Pension, en mardröm eller en dröm

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Din plan ser skitbra ut, Salmon. Vi är lika gamla, men jag räknar nog med att jobba ytterligare ett par år. Har ju en hel familj att försörja.

Tyvärr har jag samma tankar som gunnarg, oroar mig för vad som händer i Thailand när Kungen går bort. Men med ungarna i skola här nu så kan det av praktiska skäl inte bli möjligt att flytta ner förrän om 13-14 år. Vi kommer ju inte att rycka upp dom härifrån innan den är avslutad.

Om inte jag har misstagit mej så är ju Thai ett stort turistland, skulle det bli så att folk skulle dra sej för att åka dit pga. att det är för dyrt.
Då tror jag att självbevarelsedriften säger att dom inte låter det gå så långt.
Tror inte att man ska måla fan på väggen.
Bathen kommer att hoppa upp och ner, men det lär nog dröja många år innan levnads standarden kommer ikapp den Svenska.
Utvecklingen går ju framåt hela tiden och jag tror inte att den Svenska tillväxten kommer att stanna av så mycket så att Thailand kommer ikapp på bra länge.

"gunnarg " sa:
Det var just det jag tänkte på att vad händer när kungen dör.Är inte bathen på något sätt knuten till dollarn?
Nä det är den inte, det är en skvalp valuta lika som den Svenska. Men dom är ju känsliga på vad som händer runt omkring.

Bathen följer ju dollarn hela tiden.Jag har ett svagt minne att för ett antal år sedan då bathen var mycket försvagad så knöt man bathen på något sätt till dollarn.

Det enda som Bathen har ihop med Dollarn är om köpkraften sjunker i Staterna så minskar exporten från Thailand. Annars så är nog Bathen mera knuten till den Kinesiska valutan

Jag förstår inte riktigt hur Bathen kan hålla sej flytande.
Landet ekonomi styrs ju av skatte underlaget från dess medborgare, som jag förstått så är ju inte viljan att betala skatt i Thailand så värst hög.
Så var kommer pengarna ifrån. Titta på Grekland där skattemoralen är låg det håller ju på att gå åt pipsvängen för dom. Hur kan Thailand hålla sej flytande????

"Rolf " sa:
Jag förstår inte riktigt hur Bathen kan hålla sej flytande.
Landet ekonomi styrs ju av skatte underlaget från dess medborgare, som jag förstått så är ju inte viljan att betala skatt i Thailand så värst hög.
Så var kommer pengarna ifrån. Titta på Grekland där skattemoralen är låg det håller ju på att gå åt pipsvängen för dom. Hur kan Thailand hålla sej flytande????

Kanske frågan är "hur länge kan Thailand klara av att hålla näsan ovanför vattenlinjen".

Alla faktorer som tidigare har påverkat kronkurser, dollarkurser och andra valutor funkar inte idag.
Tidigare var det så att när Norge höjde räntan så ökade värdet på den Norska kronan p.g.a minskad köpkraft från hushållen. Nu kan det gå lite hursomhelst när dom sänker eller höjer räntan.

"andrejsdenruskige " sa:
Kanske frågan är "hur länge kan Thailand klara av att hålla näsan ovanför vattenlinjen".

Alla faktorer som tidigare har påverkat kronkurser, dollarkurser och andra valutor funkar inte idag.
Tidigare var det så att när Norge höjde räntan så ökade värdet på den Norska kronan p.g.a minskad köpkraft från hushållen. Nu kan det gå lite hursomhelst när dom sänker eller höjer räntan.
Ska bli spännande att se vilket håll det går. Kan väl tänkas att Kina ställer upp lite.

Kina blir säkert framtidens stormakt.Kina är väl knappast beroende av Thailand.Kina har väl nog av problem med Burma och Nordkorea.

"gunnarg " sa:
Kina blir säkert framtidens stormakt.Kina är väl knappast beroende av Thailand.Kina har väl nog av problem med Burma och Nordkorea.
Nä inte beroende men dom håller varandra om ryggen om man så säger.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar