Mitt liv i Etiopien

De lokala arbetarna har strejkat i två dagar och det verkar fortsätta. Alla aktiviteter är kraftigt reducerade. Det slår hårt när de flesta chaufförer är lokala. Min chaufför kom i morse och bad om ursäkt för det inträffade. Det märktes också i matsalen där inga grönsaker syntes. Mycket enklare måltider men helt ok. Den största andledningen till strejken är krav på högre lön. Dom vill ha samma lön som Filippinarna vilket skulle innebära en rejäl löneökning. Den lägst betalde lokala arbetare har 55$/m och den lägst betalde Filippinare har 450$ /m. Har ingen aning men det blir kanske runt 5% eller inget alls. Andra krav är bättre mat vilket var överraskande. Det voro bättre att klaga på de lokala kockarna. De klagar också på den Turkiska arbetsledningen vilket jag har förståelse för. Turkarna behandlar de lokala, och även Filippinarna, mycket dåligt. Detta klagomål gäller endast moderbolaget. Yapiray"s Turkiska arbetsledare har ändrat attityd väldigt mycket och behandlar arbetarna bra nu. Speciellt Filippinarna som jag har stöttat hela tiden men även de lokala behandlas mycket bättre.

Halva köket utanför kantinen för de lokala arbetarna som dom sjalva vill ha det på några camper.
IMG_2415.JPG

Och färsk mat. :)
IMG_2414.JPG

Ja det kan man tycka och det har också diskuterats internt här. Det har gjorts i andra projekt som jag har varit involverat i men med helt annat landskap. Terrängen här är mycket kuperad så skulle det bli avsevärt dyrare att förbereda för dubbelspår. Det är 15 tunnlar, 58 broar, 400+ kulvertar och några viadukter. Om tunnlarna skulle förberedas för dubbelspår, så även broarna och viadukterna. Och sen har inte dessa länder samma framtida tänkande som vi har. Men det har också blivit mycket sämre framtida tänkande i Sverige. :)
Men tunnlarna måste vara dyrare att komplettera än broar. Nu måste man antagligen bygga en ny tunnel bredvid istället för EN bred tunnel!

Team 1 gjorde ett utmärkt jobb. Som vanligt med en riktigt duktig förman. Den enda av dom Turkiska förmännen som jag har förtroende för. Har känt honom i många år. Han kan lite Engelska och jag kan lite Turkiska så det går bra att snacka med honom. Skitduktig svetsare, mycket teknisk och allsidig och alltid positiv. Han har tillverkat många specialverktyg som jag har beskrivit för honom och han fattar med en gång. Riktigt roligt att jobba med honom.

Neutraliseringen börjar 50m innanför tunnelöppningen.
IMG_7078.JPG

IMG_7088.JPG

Rullar under ralsen och sidostöd i kurvorna.
IMG_7083.JPG
IMG_7092.JPG

Ralstemperaturen 36grader. Skall vara 35 grader +/- 3 grader.
IMG_7096.JPG

Ralsgapet 29mm. 29mm +/- 1mm
IMG_7101.JPG

Alltid askådare. ''Gamar'' Det passas på att skjala så fort det kommer ett tillfalle.
IMG_7102.JPG

Brannsvetsen ar gjord den 10Okt 2017. 01 står för maskin 1, 04 för fjarde svetsen. Sen datum. Enligt EN-normen så måste alla svetsar ha ett ID nummer. ID numret försvinner på ralsen med tiden men exakt position ar noterad och dokumenterad.
IMG_7112.JPG

Borttagning av rullar och sidostöd.
IMG_7117.JPG

Behövs lite olja. Han lovade att smörja idag.
IMG_7118.JPG
Mittåt en icke esoterisk,men vad menas med neutralisering.

Men tunnlarna måste vara dyrare att komplettera än broar. Nu måste man antagligen bygga en ny tunnel bredvid istället för EN bred tunnel!
Helt rätt men jag tror inte det kommer att byggas dubbelspår i detta århundrandet eller om det någonsin blir av. Förlängningen av järnvägen efter vårt åtagande byggs av Kineserna och har nu lagts på is. Samtidigt planeras andra järnvägslinjer åt Väster och Söder. Jag tror att Etiopien vill för mycket på för kort tid och att de blir överbelånade som andra Afrikanska länder som har svårt för att fortsätta utvecklas. T.ex Zambia.

Mittåt en icke esoterisk,men vad menas med neutralisering.
Efter att ha helsvetsat rälsen skall rälsen neutraliseras för att få en genomsnittlig spänning i rälsen och för att undvika solkurvor. Det gör man när spåret har uppnått sitt slutliga läge. Man kapar rälsen var 750-1000m beroende på kurvradie. Rakspår ungefär var 1000m. Rälsen frigörs från befästningarna och lägges på rullar för att få mimimalt friktionsmotstånd när rälsen vidgas/krymper. Rälsneutraltemperaturen i detta projektet är fastställt till 35grader. Det är ett omfattande ämne med den längsta arbetsbeskrivningen. Se bifogad fil som mycket kort beskriver neutralisering.

http://www.infranord.se/media/2999/neutralisering_infranord_120411.pdf

De lokala arbetarna har strejkat i två dagar och det verkar fortsätta. Alla aktiviteter är kraftigt reducerade. Det slår hårt när de flesta chaufförer är lokala. Min chaufför kom i morse och bad om ursäkt för det inträffade. Det märktes också i matsalen där inga grönsaker syntes. Mycket enklare måltider men helt ok. Den största andledningen till strejken är krav på högre lön. Dom vill ha samma lön som Filippinarna vilket skulle innebära en rejäl löneökning. Den lägst betalde lokala arbetare har 55$/m och den lägst betalde Filippinare har 450$ /m. Har ingen aning men det blir kanske runt 5% eller inget alls. Andra krav är bättre mat vilket var överraskande. Det voro bättre att klaga på de lokala kockarna. De klagar också på den Turkiska arbetsledningen vilket jag har förståelse för. Turkarna behandlar de lokala, och även Filippinarna, mycket dåligt. Detta klagomål gäller endast moderbolaget. Yapiray"s Turkiska arbetsledare har ändrat attityd väldigt mycket och behandlar arbetarna bra nu. Speciellt Filippinarna som jag har stöttat hela tiden men även de lokala behandlas mycket bättre.

Halva köket utanför kantinen för de lokala arbetarna som dom sjalva vill ha det på några camper.
IMG_2415.JPG

Och färsk mat. :)
IMG_2414.JPG
Strejken fortsätter. Alla kom i morse men blev plötsligt återkallade till strejk. Min outlook har kraschat :rolleyes::eek:

Jag tänkte köra till underhållsverkstaden och bangården för att fördriva tiden men det blev stopp i entren. Ingen chans att jag fick komma ut. Dom släpper bara in. Det verkar allvarligt. Hoppas det är över till helgen så vi kan besöka stambaren. :)

IMG_3017.JPG

IMG_3014.JPG
IMG_3019.JPG

Kanske du redan skrivit men lite nyfiken, tjänar du bra mätt med Svenskt mått?
Aldrig träffat nån som jobbat i Afrika så bara undrar.

Kanske du redan skrivit men lite nyfiken, tjänar du bra mätt med Svenskt mått?
Aldrig träffat nån som jobbat i Afrika så bara undrar.
Jag brukar skämta att jag jobbar som volontär.:) Jag tjänar bra i Svenska mått mätt men jag avslöjar aldrig för någon vad jag tjänar, inte ens tjejen vet men hon är mycket nyfiken. Det skapar bara avundsjuka. Och jag själv avundas aldrig någon som tjänar bra. Man har fått sett och upplevt mycket med utlandsjobben men man försakar mycket också. Många här vet.

Jag kan säga att jag kan lägga av när som helst men så länge man trivs med jobbet så fortsätter jag. Eller tills dom inte behöver mig längre. Jag har ingen aning vad dom har för planer för mig framöver. Jag vet att dom vill att jag ska jobba i Zambia om dom får det projektet tillsammans med Bombardier Sverige (förhandlingar har pågått i mer än ett år) men det verkar mer och mer avlägset. Men det skulle vara ett intressant project med Svensk ledning, Bombardier Sverige som konsortieledare.

Jag brukar skämta att jag jobbar som volontär.:) Jag tjänar bra i Svenska mått mätt men jag avslöjar aldrig för någon vad jag tjänar, inte ens tjejen vet men hon är mycket nyfiken. Det skapar bara avundsjuka. Och jag själv avundas aldrig någon som tjänar bra. Man har fått sett och upplevt mycket med utlandsjobben men man försakar mycket också. Många här vet.

Jag kan säga att jag kan lägga av när som helst men så länge man trivs med jobbet så fortsätter jag. Eller tills dom inte behöver mig längre. Jag har ingen aning vad dom har för planer för mig framöver. Jag vet att dom vill att jag ska jobba i Zambia om dom får det projektet tillsammans med Bombardier Sverige (förhandlingar har pågått i mer än ett år) men det verkar mer och mer avlägset. Men det skulle vara ett intressant project med Svensk ledning, Bombardier Sverige som konsortieledare.
Så ingen Afrikansk lön då :D
Jag har inte heller berättat detaljer för tjejen om min ekonomi, hon vet att det finns pengar även i slutet på månaden å mer behöver hon inte veta.
Vad folk här tror eller inte om min ekonomi skiter jag fullständigt i.

Lycka till med jobbet, låter som en upplevelse.

Nu har strejken upphört och alla är tillbaka i jobbet. Det har lovats förhandlingar om 10 dagar...... Det är nog bara början. Den nye premiärministern är mycket populär och har nog lovat för mycket. Utvecklingen går sakta, speciellt på landsbygden, och folket vill givetvis se en snabbare utveckling.

Bifogar en några år gammal dokumentär om Etiopien. Mina bilder matchar väl vad filmen visar.

Fastclips med ET skruv i plastdymlingar direkt gjutna i slipen, vilken rälstyp kg/m bygger ni med. Tazara hade kines 45 kg/m, sve har väl fortfarande övervägande 50 kg/m men de flesta spårbyten jag har varit med på lade vi in 60 kg/m. Förresten så svetsade jag in den sista 43:an som valsades på domnarvet, ovanför Markaryd. Började som spsv 1:e nov 74 tröttnade på alla omorganiseringar och sa upp mej fom 01 01 10 sen flyttade jag till Thailand

Fastclips med ET skruv i plastdymlingar direkt gjutna i slipen, vilken rälstyp kg/m bygger ni med. Tazara hade kines 45 kg/m, sve har väl fortfarande övervägande 50 kg/m men de flesta spårbyten jag har varit med på lade vi in 60 kg/m. Förresten så svetsade jag in den sista 43:an som valsades på domnarvet, ovanför Markaryd. Började som spsv 1:e nov 74 tröttnade på alla omorganiseringar och sa upp mej fom 01 01 10 sen flyttade jag till Thailand

Nja det är Vossloh, System 300 Skl15 befästning i betongspåret (Rheda2000 slabtrack). Vossloh Skl14 i ballastspåret (syns inte). Och 60kg/m räls.
Jag vet att Sverige kör bara med Pandrol Fastclip sen 20 år tillbaka men Vossloh är den mest vanliga befästningen i Europa. Här i Etiopien kör vi med Vossloh Skl14 och 54kg/m räls. Kineserna använder 50kg/m räls och vi har beställt färdiga övergångsräler att koppla på deras spår när det är dags.

Pandrol Fastclip i första projektet i Saudi.
DSC01794.JPG
DSC01805.JPG
DSC01814.JPG

Igår blev det en Söndagstur till neutraliseringsgängen. Det neutraliseras nu med två gäng och jag var nyfiken på hur det går. På vägen dit (87km från campen) var det ganska tomt med djur och människor på vägen.

Ja det jobbas även på Söndagar för att kunna lämna över etapp 1 i slutet av året. Meningslöst och ineffektivt att jobba Söndagar enligt mig men bossarna vill det. Frivilligt att jobba Söndagar för mig själv.

På väg till arbetsplatsen.
IMG_6856.JPG

IMG_6860.JPG

Har ska byggas nytt hus. Vagen ar ganska nybyggd, av Kinesernsa.
IMG_6869.JPG
IMG_6978.JPG

Ölleverans (Habesha öl) på vag till Kombolcha. Habesha's vaumarke liknar denna emoji :afro:. Vid vagkanten under halmen ligger ''putsbruk''.
IMG_6880.JPG
IMG_6881.JPG

Många lokala regnskurar
IMG_6895.JPG
IMG_6901.JPG
IMG_6904.JPG
IMG_6907.JPG
Riktig lastbil syns åxå! Volvo FM 7.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp