Ökade alkoholskatter i Thailand

Men varför gör du inte det då?
Du har ju lörd hela veckan och kan väl åka vart du vill, dec, jan och februari är helt underbara här nere.

Ang språket så kan du väl dra den där när du skulle betala vatten räkningen, måste säga att den va jäkligt rolig [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

Igen då Namx, jag vet att du ståndaktigt vägrar att erkänna det, så jag säger igen med lika stor frenesi. Stort tack för att du väljer att lägga tid på att läsa mina "skrönor" och mina dagliga kapitel på min hemsida. Svaren på dina frågor finns där... Lycka till..

Senast redigerad av en moderator:
Ser inget problem i att alkoholskatten ökar för oss Thaisnackare, knappt inga här som dricker, å dom som smakar gör ju det måttligt vad man kan läsa:rolleyes:;)

Hmm Micke,,, detta är just fördelen med ett thaiforum känner jag...

Du vet aldrig vem och vilka som har alkohol-problem. Lika lite som du vet vem eller vilka som har problem med sina fruar o.s.v. a

Alla håller masken. låter häcken växa så högt det bara går runt den "röda stugan",, för att "slippa insyn"..

Igen då Namx, jag vet att du ståndaktigt vägrar att erkänna det, så jag säger igen med lika stor frenesi. Stort tack för att du väljer att lägga tid på att läsa mina "skrönor" och mina dagliga kapitel på min hemsida. Svaren på dina frågor finns där... Lycka till..
Vet ju att det betyder väldigt mycket för dig och vill inte göra dig ledsen men jag läser i princip aldrig din blogg, men ibland får jag höra från andra att du skrivit nåt "läsvärt" och då kikar jag in.
Den med vattenräkningen hade vi jäkligt roligt åt så tack för det [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]

De som gillar och klarar att bo i Isaan sätter sig väl inte vid ett stenbord i HH eller Pattaya, dessa håller sig till sin by och klarar det. All heder åt dem. De som inte klarar det eller blivit bedragna lämnar sin familj och sätter sig på ett stenbord med andra faranger och berättar sin upplevelse. Så skapas skrönor.

Inte svårt att då förstå att det blir motsättningar på ett forum, alla vid kusten som inte bott i Isaan eller klarat det sprider ju sin bild och de som trivs med maten och att skapa sig ett eget liv förstår ingenting.

Inget konstigt, men sammanfattar många trådar här.
Lustigt att läsa hur ni alla inkl dem som bor i Isaan beskriver att det inte är för alla att bo där utan något man "ska klara" typ som att det är en bedrift och något tufft, jobbigt.
Här nere i HH njuter vi, ingen bedrift alls att bo här, det är busenkelt.

Senast redigerad av en moderator:
Lustigt att läsa hur ni alla inkl dem som bor i Isaan beskriver att det inte är för alla att bo där utan något man "ska klara" typ som att det är en bedrift och något tufft, jobbigt.

Ja, en del nöjer sig ju med ett "enkelt" liv där allt är perfekt och tillrättalagt. Men hur känns det att vakna när allt är perfekt och det inte finns någon potential till förbättringar? Jag hade inte kunnat njuta av det mer än en vecka.

Vi andra jobbar på att skapa något nytt och vi lyckas inte alltid men vägen dit är full av små glädjeämnen.

Och det är ju vägen "dit" som egentligen är hela grejen... som är livet s.a.s.

Nästan allting av det som du rabblar upp Kurant, är saker som 99,99% av alla boende falanger här uppe avstår ifrån. Jag tror t.ex. INTE att de flesta falangerna bor i en thai-by. Jag är övertygad om att de bor i villa-områden utanför byarna, precis som vi gör här. Så skränet finns där, men hundarna är inte farligt alls i dessa områden, tupp-jävvlarna likadant, finns några....

Isaan-maten vet jag näst intill inga alls som äter. Var har du fått dessa saker ifrån. ALLA de hundratals gubbar jag stöter på här, käkar näst intill ENBART falang-mat som dom tillagar själva, eller handlar in på något lokalt ställe. Många av gubbarna kan käka mai pet thaimat, men inte isaan-mat.... Så absolut noll problem,,

Språket som du säger känner jag själv ibland skulle vara skitkul att kunna, kan ju inte sätta ihop en korrekt mening ens, men kan en massa glosor, men inte tillräckligt för att egentligen klara mig. Och som du säger frun hjälper till, big deal, uhh jag tror jag måste gråta!!

Visst vi träffas ofta på Big C och tar en fika, kollar vackra damer, och skvallrar bort en stund, problem med det? Skitkul.... Och resten av dagen går åt i egen regi oftast. Finns alltid saker att göra om man har den ådran. Har man INTE den ådran, så flyttar ni snabbt iväg, och man finner Er nere vid havet, drickandes alkohol...

För självständiga och självgående människor, så är det inga problem att bo i isaan, för människor med dålig drivkraft, dålig självkänsla, och sällskapsproblem, så fungerar det bara inte... Man klarar det bara inte...

Men jag skulle gärna vilja bo nån månad på året nere vid havet, längtar dit till den naturen allt som oftast....
Ja här är det väl tvärt om, de flesta gillar thai maten.
Men det kanske är så att du skapat en skröna.
Kan inte skilja sig så mycket mellan de olika delarna i frågan om mat vanor.

Sen tror jag att det är en minoritet som som bor i villa områden. Utan de flesta bygger sina egna hus.

Japp. Den har vi fått höra förr (inte för alla).
Mycket märkligt att ha varit fastboende i så många år, men talar inte språket fullt ut. Satan vad tråkigt det skulle va, i alla fall för mig.

Ja, en del nöjer sig ju med ett "enkelt" liv där allt är perfekt och tillrättalagt. Men hur känns det att vakna när allt är perfekt och det inte finns någon potential till förbättringar? Jag hade inte kunnat njuta av det mer än en vecka.

Vi andra jobbar på att skapa något nytt och vi lyckas inte alltid men vägen dit är full av små glädjeämnen.

Detta att hela tiden skapa något nytt, är ju en drivkraft hos några men långt i från hos alla,
så att använda frasen ”vi andra” är att generalisera eller fröet till en skröna.

Sålde lite överblivna begagnade möbler till en 78 årig svensk här som inte kan sluta och skapa saker hela tiden, nu håller han på med sin 11:e lilla byggnad på deras mark som han sen hyr ut till thailändare.
Bara döden kommer att skilja honom från arbete, inte en enda dag för något annat.

Andra tycker dom har skapat färdigt vid +60 år och väljer att njuta av andra saker som en dag på stranden, lite golf med vänner, besöka en fotbollsmatch mm.

Detta att hela tiden skapa något nytt, är ju en drivkraft hos några men långt i från hos alla,
så att använda frasen ”vi andra” är att generalisera eller fröet till en skröna.

Sålde lite överblivna begagnade möbler till en 78 årig svensk här som inte kan sluta och skapa saker hela tiden, nu håller han på med sin 11:e lilla byggnad på deras mark som han sen hyr ut till thailändare.
Bara döden kommer att skilja honom från arbete, inte en enda dag för något annat.

Andra tycker dom har skapat färdigt vid +60 år och väljer att njuta av andra saker som en dag på stranden, lite golf med vänner, besöka en fotbollsmatch mm.

Ja, det är väl tur att vi är olika. Det hade inte blivit mycket gjort om alla sett arbete som något nödvändigt ont. Jag kan ju tycka att det är bättre att "arbeta" med något man tycker är roligt och blir tillfredsställd av.

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara mer givande att placera en boll på ett visst ställe än att skapa ett boende för andra. Men som sagt, vi blir tillfredsställda av olika saker.

Ja här är det väl tvärt om, de flesta gillar thai maten.
Men det kanske är så att du skapat en skröna.
Kan inte skilja sig så mycket mellan de olika delarna i frågan om mat vanor.
Sen tror jag att det är en minoritet som som bor i villa områden. Utan de flesta bygger sina egna hus.

Ja, det viktiga var inte var dom bygger, utan det viktiga var att dom bor INTE i en thai-by. OK???

Ja, det är väl tur att vi är olika. Det hade inte blivit mycket gjort om alla sett arbete som något nödvändigt ont. Jag kan ju tycka att det är bättre att "arbeta" med något man tycker är roligt och blir tillfredsställd av.

Jag förstår inte riktigt hur det kan vara mer givande att placera en boll på ett visst ställe än att skapa ett boende för andra. Men som sagt, vi blir tillfredsställda av olika saker.
Visst jag håller med,
men jag tror antalet pensionärer som spelar golf i Thailand ändå är fler än de pensionärer som väljer att skapa boende för andra.
Att den ena gruppen inte alls förstår den andra gruppens hobbies betyder väl inte att någon har gjort fel val.
Drivkraften hos många är nog den sociala biten och ha kul, mer än om bollen hamnar rätt.

Japp. Den har vi fått höra förr (inte för alla).
Mycket märkligt att ha varit fastboende i så många år, men talar inte språket fullt ut. Satan vad tråkigt det skulle va, i alla fall för mig.

Ja du verkar ju vända dig till Nmax om detta med språket, men han har väl extremt många falanger att prata med där nere utefter stranden.....

Men för min del som jag skrivit nu ganska mycket, så är det helt OK, bryr mig inte så mycket, även om det ibland skulle vara skoj att vara lite mer självgående språkmässigt.

Ja du får väl flytta ner, så blir det enklare att förstå och sedan ha en åsikt..

Visst jag håller med,
men jag tror antalet pensionärer som spelar golf i Thailand ändå är fler än de pensionärer som väljer att skapa boende för andra.
Att den ena gruppen inte alls förstår den andra gruppens hobbies betyder väl inte att någon har gjort fel val.
Drivkraften hos många är nog den sociala biten och ha kul, mer än om bollen hamnar rätt.
Jag tror att det finns olika kategorier av människor med olika drivkrafter och intressen. Som exempel från mina "boxar" kan jag ju nämna tekniker kontra konstnärer, entrepenörer kontra förvaltare eller sociala kontra eremiter.
Naturligtvis med en massa mellanlägen ungefär som med män och kvinnor, det finns ju ett helt register mellan ytterligheterna och alla passar vi in någonstans men det vet vi ju bara själva var.

Det viktiga är väl att vi tar ansvar för vårt eget liv och väljer en plats som passar oss och gör oss själva lyckliga och att vi inte lever någon annans liv, då blir vi aldrig lyckliga.

Ja, det viktiga var inte var dom bygger, utan det viktiga var att dom bor INTE i en thai-by. OK???
Men du skriver ju att dom bor i villa områden utan för byarna,finns väl inte många villa områden utan för en by. Men alla falanger jag känner har byggt i byn, finns nog nåt undan tag.
Kom just på att det finns ett villa område 6 km från mig, men inga falanger där.
Så alla falanger jag känner bor i byarna. Och alla utom en äter mest thai mat.

mina "skrönor" och mina dagliga kapitel på min hemsida. Svaren på dina frågor finns där... Lycka till..

Säkert väldigt frustrerande och jobbigt just då med "vattenräkningen" som det tipsades om, men kul att läsa. :) Jag har inte varit in där tidigare, men jag ska nog titta lite mer vid tillfälle. :) Såg att du har en hel del fina bilder där också. :wai:

Men du skriver ju att dom bor i villa områden utan för byarna,finns väl inte många villa områden utan för en by. Men alla falanger jag känner har byggt i byn, finns nog nåt undan tag.
Kom just på att det finns ett villa område 6 km från mig, men inga falanger där.
Så alla falanger jag känner bor i byarna. Och alla utom en äter mest thai mat.

Ja vi uppfattar nog verkligheten lite olika beroende på vem vi är. Inte nödvändigtvis att du har fel eller jag har fel. I min värld i alla fall här som jag skriver om, så ser jag naturligtvis falang-hus i snart sagt varje by man passerar. men ingen fan som bor där. Stendött i husen oftast. Dessa falanger vispar ner nån månad på året maximalt, och umgås med noll och ingen, och sedan är dom borta igen. Dessa människor räknar jag INTE med alls, de existerar egentligen inte alls..

Utav alla de falanger, alltså de som jag räknar med som boende här, eller de som inte är rena eremiterna, som vägrar att ha med andra att göra, så bor INGEN i stort sett av dom inne i en thai-by. Jag har en (1) kamrat som bor i fruns by inne i byn, lite isolerat ifrån själva byn, men dock inne i byn.

Men den klara majoriteten bor i villaområden, där dom antingen köpt hus eller hyr hus, eller så bor dom på egen mark ute på nåt risfält, eller som jag på en falang-gata, med falang-hus där vi samsas thai och falanger...

Möjligt att du bor någonstans ute på landet, och inga städer alls har i sikte, så vi kanske har olika utgångspunkter i vår egna verklighet... Så du har det på ditt sätt, och jag har det på mitt sätt.. Och att du tuggar isaan-bukfylla istället för riktig mat, behöver ju inte vara fel i din verklighet, men i min, så är det riktigt illa...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp