Stora narkotikabeslag i Thailand.

Hej

Pattaya poliser gjorde ett beslag på 20 kg ”Crystal methamphetamine” när tre män stannade för att tanka sin bil i
Bang Yai-Nonthaburi,

1649352292268.jpeg

Mvh isan lover

Hej

När man läser det här börjar man förstå hur stora problemen är med narkotika, bara på dom 6 senaste månaderna har
122 226 misstänkta gripits för hantering av olika droger, i samband med dessa gripanden beslagtogs 263 miljoner speed pills, 7 552 kg crystal methamphetamine, 53 509 kg marijuana och 370 kg heroin.

Mvh isan lover

Hej

När man läser det här börjar man förstå hur stora problemen är med narkotika, bara på dom 6 senaste månaderna har
122 226 misstänkta gripits för hantering av olika droger, i samband med dessa gripanden beslagtogs 263 miljoner speed pills, 7 552 kg crystal methamphetamine, 53 509 kg marijuana och 370 kg heroin.

Mvh isan lover
Och när man läser det du vidarebefordrar så ser man på vilket allvar Thailändska staten tar narkotika problematiken vilka resurser de sätter in och hur mycket de lyckas stoppa!

Heja Thailand!

Och när man läser det du vidarebefordrar så ser man på vilket allvar Thailändska staten tar narkotika problematiken vilka resurser de sätter in och hur mycket de lyckas stoppa!

Heja Thailand!
Hej

Ja det är väldigt bra, men samtidigt oroande, man har i princip haft stående kampanjer inom polisen mot droger sedan tidigt 2000-tal och både antalet som grips och dom beslag som görs ökar ändå stadigt hela tiden, knappast någon tror väl att man ens får tag i hälften av dom droger som tas in i landet, så man kan ju förstå hur mycket som konsumeras i Thailand och som exporteras därifrån. Nu räcker inte landets fängelser till längre och då får interner amnesti och släpps ut i förtid, risken är väl stor att många av dessa begår nya brott igen.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är väldigt bra, men samtidigt oroande, man har i princip haft stående kampanjer inom polisen mot droger sedan tidigt 2000-tal och både antalet som grips och dom beslag som görs ökar ändå stadigt hela tiden, knappast någon tror väl att man ens får tag i hälften av dom droger som tas in i landet, så man kan ju förstå hur mycket som konsumeras i Thailand och som exporteras därifrån. Nu räcker inte landets fängelser till längre och då får interner amnesti och släpps ut i förtid, risken är väl stor att många av dessa begår nya brott igen.

Mvh isan lover
Jag som sverige då, lika ur dåligt.

Jag som sverige då, lika ur dåligt.
Om du menar att svenska fängelser släpper ut fångar som inte fullgjort sitt straff, så kan jag meddela att du har fel i frågan. Fängelse- och häkteslagen är väldigt tydliga i formuleringen och jag kan intyga att så inte är fallet. Däremot kan dömda personer få vänta på inställelse till anstalt. Domare tar ingen hänsyn till om anstalter inte har rum för interner. Det ligger inte på deras bord.
Det är kriminalvården centralt som bestämmer placering.

Om du menar att svenska fängelser släpper ut fångar som inte fullgjort sitt straff, så kan jag meddela att du har fel i frågan. Fängelse- och häkteslagen är väldigt tydliga i formuleringen och jag kan intyga att så inte är fallet. Däremot kan dömda personer få vänta på inställelse till anstalt. Domare tar ingen hänsyn till om anstalter inte har rum för interner. Det ligger inte på deras bord.
Det är kriminalvården centralt som bestämmer placering.
Nja har man betett sig kommer dom ut efter 2/3 delar straff.
Dom blir dömda till ett straff men så gott som alla blir släppta tidigare om man skött sig.

Sista 1/3 har man ett vilkorligt, bryter man mot frigivningsregeln under tiden får man åka in igen och fullgöra.

Nja har man betett sig kommer dom ut efter 2/3 delar straff.
Dom blir dömda till ett straff men så gott som alla blir släppta tidigare om man skött sig.
Det stämmer. Men de som går på villkorlig frigivning har också åtaganden, exempelvis gå vissa behandlingsprogram och ha kontakt med frivården. Händer något åker de in igen.

Det stämmer. Men de som går på villkorlig frigivning har också åtaganden, exempelvis gå vissa behandlingsprogram och ha kontakt med frivården. Händer något åker de in igen.
Som gäng kriminell eller "yrkes"kriminell så tror jag att man skiter i att man är villkorligt frigiven, det är nog på det som vanligt redan första veckan. :laugh: Att de tvingas till behandling och kontakt med frivården ser de bara som något jobbigt skit som de måste stå ut med ett tag. Så det är bara 1/3 snabbare ut till att begå brott igen. Och hör du till den yngre kategorin så får du också rabatt på straffet från början, så då blir det bara 1/2 straffet. Och det bli mängd rabatt också, så har du gjort 2 våldsbrott så kan du ju göra 20 till för straffet blir obetydligt längre för de om du döms.

Som gäng kriminell eller "yrkes"kriminell så tror jag att man skiter i att man är villkorligt frigiven, det är nog på det som vanligt redan första veckan. :laugh: Att de tvingas till behandling och kontakt med frivården ser de bara som något jobbigt skit som de måste stå ut med ett tag. Så det är bara 1/3 snabbare ut till att begå brott igen. Och hör du till den yngre kategorin så får du också rabatt på straffet från början, så då blir det bara 1/2 straffet. Och det bli mängd rabatt också, så har du gjort 2 våldsbrott så kan du ju göra 20 till för straffet blir obetydligt längre för de om du döms.
Det kan nog stämma. Jag har ingen aning om hur många yrkeskriminella det sitter på våra anstalter, men jag har hört att ca 80 % är dömda för något narkotikarelaterat ofta i kombination med något annat.
Vad gäller unga slopades faktiskt straffrabatten i början av detta året.

Sverige tillämpar (eller ska tillämpa, det finns rättsfall där den inte har tillämpats i t ex tingsrätten) den så kallade asperationsprincipen, där det grövsta brottet ges fullt straffvärde, för att sedan minska straffvärdet på fler brott. Om en person gjort 50 grova stölder tycker jag personligen inte att den ska skaka galler i 25 år. Nu vet jag inte vad grov stöld ger på straffskalan, men det finns stor risk att man blir rätt institutionaliserad.
Skulle du hellre förorda att man skulle buras in i en full strafflängd utan 2/3-delsprincipen?

Jag hade en person i parallellklassen på högstadiet som var stökig. Han har skakat galler många gånger, men han jobbar proaktivt idag för att folk inte ska hamna i samma situation som han hamnade i och för att vägen ut i det vanliga livet ska bli smidigare för de som kommer ut från anstalterna. Så det finns folk som kan bättra sig och ge tillbaka till samhället.

Hej

Mvh isan lover
Naturligtvis, de måste ju naturligtvis få tag i ledarna/kingpins om de vill få något uträttat, men det kanske känns genant att jaga 'sina egna'....

Naturligtvis, de måste ju naturligtvis få tag i ledarna/kingpins om de vill få något uträttat, men det kanske känns genant att jaga 'sina egna'....
Hej

Ja tyvärr har man hela tiden hört att både gränspolis och militär som bevakar gränsområdena och den vanliga polisen i byar och städer ofta är inblandade och tjänar pengar på knarket, i ett uppmärksammat fall för några årsedan greps militärer när dom har transporterat en större mängd knark i ett militärfordon ifrån gränsen i norr och söderöver mot Bangkok.

Mvh isan lovef

Hej

Vid gränsen till Burma dödade Thailändsk militär i en skottväxling 8 narkotikasmugglare som hade med sig 4.5 miljoner methamphetamine piller.

1651344456690.jpeg

1651344561792.jpeg

Mvh isan lover
"The clash occurred after soldiers from the Pha Muang task force were sent to patrol the border area in Mae Fa Luang district at around 1.30am on Saturday."
Undrar vem som tipsade militären och varför...?

"The clash occurred after soldiers from the Pha Muang task force were sent to patrol the border area in Mae Fa Luang district at around 1.30am on Saturday."
Undrar vem som tipsade militären och varför...?
Hej

Ja det finns ju nästan alltid en historia bakom, money talks.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp