Hjälp och reflektion kring tankar och planer på att flytta till thailand

Hej
Jag funderade lite på det där med att få vänner i ett nytt land, du var ju inne på att jobba, det vore väl ett helt perfekt sätt stt lära känna folk och få vänner på, tänker ex.vis på dom falanger som jobbar som lärare i Thailand, känner ganska många såns och dom som är verksamma inom skolan verkar ha lätt för att få vänner, detta även om dom byter skola och stad, dessutom hsr dom ju alla möjligheter att lära sig språket på betald arbetstid, tror t.o.m att en del skolor håller gratis kurser i Thsiländska för sina utländska lärare.

Många falanger verksr tro att Thsiländare inte vill lära falanger Thsiländska, detta är något som man t.ex brukar höra på s.k Beer Bars i turistorter ifrån utlänningarna där, min erfarenhet är även här den rakt motsatta, bodde några gånger i perioder som 25 åring i en lägenhet med 5 tjejer ifrån Isaan i Pattaya, dom var mellan 17-24 år, jag behövde inte ens betala hyra, vi delade matkostnader o.s.v, dom tvättade mina kläder, lärde mig äta Isaan mat och inte minst var dom ivriga i att lära mig språket, detta var min introduktion till både landet, maten, musiken, kulturen och språket.
Mvh isan lover

Ett exempel: jag kom just från byn med två tuber superlim. Att inhandla dom tog en kvart, för tjejen släppte mig inte förrän jag fick till den rätta lilla "dippningen" på o-et i "gao" (lim). Nog vill dom lära ut, alltid om man bara får dom att förstå att en farang inte kan "tappa ansikte" och att det inte uppfattas som oartigt av farangen om han blir rättad..

Ett exempel: jag kom just från byn med två tuber superlim. Att inhandla dom tog en kvart, för tjejen släppte mig inte förrän jag fick till den rätta lilla "dippningen" på o-et i "gao" (lim). Nog vill dom lära ut, alltid om man bara får dom att förstå att en farang inte kan "tappa ansikte" och att det inte uppfattas som oartigt av farangen om han blir rättad..

Tackar. Viktigt med små nyanser och exempel. Ger en bra bild av hur det ser ut tänker jag. Är rätt sugen på att åka nu. Har biljetter så jag åker i april en månad. Jobbar som en iller tills dess tack för svar och exempel. Lycka till med limmet.

Tackar. Viktigt med små nyanser och exempel. Ger en bra bild av hur det ser ut tänker jag. Är rätt sugen på att åka nu. Har biljetter så jag åker i april en månad. Jobbar som en iller tills dess tack för svar och exempel. Lycka till med limmet.
Kommer du att jobba "vitt" eller i någon annan färg? Vad har du för yrke, eller vad jobbar du med nu?
Kan va svårt att få work visa men det går.

... förrän jag fick till den rätta lilla "dippningen" på o-et i "gao" (lim). ...

Nog bara väldigt språkbegåvade människor som kan få någon ordning på det där med betydelsebärande betoningar. Svenskan har ju en del sådant och jag reagerar direkt när det inte stämmer. I går var det en nyhetsuppläsare som kom snett med ordet "blåst".

"Vi har haft hård blåst."
"Det har aldrig blåst så här mycket."

Undrar hur många utlänningar som får koll på sådan finesser? :rolleyes:

Min erfarenhet säger att man kan aldrig helt sätta sig i någon annans situation.
För mig var turiststråken vid kusten uteslutna för ville leva ett genuint thailiv.
I mitt fall föll även Isaan ut för bodde där ett par år och tyckte allting handlar bara om pengar.
Jag satte mig ner och funderade om mitt liv och vad som bäst motsvarade på det. Det blev Norra Thailand p g a den vackra naturen, de fina vägarna för cykling som är en stor del av mitt liv.
Hur är ditt liv, vad gillar du?
Var ärlig så borde du träffa rätt även om du väljer turiststråken med den livsstilen. Vi är så olika som människor och du borde välja efter dina önskemål. Ingen annan kan välja för dig.
En kan tycka att något är fult när en annan tycker det är vackert, ingen kan välja för dig men i Thailand finns allt.

Kommer du att jobba "vitt" eller i någon annan färg? Vad har du för yrke, eller vad jobbar du med nu?
Kan va svårt att få work visa men det går.

Återigen tack för generositet i tid och att ni på forumet delar med er. Jag jobbar vitt. Inom sjukvård och det är lätt med jobb men jag är osäker då man måste skriva p f är lång tid. Som det nu ser ut så kan jag istället pendla några månader. I Sverige ha r jag eget bolag och tjänar oförskämt bra San jag tycka ibland men så jobbar jag mycket och tar lite speciella uppdrag. Jag vill inte jaga Stockholms drömmen utan längtar till andra värderingar och vill utforska det ni skriver så passionerat om. Jag gör detta fullt ut. Jobbar mycket med tuffa uppdrag och bor i husbil på parkeringen seriöst. Som inatt med, - 15 kan man hålla sig för skratt. Har sänkt värmen till 5 grader i bilen och stängt av kylen sover i sovsäck med n Det är det värt för att kunna va ledig 3 - månader sen.

Bara era svar ger mycket motivation tack återigen

DSC_0609.JPG

Min erfarenhet säger att man kan aldrig helt sätta sig i någon annans situation.
För mig var turiststråken vid kusten uteslutna för ville leva ett genuint thailiv.
I mitt fall föll även Isaan ut för bodde där ett par år och tyckte allting handlar bara om pengar.
Jag satte mig ner och funderade om mitt liv och vad som bäst motsvarade på det. Det blev Norra Thailand p g a den vackra naturen, de fina vägarna för cykling som är en stor del av mitt liv.
Hur är ditt liv, vad gillar du?
Var ärlig så borde du träffa rätt även om du väljer turiststråken med den livsstilen. Vi är så olika som människor och du borde välja efter dina önskemål. Ingen annan kan välja för dig.
En kan tycka att något är fult när en annan tycker det är vackert, ingen kan välja för dig men i Thailand finns allt.
Tackar du verkar ha sett mycket av landet. Vad cyklar du mtb eller racer? Eller hederlig jag ska känna in och prova mig fram. Är någon lite spänd för att resa själv men det ger sig. Är social och hjälpsam med ej blåögd. Räknar det dagarna snart. Har skrivit lite med några på mejl typ som jag ev d ja träffa men vill inte binda mig. Men vore kul att reda med någon. Antar att det löser sig ändå. Tack för tankevärld reflektion och exempel. Hoppas höra mer framöver. Tack

Återigen tack för generositet i tid och att ni på forumet delar med er. Jag jobbar vitt. Inom sjukvård och det är lätt med jobb men jag är osäker då man måste skriva p f är lång tid. Som det nu ser ut så kan jag istället pendla några månader. I Sverige ha r jag eget bolag och tjänar oförskämt bra San jag tycka ibland men så jobbar jag mycket och tar lite speciella uppdrag. Jag vill inte jaga Stockholms drömmen utan längtar till andra värderingar och vill utforska det ni skriver så passionerat om. Jag gör detta fullt ut. Jobbar mycket med tuffa uppdrag och bor i husbil på parkeringen seriöst. Som inatt med, - 15 kan man hålla sig för skratt. Har sänkt värmen till 5 grader i bilen och stängt av kylen sover i sovsäck med n Det är det värt för att kunna va ledig 3 - månader sen.

DSC_0609.JPG

Tjänar oförskämt bra men bor i husbil?
För mig låter det lite konstigt men är inte min business.

Annars rekar jag naturligtvis boende i Bangkok. Själv har jag svårt att bo någon annanstans då jag känner att jag vill att det ska finnas saker att utforska eller saker man aldrig sett innan. Kanske ändras i framtiden men så ligger det till nu iaf och har gjort så sedan 2005.

/ SatanG

DSC_0609.JPG

Ja det är bättre att bo i en bra husbil än ett Hotel i Sverige alla dagar. Saknar också bra boenden i Thailand vi brukar bo på nya Hotel. Men det räcker ofta med ett halvår så har de redan blivit missköta. Spenderar en del tid i bkk har funderat på att köpa mig en lägenhet är så trött på att de inte klarar att hålla standarden. Detta gäller de flesta Hotel nu mera men det blir väl inte bättre än efterfrågan.
Husbil i Thailand hade varit utmärkt om det inte hade varit för de dåliga vägarna och ställplatser. Fy fan för att bo på Hotel dela rum med en helvetes massa olika människor det är så äckligt att jag drar mig från att resa. Funderar på att köpa några lägenheter där man brukar var så att man kan leva försig själv och slippa dela kude säng med halv jorden.

Tjänar oförskämt bra men bor i husbil?
För mig låter det lite konstigt men är inte min business.

Annars rekar jag naturligtvis boende i Bangkok. Själv har jag svårt att bo någon annanstans då jag känner att jag vill att det ska finnas saker att utforska eller saker man aldrig sett innan. Kanske ändras i framtiden men så ligger det till nu iaf och har gjort så sedan 2005.

/ SatanG

Det låter kanske märkligt men alternativet att hyra lägenhet dyrt när jag jobbar mycket så är husbil bättre då jag drar av för traktamente och husbilen på firman så ja det lönar sig. Oförskämt bra va såklart subjektivt. Men n räcker gör att jobba 6 månader och sen va ledig för mig iallafall. Tack för info om bangkok satan

Tackar du verkar ha sett mycket av landet. Vad cyklar du mtb eller racer? Eller hederlig jag ska känna in och prova mig fram. Är någon lite spänd för att resa själv men det ger sig. Är social och hjälpsam med ej blåögd. Räknar det dagarna snart. Har skrivit lite med några på mejl typ som jag ev d ja träffa men vill inte binda mig. Men vore kul att reda med någon. Antar att det löser sig ändå. Tack för tankevärld reflektion och exempel. Hoppas höra mer framöver. Tack
Rasmussen ta det lugnt , jag cyklar landsväg men det har ingen betydelse. Vill du inte binda dig så cykla själv :p
Annars finns det må.ga som vill ha en ordentlig cyklist, bara att börja träna på riktigt :rolleyes:

April undviker jag , varmt som bara Fn ,men skönt på samma gång efter vintern

Hej

Ny detta forum, inte van vid forum sedan tidigare heller vad gäller att skriva Vill säga. Så om jag bryter mot någon uttalad eller outtalade regel norm eller svuren ed så tar jag gärna till mig det.

Har för avsikt att bi deltid i Thailand Och har tid att lära mig och planera känna efter innan. Jag vädjar till de som sitter med kunnskap här av alla de slag. Tar tacksamt emot info, råd hjälp erbjudanden eller vad de nu må vara.

Förutsättningar har tid att göra research. Varit drygt 3 månader i thailand dock för länge sedan. Flexibelt yrke som möjliggör att jobba och va ledig i perioder. Men även möjlighet att Arbeta i Thailand. Har en stabil ekonomi. Är ej låst vid någon region eller person. Fokus ligger på att hitta en plats att trivas på bygga något och hitta någon att del detta med och trädgård och eller odling är fokus.

Om någon känner för att ge mig info eller en fingervisning skulle det vara vänligt. Åker till Thailand om ca 6 v och skulle gärna hälsa p om någon har odling eloge r byggt något eller vill ses. Ha en bra dag
Peter
Hej Peter åker till Thailand för att ev.köpa en pool villa (KÖP INGEN MARK)för du får ingen äganderätt men om du köper ett hus så får du som i Sverige ett servitut mellan 80-150 år( sen tillfaller marken ägaren av densamma)

Själv gillar jag vara där april, frugan har större problem med värmen än mig.
Du kan väl inte påstå att du gillar 40 - 42 grader, det är klart sitter man i en bar med ac går det väl bra men
ska man göra nåt nyttigt är det åt h-vete för varmt även för thaifolket och jag åker dit för att göra nåt nyttigt
inte hänga i en bar eller ett rum med ac

Har varit i Aunang nyligen vi bodde i Oskar pool villas ca 4 km från centrum Jag var där med barn och barnbarn (14 pers.).Det roligaste minne jag har därifrån är kulturkrocken mellan Thai och Sverige min vän och jag tog en långpromenad och hamnade efter ett par timmar efter en grusväg till en liten by dom sålde öl där så vi blev sittande i några timmar(.Dom var jättetrevliga men kunde ingen Engelska)Vi sa att vi skulle komma tillbaks ,men det trodde dom nog inte.
2 dagar senare var vi barnvakter till mina minsta barnbarn (6mån och 19 mån.Så vi tog en långpromenad igen och hammnade på samma by,jag tror att dom trodde att vi hade öl i vagnarna tills dom hörde Nikita gny och en av tanterna gick fram och tittade i barnvagnen och sa till dom andra tanterna"dom har levande barn med sig"så hon sprang i väg och min kompis undrade varför hon sprang iväg ?antagligen för att ringa polisen sa jag då,men så var det naturligtvis inte dom hade aldrig sett vita barn utan hon hämtade alla som var hemma i byn.Har flera sammanträffanden som är sanslösa när det gäller kulturkrocken,men prova att undvika turistområdena för Thai är ett annat tänk.

Hej

Själv tycker jag att du borde strunta i var dom flesta andra utlänningar (även Svenskar) håller till, där är det ju i princip omöjligt att vistas utan att träffa och umgås med andra falanger mest hela tiden, du lär inte heller få så stor inblick i landets kultur, traditioner, seder och bruk, du lär dessutom få det betydligt svårare att lära dig landets språk, vilket jag tycker du skulle satsa på, det ger så oerhört mycket tillbaka och öppnar så många dörrar som andra annars inte får tillträde till.

Är det längre perioder av semester ihop med andra falanger och ett liv snarlikt det dessa levde i sina hemländer du är ute efter så är ju turistorten en given plats för dig, där kan du ju fortsätta äta svenskt, prata svenska och i princip leva svenskt om än lite varmare än hemma, men du riskerar att bli sedd och hanterad som en vandrande ATM, en turist bland många miljoner andra med allt vad det innebär.

Men om du nu ändå vill lära känna Thailand och Thailändarna så borde du nog gå din egen väg lite, söka dig till en plats där utlänningarna är relativt få, försöka få till en vardag där, hitta Thailändska vänner, lära dig Thai eller Lao/Isaan, försöka komma in i gemenskapen, bli integrerad och accepterad i det nya landet, här är du lite ovanlig och om du är öppen och social samt bjuder på dig själv kan du bli riktigt väl bemött och omtyckt.

Men allt hänger ju på vad du är ute efter, men jag vill i vart fall visa på att alternativ finns.

Mvh isan lover
Hej Isan tycker du har helt rätt är på väg att flytta till Thailand men vad jag letar efter nu är ett lag/universitet där jag kan vara utbildare till tränare eller tränare .Vad jag menar är naturligtvis att genom tränarrollen får man sociala kontakter med Thailföräldrar

Du kan väl inte påstå att du gillar 40 - 42 grader, det är klart sitter man i en bar med ac går det väl bra men
ska man göra nåt nyttigt är det åt h-vete för varmt även för thaifolket och jag åker dit för att göra nåt nyttigt
inte hänga i en bar eller ett rum med ac
Jodå jag gillar det men jag är ju inte så gammal och säckar ihop av värmen...ska ner nu om 10 dagar och blir till att jobba en del.
Sitta i en bar och häcka är inget för mig och ac klarar man sig utan.

Liknande trådar

A
Svar
33
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar