När tjejen förändras

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Janne " sa:
Mina svärföräldrar tycker jag är ganska vettiga och förstående och min fru förklarar att vi behöver pengar här och de får klara sig på det de har. Samtidigt vill ju min fru hjälpa dem och gärna bygga något så det syns att hon är gift med farang.

Dock den dagen man flyttar ner så är det väl inte helt otroligt att det ändrar sig, dels ser dem ju att farangen betalar stora pengar än hit än dit och dels är det nog svårare för min fru att säga nej öga mot öga lättare på telefon.

Av någon anledning är det alltid dags för service på bilen varje gång vi är nere ... och det ska farangen betala (de kanske inte kräver det men min fru kräver det). Nu är det ju inte jättedyrt men ändå ... om service inte görs nu kommer inte bilen hålla de närmsta veckorna och bromsarna och ACn har ju blivit kass ...

I vissa fall tror jag det kan vara lättare för de som aldrig tagit sin fru till Sverige då de inte vant sig med dyrare vanor ... vad vet jag ;)

Hmmm.tycker det verkar som m du får större problem än vad jag har , "bygga något åt dem så det syns att dottern är ihop med farang" Jo , jag tackar jag , där gick det en miljon Thbt ......Nej nej :mad: ....vem har betalat bilen som behöver service ?, inte farang väl....om så är , vem har kört skiten ur den , Nej du har inte vettiga svärföräldrar min vän , där kommer det att bli problem som ännu inte syns ;)

"Janne " sa:
Det kan bero på två saker;
1) De försöker lura en dum farang (som de tror dum)
2) Att en frys kanske är så gammal så den bör bytas till en strömsnålare variant (om de har hajat det)

Håller med att alla inte är såna men beror oftast på utbildning av fru och familj och även så klart till sätt och vilken kontakt man har. Sen är det bra att förklara att pengar inte växer på träd i Sverige och att vi ska betala skatt, hyra, dagis avgifter, och spara pengar till vi blir gamla etc. De flesta förstår om man kan fru att beskriva det på hennes sätt!

;D En Thai tänker inte på strömstnåla frysar/kylar , räkningen tar ju farangen :D :D

"Phonta " sa:
Hmmm.tycker det verkar som m du får större problem än vad jag har , "bygga något åt dem så det syns att dottern är ihop med farang" Jo , jag tackar jag , där gick det en miljon Thbt ......Nej nej :mad: ....vem har betalat bilen som behöver service ?, inte farang väl....om så är , vem har kört skiten ur den , Nej du har inte vettiga svärföräldrar min vän , där kommer det att bli problem som ännu inte syns ;)

Nja du Phonta om du läser mitt inlägg var det min fru som ville, jag sa att jag tänker inte betala. Jag har lovat att bygga bättre badrum toalett och ev. en övervåning så småning om. Mina svärföräldrar tycker det är onödigt men min fru vill tvinga dem så de får det bättre.

Service på en bil handlar om ca 4000 Baht per år inte mycket att ojas över. Ja jag har köpt bilen till mig/dem. De använder den men kör definitivt inte skiten ur den utan tar hand om den väl. När jag sa ok visste jag förutsättningarna, inget konstigt.

Utan att känna till dina svärföräldrar så är mina helt ok, jag beskrev farhågor om vad som kanske kan hända när vi flyttar ner om kanske 15 år ... men det är ju bara spekulationer i vad ni andra som gjort samma resa beskriver. Då får man väl gå vidare. varför oroa sig.

"Phonta " sa:
;D En Thai tänker inte på strömstnåla frysar/kylar , räkningen tar ju farangen :D :D
Jag betalar ingen el räkning, men skulle inte ha något emot det då de gör åt försumbart med energi, några fläktar på några timmar om dygnet, några lysrör likaså och ett kylskåp. Ingen frys, ingen spis, ingen AC ....

Varför skulle farang betala el-räkning om nu inte farangen drog in elen. Det hade de väl innan. Om jag skulle använda AC när jag är nere bör jag ju bidra till min del.

"Magnus7412 " sa:
Thai damer i all ära,men det är inte lätt att få höra förlåt hur mycket fel dom än har gjort,så ska det fortsätta att sura ända tills de vinner och vi ber om förlåtelse,även om det är de söta damerna som har ställt till det från början. :wai:

Och frågan kommer då, varför låta dom vinna, det ger dig bara stora problem i framtiden.

jag känner att jag och min hustru kommer varann närmare och närmare , hoppas den känslan håller i sig. Och inte fa... beror det på att jag ger efter , nej snarae pga. att jag står på mig och anser att jag har rätt till en viss respekt avseende både det ena och det andra .. En elkabel som är dragen från vårt hus till broderns hus , trots att han har el indragen , kan någon ge en logisk och rättvisande orsak till att det skall accepteras, nej det finns inte , i morse tog frugan själv ner den och sade till mig , "Du har rätt" det är fel att vi (Jag) :D skall betala deras el .. ja visst fan är det fel . Men hade jag inte stått på mig så kör de på i alla led , till slut betalar farang allt .... ::)

"Phonta " sa:
jag känner att jag och min hustru kommer varann närmare och närmare , hoppas den känslan håller i sig. Och inte fa... beror det på att jag ger efter , nej snarae pga. att jag står på mig och anser att jag har rätt till en viss respekt avseende både det ena och det andra .. En elkabel som är dragen från vårt hus till broderns hus , trots att han har el indragen , kan någon ge en logisk och rättvisande orsak till att det skall accepteras, nej det finns inte , i morse tog frugan själv ner den och sade till mig , "Du har rätt" det är fel att vi (Jag) :D skall betala deras el .. ja visst fan är det fel . Men hade jag inte stått på mig så kör de på i alla led , till slut betalar farang allt .... ::)

Äntligen har du tagit på dig både byxor å skor, bara västen kvar sen blir hon som en liten ängel ;D

"Phonta " sa:

detta är lite :offtopic:
vad kostar 1kvh I Thailand ca??
Har ingen koll vad det kostar eftersom jag inte betalar det.

"Långeman " sa:
Och frågan kommer då, varför låta dom vinna, det ger dig bara stora problem i framtiden.
Jo jag instämmer med föregående talare,har inga problem längre är skild nu så problemen är lösta redan. Var till Filippinerna nu i sommar och dit blir det fler resor,trevligt folk och engelska kan dom prata ochså. :)

Tro inte bara att de är annorlunda , har en kompis i Svedala som blir utnyttjad till 400% av en Fillipnkärring, pratade med honom igår , sex ungar har hon släpat till Sverige , från början hade hon bara två( för 10 år sedan)sen har det dykt upp den ena efter den andra .. De bor 13 st personer nu i hans hus på Värmdö.. Skitkul !!! :eek: Alla jobbar men skickar stålarna till sina familjer i Fillipinerna...Han släpar och sliter 65 år gammal för att ekonomin skall gå ihop ,,, stackars djävel , men nu sade han att han fått nog...

Nej Nej...samma kör , bara engelskan som är skillnad ....

Phontpost: 112842 sa:
Tro inte bara att de är annorlunda , har en kompis i Svedala som blir utnyttjad till 400% av en Fillipnkärring, pratade med honom igår , sex ungar har hon släpat till Sverige , från början hade hon bara två( för 10 år sedan)sen har det dykt upp den ena efter den andra .. De bor 13 st personer nu i hans hus på Värmdö.. Skitkul !!! :eek: Alla jobbar men skickar stålarna till sina familjer i Fillipinerna...Han släpar och sliter 65 år gammal för att ekonomin skall gå ihop ,,, stackars djävel , men nu sade han att han fått nog...

13 personer! OMG! Då har man huset fullt. Det finns en skillnad på Filippinare och thai och det är matkulturen. På Filippinerna läggs det socker i precis all mat och det är ingen asiatisk kryddning alls. De flesta på Filippinerna är katoliker. Det är en viss skillnad. Sen är ju alla människor och olika individer och det betyder mer.

13 personer! OMG! Då har man huset fullt. Det finns en skillnad på Filippinare och thai och det är matkulturen. På Filippinerna läggs det socker i precis all mat och det är ingen asiatisk kryddning alls. De flesta på Filippinerna är katoliker. Det är en viss skillnad. Sen är ju alla människor och olika individer och det betyder mer.

Vi bodde 11 i ett fallfärdigt träruckel ute vid risfälten men där var det jag som var inflyttad ;) Men var inte så mycket till hus på bottenvåningen hade dom bara byggt vägg halvägst upp på vissa ställen, sen hängt upp presening vid resten, stenen tog väl slut.

Den som går med på något dylikt har en störning eller dysfunktion och borde söka hjälp hos en hjärnskrynklare. Hade en arbetskamrat, ganska ung, filippinskan i samma ålder, de har två barn nu, han satsade seriöst från början med familjeliv som mål! De bodde trångt, gav honom rådet att skaffa större, - han gjorde det, han fick en tankeställare, så visst kan det gå bra också, tror ändå han skickar något till hennes familj men främst tar de hand om sig själva och sin egen nya familj. Avrådde honom att skaffa mark i Filippinerna som han var inne på, något helt meningslöst.
MEN tiden har gått om man kommit upp åren, allt har sin tid....

Den som går med på något dylikt har en störning eller dysfunktion och borde söka hjälp hos en hjärnskrynklare. Hade en arbetskamrat, ganska ung, filippinskan i samma ålder, de har två barn nu, han satsade seriöst från början med familjeliv som mål! De bodde trångt, gav honom rådet att skaffa större, - han gjorde det, han fick en tankeställare, så visst kan det gå bra också, tror ändå han skickar något till hennes familj men främst tar de hand om sig själva och sin egen nya familj. Avrådde honom att skaffa mark i Filippinerna som han var inne på, något helt meningslöst.
MEN tiden har gått om man kommit upp åren, allt har sin tid....

Den som går med på något dylikt har en störning eller dysfunktion och borde söka hjälp hos en hjärnskrynklare.

Hans, håller med till fullo, bättre att göra som Du, skicka stålarna per post....

Ubon, jag skickar inga pengar....Jag beskrev någon jag känner 1/2 din ålder + några år till....555

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

W
Svar
0
Visningar
1 K
whitepointer67
W
W
Svar