Skolor i Thailand och Sverige

Det är ju lite märkligt att jag som faktiskt arbetat ett antal år på olika skolor i Bangkok och Pattaya ska behöva bli mästrad av herr Atom och den där sjömannen.

Vad har ni för erfarenhet av att undervisa i Thailand?

Men å andra sidan är jag inte ett dugg överraskad att dessa båda besserwissers rättar, korrigerar och mästrar.

Självhävdelsebehovet är ju monumentalt hos dessa båda "resenärer"

BTT

Det är ju lite märkligt att jag som faktiskt arbetat ett antal år på olika skolor i Bangkok och Pattaya ska behöva bli mästrad av herr Atom och den där sjömannen.

Men å andra sidan är jag inte ett dugg överraskad att dessa båda besserwissers rättar, korrigerar och mästrar.

BTT
Min erfarenhet är att jag har kört äldste sonen 5 dagar i veckan årskurs 1-7 när han gick på internationell plus var på allt en förälder var inbjuden till.
FLög även till Phuket där äldste tävlade i FOBISIA.
Jag har rätt god erfarenhet från internationell skola, sämre erfarenhet från skola med Eng program då all info där är på thai.

Min erfarenhet är att jag har kört äldste sonen 5 dagar i veckan årskurs 1-7 när han gick på internationell plus var på allt en förälder var inbjuden till.
FLög även till Phuket där äldste tävlade i FOBISIA.
Jag har rätt god erfarenhet från internationell skola, sämre erfarenhet från skola med Eng program då all info där är på thai.

Ja men då anser nog jag att jag har större erfarenhet av kommunala skolor och mindre språkskolor i Thailand än vad du har.

Plus då skolor med engelska program eftersom jag själv varit föreståndare för en sådan avdelning.

BTT

BTT

Tror minsann att Lärare BTT sov lite dåligt i natt, kanske skulle skitit innan morgonens första inlägg istället för tvärtom ;).

Jag tror inte att jag någon gång under de runt 15 år vi har varit på TS och MPR har "mästrat eller korrigerat" dig angående ditt undervisande i Thailand, och jag har absolut aldrig påstått att jag skulle ha någon erfarenhet av att undervisa i Thailand. Det enda jag påpekat är att det är en lögn att du skulle varit chef över engelskafakulteten på Chula. Det är en uppenbar lögn och hade du haft den minsta lite stake så hade du erkänt det.

Jag är kanske en besserwisser ibland, inte mig emot. "Självhävdelsebehov" har jag säkert också men skulle inte tro att det är monumentalt.

Jag är en, av relativt få, som tror på att du spenderat en hel del tid i Thailand och jag är en av väldigt få som tror på att du också varit lärare. Jag tror dock att det huvudsakligen handlat om små språkskolor och absolut inga internationella skolor eller universitet.

Om det här är en tävling om vem som vet mest om skolor i Thailand så tror jag ändå att jag slår dig, även om jag saknar erfarenheten av att undervisa. Min dotter har ändå gått 16 år i skola här och flera av frugans släktingar, grannar och kompisar har jobbat inom skolan. När jag och frugan träffades jobbade hon dessutom extra, under sina universitetsstudier, på just en sådan liten skola som du ofta refererar till, fast hon undervisade i IT vilket då (1998) till stor del handlade om att lära bartjejer hur man skickar e-mail och snabbkurser i Excel för risfarmardöttrar som flyttat till Bkk och ville hitta ett kontorsjobb.

Stämmer nog, känner en svenska som är gymnastiklärare och ligger på ca. 100k/mån, sjukförsäkring för hela familjen samt en betald flygresa till Sverige för familjen årligen. Även deras två barn går gratis på skolan, de får visserligen betala tilläggen (transport, utflykter,mat) men en bra deal.

Ett annat lärarpar, vänner till ovanstående, uppges ligga på knappt 300k/mån (var) på en annan internationell skola i centrala Bangkok., 2:ahandsinformation alltså men inget jag tvivlar på.

Känner även en engelsman som visserligen jobbar på en internationell skola som engelskalärare men ligger under 100k. Han brukar dra upp det, negativt, när vi snackar iaf. På de lokala byaskolorna är det naturligtvis annorlunda villkor.
Alltså det är stora skillnader mellan skolorna, som du väl vet.

/ SatanG

Det är en stor spread på lönerna bland internationella skolor och det är också en stor spread på avgifterna för att ha sina ungar på dessa skolor. Det finns runt 100 internationella skolor bara i Bangkok och "The Big Five" kostar runt 1 miljon Baht om året medan de billigaste ligger på runt 150,000 Baht om året och lärarnas löner skiljer nog nästan lika mycket.

Det är stor skillnad nu jämfört med 90-talet.

Jag var på skolorna i Pattaya till 2004 så lite av det nya seklet han jag uppleva där.

Skillnaden är väl att kravet på godkända EFL+ TEFOL certifikat+ Bachelors degree har ökat och att immigration håller lite mer noggran kontroll på lärare utan work permit.
Men jag tror inte att kraven på att man måste vara a native english speaker har förändrats förutom då på Atoms älskade internationella skolor och universitet.
Det går säkert fortfarande bra för ex tyskar, svenskar, holländare och andra att undervisa på kommunala och privata skolor runt om i Thailand och givetvis på dom mindre språkskolorna i ex Pattaya och på Phuket.

BTT

Det är en stor spread på lönerna bland internationella skolor och det är också en stor spread på avgifterna för att ha sina ungar på dessa skolor. Det finns runt 100 internationella skolor bara i Bangkok och "The Big Five" kostar runt 1 miljon Baht om året medan de billigaste ligger på runt 150,000 Baht om året och lärarnas löner skiljer nog nästan lika mycket.
Men ner på 150.000 baht är du väl på bilingual?
Vi betalar lite över 200.000 baht på thaiskola, men då en med gott rykte.

Kunde satt ungarna på statlig eller 10k klass men inte där.
15 elever 3 lärare per rum är ok.

Men ner på 150.000 baht är du väl på bilingual?
Vi betalar lite över 200.000 baht på thaiskola, men då en med gott rykte.

Frugan har en kusin som har sin dotter på en internationell skola som kostar 150,000 Baht/år. Det var nog 2-3 år sedan men skulle tro att det finns många internationella skolor som ligger på den nivån. Samtidigt finns det bilingual schools och privata thailändska skolor som ligger runt 500,000 Baht/år så det är inter alltid självklart att en internationell skola är dyrast.

Personligen skulle jag inte välja en internationell skola om jag inte vore bekväm med att betala minst 700,000 Baht/året. Under den nivån tror jag det finns bilingual och Thaiskolor som ger bättre värde för pengarna.

Frugan har en kusin som har sin dotter på en internationell skola som kostar 150,000 Baht/år. Det var nog 2-3 år sedan men skulle tro att det finns många internationella skolor som ligger på den nivån. Samtidigt finns det bilingual schools och privata thailändska skolor som ligger runt 500,000 Baht/år så det är inter alltid självklart att en internationell skola är dyrast.

Personligen skulle jag inte välja en internationell skola om jag inte vore bekväm med att betala minst 700,000 Baht/året. Under den nivån tror jag det finns bilingual och Thaiskolor som ger bättre värde för pengarna.
150.000 baht internationell, då tror jag nåt skolan kallar sig men inte igentligen är.
Då tror jag som dig att Thaiskolor eller Billingual ger mer värde på den nivån.
Vi kollade på denna billingual när vi fundera på Bangkok för ca 10 år sen men annars är väl ovanligt med thaiskola i den prisnivån.

150.000 baht internationell, då tror jag nåt skolan kallar sig men inte igentligen är.
Då tror jag som dig att Thaiskolor eller Billingual ger mer värde på den nivån.
Vi kollade på denna billingual när vi fundera på Bangkok för ca 10 år sen men annars är väl ovanligt med thaiskola i den prisnivån.

En internationell skola som kostar 150,000 Baht/år innebär lärare som BTT, Vijay från Indien och ett gäng filippinska lärare. Tveklöst får dina ungar en bättre utbildning på bilingual eller Thaischool för det priset.

Chula, Thammasat och Mahidol samt ett par traditionella rojalistiska skolor är riktigt dyra, runt 500,000 per år.

Om inte målet är ett riktigt bra universitet i UK/US så fungerar det bra med en bra thailändsk skola.

Ja enbart det allra dyraste är bäst.

BTT

En internationell skola som kostar 150,000 Baht/år innebär lärare som BTT, Vijay från Indien och ett gäng filippinska lärare. Tveklöst får dina ungar en bättre utbildning på bilingual eller Thaischool för det priset.

Chula, Thammasat och Mahidol samt ett par traditionella rojalistiska skolor är riktigt dyra, runt 500,000 per år.

Om inte målet är ett riktigt bra universitet i UK/US så fungerar det bra med en bra thailändsk skola.
Ja, den jag länkade har haft många Thailändare det gått bra för.
10 år sen rankad som #1 thaiskola i Bangkok, inte internationell.
Men blev ju inte Bangkok.
Den kostar +500.000 om du kollar på admission.

Den genomdålige BTT har mestadels undervisat på thaischools. Fanns ganska många filipinska lärare, kvinnliga på skolorna som var hur skickliga som helst.
Dina fördomar är inte att leka med.

BTT

Ja, den jag länkade har haft många Thailändare det gått bra för.
10 år sen rankad som #1 thaiskola i Bangkok, inte internationell.
Men blev ju inte Bangkok.
Den kostar +500.000 om du kollar på admission.

Precis det jag skriver; finns flera bilingual och Thai schools som ligger på över 500,000 Baht/året.

Den genomdålige BTT har mestadels undervisat på thaischools. Fanns ganska många filipinska lärare, kvinnliga på skolorna som var hur skickliga som helst.

BTT
Att kunna Eng gör dig inte till en bra lärare.
En lärare skall ha lite mer än så, om Eng var det viktiga kunde jag satt dom på språkskola efter skoltid.

BTT

Jag har aldrig sagt att du är genomdålig; du är förmodligen helt OK på en kvällsskola i Udon Thani. Dock är du givetvis alldeles för dålig för en bra skola i Bangkok. Det är jag också, och jag är garanterat väldigt mycket bättre än vad du är. Kan du inte inse det?

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp