Hur kändes det (kommer att kännas) att gå i pension?

Finns hur mycket som helst.
När jag flyttade hit gick jag ut mer och varje Lörd träffade jag svenskar som jag spelade V75 med.
Träffa folk och hitta på saker är ju inget svårt, jag är ute själv hela dagarna i Pattaya och hittar på saker, frugan är nästan aldrig med mig in till stan, ibland men sällan.

Var träffar du folk någonstans?

Inte så att man bara kan slå sig ner vid nåt utefik och börja babbla med folk om man är nykter.

Jag träffade massor av folk vid stenborden men alla inklusive mig själv var på fyllan.

Inte för att jag har en aning om hur pass social du är men det normala är väl inte att tränga sig på folk och likt Fleksnes börja tjattra om ditten och datten.
Åtminstone inte om man är svensk.

BTT

Frugan shoppar ingenting, vakna upp från dina drömmar och huset är inte betalt, det var condon som är betald.
Du har konstig livsuppfattning och tror direkt det är frun som kostar, hon spenderar nog minst hemma och handlar ofta 2nd hand.

Det är möjligt att jag har en annorlunda uppfattning än vad du har om thailändska kvinnor och det har väl att göra med att du och jag har upplevt Thailand från helt olika synvinklar.

Jag har visserligen umgåtts med normala tjejer oxå men i huvudsak har jag ju min erfarenhet utifrån bartjejer.

BTT

Det är möjligt att jag har en annorlunda uppfattning än vad du har om thailändska kvinnor och det har väl att göra med att du och jag har upplevt Thailand från helt olika synvinklar.

Jag har visserligen umgåtts med normala tjejer oxå men i huvudsak har jag ju min erfarenhet utifrån bartjejer.

BTT
Ok men hon shoppar inte och inte där pengarna går och sen har jag lön nog så jag behöver inte gå och gneta har råd och ligga på 150.000 baht i månaden och ändås hålla ett sparande utöver det på 10.000kr i Sverige.
Dyrast är när jag är hemma, när jag arbetar ligger vi bara på runt 60.000 baht i månaden och det inklusive bil och hus lån. Så då finns möjlighet till större sparande.
Vi lever inte billigast möjligt utan bekvämast möjligt för det vi har råd med.

Ok men hon shoppar inte och inte där pengarna går och sen har jag lön nog så jag behöver inte gå och gneta har råd och ligga på 150.000 baht i månaden och ändås hålla ett sparande utöver det på 10.000kr i Sverige.
Dyrast är när jag är hemma, när jag arbetar ligger vi bara på runt 60.000 baht i månaden och det inklusive bil och hus lån. Så då finns möjlighet till större sparande.
Vi lever inte billigast möjligt utan bekvämast möjligt för det vi har råd med.

Låter som frugan gjort ett riktigt kap när hon sprang ifatt dig.

Eller det kanske var du som sprang ifatt henne:)

BTT

Var skulle den bekantskapskretsen komma ifrån såvida man inte jobbar i Thailand?

Dom flesta faranger skaffar sig bekanta via frugornas vänner och släkt.

Jag bodde ensam när jag jobbade på skolorna och då umgicks jag ju med tjejerna och yogaläraren khun Manuch som jobbade på skolan.

Annars hade jag inte haft en chans att skaffa mig några vänner förutom då möjligen någon bartjej från nån soi.

Tror inte du hade haft så många vänner om du bodde själv i huset i byn.

BTT
Nä svårt när man är socialt handikappad

Var skulle den bekantskapskretsen komma ifrån såvida man inte jobbar i Thailand?

Jag bodde ensam när jag jobbade på skolorna och då umgicks jag ju med tjejerna och yogaläraren khun Manuch som jobbade på skolan.

Annars hade jag inte haft en chans att skaffa mig några vänner förutom då möjligen någon bartjej från nån soi.

BTT
Hej

Lättaste sättet att få många vänner ute i byarna tror jag är att lära sig språket hyfsat, skaffa sig en vardag och arbeta tillsammans med byborna i deras dagliga sysslor, deltaga i byns gemensamma aktiviteter, gå på bröllop, begravningar och deltaga i årets högtider o.s.v, men jag är medveten om att det sättet inte passar alla.

Mvh isan lover

Var köper du knäckebröd?
Finns tom på Big-C hemsida för beställning.
Fast nog inte i alla butiker hemma finns det på deras butiker på klangen och pattayathai

Hej

Lättaste sättet att få många vänner ute i byarna tror jag är att lära sig språket hyfsat, skaffa sig en vardag och arbeta tillsammans med byborna i deras dagliga sysslor, deltaga i byns gemensamma aktiviteter, gå på bröllop, begravningar och deltaga i årets högtider o.s.v, men jag är medveten om att det sättet inte passar alla.

Mvh isan lover
Det är överkurs för pensionärer som vill bo i Thailand att hjälpa bybor i deras arbete på dagarna.

Det är överkurs för pensionärer som vill bo i Thailand att hjälpa bybor i deras arbete på dagarna.
Hej

Nja, jag känner ju pensionärer ifrån olika länder som lever just så, samtliga dessa har också hyfsade inkomster ifrån detta arbete som kommer deras familj och dom själva till del, många pensionärer är ju vid god hälsa och vill ha något vettigt att göra på dagarna, Dom jobbar tillsammans med släkt och vänner dagligen och sen finns det ju ett kontaktnät mellan falangerna på landet så dom träffar ju även utlänningar ibland, sen blir det väl en tur till Phonphisai, Nong Khai eller Udon Thani någon gång ibland också.

Mvh isan lover

Hej

Nja, jag känner ju pensionärer ifrån olika länder som lever just så, samtliga dessa har också hyfsade inkomster ifrån detta arbete som kommer deras familj och dom själva till del, många pensionärer är ju vid god hälsa och vill ha något vettigt att göra på dagarna, Dom jobbar tillsammans med släkt och vänner dagligen och sen finns det ju ett kontaktnät mellan falangerna på landet så dom träffar ju även utlänningar ibland, sen blir det väl en tur till Phonphisai, Nong Khai eller Udon Thani någon gång ibland också.

Mvh isan lover
Ja att det finns pensionärer som måste jobba för att ha sin försörjning i Thailand vet jag, men det är nog inte så vanligt med jordbruk i värmen för de gamla gubbarna.

Ja att det finns pensionärer som måste jobba för att ha sin försörjning i Thailand vet jag, men det är nog inte så vanligt med jordbruk i värmen för de gamla gubbarna.
Hej

Själv tror jag att det är en myt att dom som jobbar i Thailand är fattiga, tror nästan det är lite tvärtom så att dom är så arbetsamma och företagsamma att dom skulle ha en god ekonomi nästan oavsett vilket land dom vistades i.

Jag känner ex.vis en Schweizisk äldre man som bor några mil ifrån vår by, han och frun har ett stort fint hus som sticker ut mot övriga, men mannen arbetar dagligen på familjens gummifarm med sin fru och släkt, inte för att han måste utan för att det är en livsstil och för att ha någon sysselsättning. Han är populär i byn, pratar Lao och när vi går runt i hans by ropar alla och hejar på honom, han går på molam, begravningar, bröllop, äter det mesta som övriga bybor äter och är väl integrerad på alla vis.

Jag känner även Svenskar, Tyskar och Australiensare i området som jobbar familjens på gummifarmer, fruktodlingar, föder upp boskap m.m och dom trivs bra och jag tror ingen av dom egentligen är tvingad att jobba av ekonomiska skäl, det är nog bara aktiva pigga män det handlar om, flera av dom flyttade dessutom till Thailand innan dom blev pensionärer.

Det blir ju allt vanligare att folk jobbar efter pensionen i Sverige också, det ligger nog i tiden och vi lever ju dessutom allt längre.

Mvh isan lover

Hej

Själv tror jag att det är en myt att dom som jobbar i Thailand är fattiga, tror nästan det är lite tvärtom så att dom är så arbetsamma och företagsamma att dom skulle ha en god ekonomi nästan oavsett vilket land dom vistades i.

Jag känner ex.vis en Schweizisk äldre man som bor några mil ifrån vår by, han och frun har ett stort fint hus som sticker ut mot övriga, men mannen arbetar dagligen på familjens gummifarm med sin fru och släkt, inte för att han måste utan för att det är en livsstil och för att ha någon sysselsättning. Han är populär i byn, pratar Lao och när vi går runt i hans by ropar alla och hejar på honom, han går på molam, begravningar, bröllop, äter det mesta som övriga bybor äter och är väl integrerad på alla vis.

Jag känner även Svenskar, Tyskar och Australiensare i området som jobbar familjens på gummifarmer, fruktodlingar, föder upp boskap m.m och dom trivs bra och jag tror ingen av dom egentligen är tvingad att jobba av ekonomiska skäl, det är nog bara aktiva pigga män det handlar om, flera av dom flyttade dessutom till Thailand innan dom blev pensionärer.

Det blir ju allt vanligare att folk jobbar efter pensionen i Sverige också, det ligger nog i tiden och vi lever ju dessutom allt längre.

Mvh isan lover
Fysiskt krävande kroppsarbete i värmen passar inte alla pensionärer.
Jobba med datorn är bättre.

Hej

Mvh isan lover
Så nu är jordbrukare i byarna välställda också, hur skall du ha det, är bönder i byarna fattiga eller rika?

Sant och inget att säga om det.

Leva helt ensam som pensionär i Thailand är det självmordsvarning på. Oavsett var du bor så kommer tristessen och ensamheten att locka fram spritflaskan och sen snurrar det igång.
Ensamma faranger som super ihjäl sig på olika ställen i Thailand är nog vardagsmat.

Ensamheten i en condo kostar säkert oxå ekonomiskt eftersom få klarar att gå runt på soierna och se men inte röra.
Aldrig i livet att jag skulle leva helt ensam ex i Pattaya utan att ha en flickvän, bartjej som sällskap.
Det enda roliga med Thailand var att supa och dra hem tjejer till hotelrummet.
All övrig tid jag tillbringat i landet har jag mer eller mindre varit totalt uttråkad.

När jag tänker tillbaka på all tid jag vistats både i Bangkok och i Pattaya så dom enda gångerna jag känner nån glädje eller nostalgi är vid tanken på damerna man var ihop med.

Men har man nått 60+ så ser jag inte landet som så attraktivt längre. Bangkok ex är ingen stad för dom äldre och vandra runt bland barerna i Pattaya som gammelfarfar har jag absolut ingen lust till.
Känns mest pinsamt att höra hello sexy man sit down please från en tjej mellan tjugo och trettio år gammal.

Det var annat på 90 talet när man var lite över 30 och attraktiv på marknaden.

BTT
Din värld är så inskränkt att man blir mörkrädd!

BTT
Du vet ingenting.

Känner nog 20 gubbar i Udon men jag känner bara en av fruarna lite grann.

Tror du jag hade flyttat hit till byn om jag inte varit gift med en från byn :laugh2:

Vad gör du själv i ditt tristessa liv utom att skriva om barer och bartjejer när sambon är och jobbar?

Hej

Mvh isan lover
Varför ska man skaffa vänner i byn när man är turist.Vem vet om dom är kvar om ett år vid nästa besök. Dom dör ju som flugor långt bort i ingenstans.

Liknande trådar

B
Svar
24
Visningar
3 K
Anonym
A
A
Svar
1
Visningar