Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Jag klassas nog som turist vart jag än åker, är utskriven från Sverige men folkbokförd på riktigt blir jag ju inte här nere.
Som utflyttad Svensk är det heller inte krav på att uppge utlandsadress.
Den evige turisten men jag har ett fast hem.
Bryr mig inte vad man kallar det, jag vet var min säng står.
Ja, ganska ointressant ,men du har ju ett Non O spouse , MAO ej turist i IM ögon ,även om du är en månadspendlare för det mesta så har du ju dels detta visum , samt du har din familj samt barn bofasta i landet där du även har ditt hem

Vad kallar du en Stockholmare eller Norrman som har hus på Hamburgö och bor där 2 månader om året?
På Smögen kallade vi dom turister.

Hej

Korttidsbesökare kallas väl normalt för badgäster här hos oss, avser då såna som campar, hyr en stuga eller bor i en båt här några dagar eller veckor om året.

För att räknas som infödd måste det väl gå minst tre generationer.

Men vi har ju en grupp som hamnar någonstans mellan dessa båda grupper, tänker då på dom som bor här på kusten 2-7 månader om året, dom har ett boende kvar på hemorten eller i utlandet men tillbringar allt längre perioder här ute, deltar ibland ideellt i samhällsföreningar, hembygdsföreningar, folkets hus föreningar, badplatsföreningar, strandstädar, samlar in pengar till sjöräddningen via basarer, loppisar och annat, visst skulle man kunna kalla även dessa för turister men det blir nog ändå lite missvisande, en del av dessa guidar ju ex.vis och visar just turisterna vårt vackra Bohuslän.

Ibland har även deras hus gått i arv flera generationer, själv tycker jag nog mer att denna grupp mer är att se som delårsboende än rena turister.

Känner du dig själv som en turist när du återvänder till Thailand efter några månader på sjön?

Mvh isan lover

Jag flög med kollega i vintras, Norsk.
Han skulle till Filippinerna, vi tog samma flyg, samma incheckning, han har bott där i 10 år.
Dom krävde att se returbiljett, hört många skandinaviska kollegor boende i Filippinerna som haft samma problem, dom flyger ju dit varannan månad.
Mig frågade dom med om returbiljett från Thailand, jag reste ju på 30 day on arrival då.
Sa att jag bor där nere, inget problem, jag ordnar det med immigration.
Mig släppte dom igenom, han som skulle till Filippinerna var tvungen att ha returbiljett som han cancelera när han kom fram.
Blir inte det en extra kostnad , och vad är värdet för myndigheterna där ,när den går att cancelera

Det mest idiotiska är att man bundit Departure Card-numret till adressanmälan. Hade man inte gjort det så hade man inte behövt göra nån ny anmälan efter att lämnat landet och sen kommit tillbaks. Det hade då räckt med nästa 90-dagars rapport. Den är också nämligen kopplad till den anmälda adressen. Det är egentligen så enkelt.
Men trots om det nu är så att den är bunden till adressanmälan så påstås det att det inte räcker med denna på Suwan , det borde det rimligtvis göra , men vi diskuterar ju Thaialnd :confused:

Hej

Korttidsbesökare kallas väl normalt för badgäster här hos oss, avser då såna som campar, hyr en stuga eller bor i en båt här några dagar eller veckor om året.

För att räknas som infödd måste det väl gå minst tre generationer.

Men vi har ju en grupp som hamnar någonstans mellan dessa båda grupper, tänker då på dom som bor här på kusten 2-7 månader om året, dom har ett boende kvar på hemorten eller i utlandet men tillbringar allt längre perioder här ute, deltar ibland ideellt i samhällsföreningar, hembygdsföreningar, folkets hus föreningar, badplatsföreningar, strandstädar, samlar in pengar till sjöräddningen via basarer, loppisar och annat, visst skulle man kunna kalla även dessa för turister men det blir nog ändå lite missvisande, en del av dessa guidar ju ex.vis och visar just turisterna vårt vackra Bohuslän.

Ibland har även deras hus gått i arv flera generationer, själv tycker jag nog mer att denna grupp mer är att se som delårsboende än rena turister.

Känner du dig själv som en turist när du återvänder till Thailand efter några månader på sjön?

Mvh isan lover
Jag är aldrig några månader på sjön, jag jobbar 4 veckor och är hemma 4 veckor.
Känner mig inte mer som turist här än jag gjorde i Sverige.
Det här är enda hem jag har och här min familj bor.
Blir jag utslängd får jag dra till ett hotell i annat land.

Sen vi kallade dom badjävlar ;) men dom är ju lika fastboende som du är i Thailand, det här är ditt semester hem.

Men trots om det nu är så att den är bunden till adressanmälan så påstås det att det inte räcker med denna på Suwan , det borde det rimligtvis göra , men vi diskuterar ju Thaialnd :confused:
Menar du att departure card inte räcker på suwan när du lämnar så kan jag säga att det är bullshit.

Funkar vad jag hört , men varför skulle jag ta ett Turistvisum , enklare med ett Non O spouse för mig , har alla kopior samt blanketter klara

Hej

Resonerar precis likadant, om man uppfyller kraven för ett 1 års O-visa så varför då söka ett turistvisum?

Ett turistvisum innebär däremot en rad andra problem, enligt lagen har man inte rätt att som turist få ett 5 årigt körkort, man kan få problem på banken, kommer man till myndigheter i den Amphoe som man är skriven och visar upp ett turistvisa så riskerar man naturligtvis att inte bli behandlad som man skulle ha blivit med ett 1 års O-visa o.s.v, både hos myndigheter och inom vården gör man nog oftast skillnad på turister och registrerade falanger med 1 års O-visa.

Själv tänker jag fortsätta med 1 års O-visa och ser inga som helst fördelar i att vare sig söka ett turistvisum eller att försöka leva något turistliv, det överlåter jag åt dom som är intresserade av detta att göra.

Mvh isan lover

Hej

Du får vidarebefordra den här i formationen till dom Thailändska ambassaderna och immigration med ditt krav på förändring, men än så länge är det en sak mellan individen, ambassaden och immigration i kombination med deras olika typer av visum som avgör vilken kategori man tillhör.

Förstår din oro och irritation över det rådande systemet men jag tror inte att Thailändska myndigheter kommer att ändra sig i denna fråga bara för att du vill ha det så.

Mvh isan lover
Det förändrar inte vad begreppet turist och turism betyder runt om i världen.

Thailändska myndigheter bryr sig inte heller vad du vill kallas själv, men thailändare blir du inte eller kommer att få något deltidsboendevisum inom lång framtid.

Vad du än vill kallas som max får vara i landet 90 dagar är ingen fråga för myndigheter eller ambassader, så länge du följer visumreglerna.

Har ingen oro över detta och det är en ickefråga.
Själv ser jag mig som en svensk och en turist trots tio månader per år mot dina tre månader.
Jag kallas för övrigt ”amerikano” som alla vita utlänningar gör, inte deltidsboende eller turist.

Hej

Känner du dig som en turist så gör du väl rätt i att kalla dig detta oavsett hur länge du stannar.

Lika självklart är det väl att dom som inte ser sig själva som turister och inte heller är det enligt immigration inte kallar sig turister.

Mvh isan lover
Som jag sa,jag är officiellt skriven i Thailand och utflyttad från Sverige med SINK-skatt. Så varför skulle jag känna mig som en turist?

Jag är aldrig några månader på sjön, jag jobbar 4 veckor och är hemma 4 veckor.
Känner mig inte mer som turist här än jag gjorde i Sverige.
Det här är enda hem jag har och här min familj bor.
Blir jag utslängd får jag dra till ett hotell i annat land.

Sen vi kallade dom badjävlar ;) men dom är ju lika fastboende som du är i Thailand, det här är ditt semester hem.

Hej

Vi har ju konstaterat förr att vi har olika syn på vad som är semester eller ej, själv kallar jag som bekant inte hårt kroppsarbete i 30-40 graders värme för semester.

Det bästa är nog att låta var och en avgöra när dom har semester eller arbetar.

Mvh isan lover

Som jag sa,jag är officiellt skriven i Thailand och utflyttad från Sverige med SINK-skatt. Så varför skulle jag känna mig som en turist?

Hej

Enligt en del verkar alla falanger vara turister oavsett visumtyp och oavsett vad dom sysslar med i Thailand, märkligt men så resoneras det uppenbarligen, själv fattar jag nada.

Mvh isan lover

Hej

Vi har ju konstaterat förr att vi har olika syn på vad som är semester eller ej, själv kallar jag som bekant inte hårt kroppsarbete i 30-40 graders värme för semester.

Mvh isan lover
Jaja, hårt kroppsarbete har vi ju med olika åsikter om 555.
Men spelar väl ingen roll vad man blir kallad, vi vet ju att du åker ner och utför hårt kroppsarbete i 3 månader och det är ingen semester för dig.

Men jag vet Stockholmare som åker ut och dörjer makrill och drar hummer och det säger ju du med är hårt kroppsarbete, så är väl samma sak?

Jag klassas nog som turist vart jag än åker, är utskriven från Sverige men folkbokförd på riktigt blir jag ju inte här nere.
Som utflyttad Svensk är det heller inte krav på att uppge utlandsadress.
Den evige turisten men jag har ett fast hem.
Bryr mig inte vad man kallar det, jag vet var min säng står.
Är du pensionär och utflyttad så måste du uppge adress till Skatteverket. Sen får resten av myndigheter och utbetalare din adress från Skatteverket.

Menar du att departure card inte räcker på suwan när du lämnar så kan jag säga att det är bullshit.
Många som hävdar att man trots att man fyller i sin adress på arriwalcardet så måste det även till en TM 30 , Det är det som är snurrigt , jag gör ju en adressanmälan var jag skall bo på Suwan vid ankomst , den skriver han även in i systemet .. Min kompis Som pop (polis Pattaya) vilken har en mia noi som arbetar på Suwans Immigration tycker samma som jag när jag snackade med henne om detta , "Ni har ju redan min adress sedan gammalt ,+ att jag nu skriver den på Arriwalcard " Ja, svarade hon mig , men vi vill veta att du verkligen bor där , därför skall du till Imm. i Buriram när du anländer till den adressen du angett ,, Idioter tänker jag då, Immigr. i Buriram är ju 80 km från vårt hem . Förstår du min tanke Pan Pan ,

Hej

Mvh isan lover
Så var vi tillbaks i diket , du är för rolig IL 555 :beer:

Jag flög med kollega i vintras, Norsk.
Han skulle till Filippinerna, vi tog samma flyg, samma incheckning, han har bott där i 10 år.
Dom krävde att se returbiljett, hört många skandinaviska kollegor boende i Filippinerna som haft samma problem, dom flyger ju dit varannan månad.
Mig frågade dom med om returbiljett från Thailand, jag reste ju på 30 day on arrival då.
Sa att jag bor där nere, inget problem, jag ordnar det med immigration.
Mig släppte dom igenom, han som skulle till Filippinerna var tvungen att ha returbiljett som han cancelera när han kom fram.
Det stämmer, till Filippinerna är det krav på utresebiljett om du inte har ett visum som VP, SSRV eller 13A.
Många köper en billig biljett till Malaysia eller Taiwan för 200kr som inte används eller kör TOR om dom vet när dom ska resa tillbaka.
Flyger dom varannan månad är dom turister.
Dock behöver utresebiljetten inte vara inom den tid man får vistas i landet,

Hej

Enligt en del verkar alla falanger vara turister oavsett visumtyp och oavsett vad dom sysslar med i Thailand, märkligt men så resoneras det uppenbarligen, själv fattar jag nada.

Mvh isan lover
Hej

Känner du dig som en turist så gör du väl rätt i att kalla dig detta oavsett hur länge du stannar.

Lika självklart är det väl att dom som inte ser sig själva som turister och inte heller är det enligt immigration inte kallar sig turister.

Mvh isan lover
Låt säga att du endast stannar i Thailand 3 månader om året (oberoende av visa-typ) så är du en turist, punkt slut.

Det förändrar inte vad begreppet turist och turism betyder runt om i världen.

Thailändska myndigheter bryr sig inte heller vad du vill kallas själv, men thailändare blir du inte eller kommer att få något deltidsboendevisum inom lång framtid.

Vad du än vill kallas som max får vara i landet 90 dagar är ingen fråga för myndigheter eller ambassader, så länge du följer visumreglerna.

Har ingen oro över detta och det är en ickefråga.
Själv ser jag mig som en svensk och en turist trots tio månader per år mot dina tre månader.
Jag kallas för övrigt ”amerikano” som alla vita utlänningar gör, inte deltidsboende eller turist.

Hej

Du lägger väldigt mycket energi på just denna fråga för att vara en ”ickefråga”.

Så lite viktigt är det nog att försöka smeta på andra den stämpel du uppenbarligen själv har och förordar.

Mvh isan lover

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
971
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp