Medicinska problem för oss män / gubbar

Självklart, passa på och utnyttja i Thailand när du är där som den sosse du är.
Utnyttja det som igentligen skulle vara satt åt thai i deras land.
Hade skämts, skattar inte men utnyttjar thaifolkets rätt.
Det hade inte kostat dig en jävla krona att om du haft hälsoproblem skicka ett mail och låta hemförsäkringen betala.
Men nä du åker ner och utnyttjar vad du inte betalar för.
Hej

Detta med utnyttjande har också varit uppe tidigare, när 30-bahts reformen infördes och sen helt avgiftsfri vård kom så tyckte både jag och frugan att det var lite genant att få så billig vård, frugan frågade om vi inte kunde få betala lite extra, absolut inte sa man på vårdcentralen har vi äntligen fått tillgång till allmän vård så ska vi vsra rädda om den och absolut inte börja ta betalt igen som tidigare.

Bakgrunden till att vi omfattas av fri vård, tandläkare och får en viss mängd läkemedel gratis är enligt vårdcentralen att vi är skrivna på huset i byn, alla hus med respektive boende där finns i ett register med en pärmar upprättade per by i vårt område, både frugan, jag och pojken finns med där under vårt husnummer, varje gång vi är på vårdcentralen skriver läkare, sköterska eller tandläkare in i pärmen vad vi har sökt för, vilken vård vi har fått och vilka läkemedel vi har fått, samt dagens blodtryck, vikt m.m.

Mvh isan lover

Självklart, passa på och utnyttja i Thailand när du är där som den sosse du är.
Utnyttja det som igentligen skulle vara satt åt thai i deras land.
Hade skämts, skattar inte men utnyttjar thaifolkets rätt.
Det hade inte kostat dig en jävla krona att om du haft hälsoproblem skicka ett mail och låta hemförsäkringen betala.
Men nä du åker ner och utnyttjar vad du inte betalar för.
Jag påstår med fog att det han påstår om gratis tandvård är en rent bull, och det står jag för, bara svammel pga av han tror på svårigheten att kolla det. Men jag känner folk som arbetar inom kommun samt en högre militär i hans distrikt, har ställt frågan där och de bara skrattar. Och detta är rent skitsnack, inte ens Thaisen har helt gratis, även jag har billig vård på lokala vårdcentralen samt kommunsjukhuset pga av att jag är inskriven med grönt kort, Men gratis Nej !

Hej

Detta med utnyttjande har också varit uppe tidigare, när 30-bahts reformen infördes och sen helt avgiftsfri vård kom så tyckte både jag och frugan att det var lite genant att få så billig vård, frugan frågade om vi inte kunde få betala lite extra, absolut inte sa man på vårdcentralen har vi äntligen fått tillgång till allmän vård så ska vi vsra rädda om den och absolut inte börja ta betalt igen som tidigare.

Bakgrunden till att vi omfattas av fri vård, tandläkare och får en viss mängd läkemedel gratis är enligt vårdcentralen att vi är skrivna på huset i byn, alla hus med respektive boende där finns i ett register med en pärmar upprättade per by i vårt område, både frugan, jag och pojken finns med där under vårt husnummer, varje gång vi är på vårdcentralen skriver läkare, sköterska eller tandläkare in i pärmen vad vi har sökt för, vilken vård vi har fått och vilka läkemedel vi har fått, samt dagens blodtryck, vikt m.m.

Mvh isan lover
Du försöker hitta på en förklaring till att du 'tvingas' utnyttja gästfriheten från byn Issan glömde. Så att ditt 'samvete' känns bättre.

Hej

Mvh isan lover
Du är inte skriven där, i Thailand finns bara en folkbokföring, blå boken, 100% säker att du inte är inskriven i den.
Dock är min familj i frugans och dom bor där.
Jag har egen blå bok men mitt namn får inte registreras i den som utlänning, är för condon dock har jag istället ett ägarbevis.

Du försöker hitta på en förklaring till att du 'tvingas' utnyttja gästfriheten från byn Issan glömde. Så att ditt 'samvete' känns bättre.
Vilket skitsnack, även jag är skriven på husadressen men inte i husets blår husbo. Likaså en farang uppe i ditt district, inte fasen har han fri vård, Du föröker få det till att du är accepterad fullt ut som Thai, beklämmande löjligt :thumbsdown:

Du är inte skriven där, i Thailand finns bara en folkbokföring, blå boken, 100% säker att du inte är inskriven i den.
Jag har egen blå bok men mitt namn får inte registreras i den som utlänning, är för condon dock har jag istället ett ägarbevis.
Helt rätt, det är vad lagen här säger, men han står utanför lagen , det gör Såzzar även i Thailand :laugh2:

Hej

Då får du åka till vårdcentralen och ändra på deras register, för där står frugan och jag sedan tidigt 2000-tal, pojken skrevs in när han föddes 2008, lägg märke till att jag pratar om vårdcentralens register i form av ett system med pärmar per by så du inte blandar ihop detta register med någon annat eller husböcker och liknande.
Har man lite erfarenhet av Thailand så vet man att alla gör lite som dom vill runtom i landet, nästan inget fungerar likadant överallt.

Mvh isan lover

Helt rätt, det är vad lagen här säger, men han står utanför lagen , det gör Såzzar även i Thailand :laugh2:
Kan tilläggas att den blå husboken inte säger så mycket, det ä bara en adress för huset samt vilka som bor där , ex ägaren av chanoten samt dennes THAI-familj , det är chanoten som bevisar vem som äger huset. Men enligt Thailagen så skall inte en alien kunna vara inskriven i den blå boken. Jag har en gul med samma adress, det har massor av oss faranger här, men inte fasen ger den oss gratis tandvård

Hej

Då får du åka till vårdcentralen och ändra på deras register, för där står frugan och jag sedan tidigt 2000-tal, pojken skrevs in när han föddes 2008, lägg märke till att jag pratar om vårdcentralens register i form av ett system med pärmar per by så du inte blandar ihop detta register med någon annat eller husböcker och liknande.
Har man lite erfarenhet av Thailand så vet man att alla gör lite som dom vill runtom i landet, nästan inget fungerar likadant överallt.

Mvh isan lover
I din by som Isaan glömde fungerar allt annorlunda.

Hej

Hänvisar du till lagar och regler Thailand så måste du vara en riktig nybörjare, dom flesta brukar inse redan vid sitt första eller andra besök i landet att man inte kan ta något för givet alls, skulle du hänvisa till lagen skulle nog både dom flesta Thailändare och poliser få sig ett gott skratt.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Ja ha sin info inskriven där är inte samma som att vara registrerad på huset.
Vi har väl kommit lite längre i Pattaya slår dom in mitt perssonummer på något som heter dator och där finns all min info med men jag är inte registrerad för det.
Jag har använt sjukvård men låtit försäkringsbolag betala för känns fel att utnyttja.

Hej

Hänvisar du till lagar och regler Thailand så måste du vara en riktig nybörjare, dom flesta brukar inse redan vid sitt första eller andra besök i landet att man inte kan ta något för givet alls, skulle du hänvisa till lagen skulle nog både dom flesta Thailändare och poliser få sig ett gott skratt.

Mvh isan lover
Jovisst är jag en nybörjare, men nog erfaren efter 19 år i landet för att känna igen en av din sort IL, De som tror sig vara nåt de aldrig blir i detta land, dvs en fullvärdig Thaimedborgare. Man ser dem ibland, en billig halskedja med en knippa buddhafigurer runt halsen, nerkrökade isaangubbar som uttrycker sig just som du gör Il. Håller mig långt ifrån dessa som behöver gratis tandvård skall du veta ;)

Ja ha sin info inskriven där är inte samma som att vara registrerad på huset.
Vi har väl kommit lite längre i Pattaya slår dom in mitt perssonummer på något som heter dator och där finns all min info med men jag är inte registrerad för det.
Jag har använt sjukvård men låtit försäkringsbolag betala för känns fel att utnyttja.
Hej

Jag har aldig någonsin påstått att jag skulle vara officiellt registrerad på huset, det jag har försökt få folk att fatta är att vårdcentralen har ett eget register i form av pärmar per by och husnummer där står alla inskrivna som bor i respektive hus, det är dessa pärmar som styr allt på vårdcentralen och finns du med där så behandlas du precis som alla andra i alla avseenden.

Vid besök tar man fram pärmen och skriver in vem av oss som har sökt vård, besökt tandläkaren eller fått läkemedel, visst är det väl ett ganska gammalt sätt att hantera sånt här på men vi är ju mitt i spenaten och där ligger man på den här nivån

Mvh isan lover

Hej

Jag har aldig någonsin påstått att jag skulle vara officiellt registrerad på huset, det jag har försökt få folk att fatta är att vårdcentralen har ett eget register i form av pärmar per by och husnummer där står alla inskrivna som bor i respektive hus, det är dessa pärmar som styr allt på vårdcentralen och finns du med där så behandlas du precis som alla andra i alla avseenden.

Vid besök tar man fram pärmen och skriver in vem av oss som har sökt vård, besökt tandläkaren eller fått läkemedel, visst är det väl ett ganska gammalt sätt att hantera sånt här på men vi är ju mitt i spenaten och där ligger man på den här nivån

Mvh isan lover
I din by som Isaan glömde.

Hej

Mvh isan lover
Ingen har förnekat det och inte förstått.
Även jag finns i men som sagt i något som kallas dator 2024.
Jag har inte skrivit emot dig att du får gratis vård, det tror jag.
Jag skriver emot att du utnyttjar som turist och icke skattebetalare.

Hej

Mvh isan lover
Det du beskriver finns även här, och även jag finns som "nybörjare i landet" med i denna, samt frugan , inte fasen har hon gratis tandvård och absolut inte jag,,betalar en skitsumma, men inte GRATIS

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar