Svensk pension och pensionsregler för boende i Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
kjell.t dina klargörande är bra sen hur andra tolkar är ju upp till dom.
Finns ju de som tycker att lagar är till för att brytas :D
Bra med fakta, sen är det upp till var och en :thumbsup:
mvh Rolf
 
"Rolf " sa:
Spelar det egentligen någon roll var man är skriven, jag menar om man nu väljer att bli utskriven så måste det väl va lika lätt att bli inskriven igen.
Känns lite kontigt att inte va skriven i det land som man betalar skatt i.
Men för egen del så blir det inte nåt problem. Jag vänder kappan efter vinden, har nått den åldern då det inte är så noga.
Vi gnäller på Thailand och deras regler, men va fan har vi här ???

;D ;D ;D tar en minut att bli reggad i sverige på nytt om du har en adress, du blir aldrig avförd som svensk medborgare men exempelvis arvs regler kan påverkas så som barns födslorätt i sverigeden finns ej i Thailand, kan vara bra att regga sin sista vilja i Thailand så det inte tillfaller staten eller att någon snor åt sig
Skadar inte att någon tar tag i detta med.
Var så goda :p :p :p starta jobba med fakta.
 
En fördel är att du styr fördelningen, om jag är rätt informerad (ej kollat upp än)
ärver frun allt eventuela barn kan bli utan arv eller om ni inget har skrivet blir din flicka arvslös. Om tösabiten råkar ut för en olycka och dör och du skivit över allt på henne
kan du bli utkastad av någon släkting och du mister allt.
Detta var alment prat under en middag med min advokat

kjell
 
Låter väl rimligt att det blir så.
Men man ska väl inte krångla till det för sej. Bara se till att ha alla papper klara
 
"Mats 49 " sa:
Jag ska göra det enklast möjliga på f.m eftersom jag är Ledig och hemma några dagar nu, jag ska gå upp
till skatteverket och fråga personligen och få papper / dokument på vad som gäller
för just mig och det med att vara borta längre än 180 dagar och ha en adress och folkbokförd
i Sverige , måste vara det absolut enklaste för att få korrekta fakta för mig
personligen .
För denna tråd är alldeles för rörig med kluvna svar etc etc.
Mats 49
:wai:
Gör så för jag inser att det inte går att förklara för er Mats och Legolas
anubaan kollade om ni läste det och andra har förstått så jag lägger ner nu
för rörigt blir det om man inte vet hur man ska bo och under vilka tider men allt finnes här i tråden. Och Mats om du talat om hur du tänker bo kunde du få förtydligande men
du skulle ju ändå inte tro på det.
Lycka till skatteverket.
 
Enkelt svar: Du ska inte göra något.

Du planerar inte att bo utomlands mer än 1 år ej heller regelbundet boende utomlans 180 dagar/ år

MVH
kjell
 
Samma sak.
Förändringen kommer när du ska vara där mer än 180 dagar årligen
 
En tanke angående pratet om put sam man kan bli av med vore det inte en i de att om frun är i svedala mer en 5år ansöka om svenskt medborgarskap eller ? ???
 
"kjell.t " sa:
Pension när du bor utanför Sverige
Om du har bott och arbetat någon period i Sverige kan du ha rätt till allmän pension från Sverige även när du bor i ett annat land.

Din allmänna pension
Allmän pension får du från Pensionsmyndigheten. Den består av två delar, en inkomstgrundad del och en del som inte är inkomstgrundad. Läs mer under den allmänna pensionen.
Den inkomstgrundade delen, som består av inkomstpension, premiepension och tilläggspension har du alltid rätt till oberoende i vilket land du bor.

Garantipension är den av den allmänna pensionen som inte är inkomstgrundad. Den baseras istället på hur många år du bott i Sverige. Garantipensionen utbetalas endast till dig som bor i ett EU-land eller ett EES-land eller i Schweiz. Du kan också under vissa förutsättningar få garantipension utbetald om du bor i Kanada. I klartext på nätet: pensionsmyndigheten

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
Tråkigt nog kan svenska politiker inte räkna i en del fall, hon har inte följt reglerna och ingen hjälpte henne men det blir betydligt dyrare att sätta henne på hemmet eller ge henne bostadsbidrag mm i sverige.

Endast de som arbetat har rätten att ha ett drägligt liv på åldens höst, om man inte stannar i EU. Därför är det tid att göra vad vi kan för att hjälpa till. Jag kommer att föreslå en förändring i dessa regler till lokala politiker, för de vill ju visa sin smarta sida, så de kan visa sig aktiva. Om flera ger detta till sina lokalpolitiker och vi har tur kan en förändring komma om en del år.

Detta är en ren skandal i mina ögon
 
Garantipension är ingen inarbetad pension uta en form av försörjningsstöd.Sedan kan man ju diskutera om svenska bidrag är en mänsklig rättighet.Barnbidraget kan du inte heller ta med dig utanför EU. :police:
 
"gunnarg " sa:
Garantipension är ingen inarbetad pension uta en form av försörjningsstöd.Sedan kan man ju diskutera om svenska bidrag är en mänsklig rättighet.Barnbidraget kan du inte heller ta med dig utanför EU. :police:
Det hela är ju ett sätt för staten att gardera sej mot att det kommer folk till Sverige och stannar en kort tid sen flyttar hem och och tar med sej en garantipension.
 
"Rolf " sa:
Det hela är ju ett sätt för staten att gardera sej mot att det kommer folk till Sverige och stannar en kort tid sen flyttar hem och och tar med sej en garantipension.
Så är det säkert.Det är väl många som har missbrukat moder sveas generositet och så stoppade politikerna detta missbruk.
 
"Rolf " sa:
Det hela är ju ett sätt för staten att gardera sej mot att det kommer folk till Sverige och stannar en kort tid sen flyttar hem och och tar med sej en garantipension.

Nej Rolf du har fel. Detta har man garanterat sig för på annat sätt.
För invandrare är pensionen full om de arbetat 40 år i sverige, har de arbetat 20 år får de bara halva pensionen när de flyttar hem och de får inte garantipension.

Men om en svensk som har haft liten inkomst får garantipension, om du läste mitt tidigare inlägg, får bara garantipension enligt detta.

Garantipensionen utbetalas endast till dig som bor i ett EU-land eller ett EES-land eller i Schweiz. Du kan också under vissa förutsättningar få garantipension utbetald om du bor i Kanada.

Måste vara fel att jag kan få garanipension i bara vissa länder om jag bott i sverige hela mitt liv. De beslutar var du får bo trots att detta blir betydligt dyrare för landet.
 
"gunnarg " sa:
Garantipension är ingen inarbetad pension uta en form av försörjningsstöd.Sedan kan man ju diskutera om svenska bidrag är en mänsklig rättighet.Barnbidraget kan du inte heller ta med dig utanför EU. :police:

Har du barn som lyfter barnbidrag flyttar du ju under arbetsför ålder och då har ju nya landet
sina regler.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

S
Svar
74
Visningar
7 K
Anonymius
A
A
Svar
29
Visningar
3 K
จิมมี่ พายุหิมะ
 
Tillbaka
Topp