfaller marken ägaren av densamma)
Servitut på 80-150 år?
Har du lust att förklara detta lite mer, tror att vi alla andra här missat nåt.
Eller så har du missuppfattat...

Är det enda alternativet som du ser?
För mig finns det 2 platser jag aldrig vill bo på/i i Thailand och det är Bkk och ute på vischan/Isaan. Men det finns andra alternativ och det som tilltalar mig mest är variation, bo fast på ett å samma ställe i Thailand blir urtrist, jag vill variera utefter säsongen.

Nej inte enda alternativet men det bästa för oss, som vi ser det just nu. Har övervägt både HH (för barnens skull) och CM som jag ser som de minst dåliga alternativen i Thailand men de känns lite som vägens ände :)
Frugan har sagt sig vara intresserad av deras köpenhamnskontor men Skåne känns inte heller särskilt lockande. Lite mer intresserad av Australien om vi nu ska flytta och om det blir någon öppning där för henne. Dörren är inte helt stängd till England heller men troligen stannar vi kvar, har det grymt bra som det är. Ja förutom luft/trafiken.
Finns massvis med alternativ så jag anser det fel att begränsa sig till ett land. Däremot behöver det vara ett ställe där klockorna inte stannar av tristess;). Ett regnigt november i Skåne eller Liverpool, hur kul låter det?

Mitt ultimata efter pension vore någon månad vid vättern på sommaren, någon vecka i Österike på vintern och resten i Thailand men vi får väl se om det går igenom.

/ SatanG

Har varit i Aunang nyligen vi bodde i Oskar pool villas ca 4 km från centrum Jag var där med barn och barnbarn (14 pers.).Det roligaste minne jag har därifrån är kulturkrocken mellan Thai och Sverige min vän och jag tog en långpromenad och hamnade efter ett par timmar efter en grusväg till en liten by dom sålde öl där så vi blev sittande i några timmar(.Dom var jättetrevliga men kunde ingen Engelska)Vi sa att vi skulle komma tillbaks ,men det trodde dom nog inte.
2 dagar senare var vi barnvakter till mina minsta barnbarn (6mån och 19 mån.Så vi tog en långpromenad igen och hammnade på samma by,jag tror att dom trodde att vi hade öl i vagnarna tills dom hörde Nikita gny och en av tanterna gick fram och tittade i barnvagnen och sa till dom andra tanterna"dom har levande barn med sig"så hon sprang i väg och min kompis undrade varför hon sprang iväg ?antagligen för att ringa polisen sa jag då,men så var det naturligtvis inte dom hade aldrig sett vita barn utan hon hämtade alla som var hemma i byn.Har flera sammanträffanden som är sanslösa när det gäller kulturkrocken,men prova att undvika turistområdena för Thai är ett annat tänk.

Hej

Så är det, precis som du säger behöver man ofta inte bege dig speciellt långt ifrån dom vanliga turiststråken för att finna ett helt annat Thailand, där är allt annorlunda och människorna genuina, intresset för utlänningar och då speciellt barn är stort, det gäller även lite större barn som dom ofta tycker är söta, vill hålla lite och gärna passar medans föräldrarna äter o.s.v.
Du kan tänka vad glada dessa människor skulle bli om ni kommer tillbaka fler gånger under kommande år, dom glömmer er aldrig, vanligt folk uppskattar verkligen när utlänningar tar kontakt och visst är det skoj.

Mvh isan lover

Hej Isan tycker du har helt rätt är på väg att flytta till Thailand men vad jag letar efter nu är ett lag/universitet där jag kan vara utbildare till tränare eller tränare .Vad jag menar är naturligtvis att genom tränarrollen får man sociala kontakter med Thailföräldrar

Hej

Låter alldeles utmärkt, jag förmodar att det handlar om fotboll då?

Det är stor brist på fotbollstränare på alla nivåer men undrar om dom har pengar att betala någon lön med, värt att undersöka.

Själv tränar jag killarna i vår byskola under dom tre månader vi är i byn vintertid, dom är mellan 9-12 år, det är väldigt givande, barnen saknar tränare helt och ingen lärare på skolan engagerar sig, det finns ina fotbolls lag eller serier ute i byarna, så dom enda gånger på året när killarna kan spela matcher är under skolmästerskapen, då blir det både 11-manna och Futsal 5-manna fotboll.

Det skulle vara ett bra sätt att lära känna folk på, även att lära sig språket på och det skulle vara väldigt populärt, det finns ju fotbollsklubbar i större stöder och även universiteten har ju lag.

Låter spännande, får du inte napp dör, kan ju ett alternativ vara att jobba som engelska lärare på dagtid och träna barn och ungdomar på fritiden.

Mvh isan lover

Mitt ultimata efter pension vore någon månad vid vättern på sommaren, någon vecka i Österike på vintern och resten i Thailand men vi får väl se om det går igenom.

/ SatanG
Ja det är ju ett helt ok upplägg, viktigast för mig är att inte vara uppbunden till en plats så man kan röra på sig när andan faller på.
Innebär ex att man inte ska köpa på sig för mycket prylar vilket jag gått gjort lite för mycket själv så ska börja avyttra lite när vi kommer tillbaka. Man blir lite låst med nytt boende om man har för mycket prylar som ska med.

Ja det är ju ett helt ok upplägg, viktigast för mig är att inte vara uppbunden till en plats så man kan röra på sig när andan faller på.
Innebär ex att man inte ska köpa på sig för mycket prylar vilket jag gått gjort lite för mycket själv så ska börja avyttra lite när vi kommer tillbaka. Man blir lite låst med nytt boende om man har för mycket prylar som ska med.
Håller helt med. När jag var i 20 års åldern så fick jag plats med hela mitt bohag i baksätet på min bil. Det stadiet vill jag tillbaka till.

Jag förstår tänket, hade jag varit utan familj hade jag troligen tänkt liknande.
Grymt skön känsla att bara slänga sakerna man har och dra vidare, så kändes iaf för mig när jag lämnade Sverige.
Så jag anser inte att t.ex. köpa hus/lägenhet och därmed begränsa sig är för alla utan beroende av situation/person.

/ SatanG

Jag förstår tänket, hade jag varit utan familj hade jag troligen tänkt liknande.
Grymt skön känsla att bara slänga sakerna man har och dra vidare, så kändes iaf för mig när jag lämnade Sverige.
Så jag anser inte att t.ex. köpa hus/lägenhet och därmed begränsa sig är för alla utan beroende av situation/person.

/ SatanG
Ja jag har ju redan klarat av familjelivet så som dom flesta tänker sig det med fru och barn mm och det ska jag inte tillbaka till.
Inget mer som låser upp mig som ex hundar som ska tas omhand om. Nu är det bara jag och tjejen och fler än så ska inte min närmaste familj bli. Känslan att kunna göra nästan precis som man vill utan att behöva tänka på hur det påverkar familjen är helt underbar. Paradiset är inte en plats utan en livs situation.

Ja jag har ju redan klarat av familjelivet så som dom flesta tänker sig det med fru och barn mm och det ska jag inte tillbaka till.
Inget mer som låser upp mig som ex hundar som ska tas omhand om. Nu är det bara jag och tjejen och fler än så ska inte min närmaste familj bli. Känslan att kunna göra nästan precis som man vill utan att behöva tänka på hur det påverkar familjen är helt underbar. Paradiset är inte en plats utan en livs situation.
Man kan göra vad man vill även om jag håller bra relationer till släkten alltså även hennes släkt. Däremot skall de inte diktera mina förehavanden, inte Noi heller fast gillar henne för hon är självständig och ger mig det utrymme jag behöver. Denna inställning skall man göra klart redan från början, det underlättar.
Undrar om du har dåliga erfarenheter av människor och kan det bero på din inställninjg och misstänksamhet.
Det är härligt att ha många stöttande vänner omkring sig ju fler dess bättre.
Och en sak till Paradiset är en plats och det gäller att anpassa sitt liv efter villkoren i denna underbara plats. För dig Hua Hin för mig hela Norra Thailand eller åtminstone Nan och Phrae. :cool:

Först får man titta på, vad är ett servitut...:) funderar på om det verkligen finns inskrivning på servitut i Thailand.

Först får man titta på, vad är ett servitut...:) funderar på om det verkligen finns inskrivning på servitut i Thailand.
Det finns nog något liknande, här hemma fins det en fri väg så man kommer ut på risfälten.
Den ligger i kanten av tomt gräns och skall vara två meter bred så att järnbuffeln kommer fram, denna väg får man ej stänga av.
Gammal hävd eller servitut, vet ej.

Ubon gissar på en tidig överenskommelse, och med det gammal hävd, om det nu finns gammal hävd.

Beskriver något liknande i min tråd, vägen in till farm2rai, dom 40 meter är friköpta, delad på 2 ägare, frugan och ägaren till fältet jämte farmen, detta är inskrivet på Land Office, den andra vägen, frugans 9 rai + en del andras risfält, först var det meningen att frugan skulle köpa vägen med 2 rai, ägaren ändrade sig, ville inte sälja , men ville ha betalt för att vi/andra ska ha rätt att nyttja vägen, det var ett stormöte hemma hos oss, ägaren, markägare, kanske det var vice byhövding? hon fick ett antal pengar vid detta möte, detta kan vad jag förstår nu, inte skrivas in på Land Office, och inte heller finns det några papper skrivna, däremot finns en överenskommelse, och så finns det ett antal vittnen från mötet, och med det så kan jag förstå att servitut finns inte.

Ganska tuffa villkor när man går in i en relation men ärligt att framföra det till den nya partnern direkt.

"Inget giftermål, inga barn utan bara du och jag, fler ska inte familjen bli”.

Grattis att hitta en sån kvinna.

Ganska tuffa villkor när man går in i en relation men ärligt att framföra det till den nya partnern direkt.

"Inget giftermål, inga barn utan bara du och jag, fler ska inte familjen bli”.

Grattis att hitta en sån kvinna.
Paradiset är inte en plats utan en livs situation., detta kan jag hålla med Nmax om , helt rätt , och jag är likadan ,, jag vill ha en månad i Isaan , sen ner en vecka till Pattis eller Kho Chang ,, Så skall jag ha det nu när gumman blir låst av barnpassning i Isaan ,, Jag har hela tiden sagt att sitta med någon annans unge kommer jag aldrig att göra Nu snackas det om vem som skall sköta barnet när dottern jobbar ,, Då säger min fru att du känner ju till Thaikulturen ,, jovisst gör jag , Den Svenska kulturen likaså ,, Jag är fri , jag har inga barn ,upp till henne , jag kommer inte att vara hemma i Isaan så mycket , finns massor att göra tillsammans med hojen i Thailand

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
3