Naturmedicin i Thailand

Du har inte fattat hur blåst du blir utav cancervården.
Ingen tjänar pengar på att bota cancer

Du har så rätt så rätt. Ingen tjänar pengar på att bota någon annan sjukdom heller. Helst skall du köpa så många olika piller om dagen som levern tål för då fortsätter du att äta medicin så länge du lever och läkarna försöker se till att du lever länge.
För läkarna själva har fingrarna i syltburken och i lika stor omfattning i Sverige som Thailand eller vilken annan land som helst.

Du har så rätt så rätt. Ingen tjänar pengar på att bota någon annan sjukdom heller. Helst skall du köpa så många olika piller om dagen som levern tål för då fortsätter du att äta medicin så länge du lever och läkarna försöker se till att du lever länge.
För läkarna själva har fingrarna i syltburken och i lika stor omfattning i Sverige som Thailand eller vilken annan land som helst.
Man försöker ju komma åt det i Sverige nu genom att läkaren inte längre utan särskilda skäl får skriva ut medicin från en speciell tillverkare. Tillverkare väljer apoteket (det billigaste) eller du själv om du anger vad du vill ha.

Man försöker ju komma åt det i Sverige nu genom att läkaren inte längre utan särskilda skäl får skriva ut medicin från en speciell tillverkare. Tillverkare väljer apoteket (det billigaste) eller du själv om du anger vad du vill ha.

Det gäller mediciner där det finns alternativ. Industrin ser till att så länge som möjligt stoppa detta med diverse trix.
Det är ädelt i och för sig att man försöker men i dagens värld är det pengar som talar, tyvärr.

Det gäller mediciner där det finns alternativ. Industrin ser till att så länge som möjligt stoppa detta med diverse trix.
Det är ädelt i och för sig att man försöker men i dagens värld är det pengar som talar, tyvärr.

Tillverkaren får väl 10 år för att ta igen sina utvecklingskostnader. Det är just sådant vi har våra politiker för. Sedan kan man ju fundera på om man bara skall ha politiker som enbart stöttar företagsamheten.

D
Tillverkaren får väl 10 år för att ta igen sina utvecklingskostnader. Det är just sådant vi har våra politiker för. Sedan kan man ju fundera på om man bara skall ha politiker som enbart stöttar företagsamheten.

Du menar väl inte svetsare som inte har ens gått färidgt med sin svetsutbildning.
Tyvärr har jag inte så stor tro eller förhoppning på våra politiker. Lite föraning får man med Juholts ord; "partiledarens viktigaste uppgift är att vinna nästa val"...... hmmm ger inga sköna vibbar precis.

Det finns bara en gud och han/hon heter mammon, det som det satsas mest pengar på forskning om idag är det som skulle generera mest pengar. Herpes medicin:eek:

Tror Astra hade 25 år för Losec, om vi inte ska förstatliga allt sånt så måste läkemedelsbolagen, eller spujtspetsteknologiföretagen, tjäna sjuka stålar för att det ska några förbättringar. Bra eller dåligt? Förra gången vi testade statliga forsknings företag så blev det väl inte så effektivt. Tycker att jag ser samma skit i alla större företag idag som man såg i de statliga förr, en massa lata jä-lar som är mer intresserade av att framstå som duktiga på möten än på sitt jobb. Faan vet vad som är bäst/värst:mad:

Tror Astra hade 25 år för Losec, om vi inte ska förstatliga allt sånt så måste läkemedelsbolagen, eller spujtspetsteknologiföretagen, tjäna sjuka stålar för att det ska några förbättringar. Bra eller dåligt? Förra gången vi testade statliga forsknings företag så blev det väl inte så effektivt. Tycker att jag ser samma skit i alla större företag idag som man såg i de statliga förr, en massa lata jä-lar som är mer intresserade av att framstå som duktiga på möten än på sitt jobb. Faan vet vad som är bäst/värst:mad:

Jag menade verkligen inte att läkemedelsindustrin skulle förstatligas. jag menade att det är politikernas sak att styra upp regelverket så att det inte går att göra oskäliga vinster på folks okunnighet som man gör här i Thailand.

Jag slänger oftast hälften av den medicin jag får vid ett läkarbesök här. Framförallt efter att ha kollat på nätet vad det är, oftast en massa irrelevant.

Jag upplevde faktiskt Volvo på det sättet du beskriver men trots det kom det ut bra bilar ur fabriken, någon gör jobbet.

Fick diarré härom dagen även feber fast nu har det mesta gått över. Jag har överrösts av olika medikamenter. Det senaste ser ut så här
DSC_0716.webp

Fick till sist se växten och namnet som är
Thunbergia laurifolia. Fick inte fram något svenskt namn på det.
Den skall srickas som te, någon aom har provat.
Skall göra nästa gång jag har magknip fast det kanske är bra annars också.
Sitter på ett bymöte just nu men skall ta reda på detta när jag kommer hem.
Om ni vet något så berätta tack.

Fick diarré härom dagen även feber fast nu har det mesta gått över. Jag har överrösts av olika medikamenter. Det senaste ser ut så här
DSC_0716.webp

Fick till sist se växten och namnet som är
Thunbergia laurifolia. Fick inte fram något svenskt namn på det.
Den skall srickas som te, någon aom har provat.
Skall göra nästa gång jag har magknip fast det kanske är bra annars också.
Sitter på ett bymöte just nu men skall ta reda på detta när jag kommer hem.
Om ni vet något så berätta tack.

Intressant, min fru hade ju en vedhög med sig när hon var här sist och först när jag såg din bild trodde jag det var samma men vid närmare koll kände jag inte igen det och det var inte det hon hade med sig. Det du har där heter
รางจืด raang djuud och är en så kallad avgiftare, antidote, bra mot feber, mot olika allergier, insektsbett, som omslag för sår, eliminerar gifter i kroppen, antibakteriell osv, men det visste du kanske.
https://medthai.com/รางจืด/

Det var ไม้ฝาง maaj faang som är något liknande som frun hade med sig.
https://medthai.com/ฝาง/

Intressant, min fru hade ju en vedhög med sig när hon var här sist och först när jag såg din bild trodde jag det var samma men vid närmare koll kände jag inte igen det och det var inte det hon hade med sig. Det du har där heter
รางจืด raang djuud och är en så kallad avgiftare, antidote, bra mot feber, mot olika allergier, insektsbett, som omslag för sår, eliminerar gifter i kroppen, antibakteriell osv, men det visste du kanske.

Du tycks ha helt rätt. Noi kokade yrten igår när vi kom hem eller vad skall man kalla träbitarna. Drack förstås, mycket angenäm smak, kunde inte placera smaken men har mött den förut.
Fick förstås ont i magen men bestämde att låter inte det stoppa vidare experimenterande, ofta kan man helt mentalt förstöra en smak om man kopplar ihop det med negativ händelse.

Hade en arbetskamrat en gång som ryckte åt sig en typ av wienerbröd, varm från plåten, klämde i sig den och efter 10 min var han tvungen att åka till sjukhus. Det var inflammerad blindtarm inget med wb o göra. Därefter kunde han aldrig äta just denna specifika bulle, så jag försöker undvika att för snabbt koppla ihop mat med att få ont.

Men i alla fall, var på kontoret (sambons arbete)och åt och hon bälgar i sig avkoket från raang djuud. Förklaring det så bra att dricka för det ena och det andra, hon hade bara glömt bort det. Bättre än cola i alla fall tänkte jag för hon tillsätter inget i drycken.
Så jag står här och kokar häxdrycken för skall banne mig testa det igen och memorera smaken.
Att promenera med Noi i skogen/djungeln är rätt häftig upplevelse. Hon är som en gående uppslagsverk och vet otroligt mycket om alla växter, alltså hur de används. Till mat eller som medicinalväxt. Måste nog ta lite mera reda på hennes bakrund :eek: :p
Maaj faang har vi i trädgården i Phrae så det få bli nästa studieobjekt.

Att gå på promenad med frugan innebär alltid undersökning om man kan äta vad man ser.. :nod::nod:
I Thailand vet hon redan om det mesta går att äta eller inte..
Men här i Sverige är det lite mera oklart..??
Alla bär går ju inte att äta och likadant med svamp.. Men testar gör hon... Ha, ha, ha...

Men nu har hon lärt sig att beska betyder ofta fara.. Så en litet bett på svampen räcker..
Hon har ju fått magsmärtor och kräkningar flertalet gånger innan.. :eek::oops:
Att lyssna på vad jag säger går ju inte... Ha, ha, ha...

Förresten tack för länken, hade inte upptäckt den tidigare. Mycket info.

För att väcka liv i en mycket gammal men intressant tråd. Någon som äter tillskott av Zink. När vi blir äldre brukar en del ha lite problem med kisseriet, jag kan inte säga att jag har haft några större problem, men inte kissar man som en 20 åring längre , detta beror på en något förstorad prostata hos i stort sett alla män över 60 år , Jag läste en artikel om Zink, den skall minska prostatans storlek radikalt samt att den skall hjälpa kroppen att producera kroppseget Testosteron, Ett kan jag säga efter ha ätit detta en vecka, pissar nu som en 20 åring :thumbsup: :) Mycket märkligt att läkarvetenskapen håller käft om detta, eller är det månne läkemedelsindustrin som styr. Upp till 25 mg /dag är helt riskfritt , det är vad jag tar då jag vet att jag har alldeles för lågt intag av Zink i min föda här i Thailand

För att väcka liv i en mycket gammal men intressant tråd. Någon som äter tillskott av Zink. När vi blir äldre brukar en del ha lite problem med kisseriet, jag kan inte säga att jag har haft några större problem, men inte kissar man som en 20 åring längre , detta beror på en något förstorad prostata hos i stort sett alla män över 60 år , Jag läste en artikel om Zink, den skall minska prostatans storlek radikalt samt att den skall hjälpa kroppen att producera kroppseget Testosteron, Ett kan jag säga efter ha ätit detta en vecka, pissar nu som en 20 åring :thumbsup: :) Mycket märkligt att läkarvetenskapen håller käft om detta, eller är det månne läkemedelsindustrin som styr. Upp till 25 mg /dag är helt riskfritt , det är vad jag tar då jag vet att jag har alldeles för lågt intag av Zink i min föda här i Thailand
Ostron och entrecote är mitt tips. Överdosera gärna

Vad heter det du köpt

Zink kapslar , jag köpte det på Apoteket inne på Tesco Lotas , 25 mg Zink i varje kapsel , kombinerar detta med en kapsel gurkmeja , den sistnämnda är billig. Zink däremor lite dyrt tysckte jag 180 bath för 25 kapslar , men de funkar

Käkar Magnesium 250mg mot kramp i benen, som jag kan få när jag sover. Det tar bort ca80% av det och den krampen som jag kan får ändå blir lättare. Zink verkar intressant, får testa det :D

Liknande trådar

Tillbaka
Topp