Nytt ingripande gällande brott mot 24 timmars regeln.

Nåja, bättre än att bli tvingad sitta i bil timtals.
Jag tycker det är enormt tradigt jag också, i Prachin Buri kräver de en ny registrering av adressen så fort jag varit borta i över tjugofyra timmar från hemmet. Om jag har råkat bott på hotell så har de registrerat mig där så det syns. Svårt komma undan.
Vissa kontor godkänner helgtripper, andra kräver enbart för när du varit utomlands.
Men, på något sätt blir det en vana med tiden.
Det mest idiotiska är att man bundit Departure Card-numret till adressanmälan. Hade man inte gjort det så hade man inte behövt göra nån ny anmälan efter att lämnat landet och sen kommit tillbaks. Det hade då räckt med nästa 90-dagars rapport. Den är också nämligen kopplad till den anmälda adressen. Det är egentligen så enkelt.

Hej

En expat grupp ska göra ett försök att få till förändringar på 24 timmars registreringen via TM30.

Expat group petitions Thai immigration to abolish TM30 form

Published July 28, 2019
By The Thaiger
Expat group petitions Thai immigration to abolish TM30 form | The Thaiger

A group of expats, representing foreigners living in Thailand for many years, has prepared a petition for affected expats to sign, before they present it to Thai Immigration and government officials. They are requesting changes to the enforcement of the controversial TM30 form.

Mvh isan lover
Nu har jag skrivit under petitionen ang.förändring av TM30-proceduren.

Hej

Bra hoppas att uppslutningen blir stor.

Mvh isan lover
Det finns två mycket enkla sätt för Immigration att slippa TM30-trasslet för dom som varit utanför landet: 1)Det är att låta det gå via 90-dagars rapporten. Rapporten visar även att du bor på samma adress. Då kunde officeren bakom disken helt enkelt knappa in det nya Departure Card numret. 2)Koppla inte Departure Card till adressanmälan överhuvudtaget.Det finns ingen anledning.

Hej

Ja det är märkligt fenomen det här att en del medlemmar vill sätta stämpeln turist på andra som alldeles uppenbart inte är detta vare sig ur immigrations eller sin egen eller omgivningens uppfattning, är man gift i landet, har hus, har släkt och vänner där, är registrerad som boende i en Amphoe och kanske t.o.m arbetar eller bedriver någon verksamhet i landet så är man naturligtvis inte turist utan snarare boende, sen är det ju en annan sak att längden på dom perioder man vistas i Thailand varierar, några stannar ex.vis tre månader i stöten, andra sex månader i rad och en del hela året, men att kalla någon av dessa för turist blir ju helt galet.

I min värld handlar det om delårsboende och helårsboende, vilket jag tycker är vad det handlar om, samma bedömning gör ju immigration.

Mvh isan lover

Detta har ju skrivits om tidigare och några delårsboende visum finns inte och den bedömningen gör knappast IM heller.

Internationella organ och FN klassar turism när man bor/vistas på en adress där man inte är skriven/folkbokförd i upp till ett år.

Åker du och Joker in på ett multi entry spouse så får ni faktiskt bara stanna 90 dagar i stöten, då är man under begreppet turist även om man tycker annat själv.
Ni är ju bosatta i Sverige och myndigheterna registrerar era vistelser som turism.

Är ni under 90 dagar varje gång så är det ju också onödigt att besöka IM varje gång för någon TM28/TM30 gör du ju inte av princip.

Detta har ju skrivits om tidigare och några delårsboende visum finns inte och den bedömningen gör knappast IM heller.

Internationella organ och FN klassar turism när man bor/vistas på en adress där man inte är skriven/folkbokförd i upp till ett år.

Åker du och Joker in på ett multi entry spouse så får ni faktiskt bara stanna 90 dagar i stöten, då är man under begreppet turist även om man tycker annat själv.
Ni är ju bosatta i Sverige och myndigheterna registrerar era vistelser som turism.

Är ni under 90 dagar varje gång så är det ju också onödigt att besöka IM varje gång för någon TM28/TM30 gör du ju inte av princip.

Hej

Här har du fel, immigration klassar inte personer med 1 års O-Visa Multiple entry som turister i något sammanhang, vare sig vid ansökan eller vid 90 dagars förlängning, sen verkar du inte förstå att vi Svenskar kan vara skrivna på en adress i mer än ett land.

Men huvudsaken är att den som söker visum, ambassaden och immigration i Thailand begriper och hanterar detta rätt.

Att andra Svenskar vill göra egna bedömningar och sätta egna stämplar på folk som uppenbarligen inte är turister i immigrations ögon ser jag mer som ett märkligt fenomen än som ett problem.

Mvh isan lover

Det finns två mycket enkla sätt för Immigration att slippa TM30-trasslet för dom som varit utanför landet: 1)Det är att låta det gå via 90-dagars rapporten. Rapporten visar även att du bor på samma adress. Då kunde officeren bakom disken helt enkelt knappa in det nya Departure Card numret. 2)Koppla inte Departure Card till adressanmälan överhuvudtaget.Det finns ingen anledning.

Hej

Så långt allt väl men sen har vi ju det här med att besöka vänner och resa på någon tur ibland.

Mvh isan lover

Hej

Här har du fel, immigration klassar inte personer med 1 års O-Visa Multiple entry som turister i något sammanhang, vare sig vid ansökan eller vid 90 dagars förlängning, sen verkar du inte förstå att vi Svenskar kan vara skrivna på en adress i mer än ett land.

Men huvudsaken är att den som söker visum, ambassaden och immigration i Thailand begriper och hanterar detta rätt.

Att andra Svenskar vill göra egna bedömningar och sätta egna stämplar på folk som uppenbarligen inte är turister i immigrations ögon ser jag mer som ett märkligt fenomen än som ett problem.

Mvh isan lover
Jag sätter större tilltro till FN och andra organisationer att klassificera vad som är turister.
Du måste uppenbarligen resa ut ur landet efter 90 dagar.
Varför??

Jag sätter större tilltro till FN och andra organisationer att klassificera vad som är turister.
Du måste uppenbarligen resa ut ur landet efter 90 dagar.
Varför??

Hej

Den dagen även FN och andra för mig okända organisationer ska vara inblandade i mina visumansökningar ska jag sluta resa till Thailand, det räcker gott med individen, ambassaden och immigration för min del.

Sen är det ju faktiskt så att nu i modern tid så är ju begreppet delårsboende och helårsboende helt vedertagna t.o.m inom EU,s gränser, i.o.m flygets tillkomst förkortades avstånden, människor kan numera både bo och arbeta runt om i världen, ha dubbla boenden i olika länder o.s.v.

Den tid när folk reste med häst och vagn, levde hela sina liv på samma plats dom föddes och höll sig inom sitt eget stift är förlängesedan förbi.

Mvh isan love

Hej

Den dagen även FN och andra för mig okända organisationer ska vara inblandade i mina visumansökningar ska jag sluta resa till Thailand, det räcker gott med individen, ambassaden och immigration för min del.

Sen är det ju faktiskt så att nu i modern tid så är ju begreppet delårsboende och helårsboende helt vedertagna t.o.m inom EU,s gränser, i.o.m flygets tillkomst förkortades avstånden, människor kan numera både bo och arbeta runt om i världen, ha dubbla boenden i olika länder o.s.v.

Den tid när folk reste med häst och vagn, levde hela sina liv på samma plats dom föddes och höll sig inom sitt eget stift är förlängesedan förbi.

Mvh isan love
Vad kallar du en Stockholmare eller Norrman som har hus på Hamburgö och bor där 2 månader om året?
På Smögen kallade vi dom turister.

Hej

Mvh isan love
Så här definierar ett uppslagsverk ordet turism:
Turism är människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin folkbokföringsadress med omnejd en kortare tid än ett år.

Du söker ditt visum på samma villkor som andra inom samma kategori och stannar ju bara 3 månader samt registreras av thailändska myndigheter som turism.

Sen att du själv inte vill bli kallad för turist har inte med saken att göra.

Jag har kanske det omvända förhållandet, skriven i Sverige och klassas som bofast fast jag bara är där i två månader.
Övriga tio månader är jag turist i vårt hus i Filippinerna, ser inget märkvärdigt i det fast jag har helårsvisa som gift och slipper kravet att besöka IM en endaste gång.

Du kommer ju inte ens ifrån kravet på att söka visum varje år som jag slipper göra som turist.

Turism är människors aktiviteter när de reser till och vistas på platser utanför sin folkbokföringsadress med omnejd en kortare tid än ett år.

Du söker ditt visum på samma villkor som andra inom samma kategori och stannar ju bara 3 månader samt registreras av thailändska myndigheter som turism.

Jag har kanske det omvända förhållandet, skriven i Sverige och klassas som bofast fast jag bara är där i två månader.
Övriga tio månader är jag turist i vårt hus i Filippinerna, ser inget märkvärdigt i det fast jag har helårsvisa som gift och slipper kravet att besöka IM en endaste gång.

Du kommer ju inte ens ifrån kravet på att söka visum varje år som jag slipper göra som turist.

Hej

Du får vidarebefordra den här i formationen till dom Thailändska ambassaderna och immigration med ditt krav på förändring, men än så länge är det en sak mellan individen, ambassaden och immigration i kombination med deras olika typer av visum som avgör vilken kategori man tillhör.

Förstår din oro och irritation över det rådande systemet men jag tror inte att Thailändska myndigheter kommer att ändra sig i denna fråga bara för att du vill ha det så.

Mvh isan lover

Det är väl ganska enkelt ändå. Bor man inte här nån längre tid,så kallar jag det att vara turist.
Jag är själv officiellt utflyttad från Sverige och skriven på min adress i Chonburi.

Hej

Känner du dig som en turist så gör du väl rätt i att kalla dig detta oavsett hur länge du stannar.

Lika självklart är det väl att dom som inte ser sig själva som turister och inte heller är det enligt immigration inte kallar sig turister.

Mvh isan lover

Jag klassas nog som turist vart jag än åker, är utskriven från Sverige men folkbokförd på riktigt blir jag ju inte här nere.
Som utflyttad Svensk är det heller inte krav på att uppge utlandsadress.
Den evige turisten men jag har ett fast hem.
Bryr mig inte vad man kallar det, jag vet var min säng står.

Jag flög med kollega i vintras, Norsk.
Han skulle till Filippinerna, vi tog samma flyg, samma incheckning, han har bott där i 10 år.
Dom krävde att se returbiljett, hört många skandinaviska kollegor boende i Filippinerna som haft samma problem, dom flyger ju dit varannan månad.
Mig frågade dom med om returbiljett från Thailand, jag reste ju på 30 day on arrival då.
Sa att jag bor där nere, inget problem, jag ordnar det med immigration.
Mig släppte dom igenom, han som skulle till Filippinerna var tvungen att ha returbiljett som han cancelera när han kom fram.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
973
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp