Renovera/bygga badrum i Sverige kontra Thailand

 
Sambon tog en bild inifrån och ut. Till höger på bilden satt handfatet innan.

1A5924BC-962A-4D48-B03F-1584576B4EF6.jpeg
 
Är det i källarn eller markplan? Har ni också endast en toa/badrum?
Markplan.
Vi har bara en toa i huset. Så vi har en bajamaja i trädgården. Min mor och bror bor bara några hundra meter ifrån oss. Så igår duschade vi hos mor, i morgon får vi utnyttja duschen på våra arbeten.
Mitt jobb ligger knappt 200 meter från mitt hem så det är inga problem även om det är bökigt.
Huset har källare, bottenplan och övervåning. På övervåningen har vi sovrummen, bottenplan ligger kök, vardagsrum, badrum och hall. I källaren har vi tvättstuga fd pannrummet, ett annat rum och matkällare.
 
Markplan.
Vi har bara en toa i huset. Så vi har en bajamaja i trädgården. Min mor och bror bor bara några hundra meter ifrån oss. Så igår duschade vi hos mor, i morgon får vi utnyttja duschen på våra arbeten.
Mitt jobb ligger knappt 200 meter från mitt hem så det är inga problem även om det är bökigt.
Huset har källare, bottenplan och övervåning. På övervåningen har vi sovrummen, bottenplan ligger kök, vardagsrum, badrum och hall. I källaren har vi tvättstuga fd pannrummet, ett annat rum och matkällare.

Skönt att ha allt så nära då ni renoverar badrummet. Jag har nästan 5 mil till jobbet om jag inte kan duscha hemma. Blev en bra lösning för oss att först bygga ny tvättstuga med toa och dusch. När det är klart så renoverar vi befintligt badrum plus lite till i den delen av huset.
 
Igår lördag kom plattnisse för att flyta till det sista på golvet. Han skulle sedan montera dit våtrumsduken men hade fått med sig fel ”klister”. Han kommer tillbaka på tisdag. Det gör inget för oss eftersom fönstret jag beställt blev lite försenat. Hoppas målarn blir klar med vardagsrummet i veckan så vi kan städa undan lite.

433A6AFA-FDCA-490B-A2B5-84CF91C3C1AB.jpeg


739EB111-8602-4DA0-9EE3-79F3164F4C79.jpeg
 
Även beställt ett nytt fönster till vardagsrummet. Det kommer i slutet av oktober. Då blir det en hel ruta. Glaset på insidan blir härdat, precis som normerna föreskriver :) Överbeskyddande Sverige i en ask 55555
 
Skönt att ha allt så nära då ni renoverar badrummet. Jag har nästan 5 mil till jobbet om jag inte kan duscha hemma. Blev en bra lösning för oss att först bygga ny tvättstuga med toa och dusch. När det är klart så renoverar vi befintligt badrum plus lite till i den delen av huset.

5 mil?
Kan man ha så nära till jobbet?
Gäller att hålla jobbet på avstånd så att man inte gör det enkelt för sig n
 
Vi hade nog mera tur än ja förstod när vi byggde. Våra toaletter är fort farande fina och ingen fukt. Ja hela huset står sej bra. De enda som varit är vi hade en vatten läcka i en vägg, de löste ja själv drog alla vatten rör på ut sidan. Litar inte riktigt på dessa plast rör och den limningen, men nu har de funkat ett år så nu är ja nöjd
Plaströr med limning håller jättebra om det är rätt gjord.
Man skall slipa ytorna lätt före limning för att ta bort vax.
Sedan rejält med lim på båda ytor. Då håller det garanterat lika länge som klämring på kopparrör. :cool::D
Slarvar hantverkare så läcker det säkert lika mycket oavsett material
 
Plaströr med limning håller jättebra om det är rätt gjord.
Man skall slipa ytorna lätt före limning för att ta bort vax.
Sedan rejält med lim på båda ytor. Då håller det garanterat lika länge som klämring på kopparrör. :cool::D
Slarvar hantverkare så läcker det säkert lika mycket oavsett material
Men tål inte solen mer än ett par år , blir spröda och spricker lätt
 
Passa på att installera rövdusch. Det ångrar ni aldrig.
Jag beställde rövdusch i mitt nya hus. Det var ett måste och rörläggaren fick klara besked men glömde det. Jag kom hem i sista minuten innan väggarna skulle täckas så dom fick dra extra rör för att installera dom. Härligt att duscha röven i varmt vatten, och så mycket papper det sparas haha

IMG_4565.JPG
IMG_4563.JPG


IMG_4565.JPG


IMG_4563.JPG
 
Men tål inte solen mer än ett par år , blir spröda och spricker lätt
Jag skulle tro att allting blir murket i den solen som finns här. Därför skall rören inte ligga i solen, kanska elementärt.
Sedan är ju plast rätt mjukt men det är även de tunna kopparrören, de tål inte mycket beröring. Drar du klämhylsan för hårt är det kört.
Det är en del att tänka på vad man än gör.
Jag fick dra om en hel del rör här i huset när hantverkare hade lämnat. De slarvar jättemycket, kanske inte bara här i landet.
:D
 
Nu har målaren varit här i två dagar. Slipat och målat i både tvättstuga och vardagsrum. Senare idag kommer plattsättaren och sätter duk och framåt helgen börjar kakla. Det blir klinkers på golvet och kakel i duschen. Resten blir målat. Väntar fortfarande på fönstret. Borde komma i början på nästa vecka. Här kommer lite bilder så länge.

238FB9CA-6361-4890-A91A-9980FC48453B.jpeg


A3266EAF-3D97-487E-A041-A30CAAA005DE.jpeg


E6C826BD-CC73-45BE-B068-622A8944EDD2.jpeg


3821506B-756A-429A-AF5F-7F6BB42CBEA8.jpeg


4CF46B3A-D2E7-464A-900B-A34F690932C7.jpeg


AC1A33AB-D6DC-4082-ABF2-278E4AF5B1C5.jpeg


7FE6FD28-F56B-41C2-BCBE-C39C8D8550A8.jpeg
 
 

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
14 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar
13 K
R
A
Svar
14
Visningar
4 K
Spindeln
S
A
Svar
2
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp