Skolor i Thailand och Sverige

Ja, den dåliga skolan är en kultur som har skapats av det svenska folket med tillhörande ledare.
Jag själv tyckte att skolan egentligen var rätt värdelös och blev trött på systemet i slutet av mellanstadiet, men framför allt under tiden på högstadiet.
Idag har man inte ens ”särskild” och ”allmän” matematik och engelska, verkar det som.
Nu ska man anpassa sig till den absolut lägst presterande elev.

På vår tid kändes det ändå som att tempot bestämdes av medeleleven då de sämsta hade diverse assistans på sidan om. Det är säkert så att tempot idag sätts av den sämste vilket förklarar att resultaten i vita medelklassområden är så mycket bättre än i utsatta områden.

Med mycket släktingar och vänner inom skolvärlden vet jag dock att det finns en väletablerad sanning att de bästa eleverna är sällan ursvenska vikingar utan iranier, kineser/vietnameser och även libaneser, syrianer och assysier i andra och tredje generationen. Afghaner och somalier är dock inte lika lyckosamma…..

Det är givetvis svårt att göra proven exakt lika svåra varje år, särskilt som de måste ändra frågorna så att inte resultatkåta skolor ska sitta och öva på gamla tester, så kanske var det lite svårare i år.

Covidnedstängningen spelar nog in, dessa ungar var 12-13 år då och kanske inte mogna nog för onlinestudier.

Jag tror också att mer tekniska hjälpmedel och en friare, mer uppsökande, undervisning gynnar de elever som är intelligenta och ambitiösa men missgynnar de som är svagare och mindre ambitiösa. Och tveklöst är det fler som tillhör den andra gruppen vilket drar ner snittet. Samma trend har setts bland GCSE (brittiska testet för 16-åringar) och IB (18-åringar, ffa på internationella skolor); fler får riktigt höga betyg men de lägre betygen blir allt lägre.
Hej

Ja mer eller mindre alla utvecklade länder anger väl pandemin som en trolig orsak till försämringen.

Många länder stängde ju skolor, bedrev hemundervisning o.s.v.

Mvh isan lover

På vår tid kändes det ändå som att tempot bestämdes av medeleleven då de sämsta hade diverse assistans på sidan om. Det är säkert så att tempot idag sätts av den sämste vilket förklarar att resultaten i vita medelklassområden är så mycket bättre än i utsatta områden.

Med mycket släktingar och vänner inom skolvärlden vet jag dock att det finns en väletablerad sanning att de bästa eleverna är sällan ursvenska vikingar utan iranier, kineser/vietnameser och även libaneser, syrianer och assysier i andra och tredje generationen. Afghaner och somalier är dock inte lika lyckosamma…..

Ja, iranier (speciellt 2:a och 3:e generationen) brukar vara riktigt duktiga i skolan och jag har en känsla av att de du nämner även är duktiga och dessutom indier i tillägg.

Det är helt enkelt kulturskillnad som skapar detta.

Hej

Ja mer eller mindre alla utvecklade länder anger väl pandemin som en trolig orsak till försämringen.

Många länder stängde ju skolor, bedrev hemundervisning o.s.v.

Mvh isan lover
Ja men dom begåvade och intresserade fixade hemundervisning och online uppgifter.

Dom ointresserade roade sig med lekar och bus och lät föräldrar och kompisar lösa läxorna så dom blev godkända.
En flicka med läshuvud och begåvning tjänade mer pengar än sina föräldrar på att göra hemläxor mot betalning.

Filippinerna kommer inte att förlänga studietiden efter två års stängda skolor utan man man hoppar över två klasser och följer sin årsklass.

Dessa statliga skolor har inte resurser och många privata lades ner och försvann. Lärarna tog andra jobb och lokalerna byggdes om.

Men för att bli fiskare, bönder, städare, nanny, hantlangare och moppebud klarar dom sig

Ja men dom begåvade och intresserade fixade hemundervisning och online uppgifter.

Dom ointresserade roade sig med lekar och bus och lät föräldrar och kompisar lösa läxorna så dom blev godkända.
En flicka med läshuvud och begåvning tjänade mer pengar än sina föräldrar på att göra hemläxor mot betalning.

Filippinerna kommer inte att förlänga studietiden efter två års stängda skolor utan man man hoppar över två klasser och följer sin årsklass.

Dessa statliga skolor har inte resurser och många privata lades ner och försvann. Lärarna tog andra jobb och lokalerna byggdes om.

Men för att bli fiskare, bönder, städare, nanny, hantlangare och moppebud klarar dom sig
Hej

Visst klarar sig vissa elever även utan lärares övervakning och hjälp, men alla är inte lika och det tror jag var och en kommer ihåg ifrån sin egen skolgång, så jag tror personligen inte att det är någon tillfällighet att dom försämringar vi nu ser i Pisa resultaten sammanfaller med Pandemin och att många länder uppger just pandemin som en anledning.

Mvh isan lover

Vill dock påpeka att inte allt i livet handlar om studier på OxBridge eller Ivy League; man kan givetvis lyckas även med 9-årig kommunal skola i Mariestad och man kan misslyckas trots 10 miljoner USD i skolavgifter.

Jag tror dock att USA, som alltid, visar hur framtiden kommer se ut, och det är en framtid nästan helt utan medelklass. Det kommer väldigt snart bara finnas en överklass, en arbetarklass och en underklass. Till arbetarklassen räknas då universitetsutbildade som lärare, de flesta ekonomerna, en stor del av alla ingenjörer samt nästan alla som läst humanistiska ämnen. Till underklassen räknar jag alla de som kanske aldrig någonsin kommer få ett fast jobb. Min allra äldste kompis dotter sitter just i en sådan sits; 29 år och har aldrig egentligen varit arbetslös men heller aldrig haft något "riktigt" jobb utan mer som en tonåring som säljer glass och öl på sommaren och är vårdbiträde, utan fast anställning, resten av året.

Konkurrensen mellan länder kommer inte handla om olja, guld eller järnmalm utan hur bra utbildade de där 5-10% i toppen kommer vara. US och UK har en enorm fördel då all världens akademiska elit hamnar där och de kan sedan behålla de allra bästa. Hur ska Sverige få en del av den kakan och hur kan vi se till att vi får fram vår egen "elit"? Aldrig sett någon diskussion om det, verkar vara viktigare att få fram en internationell skidskytt eller en etnisk joikare.

Hej

Visst klarar sig vissa elever även utan lärares övervakning och hjälp, men alla är inte lika och det tror jag var och en kommer ihåg ifrån sin egen skolgång, så jag tror personligen inte att det är någon tillfällighet att dom försämringar vi nu ser i Pisa resultaten sammanfaller med Pandemin och att många länder uppger just pandemin som en anledning.

Mvh isan lover
Jag tror de flesta bara ger pandemin som en delorsak.

Faktiskt har poängen i de olika testerna regelbundet dalat även före pandemin i de flesta länder.

Poängen i just matematik, läsförståelse och vetenskap var högre mellan 2003 till 2012 än för 2013 till 2019.

Är det ett tecken att dagens 15 åringar är dummare?

Hej

Mvh isan lover

Du har rätt. Alla är inte lika och därför ska man inte försöka att göra alla ”lika duktiga”.
Man bör tillåta att en del barn gillar skolan, gillar att höja ribban och i tillägg har kapacitet till att höja ribban i en takt som många andra barn inte klarar.
Dessa barn bör absolut få någon form av ”elite track”. De som har lägst kapacitet måste man också satsa på, men absolut inte anpassas efter.

Du har rätt. Alla är inte lika och därför ska man inte försöka att göra alla ”lika duktiga”.
Man bör tillåta att en del barn gillar skolan, gillar att höja ribban och i tillägg har kapacitet till att höja ribban i en takt som många andra barn inte klarar.
Dessa barn bör absolut få någon form av ”elite track”. De som har lägst kapacitet måste man också satsa på, men absolut inte anpassas efter.

Håller helt med. Det vimlar givetvis av elever som inte har akademisk förmåga eller intresse men som ändå kan vara väldigt duktiga på andra saker som sport, musik eller praktisk teknik. Vi kommer alltid behöva fotbollsspelare, gitarrister och rörpulare så givetvis finns det en framtid även för dem. Det finns dock ingen vinst i att piska på en död häst så låt de som saknar både förmåga och intresse växla bort från det akademiska spåret; de kan ju alltid erbjudas Komvux och liknande om de kommer på andra tankar senare i livet.

Vi är alla olika och det viktigaste måste ju vara att alla hittar något de faktiskt är bra på och gillar, vilket oftast går hand i hand. Hälften av de jag pluggade med i 9:an hade noll intresse av fysik och kemi vilket gjorde lektionerna bortkastade för både mig och dem.

Hej

Det finns nog redan såna möjligheter även i dom kommunala skolorna, känner till fall här där duktiga elever har släppts iväg till högre klasser för att dom ska finna det meningsfullt och få någon utmaning, men jag tror att det är något som sker undantagsvis och för vissa elever.

Mvh isan lover

Håller helt med. Det vimlar givetvis av elever som inte har akademisk förmåga eller intresse men som ändå kan vara väldigt duktiga på andra saker som sport, musik eller praktisk teknik. Vi kommer alltid behöva fotbollsspelare, gitarrister och rörpulare så givetvis finns det en framtid även för dem. Det finns dock ingen vinst i att piska på en död häst så låt de som saknar både förmåga och intresse växla bort från det akademiska spåret; de kan ju alltid erbjudas Komvux och liknande om de kommer på andra tankar senare i livet.

Vi är alla olika och det viktigaste måste ju vara att alla hittar något de faktiskt är bra på och gillar, vilket oftast går hand i hand. Hälften av de jag pluggade med i 9:an hade noll intresse av fysik och kemi vilket gjorde lektionerna bortkastade för både mig och dem.

Man skulle nog aldrig få för sig att Sten-Åke måste springa långsammare eftersom Ivar är plattfotad och något mullig.
I de teoretiska ämnena så går det däremot bra att anamma en sådan filosofi.

Hej

Det finns nog redan såna möjligheter även i dom kommunala skolorna, känner till fall här där duktiga elever har släppts iväg till högre klasser för att dom ska finna det meningsfullt och få någon utmaning, men jag tror att det är något som sker undantagsvis och för vissa elever.

Mvh isan lover

Ja, det finns sådana undantag men det tillämpas nog lite på måfå.
Det fungerar som regel ganska bra på lågstadiet och mellanstadiet, eller på min tid så fungerade det.
Hoppa över klasser var inte aktuellt, men just i lågstadiet kan det vara enorm skillnad mellan barnens kunskap.
Många barn kund läsa, skriva och räkna innan 1:a klass och man fick utan problem böcker från både ÅK2 och ÅK3. I tillägg fick man en massa andra uppgifter.
Svårare blir det när man kliver in på högstadiet och allt ska vara innanför snäva ramar. Vid sådana tillfällen skulle det nog vara bättre att hoppa över en klass.

Man skulle nog aldrig få för sig att Sten-Åke måste springa långsammare eftersom Ivar är plattfotad och något mullig.
I de teoretiska ämnena så går det däremot bra att anamma en sådan filosofi.

Precis, och dessutom är Sten-Åke ändå inte bättre än att han kommer peaka med ett brons i Dalslands distriktsmästerskap men Ivar skulle kanske, med lite uppmuntran, ta en examen från Handels och bli vår Warren Buffett.

Så är det givetvis men skolorna som säljs ut och utbildningen som köps in är ändå på kommunal nivå så i realiteten är det glada amatörer som gör affärer med slipade riskkapitalister; och det är inga bra odds för skattebetalarna.

Jag är, igen och för tydlighetens skull, inte emot privatskolor. Min dotter har gått på privatskola sedan hon var tre år. Dock non-profit och personligen är det viktigt; betalar mycket hellre en hög skolavgift när jag vet att varenda Baht går tillbaka till utbildningen.
Nja, det säljs inga skolor längre och det görs inga "affärer med slipade riskkapitalbolag".

De som ansöker om att starta skola får däremot driva skolor på samma villkor som alla andra fast med något mindre ersättning, skolpeng, från det allmänna.

Mer än 400 000 elever i Sverige har valt att studera där.

Däremot inte sagt att det inte finns problem.

Bästa kanske hade kanske varit om ungarna tog en yrkesutbildning som snickare, plåtslagare, elektriker, rörmockare, betongarbetare etc etc.
Högutbildade Asiater verkar vi ju snart få en handfull för en dollar med den högutbildningstakten i Asien om man läser @Atom inlägg.
Medans folk med fysisk yrkeskunskap blir det bara mer och mer brist av.
Dom högutbildade kommer slåss om platserna vid symaskinerna i Bangladesh och hantverksutbildade blir den nya överklassen ;)

Nja, det säljs inga skolor längre och det görs inga "affärer med slipade riskkapitalbolag".

De som ansöker om att starta skola får däremot driva skolor på samma villkor som alla andra fast med något mindre ersättning, skolpeng, från det allmänna.

Mer än 400 000 elever i Sverige har valt att studera där.

Däremot inte sagt att det inte finns problem.
Jag tycker också att det är roligt att 400 000 elever i Sverige har fått möjlighet att studera på en skola de själva valt och inte behöver betala för själva som i många andra länder @Isan Lover . Samtidigt som det blir billigare för skattebetalarna.

En skola som i många fall kan erbjuda en bättre miljö så som socialdemokraterna tycker i Eskilstuna.

Jag tycker också att det är roligt att 400 000 elever i Sverige har fått möjlighet att studera på en skola de själva valt och inte behöver betala för själva som i många andra länder @Isan Lover . Samtidigt som det blir billigare för skattebetalarna.

En skola som i många fall kan erbjuda en bättre miljö så som socialdemokraterna tycker i Eskilstuna.

Hej

Det finns ju alltid några undantag, men visst är det flera riskkapitalbolag som roffar åt sig av våra skattepengar avsedda för elevers skolgång, dom pengarna hamnar i skatteparadis utomlands, sen har vi ju även haft skolor där skolpengar har hamnat hos terroristorganisationer i Somalia och som har använts av skolledningen på porrklubbsbesök utomlands o.s.v.

Mvh isan lover

Bästa kanske hade kanske varit om ungarna tog en yrkesutbildning som snickare, plåtslagare, elektriker, rörmockare, betongarbetare etc etc.
Högutbildade Asiater verkar vi ju snart få en handfull för en dollar med den högutbildningstakten i Asien om man läser @Atom inlägg.
Medans folk med fysisk yrkeskunskap blir det bara mer och mer brist av.
Dom högutbildade kommer slåss om platserna vid symaskinerna i Bangladesh och hantverksutbildade blir den nya överklassen ;)
Nu är det inte alltid högutbildade Asiater som studerar vid toppuniversitet i andra länder återvänder tillbaka till Thailand, Filippinerna eller Kina.

Från Filippinerna studerar många ungdomar i USA via stipendier och rika föräldrar.
Väldigt få återvänder utan får jobb, bildar familj och stannar kvar.

Hej

Det finns ju alltid några undantag, men visst är det flera riskkapitalbolag som roffar åt sig av våra skattepengar avsedda för elevers skolgång, dom pengarna hamnar i skatteparadis utomlands, sen har vi ju även haft skolor där skolpengar har hamnat hos terroristorganisationer i Somalia och som har använts av skolledningen på porrklubbsbesök utomlands o.s.v.

Mvh isan lover
Under läsåret 2022/23 fanns 831 fristående skolenheter inom grundskolan och 466 fristående skolenheter inom gymnasieskolan.

Det är ett betydande antal.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp