Mitt smultronställe i Thailand (Bangsaen i Chonburi mellan Pattaya och Bangkok)

Vi går av Bahtbussen i Pattaya och nå skall vi få lite mat , så vi går till Sailor Bar , Och där är det altid mycket
folk .så här går det engelsmän , tyska ,norska .Och här får vi god mat till en billig pris .

IMG_0632.jpg

IMG_0631.jpg

IMG_0633.jpg

IMG_0634.jpg

IMG_0635.jpg

IMG_0636.jpg

IMG_0637.jpg

IMG_0639.jpg

IMG_0642.jpg

Var på marked i dag klockan 7.0o morse , det är så stort markedet och mycket folk att polisen
dirigera trafiken . Här var det färske jordgubbar som en ser inte så ofta här i Chanburi .
Dette är ett mat marked med Isaan mat och Thai mat , det är var sin smak .
Vi köpte bara grönsaker här som är billiga

P1030929.JPG

P1030918.JPG

P1030916.JPG

P1030914.JPG

P1030897.JPG

P1030909.JPG

P1030902.JPG

Märkligt att man aldrig lär sig detta med jordgubbar, vita, omogna fullständigt oätbara. Varför odlar man, då man inte vet ett dugg hur dom skall smaka.
Troligen bara norr om C M, som det är någon som vet, vad en god söt smakrik "Gubbe" är för något.

Här kör vi på motorvägen i cirka 60 till 70 km i timmen , och så kommer det en lastbil med en stor
grävmaskin på 30 ton , så han har några ton för mycket och inte säkra lasten . Och han kör for bi oss
i en fart på over 80 km i timmen , Hade det varit inför EU hade han mista körkortet för altid .
Med en son lass är det fare för en döds olycka .

IMG_0620.jpg

IMG_0621.jpg

IMG_0622.jpg

Ingen fara hjulen går ju runt, du får inte vara så petig.
Värre är det med "bath" bussarna som går söderut mot Sattahipp med alla skolbarnen på, dom är så fullastade att framhjulen nästan hänger fritt.

Vi kommer till Pattaya och här står det så många baht bussar och ingen köring , så vi blir enig tur retur
Jomptien 50 Baht , och han kan ta folk med . Han beklagar sig ingen turistar , och han har kört många
tomme turar i Pattaya , det blir det ingen pengar av .
När vi körer på Beach Road Jompien ingen ferang att se ute eller på Restauranger .Vad är det som är fel ?
När man läser i tidningar har Thailand 16 % mer turistar i 2015 , var är dom ?

IMG_0638.jpg

IMG_0623.jpg

IMG_0624.jpg

IMG_0625 (1).jpg

IMG_0626.jpg

IMG_0627.jpg

IMG_0628.jpg

IMG_0629.jpg

IMG_0630.jpg

Men hallå din klocka visar 10:00 på morgonen självklart är det inga farang på restaurangerna, brukar inte vara farangtätt på restaurangerna 10:00 på morgonen.
Tycker det vart rätt normalt med Faranger dom sista 2 veckorna hemma, sådär tomt som du påvisar är det inte det där är ju rent bullshit.

20151115_122036.jpg
20151115_122029.jpg
Detta är Jomtien 13:00 för 3 veckor sedan, tycker det var rätt mycket faranger som låg i solstolarna.
20151128_173052.jpg
Här är från Pattaya beachroad 17:00

Men hallå din klocka visar 10:00 på morgonen självklart är det inga farang på restaurangerna, brukar inte vara farangtätt på restaurangerna 10:00 på morgonen.
Tycker det vart rätt normalt med Faranger dom sista 2 veckorna hemma, sådär tomt som du påvisar är det inte det där är ju rent bullshit.

Som jag kommer ihåg för ett och två år sedan , var det fult med folk på Beach Road om morgonen som
hade morgon promenad , och alltid fulla Bathbussar , men nå kan du se att dom flesta bussarna är tomma .
Och norrmän som kom till Thailand för en två år sedan i oktober november , stannar altid en två väcka
i Pattaya för dom reste till Isaan . Här var många som träffas och mycket fästing med norrmän för turen
till Korat och Isaan. Men nå är alla mer försiktig med pengarna ,pensionen är mindre värd i Baht

Som jag kommer ihåg för ett och två år sedan , var det fult med folk på Beach Road om morgonen som
hade morgon promenad , och alltid fulla Bathbussar , men nå kan du se att dom flesta bussarna är tomma .
Och norrmän som kom till Thailand för en två år sedan i oktober november , stannar altid en två väcka
i Pattaya för dom reste till Isaan . Här var många som träffas och mycket fästing med norrmän för turen
till Korat och Isaan. Men nå är alla mer försiktig med pengarna ,pensionen är mindre värd i Baht
Jo, det har förändrats en hel del på typen av folk som hänger här och har blivit en ny typ av turister som kommit dom senaste 2 åren, men du skriver som det är en öde stad. Ser mer barnfamiljer och kärringar inte bara gammla gubbar och framförallt Kineser.
Fulla bathbussar kan jag inte hålla med om så tidigt på morgonen för 2 år sen innan klockan 10:00, dock kan jag hålla med om att det var en hel del ute på morgonprommenad på beachroad, har inte varit där nere tidigt på morgonen på länge så kan inte säga hur det är nu.
Dom stora köpcentrena och många restauranger i Pattaya öppnar klockan 11:00 innan dess är det inte mycket liv, folk som skall ut till Koh Larn ser man innan dess ungefär.

För en vecka sen skrev jag båt renovering , se första bild . När jag såg båten , tänkte jag den skulle varit
på soptippen . Men dom har bytt ut flera bord och ny ek köl . Och båt motor är snart klar ,den blir som
ny och med ny målar färg . Så en Thai är flinke med sina händer . I dag har dom köpt sig ett flak öl , dom firar
dagen till kungen .

IMG_0513.jpg

IMG_0699.jpg

IMG_0700.jpg

IMG_0701.jpg

Tack för härliga bilder! Extra kul när man känner igen sig :)
Just Sattahip är där vi spenderar mest tid.

I dag var vi och titta på Bangsaen Maraton det är et löp som man springer 42.195 Meter
Och här var det flera svenskar med i löpet och två svenska tjejer var med och sprang .
Dom starta klockan 6 på morgonen för solen värmer för mycket .
Hur många som var med och sprang vet jag inte ,men jag tror det var over 8.000 personer
som sprang Maraton: På ett minut passera det 140 personer i nästan 30 minut , jag var där
en timme dom sprang hela tiden .

IMG_0710.jpg

IMG_0729.jpg

IMG_0732.jpg

IMG_0733.jpg

IMG_0753.jpg

IMG_0754.jpg

IMG_0762 (1).jpg

Bangsaen Maraton . Här stod jag och tog bilder i en timme , det blev inte slut på maraton löpet .
Hotell här i Bangsaen tjänar pengar på alla evenemang som är i staden ,då är det fult på dom flesta
hotellen här.
På fredag är det nytt evenemang här i staden , då är det cykel löp hör , dom kaller det " Bike for dad "
cykel löp for Konungen , där är det flera svenskar med , jag har lovat att ta foto av dom , och dom är
med på den längsta stycket på 40 km

IMG_0748.jpg

IMG_0747.jpg

IMG_0748.jpg

IMG_0749.jpg

IMG_0752.jpg

IMG_0763.jpg

IMG_0764.jpg

Varje dag skiter en lös hund foran porten vår , och min fru må tvätta , de gillar hon inte .
Så nå sprutar vi vatten på hunden , och hoppas den slutar med att skita här .

IMG_0696.jpg

Här i Bangsaen som jag bor har jag många grannar , och jag tror att over 90 % år i arbete , unga som äldre .
Och dom tjänar bättre en en vanlig fabrik arbetare . Här på foto är en av mina grannar som lagar väder kvarnar
till småbarn på stranden , det är 8 kvinnor som lagar väderkvarnar och dom arbetar cirka 12 timmar varje dag
med att laga väder kvarnar . och så är det andra kvinnor som lagar sockervadd och fyller i plast påsar som ser ut
som en stor kondom . Och så är det flera andre som har salg av det på stranden , och jag tror dom tjänar bra .
För en dag i väcka har dom öl fest här i gatan fram for huset sitt , och de är det mycket skratt .
Hon som är på foto . har to dotter , den ena är färdig med 4 år på Universitetet och har god jobb nå
skal skriva om dem etter på .

IMG_0593.jpg

IMG_0702.jpg

Här i Bangsaen som jag bor har jag många grannar , och jag tror att over 90 % år i arbete , unga som äldre .
Och dom tjänar bättre en en vanlig fabrik arbetare . Här på foto är en av mina grannar som lagar väder kvarnar
till småbarn på stranden , det är 8 kvinnor som lagar väderkvarnar och dom arbetar cirka 12 timmar varje dag
med att laga väder kvarnar . och så är det andra kvinnor som lagar sockervadd och fyller i plast påsar som ser ut
som en stor kondom . Och så är det flera andre som har salg av det på stranden , och jag tror dom tjänar bra .
För en dag i väcka har dom öl fest här i gatan fram for huset sitt , och de är det mycket skratt .
Hon som är på foto . har to dotter , den ena är färdig med 4 år på Universitetet och har god jobb nå
skal skriva om dem etter på .

IMG_0593.jpg

IMG_0702.jpg

Här har vi dottern som är ferdig med 4 år på Universitet för 3 år sedan och har god jobb , och har
tagit körkort och har köpt ny bil .Gifta sig vill hon inte , då må han ha samme lön som hon vill
inte fö en som inte vill arbeta .

IMG_0595.jpg

Natt till måndag var det en ferang utanför porten min , han var " ki Mao " berättar mina granne käringar .
Det var klockan 2.00 på natten , han slog med en järn stång på porten min och skrek på ferang som dom
inte förstår . När dom prata till ferangen slog han efter mina grann käringar med järn stången , så dom
ringde Polisen , och efter några minutter var det 4 Poliser här och tok han med .
Jag hade hade drucket 3 Chang på kvällen så jag sover som en sten och hörde inget , min fru hörde
bråk i gata med tänkte inte det var ved vår port .

Liknande trådar

Tillbaka
Topp