Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Det larviga är att du inte vet vad ordet turist betyder...
utan kör egna varianter att det har vad man sysslar med och tror att du är ett undantag.

Att vistas utanför sin fasta adress i upp till ett år är turist.
Inte om man badar, spelar fotboll eller jobbar fysiskt.
Man undantar de som har arbetstillstånd och jobbar i perioder utomlands men det har inte du.

Bättre kanske med ordet besökare istället.

Hej

Du får söka vilken typ av visum du vill och kalla dig vad du vill men blanda inte in andra.

Mvh isan lover

Som jag ser det så klingar ordet Turist lite märkligt , Turist i sitt andra hemland , känns lite märkligt , man pratar en del av språket , har sin frus barn samt svärföräldrar där , en massa Thaivänner samt farangbekanta som bor bofast ,Sitt andra boende etc etc ,, Nää ,jag känner mig inte som turist i Thailand , sen får var och en tycka vad fn de vill :wai:

Hej

Så resonerar och känner nog 10 000 tals falanger i samma situation, men som tur är så har ju inte Thailändska ambassader, immigration, polisen, körkortsmyndigheten, bankerna och Amphoe kontoren samma uppfattning som Kurant i den här frågan.

Mvh isan lover

Mitt kroppsarbete ombord sist var väl med chiefen då han blivit bortskämd med lama överstyrmänn innan.
Lyfte upp 1,5 tons cargo pump, 4 våningar 15m från pumprummet.
Jag gjorde doch mest permit, och chiefen fick rätta sig så maskinfolket demontera och vi lyfte upp.
Men lite putte jag på pumpen iallafall så kroppsarbeta väl ;)
Tog 2 dagar ingen liten grej att demontera och lyfta upp.
Vi hade 4 st, 3000m3 per pump.

Men var sura dom var maskinisterna när dom fick jobba ;)

Senast ändrad:
Mitt kroppsarbete ombord sist var väl med chiefen då han blivit bortskämd med lama överstyrmänn innan.
Lyfte upp 1,5 tons cargo pump, 4 våningar 15m från pumprummet.
Jag gjorde doch mest permit, och chiefen fick rätta sig så maskinfolket demontera och vi lyfte upp.
Men lite putte jag på pumpen iallafall så kroppsarbeta väl ;)
Tog 2 dagar ingen liten grej att demontera och lyfta upp.
Vi hade 4 st, 3000m3 per pump.

Men var sura dom var maskinisterna när dom fick jobba ;)
Ni handjagade väl inte upp pumpen , någon lyftanordning fanns väl (Talja (block/kätting ) lyftkrok i pumpen ?? Modernt fartyg :)

Stanna du i Thailand så fortsätter jag att arbeta på äldreboende. Du står inte högt i kurs hos mig "Joker" efter en sådan här kommentar. Du är helt enkelt en #¤"%¤# racist som borde skämmas men det har du inte vett till...
Läser du inte nyheter eller tittar på tv?
Har ju varit massor med fall om äbos som behandlar dom äldre illa, ett stort och mycket allvarligt problem i Sverige idag.
Rent för jävligt är det :mad:

Hej

Ja det är märkligt fenomen det här att en del medlemmar vill sätta stämpeln turist på andra som alldeles uppenbart inte är detta vare sig ur immigrations eller sin egen eller omgivningens uppfattning, är man gift i landet, har hus, har släkt och vänner där, är registrerad som boende i en Amphoe och kanske t.o.m arbetar eller bedriver någon verksamhet i landet så är man naturligtvis inte turist utan snarare boende, sen är det ju en annan sak att längden på dom perioder man vistas i Thailand varierar, några stannar ex.vis tre månader i stöten, andra sex månader i rad och en del hela året, men att kalla någon av dessa för turist blir ju helt galet.

I min värld handlar det om delårsboende och helårsboende, vilket jag tycker är vad det handlar om, samma bedömning gör ju immigration.

Mvh isan lover
Nä alla som inte är skrivna i Thailand och bor där på heltid är turister.
Förbannade badjävlar e ni hela bunten :D :D

Det larviga är att du inte vet vad ordet turist betyder...
utan kör egna varianter att det har vad man sysslar med och tror att du är ett undantag.

Att vistas utanför sin fasta adress i upp till ett år är turist.
Inte om man badar, spelar fotboll eller jobbar fysiskt.
Man undantar de som har arbetstillstånd och jobbar i perioder utomlands men det har inte du.

Bättre kanske med ordet besökare istället.

Du är ute och cyklar. Det handlar inte om begreppet turist i nåt uppslagsverk. Det handlar om hur du stannar i ett land. Om du t.ex är pensionär och kör regelbundet halva året i Sverige och halva året i Thailand på fast adress, så är du ingen turist. Sluta svamla om begrepp du hittar på nätet. Kommer du hit på ett 30 eller 60 dagars turistvisum,så är du turist. Även om du förlänger 30 dagar,så är du fortfarande på turistvisum. Det påverkar inget även om du skulle äga en condo,du är fortfarande turist,och så resonerar även thailändska myndigheter. Jobbar du 9-10 månader i Sverige,och sen åker till Mallis eller Thailand resten av tiden,så är du officiellt än turist. Hur svårt ska det vara att fatta det? Det är visa-typen och boendet som bestämmer vad du är. Alla på det här forumet som inte fattar detta,är folk som bara stannar kort tid.

Ja du måste även göra rapportering om du bor i erat hus i Buriram.
Arrival card betyder ingenting.
Men som du själv skriver du skall stanna 1 natt i Bangkok på hotell, dom rapporterar in dig.
Du skall upp till huset i 2 dagar, du är fortfarande inregistrerad på hotellet.
Om mot förmodan en immigrationsofficer skulle dyka upp när du är i huset, så säger du enkelt att du anlände precis, du har 24h på dig.
Sen reser du runt, då sköter hotellen det, har inte dom rspporterat in dig är det deras problem.
Sen skall du upp och stanna 1 dag till innan du åker hem, du behöver inte rapportera, 24h.
När du lämnar Thailand ger dom blanka fan i din rapportering på flygplatsen.
Så du behöver inte oroa dig.
Och nej jag härsknar inte till.
Du behöver inte bry dig om det här.
Exakt rätt, att folk tror att Arrival-card ersätter TM30, är helt ofattbart. Jag skrev i över 20 år i sträck "Travelling around" utan problem, fast jag ofta hade bestämd address.

Läser du inte nyheter eller tittar på tv?
Har ju varit massor med fall om äbos som behandlar dom äldre illa, ett stort och mycket allvarligt problem i Sverige idag.
Rent för jävligt är det :mad:
Det inlägget kom nog i fel tråd , men vet var det skulle ligga :) Men det finns alltid folk som suger år sig som en svamp ,och inte vill se verkligheten ...Har sagt till frugan att ett Svensk äldreboende skall jag ALDRIG hamna på , jag skall sluta mina dagarvärdigt tillsammans med den som jag levt med. Svensk äldrboende , nej tack , såg hur de behandlade min mamma , en djäkel var elak som fn , hatade väl Svenska äldre damer , Usch så det blivit .

Du får ursäkta,men det är du som inte förstår vad det handlar om. Det är i princip bara du och Joker som inte förstår.
Jag förstår mycket väl att en tillfällig vistelse/besök på några månader är turism oavsett vad som står på ett visum eller vad man gör.
Man är även turist i sitt hemland när man lämnar sin fasta bostad i några veckor för att vistas på annan ort utan att jobba.

Är det verkligen bara ett par av forumets medlemmar som har den uppfattningen?

Exakt rätt, att folk tror att Arrival-card ersätter TM30, är helt ofattbart. Jag skrev i över 20 år i sträck "Travelling around" utan problem, fast jag ofta hade bestämd address.
Handlade inte om att jag tror , det handlade om att jag ansåg det skulle räcka , samt även den IM officeren jag känner och talade med ,, Överarbetat kontrollsystem

Det inlägget kom nog i fel tråd , men vet var det skulle ligga :) Men det finns alltid folk som suger år sig som en svamp ,och inte vill se verkligheten ...Har sagt till frugan att ett Svensk äldreboende skall jag ALDRIG hamna på , jag skall sluta mina dagarvärdigt tillsammans med den som jag levt med. Svensk äldrboende , nej tack , såg hur de behandlade min mamma , en djäkel var elak som fn , hatade väl Svenska äldre damer , Usch så det blivit .
Du får lära dig att skilja på saker o ting, det ena handlar om resurser, det du tar upp handlar ju om människosyn.
Ja du Joker usch så det blivet, vilken människosyn vi fått, var har vi fått den ifrån.

Var det inte som så att för uthyrning av kortare tid än 30 dagar krävs registrerad hotellverksamhet
Jo men då skall byggnaden ha godkänd hotell licens.
du får ju inte det som privatperson utan byggnaden skall registreras som det om det gäller tex condo.

A straightforward answer to the first question would be that the Thai law does not allow owners of condominiums to rent out their units for anything less than 30 days without a hotel operating licence.

An answer to the second question is no less simple: hotels offer short-term leasing as they have the correct operating licences and have also complied with all regulatory construction and safety guidelines required by law.

Airbnb har ju ställt till problem över hela Europa. Det har varit mycket mygel. Tanken var dock god.
Men nya turistministern vill tillåta airbnb och istället promota och nyttja denna tjänst, länkade hans uttalande i någon tråd här förra veckan angående detta.
Jag tycker airbnb är bra, kan man få till det bara med skatter etc och ta bort 30 dagars gränsen.
Får se vad som sker sitter nog starka krafter bakom condominium byggena som lobbar för en förändring.

Innan dom hårdnade till på reglerna, så såg man reklamskyltar över hela Pattaya på condos som såldes med uthyrnings garanti och årlig avkastning på viss procent, dom reklamskyltarna och erbjudandena är inte lika vanliga idag.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
954
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp