Mitt smultronställe i Thailand (Bangsaen i Chonburi mellan Pattaya och Bangkok)

Natt till måndag var det en ferang utanför porten min , han var " ki Mao " berättar mina granne käringar .
Det var klockan 2.00 på natten , han slog med en järn stång på porten min och skrek på ferang som dom
inte förstår . När dom prata till ferangen slog han efter mina grann käringar med järn stången , så dom
ringde Polisen , och efter några minutter var det 4 Poliser här och tok han med .
Jag hade hade drucket 3 Chang på kvällen så jag sover som en sten och hörde inget , min fru hörde
bråk i gata med tänkte inte det var ved vår port .

Har du skaffat dig ovänner i Byn???? 5555

I Sriracha är det Marknad på onsdagar , och alltid mycket folk . Vi tar av
och till turen från Bangsaen , det är bara cirka 15 minut med Bahtbussen
Marknaden är i en av hoved gatorna i Sriracha , och här år mycket billigt
Här köpte vi alle gardiner till huset , det är en gammal dam som har gardin
och hon syr efter mål , och är cirka 40 % billigare en köpa i ett företag som
syr gardiner . Och så har vi min fru sitt ynglings kryddor som hon köper
när vi är här . Sriracha är berömd över hela värden för sin sås , som det är
kopia av runt i värden Amerika har stor produksjon av" Sriracha sås"
men den bäste får man i Sriracha , som ser ut som ketchup med chili .

IMG_0916.jpg

IMG_0917.jpg

IMG_0918.jpg

IMG_0919.jpg

IMG_0920.jpg

IMG_0921.jpg

IMG_0923.jpg

IMG_0925.jpg

Denna marknad är en av dom dyraste i Thailand, förstår inte, att dom kan sälja för dom priserna som dom gör.

Mens jag står och vänta på cykel löpet skall starta , kommer polisen bort till mig och prata , var jag kommer
från och hur länge jag stanna i Thailand .Och så berätta han om sig , han arbeta 24 vakter , och ofta så är han
så trött att han kan sova mens han står .och lönnen är lav , säger han .
Och jag berätta om Sverige , där är mycket mer kriminalitet i Sverige en Thailand ,men där har dom nästan
inte poliser , svenska stat skall spara pengar . Och jag berätta till han , Jag bor i en stad som heter Tidaholm
och har 15.000 invånare , för var det 8 poliser här , nå är det ingen , dom har ett kontor som är öppen 3 timmar
för vecka , jag måtte stoppa å berätta , han tänkte no ljuger han , såg jag på polisen .

IMG_2925.jpg

Så nå startar cykel löpet " Bike for dad " Jag kom här for att ta bilder av vänner från Skåne som bor
här i Bangsaen , dom köpte hus här for 10 år sedan , och har inte ångra en dag over husköpet .
Här är det inte lätt å få syn på alle som jag skall fota , dom har samma kläder och solglass ögon på
sig , och så kommer dom i over 30 km i timmen på cykeln ,för här är det en stor ned over backa .

IMG_2966.jpg

IMG_3026.jpg

IMG_3051.jpg

IMG_3052.jpg

IMG_3053.jpg

IMG_3055.jpg

IMG_3056.jpg

IMG_3075.jpg

IMG_3104.jpg

IMG_3108.jpg

Bike for dad : Jag sto här i två timmar och fota på cykel löpet , och jag har ett system kamra och har stelt
det in för att ta cirka 4 bilder pr, sekund , när jag haller knappen ned . for här är det 6 till 7 i bredden som
cyklar förbi mig . Och då är det inte så lätt att få ett gott bild av dom . Samtidig som mina vänner kom på
cykel , var det en olycka cirka 100 meter från mig , en som blev hart skadat i ansiktet . Jag såg mot
han som blev skadat , och såg inte mina vänner kom , och dom ropa mitt namn , men då blev det for sent
å ta bilder av dom . Jag tog nästan 400 bilder av cykel löpet , så jag får titta om jag har fota dom .

IMG_3076.jpg

IMG_3048.jpg

IMG_3089.jpg

IMG_3084.jpg

IMG_3126.jpg

IMG_3131.jpg

IMG_3144.jpg

IMG_3172.jpg

IMG_3176.jpg

I går var vi i Walking Street Bangsaen och fick en god middag och öl , min fru ville ha Kao Pat och jag tog
frityr stekta räkor med två stora Leo och en flaska vatten till min fru 350 Baht cirka 80 kronor .
I Walking Street har dom inte öl , men på andra sidan av gatan har dom öl och mat servering , så vi
satt där och köpte mat och öl .Etter på var vi i Walking Street.

IMG_1005.jpg

IMG_1008.jpg

IMG_1010.jpg

IMG_1011.jpg

IMG_1012.jpg

Här är vi i Walking Street Bangsaen .Här är det marknad och här kan man köpa mat , men öl må man
köpa i 7/11 butiken över gatan och ta med sig . Det är en ny Lag som kom för en månad sedan , man skal
inte ha sal av öl där det er studenter .men dom kan ha öl med sig och dricka de här .
Varje fredag och lördag är det öppen i Walking Street och här kommer det mycket folk varje kväll .

IMG_1024.jpg

IMG_1023.jpg

IMG_1025.jpg

IMG_1026.jpg

IMG_1029.jpg

IMG_1031.jpg

IMG_1032.jpg

IMG_1033.jpg

IMG_1035.jpg

IMG_1036.jpg

I dag var det varmt 32 grader , så jag tog mig en tur till stranden , där fläkta
det lit med kall vind från havet . Här var det mycket folk , dubbel parkering
på båda sidor av Beach Road . Här är mina grannar och säljer sockervadd och
väderkvarnar , dom må tjäna pengar for ny motorcykel har dom köpt och öl
kan dom dricka om kvällen , det är inte alla Thai som har pengar till .
En Thai som kommer till Bangsaen om helgen sitter under parasollen hela
dagen . Här äter dom och dricker och sover och prata med mat i munnen .
Och nyter vinden som fläkta .

IMG_1085.jpg

IMG_1086.jpg

IMG_1087.jpg

IMG_1088.jpg

IMG_1089 (1).jpg

IMG_1089.jpg

IMG_1090.jpg

IMG_1092.jpg

Här på stranden gillar jag , men i dag var det for mycket folk , när det är
mindre folk tar jag mig ett bad i havet , det är fint i den värmen å få ett
bad . Sån som nu när det är mycket folk , lägg jag inte kläder och plånbok
på stranden , då må jag ha min fru med och passa på mina egendelar .

IMG_1098.jpg

IMG_1101.jpg

IMG_1103.jpg

IMG_1104.jpg

IMG_1105.jpg

Det finns många fina stränder i Siam Bukten och på öar är det dom finaste stränderna .
Man for mig är stranden här i Bangsaen ok , man ser botten klart på en meter , och det
är inte alla badplatser i Norge eller Sverige man kan se botten så klart , där är mer förorenat
Så vattnet ser klart ut , se foto

IMG_1093.jpg

IMG_1092.jpg

IMG_1094.jpg

Utfor Bangsaen Beach till Ang Sila är det stor industri med musslor och ostron . Här tror jag det är over
tusen arbetsplatser som har sin inkomst av musslor och ostron .Och när man har ostron och musslor i
havet så är viktig att det inte är förorenat i havet , som det ofta är i Norge - Sverige - Danmark , då blir
man sjuk visst man äter musslor och ostron.

Kommer med försätt med ostron och arbetsplatser

IMG_1119.jpg

Här i Bangsaen är det många familjer som har sin inkomst av att öppna ostron , och alla i familjen
jobbar med ostron båda stora och små . och utfor huset är det stora kuller med skall från ostron .
Här blir det skicka till restauranger och konserv fabrik
Det är cirka 140 år sedan dom starta med Ostron och musslor här , och det var Kung Rama IV som
hjälp dom att starta upp med industri här .

IMG_0977.jpg

IMG_0974.jpg

IMG_0975.jpg

IMG_0976.jpg

IMG_0978.jpg

Världens mäster i att öppna ostron sagde dom på TV i Thailand för ett par år sedan
Då hade dom en stor konkurrens på Bangsaen Beach i att öppna ostron och där TV Thailand var
och hade upptak av mästerne . Det var små flickor i 10 - 12 år , dom är snabbare en äldre kvinnor
och dom har säkert varit med från 5 år hemma att öppna ostron . I konkurrens här var den snabbast
flickan , hon bruka cirka 1 sekund på varje ostron , det var fantastisk att se kor snabb ho var ,
Jag stod här och titta på mäster konkurrens och då kom jag också med på TV Thailand

Thai Bangsaen 304.JPG

Thai Bangsaen 305.JPG

Thai Bangsaen 307.JPG

Thai Bangsaen 308.JPG

Liknande trådar

Tillbaka
Topp