Birger
Nedtystad
Hej
Jag funderade lite på det där med att få vänner i ett nytt land, du var ju inne på att jobba, det vore väl ett helt perfekt sätt stt lära känna folk och få vänner på, tänker ex.vis på dom falanger som jobbar som lärare i Thailand, känner ganska många såns och dom som är verksamma inom skolan verkar ha lätt för att få vänner, detta även om dom byter skola och stad, dessutom hsr dom ju alla möjligheter att lära sig språket på betald arbetstid, tror t.o.m att en del skolor håller gratis kurser i Thsiländska för sina utländska lärare.
Många falanger verksr tro att Thsiländare inte vill lära falanger Thsiländska, detta är något som man t.ex brukar höra på s.k Beer Bars i turistorter ifrån utlänningarna där, min erfarenhet är även här den rakt motsatta, bodde några gånger i perioder som 25 åring i en lägenhet med 5 tjejer ifrån Isaan i Pattaya, dom var mellan 17-24 år, jag behövde inte ens betala hyra, vi delade matkostnader o.s.v, dom tvättade mina kläder, lärde mig äta Isaan mat och inte minst var dom ivriga i att lära mig språket, detta var min introduktion till både landet, maten, musiken, kulturen och språket.
Mvh isan lover
Ett exempel: jag kom just från byn med två tuber superlim. Att inhandla dom tog en kvart, för tjejen släppte mig inte förrän jag fick till den rätta lilla "dippningen" på o-et i "gao" (lim). Nog vill dom lära ut, alltid om man bara får dom att förstå att en farang inte kan "tappa ansikte" och att det inte uppfattas som oartigt av farangen om han blir rättad..