Sjukdomar i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Birger LKPG " sa:
Men du kan få tag väldigt mycket medecin nere i LOS utan recept mot vad du kan få i Sverige,både på gott och ont.

Ja mycke kan du få tag på om du e på turistorterna men utbudet ser helt annorlunda ut när du kommer ut på landet kan ja lova
Det du hittar i phuket ,Pattaya typ e inte samma du hittar i Roi et Khon khean

"glimten66 " sa:
Ja mycke kan du få tag på om du e på turistorterna men utbudet ser helt annorlunda ut när du kommer ut på landet kan ja lova
Det du hittar i phuket ,Pattaya typ e inte samma du hittar i Roi et Khon khean

Har aldrig behövt få tag på medecin när vi varit i byn så jag vet ej utbudet där,men jag tror du kan få tag det mästa även i Uttaradit,som vi bor 15 min... med hoj från.
Annars går ju Black Label till allt :D

"ledarn " sa:
I närmaste "stad" Kaeng Khroe så finns det många apotek.
Har varit inne på alla (tror jag) och frågat efter b,la insomning/sömn tabletter....
Icke sa Nicke !! Det säljer dom inte över disk...

Du får gå till Farbror Doktor säger dom alla !!

Så e det hos oss me lika dant om du behöver något som e starkare än alvedon typ

"glimten66 " sa:
Så e det hos oss me lika dant om du behöver något som e starkare än alvedon typ

I så fall är det ju bra. Jag har inte varit personligen och handlat något hemma i byn av praktiska skäl - ingen kan engelska och det mesta är skrivet på thai. Frugan sköter ev medicininköp där nere, här hemma tar jag hand om det hela. Och jag försöker ransonera paracetamolen.

"legolas " sa:
Kan bara prata om Chaiyaphum och omkringliggande omraden... Min blodtrycksmedicin ar det absolut inga problem med, min frus migranmedicin ar det absolut inga problem med. Alla de olika penecillinkurer jag behovt under 4 ar ar det absolut inga problem med.... Min starka njurmedici n var det absolut inga problem med... Och sa haller det pa...... allting saldes utan recept...

Största problemet är nog att man har saker till salu i turistområden även om man inte får.
Sömntabletter behövde min fru och fick gå till doktorn annars fick hon inte köpa
Amy förklarade att drogrelaterade fick inte säljas fritt men allting i övrigt var ok och jag tror detta är en av orsakerna till vad som försvunnit på sjukhusen i norr

"ledarn " sa:
I närmaste "stad" Kaeng Khroe så finns det många apotek.
Har varit inne på alla (tror jag) och frågat efter b,la insomning/sömn tabletter....
Icke sa Nicke !! Det säljer dom inte över disk...

Du får gå till Farbror Doktor säger dom alla !!

Detsamma har jag gjort i Chiang Mai, jag har fått samma svar som du.
Men jag vet att för ett antal år sedan så kunde man köpa dom på apoteket.

I Sverige finns en medicin som heter Atacand....Den aktiva substansen i Atacand är KANDESARTANCILEXETIL...(phuu jobbigt ord...)Tabletterna innehåller antingen 4mg, 8mg, 16mg eller 32mg kandesartancilexetil...AstraZenica tillverkar medicinen i Sverige.

Någon som vet ngt ersättningspreparat (blodtryckssänkande) i Thailand?

Jag fick tips om ngt som egentligen är en gammal svensk huskur som använts bl.a mot eksem, - urinterapi....http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidni ... -1art8.htm
Jag brukade få utslag på lårens insida när jag badade o solade på jomtien...En kompis tipsade om urinterapi...jag strök på ett par gånger och utslagen försvann...
Detta ska tas med en nypa salt och användas efter eget förstånd som jag ser det....Frågade en gång en sjuksjöterska som sa att när hon var liten hade hon eksem occh man vaddade på urin, - en gammal svensk huskur...

Sitter precis hemkommen efter två trevliga veckor i Thailand, nylandad med jetlag -men utan baksmälla- efter en fyra dagars hevetesresa som måste varit bland det dummaste jag gjort. Jag är extremt förvånad över att jag tog mig hem, resan borde avbrutits på sjukhus.
Saken var att jag och familjen varit i byn, jag och dottern Linda hälsade bland annat på Legolas och hans trevliga hustru i deras vackra hem i Chaiaphum. Legolas är en go göbbe av det slag som bara tillverkas väster om Hisingsbroa och hans fru är till den grad öppen i sinnet att hon begriper min thai, och det gör inte dom här korkade typerna som lägger ner språkförståelsen totalt om något uttalas fel. Jounghut bad mig upprepa och sedan rättade hon mig! Deras barn var görgoa, och Namkaeng och min Linda blev döpolare direkt.
Vad detta nu hade med saken att skaffa. Till saken: jag blev som vanligt myggbiten, kliade som vanligt, fick en infektion och tvingades till doktorn. Sedvanlig behandling, sjukhuset i VaengNoi var riktigt bra. Varnades för att jag nog kunde bli lite trött av antibiotikabehandlingen och borde vara återhållsam med alkohol. OK, det där kan vi ju.

Den 15:e skulle jag påbörja min hemresa, med buss fråm MuangPon. Dagen innan hade jag noterat ett märkvärdigt ointresse för mat, jag var inte hungrig och jag drack kopiöst. På natten började det, den vanliga diarren, men också frossa som närmast var kramper, jag frös så jag trodde jag frös ihjäl (obs, ingen ac-30gr varmt) och i nästa stund var jag brännhet. När jag måste på toa kunde jag inte stå, frugan måste hjälpa.
Hemresa otänkbar. Senare nästa dag flyttade jag in till hotell i Pon, jag var rädd för att ligga och dö i hettan i byn. Jag hade hallucinationer hela tiden, såg bl.a. min far sitta på serveringen mitt emot och dricka Chang med Kun Dau, men förstod i någon del av medvetandet att det ändå var just hallucinationer.
Efter ett dygns vila i svalka var jag lite bättre och kunde ta bussen till Bangkok. Orolig familj vinkade av. Min uppfattning om resan var att den tog 24 timmar och jag är fortfarande förvånad över att det bara var sex! Busspersonalen var informerad om att jag var sjuk och flera gånger hade jag på tungan att be dom om en mötande ambulans. Diarren hade upphört nu, den rådde dom små vita pillren på, kvar var febern och frossan, men jag var jä--t sjuk. Hur jag lyckades komma in på ett lopphotell på Sukhumvit, minns jag inte men taxichaffisen hjälpte mig nog. Efter ett dygns vila i svalka (Jag hade tänkt shoppa! och orkade inte ens gå ut och köpa vatten o cola) Kunde jag så ta mig till Suvarnnaphumi där den snälla personalen gav mig ett vilrum och hämtade mig för bordningen.
När nattmålet serverades orkade jag faktiskt äta lite, ungefär vad som är ett skrovmål för en kattunge, och det var det första målet på fyra dar. Jag blev så mätt att jag inte orkade frukosten senare...

Nu är jag hemma, jag är trött intill döden och jag undrar vad jag drabbades av. Min misstanke går till malaria, som alla högljutt påstår är okänd i trakten - men jag säger som Stefan Sauk, "-Jag är skeptisk!" Alla symtom stämmer, frossan stämmer inte med vanlig turistkolera men jag kan ju mycket väl ha haft bådadera.

Visa insikter och åsikter efterfrågas! Dumheter hänvisas till FI:s hemsida.

Trötte Birger

"legolas " sa:
Hans Svensson - Jag fick faktiskt en gammal flashback när jag läste om ditt snack om "urinterapi" mot eksem......

Jag reagerade INTE mot urinterapi, och jag reagerade inte mot eksem... MEN JAG REAGERADE emot stället på kroppen som du skulle applicera urinet på.

Alla som någorlunda har minnet i behåll vet ju att när barnen var små så var det garanti-rött och hel-irriterat på lårens insida när ungarna hade pissat ner sig där..... Så att lägga urin på lårens insida är det definitivt sista stället på kroppen där det pisset skulle hamna.....

men det är klart, ligger man still som en döende säl i sanden nere på stranden hela dagen lång och icke promenerar någonting, så kanske det funkar. men så snart som du promenerar och lårens insida gnides emot varandra så blir det - Varsegod å skölj... jääkligt ont...

Lycka till.

Ok....-huden var mycket irriterad just på lårens insida och detta hjälpte....Kanske svårt att exakt beskriva, vi har alla olika slags problem...-det är en gammal huskur, - kommer från en sjuksköterska, ngt jag aldrig hört innan...
Vi släpper detta är mer intresserad av blodtrycksmedicinen...

Mvh

Legolas...Det var otroligt att du gjorde dig besväret...ett stort tack! Jag får göra som du skriver, gå till sjukhuset och be om ett annat preparat när jag stannar i Thailand en längre tid. Prisey på Atacand 98 tabletter, 8mg är först c:a 750:-kr - därefter får man viss rabatt...

Mvh Hans

"legolas " sa:
Hans allting i medicinväg är otroligt mycket billigare här. Mina 2st olika blodtrycks-tabletter varje dag i livet kostar mig för 90 dagar 725 baht allt som allt...... bra pris...nej... det är ett grymt heelvetes bra pris.

legolas
Medecinerna borde vara ännu billigare om man jämför med andra kopierade produkter i Thailand. 8)

I sverige finns det ju högkostnadsskydd, man betalar upp till en viss summa därefter är väl så gott som all medicin gratis?

"Kycklingen " sa:
I sverige finns det ju högkostnadsskydd, man betalar upp till en viss summa därefter är väl så gott som all medicin gratis?
Det finns även kopior i Sverige när patentet har gått ut för orginalet.Så jag tycker inte medecinen i Sverige är speciellt dyr i förhållande till Thailand. 8)

"Kycklingen " sa:

Du får ju köpa mycket innan det blir avdrag för högkostnadspriset, normalt folk kommer inte i närheten. De som har sjukdom som kräver dyra mediciner ska först betala sina tusenlappar i alla fall.

"gunnarg " sa:
Det finns även kopior i Sverige när patentet har gått ut för orginalet.Så jag tycker inte medecinen i Sverige är speciellt dyr i förhållande till Thailand. 8)

Vart man än går i Sverige möts man bara av en massa [¤#@@¤%] torgsäljare som försöker pracka på folk massa skräp. Denna trend nådde till bankerna men har nu även nått apoteket !. Går man in för att hämta ut receptbelagd medecin kan man ge sig tusan att det står ett säljarämne bakom disken som försöker lura på gamla människor och en själv att välja ett billigare alternativ av medicinen istället. Om inte läkaren skrivit att inte medicinen får bytas ut förstås ::).

"legolas " sa:
Matte vad säger du????? Du vränger ju fullständigt hur det funkar därinne på apoteket ju.... Lagen säger att personalen är skyldig att hitta den billigaste lösningen/medicinen och ge dig den när du kommer dit med ditt recept. DET är vad de håller på med.

personalen kan ju knappast hjälpa detta utan de är bara skyldiga att följa svensk lag....Vi måste, om nu inte läkaren som skrev ut receptet tvingar apoteket att ge oss medicinen på receptet, acceptera det billigare alternativet som personalen kan hitta där i sitt lager.

Detta har kommit till tack vare att LÄKARNA var de stora bovarna. De skriver ut den medicin som tidigare gav dom själva mest pengar eller varor i i sina egna fickor tack vare mutor o. dylikt. De brydde sig aldrig om att kolla kostnaden för svenska staten som skulle sponsra detta för oss invånare.

Det viktigaste i en medicin är väl den aktiva substansen eller heter det verksamma substansen (vet ej) och den substansen finns i ett flertal olika mediciner som varierar kraftigt i pris..... Så är det...

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: ;D ;D ;D
Imponerad! Du har läst på. Grattis till att ha helt rätt!
Man har även jagat dessa leverantörer med höga kostnader för mutbrott då de betalade läkarnas "semester".

Lite rätt gör de ibland även i sverige

En anhörig fick sin medicin utbytt mot ett lågpris alternativ, och blev som en zombie och mådde inte alls bra av det nya alternativet.. så ursäkta om jag inte instämmer i hyllningskören.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp