Mitt liv i Si Bun Rueang, Isaan

Nu är badrummen klara, väntar bara på granit skivor till tvättställen.

20150703_165007.jpg
Nu börjar det likna nåt, snart inflyttning med andra ord :rolleyes::)

Jag vet inte ena dagen går allt undan, så bara stopp.Det är inte jämt hur dom jobbar, men det går så der undan. Jag tar en dag i sender.
Det är det enda man kan göra, bara att hoppas att dom jobbar från morgon till kväll i ett jämt tempo

Jag frågade gumman igår hur lång tid hon trodde våran utbyggnad skulle ta på baksidan, få upp tak och alla väggar, efter lite funderingar så sa hon kanske 10-14 dagar för 2-3 st, men det tycker jag låter lång tid :rolleyes:

Kul, bara roligt jämföra...vet du hur mycket de tar i arbete/kvm klinker?

Nu börjar det med klinker, 3cm tjockt lager.
20150708_105156.jpg
20150708_105310.jpg
20150708_105240.jpg
20150708_111942.jpg
För står inte varför de kör med denna urgamla metod.
Finns ju samma material här som hemma, går snabbare samt svårt att få bom på plattorna.
En man lägger lika mycket eller mer, som tre man med den metod du visar.

Tjaa då får man i alla fall två man mer i arbete. Tre man få lite lön som tur är, de kan behöva det
Jo du har rätt med det är ju en annan fråga.
Men är du inte med på att om man höjer produktiviteten, så kommer det hela Thailand tillgodo.
Samt att du höjer kvaliten på arbetet, till ett lägre pris per arbete.
Om det nu blir arbets löshets problem, så finns det hur mycket arbete som helst i byggsvängen.
Men då på bekostnad av utländsk arbets kraft.
Stora delar av arbets kraften, som arbetar på stora projekt, med metoder som mer liknar den Europeiska modellen, är från utlandet.
Där skulle de två männen vara som är överblivna, så lär de sig hur man bygger effektivt, samt känar pengar.

Men det är ju upp till var o en att betala 1200 bht eller 400 bht för samma arbete.

Har haft många studie besök när jag o kompisen lagt klinger i fix, samt fogat på ett svenskt sätt, ej spacklat fogarna

Jo du har rätt med det är ju en annan fråga.
Men är du inte med på att om man höjer produktiviteten, så kommer det hela Thailand tillgodo.
Samt att du höjer kvaliten på arbetet, till ett lägre pris per arbete.
Om det nu blir arbets löshets problem, så finns det hur mycket arbete som helst i byggsvängen.
Men då på bekostnad av utländsk arbets kraft.
Stora delar av arbets kraften, som arbetar på stora projekt, med metoder som mer liknar den Europeiska modellen, är från utlandet.
Där skulle de två männen vara som är överblivna, så lär de sig hur man bygger effektivt, samt känar pengar.

Men det är ju upp till var o en att betala 1200 bht eller 400 bht för samma arbete.

Har haft många studie besök när jag o kompisen lagt klinger i fix, samt fogat på ett svenskt sätt, ej spacklat fogarna
Nu kanske dom inte varit här och sett hur man gör här i europa utan kanske bara känner till sitt sätt

Ja, man kan diskutera på olika sätt. Jag är själv invandrare i Sverige men nu ser jag hur det går utför för landet. Ha det bra @Golden
Så du menar för att du är invandrare så har det ingen betydelse om man betalar 1200 bht för ett arbete som skall kosta 400 bht, om man gör rätt.
Och tror du att byggvaruhusen i Thailand bara har materialet som utfyllnad i lagerhållningen.

Nä som faranger bromsar vi ju utvecklingen om vi ej kräver moderna byggmetoder.Nä du har även sett Thai bygga med ex lättbtg stenen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp