Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Många som hävdar att man trots att man fyller i sin adress på arriwalcardet så måste det även till en TM 30 , Det är det som är snurrigt , jag gör ju en adressanmälan var jag skall bo på Suwan vid ankomst , den skriver han även in i systemet .. Min kompis Som pop (polis Pattaya) vilken har en mia noi som arbetar på Suwans Immigration tycker samma som jag när jag snackade med henne om detta , "Ni har ju redan min adress sedan gammalt ,+ att jag nu skriver den på Arriwalcard " Ja, svarade hon mig , men vi vill veta att du verkligen bor där , därför skall du till Imm. i Buriram när du anländer till den adressen du angett ,, Idioter tänker jag då, Immigr. i Buriram är ju 80 km från vårt hem . Förstår du min tanke Pan Pan ,
Ja du måste även göra rapportering om du bor i erat hus i Buriram.
Arrival card betyder ingenting.
Men som du själv skriver du skall stanna 1 natt i Bangkok på hotell, dom rapporterar in dig.
Du skall upp till huset i 2 dagar, du är fortfarande inregistrerad på hotellet.
Om mot förmodan en immigrationsofficer skulle dyka upp när du är i huset, så säger du enkelt att du anlände precis, du har 24h på dig.
Sen reser du runt, då sköter hotellen det, har inte dom rspporterat in dig är det deras problem.
Sen skall du upp och stanna 1 dag till innan du åker hem, du behöver inte rapportera, 24h.
När du lämnar Thailand ger dom blanka fan i din rapportering på flygplatsen.
Så du behöver inte oroa dig.
Och nej jag härsknar inte till.
Du behöver inte bry dig om det här.

Låt säga att du endast stannar i Thailand 3 månader om året (oberoende av visa-typ) så är du en turist, punkt slut.

Hej

Det är din egen definition och den har du ju rätt att ha precis som Kurant, men inte heller du lär ha någon större framgång och få med Thailändska ambassader och immigration kontor på detta.

Den dag jag söker ett turistvisum, åker till Thailand för att turista, semestra och inte arbeta så lär även jag kalla mig turist, men där är vi inte än.

Mvh isan lover

Men en sak kan jag säga och det är att av myndigheter här nere så har du samma rättigheter på ett Non-im O som på ett extension of stay med 90 dagars rapportering.
Du kan göra samma sak på bank, du kan ha samma körkort, aktiekonto etc etc.
Jag har lån från Thaibank på bilen här nere i mitt namn både lånet och bilen.
Det hade jag inte fått på turistvisum.
Så när det gäller myndigheter och banker så står ditt non-imm O lika högt.

Ja du måste även göra rapportering om du bor i erat hus i Buriram.
Arrival card betyder ingenting.
Men som du själv skriver du skall stanna 1 natt i Bangkok på hotell, dom rapporterar in dig.
Du skall upp till huset i 2 dagar, du är fortfarande inregistrerad på hotellet.
Om mot förmodan en immigrationsofficer skulle dyka upp när du är i huset, så säger du enkelt att du anlände precis, du har 24h på dig.
Sen reser du runt, då sköter hotellen det, har inte dom rspporterat in dig är det deras problem.
Sen skall du upp och stanna 1 dag till innan du åker hem, du behöver inte rapportera, 24h.
När du lämnar Thailand ger dom blanka fan i din rapportering på flygplatsen.
Så du behöver inte oroa dig.
Och nej jag härsknar inte till.
Du behöver inte bry dig om det här.
Nu hade jag inte tänk att stanna en natt på nerresan ,utan på hemresan innan jag flyger hem . Men stort tack , du gav mig en lysande ide, stannar jag första natten i Thailand en natt på Hotellet i BKK så behöver jag ju inte tänka på rapportanmälan ,, Snyggt ,Tack pan Pan , du gjorde mig en tjänst utan att du visste det:wai:

Men en sak kan jag säga och det är att av myndigheter här nere så har du samma rättigheter på ett Non-im O som på ett extension of stay med 90 dagars rapportering.
Du kan göra samma sak på bank, du kan ha samma körkort, aktiekonto etc etc.
Jag har lån från Thaibank på bilen här nere i mitt namn både lånet och bilen.
Det hade jag inte fått på turistvisum.
Så när det gäller myndigheter och banker så står ditt non-imm O lika högt.
Ja så är det , det var ju det jag tidigare skrev här ,köpa MC , Femårigt KK mm mycket smidigare med ett Non o Spouse :thumbsup:extension är ju baserat på ditt Non O spouse, detta ligger som grund , du måste ha ett Non O innan extension alt OA antar jag , men OA vet jag inget om , har aldrig haft

Hej

Du lägger väldigt mycket energi på just denna fråga för att vara en ”ickefråga”.

Så lite viktigt är det nog att försöka smeta på andra den stämpel du uppenbarligen själv har och förordar.

Mvh isan lover
Det är komik att du inte vill bli kallad turist för att du jobbar när du är där i några månader.
Att blanda in vad man gör på en tre månaders semester är larv.

Nästa gång du söker ditt visum ska du fylla i att du ska jobba i 90 dagar och testa.

Det är komik att du inte vill bli kallad turist för att du jobbar när du är där i några månader.

Nästa gång du söker ditt visum ska du fylla i att du ska jobba i 90 dagar och testa.
Haha, då blir han ju utslängd , svartfoten i Buriram :) :) :) 555

Även gällande min frus banklån.
Jag behövde inte signera några borgenspapper men hennes lån baserades på min inkomst då hon ingen har.
Det hade hon inte fått om jag var här på turistvisum men gick bra med Non-imm O.

Jaså , din slutsats kanske ,men vem bestämmer detta egentligen , kanske inte du , :wink_transparent: 55:)
Man kan väl kalla det vad man vill men nu för tiden kommer du ju hit och turistar, glider runt på hojen och njuter av livet.
I mina ögon turist, när jag åker någonstans från min bostad är jag turist, sista dagarna turista jag i Kho Chang, men hemma i huset turistar jag inte.

5555, ja det hade sett ut 5555.
Sen tycker jag hans "arbete" mest verkar ta en lao khao med dom anställda innan han drar till Pattaya, Kho Larn, Krabi ;)

Hej

Jag finner det bara lustigt att du ägnar så mycket energi på ett ämne som detta, är det så viktigt för dig att alla andra ska betecknas som dig själv, varför inte inse det alldeles uppenbara, det finns olika typer av visum, det finns olika anledningar till varför folk reser till Thailand, lika självklart är det att folk kan ägna sig åt helt olika saker i Thailand.

Du tycker att det är larvigt att folk gör annat än att turista i Thailand, för mig är det inte alls larvigt, en del människor hänger i baren, på stranden o.s.v, andra kanske går en massagekurs, tränar Thaiboxning, blir munk, agerar dykinstruktör, hjälper till i skolor eller barnhem, tränar barn i fotboll, arbetar på frugans företag eller farm, bygger hus o.s.v, o.s.v, att då dra alla över en kam och benämna dessa för turister är ju bara löjligt.

Mvh isan lover

Man kan väl kalla det vad man vill men nu för tiden kommer du ju hit och turistar, glider runt på hojen och njuter av livet.
I mina ögon turist, när jag åker någonstans från min bostad är jag turist, sista dagarna turista jag i Kho Chang, men hemma i huset turistar jag inte.

Hej

Precis så resonerar jag också, i familjens eget hus och på farmen ser inte jag och förmodligen ingen annan heller mig som en turist (utom kurant förstås).

Men vi brukar ju ta en veckas semester varje år och åka till platser som Pattaya, Koh Chang, Phuket, Chiang Mai o.s.v, då både jag känner mig som en turist och är detta, men då handlar det om klassisk semester, sola , bada och åka på utflykter, inte att fälla, kvista och lasta 10-12 ton timmer för hand på en lastbil.

Mvh isan lover

T.
Jag åker så ofta ut och in i Thailand nuförtiden att jag här blivit en turist och är stolt som en turist.
Jag turistar som panpan
Ha det från en turist

Även gällande min frus banklån.
Jag behövde inte signera några borgenspapper men hennes lån baserades på min inkomst då hon ingen har.
Det hade hon inte fått om jag var här på turistvisum men gick bra med Non-imm O.

Hej

Så är det, skillnader finns även om en del inte tycks tro detta.

Mvh isan lover

Som jag ser det så klingar ordet Turist lite märkligt , Turist i sitt andra hemland , känns lite märkligt , man pratar en del av språket , har sin frus barn samt svärföräldrar där , en massa Thaivänner samt farangbekanta som bor bofast ,Sitt andra boende etc etc ,, Nää ,jag känner mig inte som turist i Thailand , sen får var och en tycka vad fn de vill :wai:

Hej

Precis så resonerar jag också, i familjens eget hus och på farmen ser inte jag och förmodligen ingen annan heller mig som en turist (utom kurant förstås).

Men vi brukar ju ta en veckas semester varje år och åka till platser som Pattaya, Koh Chang, Phuket, Chiang Mai o.s.v, då både jag känner mig som en turist och är detta, men då handlar det om klassisk semester, sola , bada och åka på utflykter, inte att fälla, kvista och lasta 10-12 ton timmer för hand på en lastbil.

Mvh isan lover
Du har mycket skog du tydligen .. för du avverkar väl inte statens skog :)

Hej

Jag finner det bara lustigt att du ägnar så mycket energi på ett ämne som detta, är det så viktigt för dig att alla andra ska betecknas som dig själv, varför inte inse det alldeles uppenbara, det finns olika typer av visum, det finns olika anledningar till varför folk reser till Thailand, lika självklart är det att folk kan ägna sig åt helt olika saker i Thailand.

Du tycker att det är larvigt att folk gör annat än att turista i Thailand, för mig är det inte alls larvigt, en del människor hänger i baren, på stranden o.s.v, andra kanske går en massagekurs, tränar Thaiboxning, blir munk, agerar dykinstruktör, hjälper till i skolor eller barnhem, tränar barn i fotboll, arbetar på frugans företag eller farm, bygger hus o.s.v, o.s.v, att då dra alla över en kam och benämna dessa för turister är ju bara löjligt.

Mvh isan lover
Det larviga är att du inte vet vad ordet turist betyder...
utan kör egna varianter att det har vad man sysslar med och tror att du är ett undantag.

Att vistas utanför sin fasta adress i upp till ett år är turist.
Inte om man badar, spelar fotboll eller jobbar fysiskt.
Man undantar de som har arbetstillstånd och jobbar i perioder utomlands men det har inte du.

Bättre kanske med ordet besökare istället.

Senast ändrad:
Det larviga är att du inte vet vad ordet turist betyder...
utan kör egna varianter att det har vad man sysslar med och tror att du är ett undantag.

Att vistas utanför sin fasta adress i upp till ett år är turist.
Inte om man badar, spelar fotboll eller jobbar fysiskt.
Man undantar de som har arbetstillstånd och jobbar i perioder utomlands men det har inte du.
Så jag har arbetstillstånd och jobbar (raggar kunder) i perioder utomlands.
Så min fråga är?
Är jag turist eller inte?
Om inte vad är jag då?
Ha det från en?:wai:

Du har mycket skog du tydligen .. för du avverkar väl inte statens skog :)

Hej

Frugan har ca 60 rai eucalyptus så det blir en del att avverka, sen tillkommer ju allt arbete med att rensa ogräs och sly, sen hugger man bort dom skott som man inte vill ha kvar, så det blir ett ständigt återkommande jobb varje år. :)

Mvh isan lover

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
971
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp