Mitt smultronställe i Thailand (Bangsaen i Chonburi mellan Pattaya och Bangkok)

Det finns många fina stränder i Siam Bukten och på öar är det dom finaste stränderna .
Man for mig är stranden här i Bangsaen ok , man ser botten klart på en meter , och det
är inte alla badplatser i Norge eller Sverige man kan se botten så klart , där är mer förorenat
Så vattnet ser klart ut , se foto

IMG_1093.jpg

IMG_1092.jpg

IMG_1094.jpg
Sverige eller Norges vatten är nog mindre förorenat en inne i den instängda bukten, med allt skitvatten som kommer ut ur floderna.
Att du inte ser botten i Sverige eller Norge beror nog mer på att vi har en så mörk botten.
Ser här ombord när vi fyller upp STL rummet där vi har vit botten på båten 15m ser hur klart som helst genom vattnet.
Pratade med en yrkesdykare i Rotterdam, det klaraste vattnet han dykt i var i Nordsjön, på 80m så såg han skrovet på fartyget ovanför klart och tydligt.
Och klart vatten betyder inte alltid rent vatten kan lika gärna vara helt dött och inget liv i då blir det klart.

Förutom Östersjön då, som också är ett instängt skräphål.

Staden Ang Sila ligger 5 Km norr for Bangsaen , och är Thailands äldsta semesterstad . Här kom Kung
Rama IV och bygga sig hus här som han hade till semester . " I dag står 2 hus här från kungen som museum ."
För 140 år sedan när Kungen kom här , hade folk hög leve ålder i Ang Sila , och thailändarna trodde att de
berodde på frisk sjöluft , så Kungen ville leva länge .
Jag har varit i Sverige i 7 månader , och när jag kom tillbaka hade dom bygd en fin strand promenad här i
Ang Sila , etter mitten tror jag det kommer palmer i dom hullen i mitten . Jag beundra Thailändarna dom
år flinke folk

IMG_0984.jpg

IMG_0985.jpg

IMG_0986.jpg

IMG_0987.jpg

IMG_0989.jpg

Från Bangsaen till Old fish marked Ang Sila ligger det over 20 stora fisk och skaldjur Restauranger
som är nästan fulle med folk från fredag till måndag , det är folk från Bangkok och norr over i Thailand
Och mitt i veckan kommer av och till bussar med Kina folk som äter här , så det blir många arbetsplatser .

IMG_0980.jpg

IMG_0981.jpg

IMG_0982.jpg

Här är det Old Fish Marked i Ang Sila som är Cirka 140 år gammalt och blev starta med hjälp av kung
Rama IV , Här kommer fisk båtar in på morgonen med fisk som dom säljer här på marknaden .
Fiskarna klagar på liten inkomst , det är inte mycket igen när alla utgifter är betalat .
Fiskarna tjänar mer på att ta med en nyfiken ferang en på sjölva fångsten . Vanlig inkomst 2500 Baht
nattlig förtjänst och det minkar fort när man skall betala alla utgifter , både over och under bordet .
For att ta med en nyfiken ferang vill dom ha 3000 Baht för klockan 18.00 på kvällen till 5.00 på
morgonen .Vist polisen ser att dom har med en ferang , må dom besticka Polisen , för båten är inte
registrerat för passager ,

IMG_0994.jpg

IMG_0996.jpg

IMG_0997.jpg

IMG_0998.jpg

IMG_0999.jpg

IMG_1000.jpg

IMG_1001.jpg

IMG_1002.jpg

Om dagarna står folk vid brygga och fiskar här i Bangsaen . I dag var det bara småfisk han fick , men
många gångar får dom storfisk upp till cirka 3 kg här vid bryggkanten .

IMG_1181.jpg

IMG_1186.jpg

IMG_1187.jpg

Här skal dom riva flera hus på brygga i Bangsaen . Arbetarna har ingen säkring når dom står på taket.
Och här arbetar dom från det är ljust på morgonen till det mörknar på kvällen .
Dom bur på arbetsplatsen med familjen och en bor i tält på bryggkanten .

IMG_1183.jpg

IMG_1184.jpg

IMG_1185.jpg

IMG_1188.jpg

IMG_1189.jpg

IMG_1190.jpg

IMG_1191.jpg

IMG_1192.jpg

IMG_1193.jpg

Jag är å titta när fiskbåtarna kommer in , och här ligger fult av tau och flyter och det är ingen som tar
det upp , dom bara körer over det så de går i propell , så fiskaren må simma med hatt och kniv i handa
för att få löst tau .

IMG_1194.jpg

IMG_1195.jpg

IMG_1196.jpg

IMG_1197.jpg

IMG_1199.jpg

IMG_1200.jpg

Här i Bangsaen har vi ett Köpcentrum Laemthong som ligger mitt i Bangsaen , här är det over 10 ferang
Restauranger som har ferang mat , och som är over 5 gångar så dyr som en Thai Restaurang . På alla
ferang Restauranger är det over 90 % av dom som går där är Thai . Och på Thai Restauranger är det lite
Thai som går där , men flera fattige ferang pensionärar går där , jag också . Där får vi god middag till 45 Baht
Har en Thai det bättre en oss Feranger ekonomisk , eller lever dom på lånat pengar ??

IMG_1214.jpg

IMG_1215.jpg

IMG_1217.jpg

IMG_1218.jpg

IMG_1219.jpg

IMG_1220.jpg

IMG_1221.jpg

Här är Thai Restaurang på Laemthong Köpcentrum och priser som passar mig och min plånbok , en middag
från cirka 30 Baht ,men här går det lite Thai , dom vill ha ferang mat .

IMG_0784.jpg

IMG_0786.jpg

IMG_0787.jpg

IMG_0788.jpg

IMG_0789.jpg

Den håller for mig , jag kan äta mig mätt varje dag. Och det är pengar till 1 års VISA
Jag klagar inte , jag har det bra och min fru är ekonomisk inte snål .
Vad är skillnaden på ekonomisk och snål?Det finns väl ingen som vill erkänna att hen är snål möjligtvis en smålänning.

Skillnaden på ekonomisk och snål , Vi reser mycket ,men vi brukar inte så mycket pengar , vi tar buss och
tåg ,inte Taxi som många feranger med lite pengar .
Vi skulle köpa hus här i Thailand , vi spara i ett år , då hade jag till halva huset och möbler , och så sålde
jag husbilen , så då kunde vi köpa hus utan bank lån .
Och nå har vi köpt ny bil , vi har spara i 8 månader , så vi hade till halva bilen och resten på 4 år till 2 % ränta .
Så där är skillnaden på ekonomi och snål .

Skillnaden på ekonomisk och snål , Vi reser mycket ,men vi brukar inte så mycket pengar , vi tar buss och
tåg ,inte Taxi som många feranger med lite pengar .
Vi skulle köpa hus här i Thailand , vi spara i ett år , då hade jag till halva huset och möbler , och så sålde
jag husbilen , så då kunde vi köpa hus utan bank lån .
Och nå har vi köpt ny bil , vi har spara i 8 månader , så vi hade till halva bilen och resten på 4 år till 2 % ränta .
Så där är skillnaden på ekonomi och snål .
Men den där bilen verkar du ju inte ha någon användning av själv, du åker ju bath taxi hela tiden så jag antar att det bara är dottern som använder den?

Men den där bilen verkar du ju inte ha någon användning av själv, du åker ju bath taxi hela tiden så jag antar att det bara är dottern som använder den?

Vi har körkort alla 3 men min fru har inte kört bil sidan hon tog körkort . så jag bad henne ta 20 timmar
på körskola innan vi hämta bilen , så hon blir mer säker i trafiken , Så hon har varit där två dagar ,med 3
timmar for dagen , det är en billig försäkring . Vi kommer till å ta någon turer till Isaan och besöka kände .

Liknande trådar

Tillbaka
Topp