Bjuda hit tjejen på besöksvisa

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lukas Ekdahl har på ett tydligt sätt förklarat vad som krävs för att ett visum ska beviljas. Nu är det inte Lukas som fattar besluten om visum hos ambassaden utan Peter eller Edita.

Använd er gärna av Thaikonsults fullservicepaket med garanti. Då kan du känna dig trygg.

Med vänlig hälsning Thaikonsult

Jag håller med Krister att man så klart kollar upp olika saker pga syftet. En turist ska ha motsvarande 450 SEK om dagen, men bor man hos någon avgår ju ex.vis kostnad för logi och blir man inbjuden och någon garanterar det ekonomiska granskar man det ju ur det perspektivet.

De granskar ju säkert om risken är uppenbar att person inte kommer att lämna landet efter visumet går ut, ex.vis om hon haft liknande beteende innan.

Men att man måste kunna bevisa att man "styrka att ni bott ihop då hon var i Sverige, att ni har haft regelbunden kontakt och att Du besökt henne i Thailand i två veckor " verkar vara något som det inte står något om i några riktlinjer för ett Schengenvisa. Har jag träffat någon på en kontaktsajt som jag vill träffa skulle jag då inte få det?

De som biviljar visumet har ju även en skyldighet att se att den sökande inte riskerar att bli uttnyttjad i Sverige, detta kollar man oftast om den personen som är garant bjudit in många tidigare och ev. dommar.

Fortfarande anser jag inte att man ska ha behöva ex.vis besökt någon x antal veckor i dennes hemland innan man ska ha rätt att få träffas i den svenskas hemland.

Det Lukas uttalar sig om att i just denna situation bör detta räcka, men så klart måste ju saken prövas. Dock borde enligt mitt sätt att se det inte vara något problem att bjuda in någon som man inte har vidare kontakt med men då krävs att personen som besöker ha medel att själv betala för sin vistelse eller kan boka om sin biljett.

Jag tror att du kan känna dig säker på att hon får komma till dig oavsett om du besöker henne eller inte om du inte har någon historik .... elelr hon har det, en trygghet för båda.

Polaren som ska få hit sin tjej nu i April fick först avslag för dom hade inte bifogat bilder på varandra o hade ingen telefon konversation o visa upp men det ordnade sig så nu kommer hon va tvugna o lämna in bilder o det va heller inget som han kunde läsa sig till

Han använde ju viber o whatsapp för o skriva o tala me sin tant o inga vanliga telefon samtal

Micke

"glimten66 " sa:
Polaren som ska få hit sin tjej nu i April fick först avslag för dom hade inte bifogat bilder på varandra o hade ingen telefon konversation o visa upp men det ordnade sig så nu kommer hon va tvugna o lämna in bilder o det va heller inget som han kunde läsa sig till

Han använde ju viber o whatsapp för o skriva o tala me sin tant o inga vanliga telefon samtal

Micke
Är det på besöksvisa eller på UT? Är det på besöksvisa har ju kraven ökat dramatiskt. Men kanske bra, finns ju risk för trafficking annars!

"Janne " sa:
Är det på besöksvisa eller på UT? Är det på besöksvisa har ju kraven ökat dramatiskt. Men kanske bra, finns ju risk för trafficking annars!

Det e på besöksvisa
bra det vete fan blir ju ännu mer komplicerat om dom kräver telefon historik mm mm

"glimten66 " sa:
Det e på besöksvisa
bra det vete fan blir ju ännu mer komplicerat om dom kräver telefon historik mm mm
Då har ju kraven blivit betydligt tuffare ...

"thaikonsult " sa:
Om någon är intresserad att läsa så finns Migrationsöverdomstolens senaste för visum här: https://lagen.nu/dom/mig/2012:19

Med vänlig hälsning Thaikonsult
Intressant läsning hur det kan gå till, i detta fallet kan jag har viss förståelse till de som inte ville godkänna visumet, finns många vinklingar på detta. Det är ju synd att sista instansen dock säger att hon borde fått men pga att det tagit så lång tid i alla instanser så är det ju inte aktuellt med viseringen längre :thumbsdown:

Har bjudit in en vän sedan 30 år(släkting till min fru) han har varit här 3ggr tidigare och jag har då angett samma skäl som denna gång.Men i år fick han avslag.Jag får inte veta varför han fått avslag tycker jag borde få veta detta eftersom jag skrivit inbjudan.Har VFS någon inblandning i besluten?Sv ambassaden börja mer och mer likna en thailändsk myndighet där inte vanligt folk kan göra sina ansökningar utan blir hänvisad till någon annan byrå som fixa alla papper snabbt och vissa garanterar godkänt resultat hur dom kan gör detta kan man undra.Några förslag hur jag skall gå vidare med detta

Gör som jag gjorde och gå till ambassaden och kräv ett svar från den personen som tog beslutet.
Mycket kan ha ändrats sedan du bjöd hit personen förra gången. Du bör idag ha en inkomst som täcker uppehället som räknas till 450 kr per dag efter skatt. Om du inte har det så kan man visa att man har tillräckligt med pengar på banken.

Om du skrivit något tex. att han du bjuder in jobbar med något så skall det alltid styrkas idag. Du måste t.ex. skicka in kopia på att han äger marken om du säger att personen är jordbrukare.

Om ni tidigare förlängt ett turistvisum 3 månader med ytterligare 3 månader så bör det finnas ett viktigt skäl till det. Annars ser ambassaden rött och kanske inte godkänner din nästa ansökan.

lycka till/K

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

W
Svar
0
Visningar
1 K
whitepointer67
W
W