Renovera/bygga badrum i Sverige kontra Thailand

Då blir det kontra Thailand.
Egentligen är det gästhus, sauna och utomhusbadrum under tak plus kök.
Gästhus behöver vi för vi har rätt öppet hus och bara ett sovrum.
Den här blir bara 12 kvadratmeter men tror det är helt ok som sovrum.
Eller inte för det hade nog varit billigare och hyra rum på någon resort som finns runt om. Men då hade dom inte haft tillgång till sauna och kök. :p
Ok vi har stor tomt så kan bygga tiotal stugor till om jag känner för det för det här är mitt hobby som panschis.
Hade det inte varit sek skräpvaluta så. :D
Gör allt själv, har även sågat virket till bastun från materialet av det gamla huset som var på tomten.
Badrum utan bastu existerar inte i Finland, inte ens i hyreshus byggda efter 70 talet blev jag informerad av en taxichaffis på Tammerfors för länge sedan. Har inte kollat.
Ok här existerar inte säkra kopplingskåp, eller dimtät ända in till taket. Det är öppet nedtill och upptill som sig bör. Vattnet kan helt enket ta sig ut vart de vill.
Skall lägga några flera bilder från det öppna badrummet sedan jag blir klar med gäststugan för de hänger ihop rätt mycket.
Till gäststugan skall jag även göra en uteplats på skuggsidan med en liten utomhuskök, samt grill och rökeri i miniatyr.
Eftersom jag är den enda entrepenören och anställd på platsen kan det dröja för min flit är beroende på inspiration.
Ekonomi då, kostnaden för Sauna var rätt saftig men annars gör jag rubbet till på kostnaden för eran vattensäkra skåpet i Sverige skulle jag tro. :p

DSC02156.JPG

DSC02155.JPG

DSC02154.JPG

Minst en vecka till hos oss.
Detta var från i förrgår.

EE5B1DD1-E202-4C48-88D0-E8DAE02B5E56.jpeg

En vecka räcker nog tyvärr inte.
Är torktider mellan alla moment, flytspackel, tätskikt, ytskikt, målning. Sedan skall vvs in, inredning in, elektrikern in...

Badrum har en rackarns massa hantverksgrupper på väldigt liten yta.
Tar tyvärr mer tid än man tänkt sig.
Är svårt att hinna med ett badrum på mindre än fyra veckor.

Blir sugen på mitt badrums projekt denna vinter, Men inser blir nästa vinter då annat e planerat i huset o inköpt. Själv kommer jag att göra det mesta, snickeri vvs o el drar jag, Har kompisar med behörighet som kopplar in o kollar, Tätskikt kommer jag att göra själv med min granne som har behörighet o hon e en jäkel på o kakla så blir väl lite hjälp av henne när hon väl har tid skitduktig o mycket jobb.
Alltid när jag har mina projekt i huset så brukar jag köpa in mig på material nästan ett år innan så blir det inte så dyrt när dagen kommer , Så dags redan nu o planera.. ;)

En kompis till mig har byggt hela sitt hus själv. Han har gjort båda sina badrum och bastu helt själv. Han läser på om alla gällande regler och följer dom. Han är väldigt noggrann samt dokumenterar allt han gör med bilder på viktiga moment. Hittills har det gått bra och han har sparat sjukt med pengar. Behöver jag tillägga att han bor själv utan vare sig fru eller barn = mycket tid över :)

En kompis till mig har byggt hela sitt hus själv. Han har gjort båda sina badrum och bastu helt själv. Han läser på om alla gällande regler och följer dom. Han är väldigt noggrann samt dokumenterar allt han gör med bilder på viktiga moment. Hittills har det gått bra och han har sparat sjukt med pengar. Behöver jag tillägga att han bor själv utan vare sig fru eller barn = mycket tid över :)
Precis , dokumentation, Gällande regler ,fhoto, Och precisera vilka material du använt e ett måste. Sen e vi alla olika, själv var jag på mitt första bygge när jag var 14 år( är snart 60 ) med min far o farfar som hantlangare. Efter det hjälp till o byggt några hus , Själv också varit byggherre till några hus i företaget men då e det andra regler än du renoverar ditt hus själv.

Idag blev målaren klar så nästa steg blir att montera all inredning. Skivan till arbetsbänken hade vi planerat med en laminat från Ikea då den är snygg men också för att Ikeas bänkskivor är 63cm djupa. Det är bra med djupet när man skall under med tvättmaskin och torktumlare. Nu lagerför Ikea endast skivor i längden 245cm eller vilken längd det nu var. Hur som helst så var dom förkorta. Fick välja något annat. K-Rauta hade bra sortiment men deras laminat var endast 61cm djupa. Massiva träskivor däremot hade djup på 62,5cm. Valde således en massiv ek skiva. Blir nog också snyggt i tvättstugan om än laminat skivan från Ikea hade matchat bättre ihop med golvet.
Kanske kommer även elektrikern i morgon och drar i tåtar i rören. Nu händer det verkligen något. Så himla spännande :)

48BFF9E7-BB3D-441A-AFD3-D1A64BA53530.jpeg

9BED2180-BA25-438B-BA66-53F55F32A1A2.jpeg

A3D10A29-3630-4738-B19D-278238E61401.jpeg
Ser bra ut, där skall frun din trivas ;) eller är du som jag, lille Fridolf :)

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
16 K
Anonymos
A
A
Svar
88
Visningar