LeWi
Aktiv medlem
De lokala arbetarna har strejkat i två dagar och det verkar fortsätta. Alla aktiviteter är kraftigt reducerade. Det slår hårt när de flesta chaufförer är lokala. Min chaufför kom i morse och bad om ursäkt för det inträffade. Det märktes också i matsalen där inga grönsaker syntes. Mycket enklare måltider men helt ok. Den största andledningen till strejken är krav på högre lön. Dom vill ha samma lön som Filippinarna vilket skulle innebära en rejäl löneökning. Den lägst betalde lokala arbetare har 55$/m och den lägst betalde Filippinare har 450$ /m. Har ingen aning men det blir kanske runt 5% eller inget alls. Andra krav är bättre mat vilket var överraskande. Det voro bättre att klaga på de lokala kockarna. De klagar också på den Turkiska arbetsledningen vilket jag har förståelse för. Turkarna behandlar de lokala, och även Filippinarna, mycket dåligt. Detta klagomål gäller endast moderbolaget. Yapiray"s Turkiska arbetsledare har ändrat attityd väldigt mycket och behandlar arbetarna bra nu. Speciellt Filippinarna som jag har stöttat hela tiden men även de lokala behandlas mycket bättre.
Halva köket utanför kantinen för de lokala arbetarna som dom sjalva vill ha det på några camper.
Och färsk mat.
Halva köket utanför kantinen för de lokala arbetarna som dom sjalva vill ha det på några camper.
Och färsk mat.