Svensk pension och pensionsregler för boende i Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Legolas du får ursäkta men jag tyckte du fick svar i mitt föra inlägg.
En gång i tiden tillhörde vi "egna sjukhus" men tiden och reglerna har ändrats, kanske pga datan son gör det möjligt att få info från annat Sjukhus (Efter ditt medgivande)
Idag har vi rätt att få vård där vi är i sverige och stora delar av eu om vi har klara papper på vem vi är, enligt försäkringskassan behövs i sverige svenskt pass och i eu
pass och intyg från f-kassan Bor du i sverige räcker idhanling
Kollar man hela tråden framkommer detta
MVH
Kjell
 
Hur i h-vete ska någon få reda på hur länge du varit börta från Sverige om dom inte kollar passet.
Har man en bostad av något slag i Sverige och är skriven där så är man väl enl. myndigheterna en standard svensk.
Men vad dom inte vet är att du har en kåk till i utlandet som du tillbringar din mesta tid av året i.
Varför ska man basunera ut att man befinner sej utanför sverige mesta delen av året.
 
instämmer helt med rolf.
om man har huset kvar i sverige. hur ska de då veta om man är i thailand mer än 6 månader.
 
"Rolf " sa:
Hur i h-vete ska någon få reda på hur länge du varit börta från Sverige om dom inte kollar passet.
Har man en bostad av något slag i Sverige och är skriven där så är man väl enl. myndigheterna en standard svensk.
Men vad dom inte vet är att du har en kåk till i utlandet som du tillbringar din mesta tid av året i.
Varför ska man basunera ut att man befinner sej utanför sverige mesta delen av året.

Sorry men det finns avundsjuka mäniskor som kan bli angivare eller om något skulle inträffa så det kommer ut. Jag har bara förmedlat vad som står skrivet i reglerna ;) ;)

"gunnarg " sa:
Varför skall man ha ett hus i Sverige om man bestämt sig för att flytta till Thailand?

För att få betala skatt för det? ;D ;D ;D
 
kjell.t Jag menar inte att misstro dej, jag spann bara vidare i tanken.
Tycker det är bra att du har lust att forska vidare i ämnet.
Det finns så många konstiga regler som man förväntas följa . Jag tycker nog att lite civil olydnad är på sin plats ibland.
Rolf
 
"Rolf " sa:
kjell.t Jag menar inte att misstro dej, jag spann bara vidare i tanken.
Tycker det är bra att du har lust att forska vidare i ämnet.
Det finns så många konstiga regler som man förväntas följa . Jag tycker nog att lite civil olydnad är på sin plats ibland.
Rolf

Helt inne på din linje :nod: :nod: :nod:
 
Bara ett litet tips, många saker ändras på ett par år. Nya regler och nya namn mm.
Försäkringskassan tidigare för pension numera Pensionsmyndigheten
Skattemyndigheten numera Skatteverket. Detta har enligt de jag pratat med orsakat lite omskrivningar och nya regler även om det inte är så stor skilnad så har man försökt
förenkla och förtydliga det hela.
 
anubaan, lite får du kolla själv, sänd ett mail och fråga så får du ju ett svar att skriva här
:laugh: :laugh: :laugh:

sjäv flyttar jag permanent till min fru i Thailand för hon trivs inte i kylan vilket är samma för mig sen blir vi skrivna på samma plats

Ja ha du Kjell, ingen hade tydligen koll på vad som händer med våra Thailändska fruars Permanenta UppehållsTillstånd PUT. när vi bosätter oss i Thailand. Därför tog jag reda på det som du föreslog.

Det är så här enligt Migrationsverket:

Ett permanent uppehållstillstånd kan återkallas om du bosätter dig i ett annat land. Om du inte har syfte att bosätta dig i ett annat land kan du vara borta från Sverige i upp till tolv månader.
Ditt permanenta uppehållstillstånd gäller så länge du är bosatt i Sverige. Om du lämnar Sverige kan uppehållstillståndet återkallas efter ett år. Om du flyttar för att bosätta dig i ett annat land kan uppehållstillståndet återkallas direkt.


För pessimisten innebär det här att våra fruar blir av med sitt PUT och måste söka visum om vi vill besöka Sverige.
Optimisten läser noga och ser att det står "kan återkallas". Det står inte skall återkallas.
Som den försiktiga optimist jag är skall jag be om en tolkning från Migrationsverket.
Återkommer med mer info om någon finner detta intressant. Jag ser i alla fall inte fram emot att behöva resa till Bangkok och ödsla energi, tid och pengar på visum karusellen.

/Anubaan
 
  • Like
Reactions: jp
:wai: :wai: :wai:
Bra jobbat, själv kommer min fru alltid att behöva visum, men vi tänker inte pendla så jag oroar mig inte.
Jag är övertygad om att det är intresant för många och glad att du gör detta
karma kommer
 
Hej.Varfor vill sverige att man skriver ut sig efter 180 dagar,dom forlorar skattepengar ::),.Som utflyttad sa betalar man 25% istallet for cirka 33% i skatt.
Ett klogt svar vore kul :)
Mvh L200
 
"L200 " sa:
Hej.Varfor vill sverige att man skriver ut sig efter 180 dagar,dom forlorar skattepengar ::),.Som utflyttad sa betalar man 25% istallet for cirka 33% i skatt.
Ett klogt svar vore kul :)
Mvh L200

Det verkar som många blandar ihop begreppen här. Utskrivning i sig självt innebär inget skattemässigt. Det enda som sker när man är utskriven är att man inte längre är folkbokförd i Sverige.

Om man bryter benen eller får blindtarmsinflammation eller drabbas av något annat akut och är i Sverige så är allt som vanligt, man är fortfarande Svensk medborgare. Men om man reser hem till Sverige för att t.ex byta höftled eller något annat planerat ingrepp blir det dyrt om man inte när man kommer hem går till skattemyndigheten och helt enkelt bara säger "Hej jag är hemma nu" sedan tar det bara någon dag tills allt är som vanligt igen.

För att få SINK skatt dvs 25% i stället för drygt 30% så är första förutsättningen att du är utskriven. Sedan är det en massa förutsättningar som skall vara uppfyllda för att du skall beviljas SINK.
Som tidigare sagts får du inte äga någon permanentbostad i Sverige. Sink är alltså något som man måste ansöka om. Märk också att man inte har rätt att göra några andra skatteavdrag (t.ex räntor på lån )på inkomster från Sverige när man har SINK. Förutom det avdrag på Pensionen som Kjell.t tidigare redogjort för. Utskrivning skall man anmäla om man avser att bosätta sig utomlands. Jag kollade med skatteverket och de meddelade att om man inte gör det och det uppdagas så avfördes du i alla fall från folkbokföringen.

/Anubaan
 
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Tackar för att även du kollade så nu bör de snart tro på detta och möjligen förstå :
 
Tack kjell.t och anubaan!!!!

En granne hittade CM och denna tråd, rekommenderade mig att läsa den..
Jag har redan vänner som bor i thailand större delen av året, vilka gav mig föråldrad information.
Kjell.t du var saklig och korrekt. Detta trots att vissa trodde sig veta mer eller gjorde sig lustiga fortsatte informationen med noggrannhet och små vänliga lustigheter.
Legolas du skrev ett inlägg, varpå kjell.t kallade dig Legolas tvivlaren i sitt svar.
Tror du skrattade när du såg det för många gliringar har haglat och gjort CM underhållande
Som kjell.t skrev har många regler ändrats och man bör själva uppdatera sig när det är tid.

Anubaan, ditt inlägg är rätt, för många blandar folkbokföring med sink.
Jag ringde skatteverket och frågade. Ni är två solar i mörkret av regler
 
Dalabonde
Det var tydligen inte svårt att hitta mig i lokaldelen , jag bor ju på en liten ort.
10Min i telefon och du fick min mailadress för vi skulle ses i thailand.
Senare på kvällen fick jag ett mail som var en kopia på ditt inlägg, sjukt!!!!!!!!!!
Ingen vill ha denna form av suport. Vaknade i natt,dålig sömn och dåligt humör.
Läste inlägget (den del som var kvar, tack kycklingen) sen kunde jag sova.
Ska du skriva får du ta det piano, ingen vinner på ditt raseri. :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 
"Mats 49 " sa:
Om jag tolkat allt rätt och läst allt rätt, så kan jag som jobbar och har en lägenhet i sverige
och är inte pensionär vara hur länge jag vill utomlands ifall jag tar ett *sabbatsår utomlands
t.e.x i LOS och allt är som vanligt när jag kommer hem till sverige igen
och börjar jobba.
Dessa regler omfattar endast pensionärer eller?

Mats 49
:wai:

Hej Mats,
har inte tänkt stanna här men när jag blev tvungen att gå in kan jag passa på och svara

Detta gäller ALLA, arbetare eller pensionär

Legolas

Du har fortfarande inte fattat reglerna.
Arbetare eller pensionär spelar ingen roll. Är du utanför sverige mer än 180 dagar skall du vara folkbokförd där du vistas längst.

FÖRTYDLIGAR Thailand 8 mån och Sverige 4 mån ska du skrivas i Thailand
men är du 4 mån i Thailand, 3 i Indien och 5 i Sverige ska du vara folkbokförd i svedala
Du blandar in skatt och sjukförsäkrin, detta har inte någonting att göra med detta,du är fortfarande skattskyldig i Sverige och sjukförsäkrad.
Sink är något du måste söka och uppfylla en del krav för att få och du har alltid rätt att betala skat i Sverige när du vill

gunnarg

undrar om du fattar, försäkringskassan har inte med detta att göra.
Folkbokföring=skatteverket
alla skatteformer=skatteverket
pensioner=pensionsmyndigheten och andra pensionsföretag
försäkringskassan=sjukförsäkring barnbidrag mm

Ska du anmäla dina "vänner" för något så gör det till rätt instans ;D ;D ;D

Tack och hej leverpastej
 
"kjell.t " sa:
Hej Mats,
har inte tänkt stanna här men när jag blev tvungen att gå in kan jag passa på och svara

Detta gäller ALLA, arbetare eller pensionär

Legolas

Du har fortfarande inte fattat reglerna.
Arbetare eller pensionär spelar ingen roll. Är du utanför sverige mer än 180 dagar skall du vara folkbokförd där du vistas längst.

FÖRTYDLIGAR Thailand 8 mån och Sverige 4 mån ska du skrivas i Thailand
men är du 4 mån i Thailand, 3 i Indien och 5 i Sverige ska du vara folkbokförd i svedala
Du blandar in skatt och sjukförsäkrin, detta har inte någonting att göra med detta,du är fortfarande skattskyldig i Sverige och sjukförsäkrad.
Sink är något du måste söka och uppfylla en del krav för att få och du har alltid rätt att betala skat i Sverige när du vill

gunnarg

undrar om du fattar, försäkringskassan har inte med detta att göra.
Folkbokföring=skatteverket
alla skatteformer=skatteverket
pensioner=pensionsmyndigheten och andra pensionsföretag
försäkringskassan=sjukförsäkring barnbidrag mm

Ska du anmäla dina "vänner" för något så gör det till rätt instans ;D ;D ;D

Tack och hej leverpastej
Försök inte vara rolig på min bekostnad.Naturligtvis vet jag skillnaden,men i Göteborg sker allt på samma plats.D.v.s. i Nordstan.
 
Hej Mats
Du har ju fått svaret från ditt företag som vet, de har helt rätt, bara att du blandar
ihop lite. Du skriver själv svaren!

"Mats 49 " sa:
Verkar riktigt rörigt detta med folkboföringsadress,
Enligt företaget jag jobbar åt så kan jag jobba under 1 års regeln.
Och den innebär enligt dom: att jag kan jobba 6 månader i t.e.x Danmark
sen åka hem till Sverige där jag har min adress och lägenhet som jag är folkbokförd i / på.
Vara i sverige en vecka eller en månad valfritt enligt dom, så kan jag åka tillbaka och jobba 6 månader till. Detta fungerar så länge jag ej har nån lägenhets adress som jag får t.e.x min post till etc etc så med andra ord så länge jag ej har en tillfällig postadress kan ingen tvinga mig flytta till Danmark även om jag jobbar 11 månader där under en 12 månaders period.
Så har jag min postadress i sverige och min viloperiod i sverige oavsett vilket land jag vistas i under 11
månader i, så kan ingen tvinga mig att flytta min folkbokföring.
Detta är enligt skatteverkets enligt företaget jag jobbar och är anställd åt.
Påstår ej att det är korrekt men enligt dom så är det detta som gäller nu. 2012.

Mats 49
:wai:

Vistas och boende är 2 olika saker. Om du skaffar lägenhet eller bor på farmen i mer än
180 dagar skall man folkbokföras där. Folkbokföringen har normalt liten betydelse, påverkar inte många saker om vi är födda svenskar eller bott i landet i 40 år.
En sak som påverkas är juridiken. ex arvslagar, är du skriven i sverige gäller svensk lag och skriven i thailand blir thailänsk lag. Detta kallas internationell rättspraxis och
för att inte problem ska uppstå har man fastställt datum ,folkbokförd plats 1/11 gäller

Du förlorar inte ditt svenska medborgarskap för att du flyttar utomlands och avregistreras från folkbokföringen som utvandrad.(kopierat från skatteverket)

Sen är det lite olika frågor som dyker upp här så jag passar på att förtydliga för alla.

Om du planerar att bo utomlands i mer än ett år ska du flyttas
Om du bor i annat land (regelbundet) mer än 180 dagar ska du vara skriven där du bor längst. Typ 8 mån i Thailsnd och 4 i Sverige = folkbokförd i Thailand

Sink får du endast om du uppfyller vissa krav
Arbetar du i andra länder får du kontrollera vilka skatte avtal sverige har med dem
för det varierar stort
(vilket i en del fall blr sverige)
 
Spelar det egentligen någon roll var man är skriven, jag menar om man nu väljer att bli utskriven så måste det väl va lika lätt att bli inskriven igen.
Känns lite kontigt att inte va skriven i det land som man betalar skatt i.
Men för egen del så blir det inte nåt problem. Jag vänder kappan efter vinden, har nått den åldern då det inte är så noga.
Vi gnäller på Thailand och deras regler, men va fan har vi här ???
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ
 
Tillbaka
Topp