Skolor i Thailand och Sverige

Jo faktiskt är det sanslöst lätt att möta vanliga arbetande tjejer, om man vill och inte är kraftigt asocial.
Naturligtvis vill de flesta thailändskor i Thailand ha en thailändsk pojkvän, precis samma funktion som i de flesta andra länder, men inte alla. Även en minoritet i ett land med 70 miljoner invånare blir ganska många.

/ SatanG
Hej

Håller med helt, det går naturligtvis att träffa ”vanliga arbetande tjejer” i alla länder och i Thailand är det definitivt inte svårare än i något annat asiatiskt land.

Mvh isan lover

Jo faktiskt är det sanslöst lätt att möta vanliga arbetande tjejer, om man vill och inte är kraftigt asocial.
Naturligtvis vill de flesta thailändskor i Thailand ha en thailändsk pojkvän, precis samma funktion som i de flesta andra länder, men inte alla. Även en minoritet i ett land med 70 miljoner invånare blir ganska många.

/ SatanG

Nu skrev jag ju dom flesta vill ha en thailändsk man men finns ju inga regler utan undantag.

Men oavsett så kan man inte bara traska in på en bank eller i en affär och börja flirta med en thaitjej och särskilt inte om man är äldre och klädd i singhalinne och foppatofflor och berusad och orakad med stripigt hår och luktar illa av svett.

BTT

Nu skrev jag ju dom flesta vill ha en thailändsk man men finns ju inga regler utan undantag.

Men oavsett så kan man inte bara traska in på en bank eller i en affär och börja flirta med en thaitjej och särskilt inte om man är äldre och klädd i singhalinne och foppatofflor och berusad och orakad med stripigt hår och luktar illa av svett.

BTT
Hej

Äldre orakade, berusade män med singhalinne och foppatofflor ska nog gå hem, nyktra till, raka sig, klä sig bättre och söka kontakt med någon änka i passande ålder.

Mvh isan lover

BTT

Det kan man inte göra i Sverige heller. Åtminstone lär man inte ha någon vidare framgång

Jämör du Svrige med Asien, vist har du varit till Asien nån gång, har du, har du iinte sett nåt, Det går vist att ragga upp en tjej
från banken och dylikt, Inga problem
Du har rätt Boa, i Thailand finns det många bra ställen! Banker, Barer och Lampaffärer!

PS det är samma sak DS

.

FB_IMG_1686116927859.jpg

Jämör du Svrige med Asien, vist har du varit till Asien nån gång, har du, har du iinte sett nåt, Det går vist att ragga upp en tjej
från banken och dylikt, Inga problem
Hej

Självklart är det så och jag har svårt att förstå hur någon kan ifrågasätta eller tvivla på detta, men det kan ju bero på dåligt självförtroende eller egna negativa upplevelser i ämnet.

Mvh isan lover

Nu går sonen 9:an och går då ut den obligatoriska skolgången i Mars.
Går ut lite tidigare än Sverige, då är han 14 år.
Efter det antar jag vidaregående skola skall väljas, har ingen erfarenhet av det än men kollat lite på nätet och ser ut som antingen väljer man yrkesinriktad skola eller universitetsförberedande.
Men betygen från yrkesinriktad gäller inte dom också för universitetsansökan?
Skolan där barnen går nu har universitetsförberedande program årskurs 10-12 men inne i Laem Chabang har dom flera yrkesinriktade skolor bla en med flera tekniska program som jag tror är efter man gått ut årskurs 9.
Någon här som har erfarenhet från efter årskurs 9:eek: i Thailand?

Nu går sonen 9:an och går då ut den obligatoriska skolgången i Mars.
Går ut lite tidigare än Sverige, då är han 14 år.
Efter det antar jag vidaregående skola skall väljas, har ingen erfarenhet av det än men kollat lite på nätet och ser ut som antingen väljer man yrkesinriktad skola eller universitetsförberedande.
Men betygen från yrkesinriktad gäller inte dom också för universitetsansökan?
Skolan där barnen går nu har universitetsförberedande program årskurs 10-12 men inne i Laem Chabang har dom flera yrkesinriktade skolor bla en med flera tekniska program som jag tror är efter man gått ut årskurs 9.
Någon här som har erfarenhet från efter årskurs 9:eek: i Thailand?
Hej.
Nu kommer de här uppgifterna från min fru, så jag tar inget ansvar för att de är korrekta. Men hon har varit väldigt engagerad i sina yngre släktingars utbildningsval + att hon har gått igenom systemet själv, så jag tror att hon har bra koll.

Enligt henne så bör sonen redan ha valt en viss inriktning på de ämnen han läst de sista tre åren. Det går dock att byta inriktning när han söker till gymnasiet.

Det finns precis som du säger yrkesinriktade och teoretiska inriktningar.

Min fru läste 3 år på gymnasiet på vad som motsvarar naturvetenskapliga programmet i Sverige, alltså 12 år totalt och gick sedan vidare till universitet i 4 år.

Ett kusinbarn till frun gick nu i våras ut en treårig yrkesinriktad utb. med inriktning marknadsföring. Då ingick det praktik på olika butiker under tiden.
Sedan fick hon ett fast jobb på en butik.
Men teoretiskt skulle hon (fortfarande enligt frun) kunna fortsätta på universitet med samma inriktning.

Enligt frun läste hon på universitet tillsammans med några stycken som kom från yrkesinriktade tekniska utbildningar. Men det var svårt för dem eftersom de saknade mycket av de teoretiska kunskaperna som krävdes. Hon läste en datavetenskaplig utbildning med svår matematik t.ex.

Det bästa är ju (precis som i Sverige) att man har sitt yrkesval någorlunda bestämt redan innan man väljer linje. Eller åtminstone inom vilket område man vill jobba. Det är dock inte det lättaste att få en 15 åring att bestämma sånt i den åldern. Är själv trebarnsfar så det minns jag.

MVH
Lilla Fridolf

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp