Ökade alkoholskatter i Thailand

Få ställen är det väl så lätt att få tag på alkohol i, som i en risby i Isaan. Varenda schapp säljer ju laukau, de flesta har öl. På de flesta ställen säljer dom snapsar styckvis. Har man svårt att avstå alkohol så får man det inte lättare här....
Jag arbetade två år i Estland med ett fabriksbygge på en befintlig sovjetfabrik. Ibland när jag gick in för att köpa sigaretter på den lilla afären på området komm gubbarna in och köpte några snapsar på arbetstid.

Tror du att fastboende nere i Pattaya sitter och festar varje kväll eller, kanske oftast mindre än farangerna i byarna.
Det jag sett av faranger upp igenom så har det inte vart några som spottat i glaset och inte ett dugg nycktrare än farangerna på turistorterna.
Då menar jag dom som bor här inte dom som kanske åker ned en gång vartannat år på en semestertripp 2-4 veckor.
Av dom fastboende tycker jag det dracks mer och kördes mer rattfylla där upp igenom, iallafall i Phetchabun området, tror inte det skiljer sig från resten av bondelandet.
Nej jag vet att så inte är fallet med ett och annat undantag. Jag tänkte mer att det är lättare att träffa på partysugna på en turistort och bli sugen på att klämma en öl. Så mitt inlägg var inte alls menat som en förolämpning mot faranger i Pattaya, jag bemötte det föregående inlägget om thai i Isaan.

Få ställen är det väl så lätt att få tag på alkohol i, som i en risby i Isaan. Varenda schapp säljer ju laukau, de flesta har öl. På de flesta ställen säljer dom snapsar styckvis. Har man svårt att avstå alkohol så får man det inte lättare här....
Att man säljer snaps styckvis säger ju en del om dryckesvanorna. Att isaan falanger skulle dricka mindre än dem i tutist ort tror jag inte mycket på, är nog tvärtom men känner man inte så många så ser man ju inget..

Detta lät som om det är ett definitivt beslut och blev lite misstänksam mot detta. då det sällan kommer ut "hur det ska vara" om 6 månader.

I denna länken som jag i morse lite snabbt visade tanten så sa hon att det bara är ett förslag. Kanske era fruar kan gå igenom det lite noggrannare då vi inte hinner med det de närmaste dagarna.

Men OM det skulle gå igenom så nog blir det så att smuggelvägar kommer att hittas ( och en ny inkomstkälla för gränsvakterna) precis som när skatten för tobak (i Sverige) höjdes för ett par år sedan för att sedan sänkas för att minska smugglingen. Alkohol och tobak har juh riktigt låga priser i granländerna (Laos o Kambodja). Risbrännvin kommer produceras på löpande band i hemmen så den inhemska konsumtionen som man vill stoppa kommer som vanligt inte ge ngn effekt.

Ngn skrev att det blir många barer som får slå igen, och det kan verka högst sannolikt. Vilken i längden som ngn annan skrev kommer att påverka turismen. Detta kommer mest att drabba partyställen som Patong och Pattaya. Tänk om tjejerna vill följa trenden med prishöjningar. Då blir det snart spökstäder likt Detroit.

Å andra sidan så kommer inte alla hit för att supa o kn...a. Finns en del som kommer för att njuta av klimatet och "paradiset", även om dessa också tar en avstickare från frun ngn gång under semestern.
Kanske dessa "paradisstränder" åter blir paradis när trycket minskar? Men inte kommer det att hjälpa Thailands ekonomi för det.
Finns väl knappt några paradis stränder kvar, är ju knökfullt med kineser.

Jag arbetade två år i Estland med ett fabriksbygge på en befintlig sovjetfabrik. Ibland när jag gick in för att köpa sigaretter på den lilla afären på området komm gubbarna in och köpte några snapsar på arbetstid.

hehe..., jo det där känner jag igen, var ganska mycket i öststaterna på 80-talet och vanligt att man stack in efter jobbet t e x och tog sig två stänkare innan man gick hem osv.

hehe ganska kul att läsa här i tråden. En halvtidare (Jonas i Pattaya) och en gubbe i Hua Hin som knappt varit utanför "dörren",, de pratar om Isaan och dryckesvanorna här.

Nä det är exakt som Berralund sade, men som slätades över för du blir ju så ledsen i ögat när man pratar om Pattaya Jonas.... Det finns MÄNGDER av suputer i Pattaya-området, varvat då med vissa som kanske stannar hemma nån gång... Hua Hin vet jag inget om, har bara set det på kartan, inte i verkligheten så kan inte yttra mig..

Nä det sups som fan nere på turist-orterna, och här uppe bland risfälten, så har vi våra alkisar vi också, men dom är oändligt mycket färre, än de skräck-exemplaren man finner i Pattaya i alla fall...

hehe ganska kul att läsa här i tråden. En halvtidare (Jonas i Pattaya) och en gubbe i Hua Hin som knappt varit utanför "dörren",, de pratar om Isaan och dryckesvanorna här.

Nä det är exakt som Berralund sade, men som slätades över för du blir ju så ledsen i ögat när man pratar om Pattaya Jonas.... Det finns MÄNGDER av suputer i Pattaya-området, varvat då med vissa som kanske stannar hemma nån gång... Hua Hin vet jag inget om, har bara set det på kartan, inte i verkligheten så kan inte yttra mig..

Nä det sups som fan nere på turist-orterna, och här uppe bland risfälten, så har vi våra alkisar vi också, men dom är oändligt mycket färre, än de skräck-exemplaren man finner i Pattaya i alla fall...
Tror att jag känner fler falanger i isaan än dig även om jag knappt varit där.

Jag måste faktiskt beundra de som lyckats hitta en tillvaro i Isaan och lyckats anpassa sig väl där.

Det är inte lätt att klara av maten, hög volym på musik från tempel, tuppdjävlar, gatuhundar och att lära sig språket så att man får något som liknar ett socialt liv i en by utan att bara umgås med andra faranger.

Maten som kan bestå av allt ifrån ormar, kycklingfötter, div rötter, insekter och rutten fisk samt ett bordsskick som inte är av denna världen. Gräva i maten med händerna och ta en tugga och sen lägga tillbaka det för man gillade inte smaken.

Under mina år utanför Korat var det få som lyckats med detta, man klarade inte av fruns matvanor, man käkade sin egen mat, käkade pizza och annan farang mat dagligen.
Det dracks mycket alkohol bland de gubbsen, gissar att många drack av tristess, ingen hobby som fyllde dagarna med någon vettig aktivitet.
Dagarnas höjdpunkt var att åka till närmaste BigC eller Tesco Lotus och snacka lite över en kopp kaffe för där var det svalt med AC.
Många som trots mer än tio år kunde inte mer språk än kanske 100 glosor, inte ens kunna besöka en tandläkare eller en läkare utan sin fru som tolk som då i sin tur inte kan mer än 100 glosor på engelska samt inte kan skilja på R och L.

De som lyckats med att lära sig språket hyfsat, klarar av maten och begriper sig på kulturen samt även förstår sin egen fru är riktiga vardagshjältar för mig.
Trivs man dessutom där utan att vara avundsjuk och sakna en sval bris från havet så är det en vinnare.

Trots allt smakar en Chang eller en Sang Som/Cola likadant i hela Thailand.
Även så att somna med sin käresta. Same same.

Ja... Usch för att bo så om man inte klarar maten...
Den har jag ju inga problem med när jag är där..
Jag tillhör ju dom få som föredrar maten där i obygden framför falangmat..
Äter det mesta med stor glädje.. Man måste lära sig att blunda bara ibland.. Ha, ha, ha...
(Det som luktar som värst väljer jag dock bort) Utom SomTam som jag gillar ibland..

Maten har jag normalt inga problem med heller, särskilt om man någon gång varvar den med lite farangmat. Jag kan mycket väl slafsa i mig Som Tam isaan om jag vet att palaa:n har varit kokt. Annars blir det Som Tam thai istället som är en njutning för gommen, särskilt med BBQ Gai till lunch.

Nu dricker jag som sagt ingen öl men en box rött inhandlas ibland så att man kan ta sig ett glas. Lite tvivelaktig smak ibland men yrseln infinner sig trots det.

Jag måste faktiskt beundra de som lyckats hitta en tillvaro i Isaan och lyckats anpassa sig väl där.

Det är inte lätt att klara av maten, hög volym på musik från tempel, tuppdjävlar, gatuhundar och att lära sig språket så att man får något som liknar ett socialt liv i en by utan att bara umgås med andra faranger.

Maten som kan bestå av allt ifrån ormar, kycklingfötter, div rötter, insekter och rutten fisk samt ett bordsskick som inte är av denna världen. Gräva i maten med händerna och ta en tugga och sen lägga tillbaka det för man gillade inte smaken.

Under mina år utanför Korat var det få som lyckats med detta, man klarade inte av fruns matvanor, man käkade sin egen mat, käkade pizza och annan farang mat dagligen.
Det dracks mycket alkohol bland de gubbsen, gissar att många drack av tristess, ingen hobby som fyllde dagarna med någon vettig aktivitet.
Dagarnas höjdpunkt var att åka till närmaste BigC eller Tesco Lotus och snacka lite över en kopp kaffe för där var det svalt med AC.
Många som trots mer än tio år kunde inte mer språk än kanske 100 glosor, inte ens kunna besöka en tandläkare eller en läkare utan sin fru som tolk som då i sin tur inte kan mer än 100 glosor på engelska samt inte kan skilja på R och L.

De som lyckats med att lära sig språket hyfsat, klarar av maten och begriper sig på kulturen samt även förstår sin egen fru är riktiga vardagshjältar för mig.
Trivs man dessutom där utan att vara avundsjuk och sakna en sval bris från havet så är det en vinnare.

Trots allt smakar en Chang eller en Sang Som/Cola likadant i hela Thailand.
Även så att somna med sin käresta. Same same.

Nästan allting av det som du rabblar upp Kurant, är saker som 99,99% av alla boende falanger här uppe avstår ifrån. Jag tror t.ex. INTE att de flesta falangerna bor i en thai-by. Jag är övertygad om att de bor i villa-områden utanför byarna, precis som vi gör här. Så skränet finns där, men hundarna är inte farligt alls i dessa områden, tupp-jävvlarna likadant, finns några....

Isaan-maten vet jag näst intill inga alls som äter. Var har du fått dessa saker ifrån. ALLA de hundratals gubbar jag stöter på här, käkar näst intill ENBART falang-mat som dom tillagar själva, eller handlar in på något lokalt ställe. Många av gubbarna kan käka mai pet thaimat, men inte isaan-mat.... Så absolut noll problem,,

Språket som du säger känner jag själv ibland skulle vara skitkul att kunna, kan ju inte sätta ihop en korrekt mening ens, men kan en massa glosor, men inte tillräckligt för att egentligen klara mig. Och som du säger frun hjälper till, big deal, uhh jag tror jag måste gråta!!

Visst vi träffas ofta på Big C och tar en fika, kollar vackra damer, och skvallrar bort en stund, problem med det? Skitkul.... Och resten av dagen går åt i egen regi oftast. Finns alltid saker att göra om man har den ådran. Har man INTE den ådran, så flyttar ni snabbt iväg, och man finner Er nere vid havet, drickandes alkohol...

För självständiga och självgående människor, så är det inga problem att bo i isaan, för människor med dålig drivkraft, dålig självkänsla, och sällskapsproblem, så fungerar det bara inte... Man klarar det bara inte...

Men jag skulle gärna vilja bo nån månad på året nere vid havet, längtar dit till den naturen allt som oftast....

Ja, det är många utmaningar i Isaan. Jag tror nog ändå att Kurant lyckats fånga dem rätt bra. Man måste vara självständig!

Jag äter inte maten som familjen här gör av en enda orsak, jag tror inte den är nyttig för att inte säga rent farlig. Man har dålig koll på hygien och låter gärna maten stå kall hela dagen innan man äter. Många saker är halvhjärtat tillagade och den enda avsikten är bukfylla, helt i avsaknad av finess.

Som tur är har jag en fru som älskar att laga mat och gärna kollar in på Youtube hur vi gör i väst. Så jag klarar mig fint.

Livet i övrigt tycker jag inte är så annorlunda från i Sverige bortsett från språket men vill man bara så går det att förstå en hel del. Jag hade definitivt inte klarat att bo i en turistort.

På tal om kineser!!
När åker dom hem en masse, är dom här hela andra golden week eller vad? Drar alla samtidigt? Tänker på värsta peaken inte enstaka kineser... I Chiang Mai t.ex.....

Nästan allting av det som du rabblar upp Kurant, är saker som 99,99% av alla boende falanger här uppe avstår ifrån. Jag tror t.ex. INTE att de flesta falangerna bor i en thai-by. Jag är övertygad om att de bor i villa-områden utanför byarna, precis som vi gör här. Så skränet finns där, men hundarna är inte farligt alls i dessa områden, tupp-jävvlarna likadant, finns några....

Isaan-maten vet jag näst intill inga alls som äter. Var har du fått dessa saker ifrån. ALLA de hundratals gubbar jag stöter på här, käkar näst intill ENBART falang-mat som dom tillagar själva, eller handlar in på något lokalt ställe. Många av gubbarna kan käka mai pet thaimat, men inte isaan-mat.... Så absolut noll problem,,

Språket som du säger känner jag själv ibland skulle vara skitkul att kunna, kan ju inte sätta ihop en korrekt mening ens, men kan en massa glosor, men inte tillräckligt för att egentligen klara mig. Och som du säger frun hjälper till, big deal, uhh jag tror jag måste gråta!!

Visst vi träffas ofta på Big C och tar en fika, kollar vackra damer, och skvallrar bort en stund, problem med det? Skitkul.... Och resten av dagen går åt i egen regi oftast. Finns alltid saker att göra om man har den ådran. Har man INTE den ådran, så flyttar ni snabbt iväg, och man finner Er nere vid havet, drickandes alkohol...

För självständiga och självgående människor, så är det inga problem att bo i isaan, för människor med dålig drivkraft, dålig självkänsla, och sällskapsproblem, så fungerar det bara inte... Man klarar det bara inte...

Men jag skulle gärna vilja bo nån månad på året nere vid havet, längtar dit till den naturen allt som oftast....
Nu behöver du inte gå i försvarsställning och ta ställning i varje påstående, men bra att du håller med om en del.
Att faranger boende i Isaan avstår Isaanmaten till 99,99% och det övriga i regionen är ett intressant ställningstagande som jag betraktar som en skröna av stora mått.
Det är inte min bild av den landsdelen alls.
De flesta anpassar sig riktigt bra till den lokala maten med lite eftergifter till de värsta avarterna.

Jag hade inga problem med isaanmaten förutom kycklingfötter och halvsvart ”plaa raa”.
En bra balanserad näringsrik mat som man ibland fick vara försiktig med, då den ofta är brännande kryddstark.
Annars älskar jag den maten den 8 dagar i veckan. Men visst finns det frestelser som en pizza med en tunn krispig botten och inte denna sunkiga tjocka pizzasorten som jänkarna gillar.
Gillar också riktig biff men oftast är den oätbar eller alldeles för dyr.
Nu kommer man inte undan isaanmaten ens vid kusten längre då halva befolkningen är nere och jobbar som tuktuk-chaufförer, massagedamer, barbrudar och på hotell under högsäsong.

Flera återvänder med en farang till hembyn, ofta med en okysst +55 ”gammpöjk” som vuxit upp med mamma eller pappa i Australien, USA eller Europa.

Men varför gör du inte det då?
Du har ju lörd hela veckan och kan väl åka vart du vill, dec, jan och februari är helt underbara här nere.

Ang språket så kan du väl dra den där när du skulle betala vatten räkningen, måste säga att den va jäkligt rolig [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

De som gillar och klarar att bo i Isaan sätter sig väl inte vid ett stenbord i HH eller Pattaya, dessa håller sig till sin by och klarar det. All heder åt dem. De som inte klarar det eller blivit bedragna lämnar sin familj och sätter sig på ett stenbord med andra faranger och berättar sin upplevelse. Så skapas skrönor.

Inte svårt att då förstå att det blir motsättningar på ett forum, alla vid kusten som inte bott i Isaan eller klarat det sprider ju sin bild och de som trivs med maten och att skapa sig ett eget liv förstår ingenting.

Inget konstigt, men sammanfattar många trådar här.

Då sitter vi vid samma stenbord.. Det fanns tidigare ingen begränsning..
Men efter några dödsfall i olyckor fick dom en gräns på max 6 öl före lunch..
Efter lunch ingen gräns.. Ha, ha, ha....

Ledarn som jobbade på Carlsberg i Bromma och fick inside info...
:reta:
Va du me på Pripps tiden?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp