När tjejen förändras

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej det är inte konstigt att jobba 40 tim och självklart hjälper jag till i hemmet.
Det du inte förstod var hennes romantiserade bild om att vi skulle kunna bo i Sverige och leva samma liv som i Thailand där vi lever på enbart min inkomst, när jag slog hål på den bilden med verkligheten var inte Sverige lika intressant längre och det var dit jag ville komma. Många precis som TS verkar göra blundar för det som blir verkligheten i Sverige. Alltså hur tänker man när man tror att en Thaitjej som är helt ny i Sverige ska trivas med att gå hemma ensam om dagarna, främmande kultur, begriper inget som visas på tv, inga vänner, inget att göra mer än städa och laga mat. Lycka till med att få det att funka.

Det är väl dags att åka hem till HH snart innan hon blir för bekväm i Sverige ;)

Pepsi undrar om 450kr om dagen stämmer ... det blir 13 500 kr i månaden
Ungefär 400 kr om dagen Har glömt exakt siffra..
Men det är väl ingen större summa?? 13500 x 2 blir ju 27 000 i månaden...
Det är vad var och annan svensk har var för sig i lön.. Många jag jobbar med har mer ut i månaden själv..

Är inte din tjej värd hälften...?? Om man inte vill dela med sig till sin älskade fru .. skall man inte ha någon fru i heller..
För mig är vi lika mycket värda.....

PEPSI

Fått samma intryck.. En skitstövel som är packad i thailand.... EN annan som skrivit en massa fylle skit i dag är någon RobReven.. Inte fan vet jag vem det är... ??
Tydligen krökar de i hop och sabbar TS just nu..

De kan ju möta mig i ringen i stället.. Lite MT hade varit kul med sådana... :p
En bath guld mitt på näsan... :confused:

Sawadee krap !!!
mai pen rai kee...

Vem va det som pratade om att tagga ner?

Sölve verkar ha problem, hur som helst, om ett för hållande är så grund att man löser problemen med att skicka hem någon så bör man fundera vad man egentligen vill här i livet? Är det familj man vill ha så måste man kämpa lite för det, kanske inte va så kär trots allt i varandra..?

Frugan har vart här 3 mån, men hon säger att det inte va kul, jag antar att det va för att hennes ungar inte va med då. Det kommer en dag då hon och ungarna kommer hit tillsammans, och jag tror då att hon blir lycklig här... Dock kommer jag inte att bo här permanent och det vill hon ju inte heller så vi tänker lika där.

Ungefär 400 kr om dagen Har glömt exakt siffra..
Men det är väl ingen större summa?? 13500 x 2 blir ju 27 000 i månaden...
Det är vad var och annan svensk har var för sig i lön.. Många jag jobbar med har mer ut i månaden själv..

Är inte din tjej värd hälften...?? Om man inte vill dela med sig till sin älskade fru .. skall man inte ha någon fru i heller..
För mig är vi lika mycket värda.....

PEPSI

Detta om 450 kr per dag gäller när du bjuder in en person som kommer på turistvisum.

Jag har inga problem med min fru , hon är ekonomisk med pengarna nästan snål .
Men det är inte alla Thai Käringar som är , vi var på grill party i går kväll
Vi var på besök till mister X , han kan inte sega nej till sin fru , då får ho raseri annfal -
Han är snart 78 år och går i fullt arbete , han kan inte sluta å arbeta , dom har for mycket
skuld i Banken , pensionen är for lav till å betala av på banklån .
Banklånen är taget för hennes familj i Thailand
Men om 4 månader så må han gå i pension , och han fråga alla etter arbete , så han har
planer till å arbeta till han är 100 år.

Vem va det som pratade om att tagga ner?

Sölve verkar ha problem, hur som helst, om ett för hållande är så grund att man löser problemen med att skicka hem någon så bör man fundera vad man egentligen vill här i livet? Är det familj man vill ha så måste man kämpa lite för det, kanske inte va så kär trots allt i varandra..?

Frugan har vart här 3 mån, men hon säger att det inte va kul, jag antar att det va för att hennes ungar inte va med då. Det kommer en dag då hon och ungarna kommer hit tillsammans, och jag tror då att hon blir lycklig här... Dock kommer jag inte att bo här permanent och det vill hon ju inte heller så vi tänker lika där.

Detta om 450 kr per dag gäller när du bjuder in en person som kommer på turistvisum.
Krister! Håller med dig..!!

Om man älskar sin fru, så jobbar man på det... Det är jättestora kulturkrockar mellan en svensk man och en thailändsk tjej..
Min tant går flera gånger i veckan till templet.. Det är begravningar, bröllop eller som de gör, lämnar mat till munkarna... Vem gör liknande i Sverige??
Vi har haft mååånga bråk under åren .. pga av olika sätt att tänka... och missförstånd..
Jag respekterar min frus tro.. hennes budda tänk.. Helt underbart..
Hon respekterar mig .. Efter alla år nu .. har vi slutat gnabbas.. Jag har lärt mig mer att ha ett Buddha tänk..

Vi har bestämt att allt i vårat hem i Sverige skall vara 50/50 , hasip hasip , svenskt/thai...
Ingen är bättre än den andre..

Nu är min fru inte 20 år .. Utan 47.. Så hon har kanske lite mer mellan öronen ..
Vi älskar varandra, pratar med varandra varje dag.. Om allt mellan himmel och jord..
Inte en gång, utan flera gånger om dagen.. Videosamtal..

Hoppas se henne snart igen... Men pga MIG får vi vänta.. Annars åker jag till Thailand inom ett par veckor..

Min tös kallar jag för "miss Korat" !!! :D:D

Hoppas det är bra Krister!!! :wai::wai::wai:

Som ett svar på tidigare inlägg så arbetade min fru alla år i Sverige , betalade halva matkostnaden , när hennes barn var här under två jobbiga år så slösade de grymt med el och hon åkte även då på en månatlig elkostnad , i övrigt så kunde hon spara all annan inkomst ,vilket jag ser som en gest då jag är betydligt äldre (29 år) och hon kan behöva sina slantar den dag jag går bort . Om jag skulle levt ensam så hade jag haft samma kostnader för huslån ,resor mm ,så varför sko sig på sin tHAIFRU ???

NÅN SOM SER NÅT FEL I MITT RESONEMANG ??

Är åter i Thailand nästkommande måndag den 17e , tycker mer och mer att Thailand slår Sverige , även om det är kanonväder här nu ...........................

Som ett svar på tidigare inlägg så arbetade min fru alla år i Sverige , betalade halva matkostnaden , när hennes barn var här under två jobbiga år så slösade de grymt med el och hon åkte även då på en månatlig elkostnad , i övrigt så kunde hon spara all annan inkomst ,vilket jag ser som en gest då jag är betydligt äldre (29 år) och hon kan behöva sina slantar den dag jag går bort . Om jag skulle levt ensam så hade jag haft samma kostnader för huslån ,resor mm ,så varför sko sig på sin tHAIFRU ???

NÅN SOM SER NÅT FEL I MITT RESONEMANG ??
Phonta!! Kanske jag är trög.. Men ville du hon skulle betala elräkningen?
Jag vet hur en thai tjej tänker... Varför betala?? Det kan väl du göra!! 55555
Är du äldre..?? 29 år..?? Är det äldre... ?? :)
Jag förstår ditt resonemang Phonta... Skojar lite..
Enkelt sett!! Om man vill dela sitt liv med någon, så delar man även pengarna...
Jag har ett stort hus på 200 m2 och en tomt/gräsmatta på 5000m 2..
Som jag sagt till frugan... Gör vad du vill!! Inred 50/50 i thai stil..
Ingen blir gladare än jag..!! Är hon glad, så är jag glad..!!! :D
Vill du sätta upp en massa foto på kungen, Buddha eller vad som helst GÖR DET!!!

Vi är tillsammans ett par gånger i Thailand om året.. Och Vi är lyckliga varje dag..!!!
Jag älskar min fru!!!!

PEPSI

Tjenna alla, vilken go respons jag har fått från er alla.

Nu ska jag skriva lite om vad som hänt sen sist och samtidigt försöka att svara er lite.
Jag bor ju som ni vet långt upp i norr, där finns inte så många andra thaitjejer för tjejen att umgås med, min morsa (styvmorsa) är thai och har vart med i hela min uppväxt. Hon och farsan har varit på kho samui nu i juli men kom hem igår, jag pratade med morsan om vad hon kunde hjälpa oss med, morsan är bäst. Morsan sa att idag och framåt ska hon ut i skogen och plocka bär och svamp och hon skulle snacka med tjejen om att hon kunde följa med, så i morse när jag åkte till jobbet så kom morsan och hämtade tjejen, dom har vart ute hela dagen, tjejen kom hem nyss och var både glad,trött och hungrig, så nu är hon i köket och fixar ris med någon grisrätt till det. Morsan ska hämta tjejen i morrn igen, jag tror och hoppas att allt kan lösa sej nu.

Har tyvärr samma upplevelse en gång i tiden.Hon sa att hon aldrig drack sprit då vi träffades, men efter ett tag så hade hon inhandlat vin på systemet, och var halvfull då jag kom hem.
Jag sa inget dom 2 första dagarna,sedan blev det fred. och jag fråga om hon ville ha vin till maten, såg redan svaret i hennes blanka ögon.
Hon fick dricka så mycket hon ville, och efter någon timma så låg hon och spydde i muggen,sedan somnade hon.
Nästa dag ,så sa jag bara att om du dricker, skall du inte umgås med mig. Du sa, när vi träffades att du aldrig dricker.
Jag sa en gång till och jag bokar om din hemresa, jag bokade om den efter 2 dagar och hon var hemma igen 4 dagar senare, bodde hos mig totalt 2.5 mån.
Hon blev alldeles galen, då hon fick sprit i sig, så det var en av anledningarna dessutom.
Thaitjejer och sprit är ingen bra komb. enligt mig, men andra har säker annan uppfattning.
Jysst av dej att berätta detta, min tjej började köpa folköl, men kom på att dom var svaga så hon gick till bolaget och började handla där, jag hoppas nu att bärplockningen gör att allt blir bättre för oss för hon är verkligen värd en chans till.

Tjenna alla, vilken go respons jag har fått från er alla.

Nu ska jag skriva lite om vad som hänt sen sist och samtidigt försöka att svara er lite.
Jag bor ju som ni vet långt upp i norr, där finns inte så många andra thaitjejer för tjejen att umgås med, min morsa (styvmorsa) är thai och har vart med i hela min uppväxt. Hon och farsan har varit på kho samui nu i juli men kom hem igår, jag pratade med morsan om vad hon kunde hjälpa oss med, morsan är bäst. Morsan sa att idag och framåt ska hon ut i skogen och plocka bär och svamp och hon skulle snacka med tjejen om att hon kunde följa med, så i morse när jag åkte till jobbet så kom morsan och hämtade tjejen, dom har vart ute hela dagen, tjejen kom hem nyss och var både glad,trött och hungrig, så nu är hon i köket och fixar ris med någon grisrätt till det. Morsan ska hämta tjejen i morrn igen, jag tror och hoppas att allt kan lösa sej nu.
Hoppas det löser sig nu! Hon saknar säkert Thailand och behöver någon att dela sina tankar med, kanske någon som inte är thai. Sen tror jag din styvmorsa kan hjälpa till, hon har väl gjort motsvarande resa, men även kan hon behöva en jämnårig.

Tror en svensk ung som kommer till Isaan och är själv skulle börja dricka efter ett tag för att slippa tristessen, se till att hon får något att göra. Se henne, vad hon gjort hemma, beröm henne. Hitta på saker hon gillar på kvällar och helger. Vårda henne ömt. Be din mamma prata med henne om alkoholen.

Lycka till! Kul att du delar med dig!

Jag tror Sölve är en kille som har/hade problem som han skriver. Om han skulle dikta ihop detta kan man ju svara hyfsat, då kan ju andra i liknande situation har användning av råden.

Varför skulle man dikta ihop att man har problem? Tycker det är stort att folk tar upp att det inte är guld och gröna skogar att vara ihop med en thai. Även dessa förhållanden måste underhållas. När man har olika ursprung, i olika kulturer, och kanske skiljer i ålder är det inte alltid lätt att göra rät, att då söka råd känns för mig som en bra sak, bevisar att man är intresserad och att man är seriös.

Är man i arbetsför ålder har man kanske inte möjlighet att dra till Thailand, eller så vill man inte vara särbo, vad är det då för fel att ta hit tjejen och hoppas att hon ska trivas, gör hon inte det måste man ju försöka förstå vad som felet är. Ett möjlighet kan ju vara att flytta inom Sverige för att hon ska trivas.

Tror inte medicin är att skriva att han sitter på en bar i Pattaya och håller på med fyllesnack!

Nej det är inte konstigt att jobba 40 tim och självklart hjälper jag till i hemmet.
Det du inte förstod var hennes romantiserade bild om att vi skulle kunna bo i Sverige och leva samma liv som i Thailand där vi lever på enbart min inkomst, när jag slog hål på den bilden med verkligheten var inte Sverige lika intressant längre och det var dit jag ville komma. Många precis som TS verkar göra blundar för det som blir verkligheten i Sverige. Alltså hur tänker man när man tror att en Thaitjej som är helt ny i Sverige ska trivas med att gå hemma ensam om dagarna, främmande kultur, begriper inget som visas på tv, inga vänner, inget att göra mer än städa och laga mat. Lycka till med att få det att funka.

Har funkat kanon i 15år i Sverige men tack för omtanken.

gött jobbat Sölve... fortsätt så, positivt bemötande och jobba hårt för ert förhållande

jag vet det själv. tanten kommer hit på sin livs resa. och jag bara utför jobb och vardagssysslor. det är fel. hon måste få uppleva sverige och se det som andra turister ser här. inte bara grå vardag. ta med henne ut så som tex. @nillo gjort så kommer hon sedan trivas. detta var även ett fel jag gjorde då min va här... tyvärr

@Pepsi ja e lite besviken på dig. trodde du var sundare än du nu visat..

Här är "lite" foto från Nai Yang... På vårt hus och lite vänner..
NÖJDA!!!??? ;)

Vem vet..??

Kram !!! Pepsi :wai::wai::wai:

IMG_0798.JPG

IMG_0800.JPG

IMG_0922.JPG

IMG_0953.JPG

IMG_0976.JPG

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

W