Superinflation i Thailand????

Bra att åka dit ibland, sån jäkla härlig känsla när man hoppar in i bilen för att köra hem igen ;)

Hahaha förstår precis vad du menar.
Najs med lite miljöombyte ibland, men inte under varma perioden.
Har inget planerat där förrän till Jul, det är ju kul för kidsen annars.

/ SatanG

Hej

Ja ett lugnt naturnära lantligt liv i storfamilj passar ju inte alla, dom som trivs i Isaan har väl exakt samma känsla när dom hoppar ini bilen och lämnar Pattaya, Bangkok eller Phuket.

Mvh isan lover
Tills dom kommer upp och kommer ihåg hur jäkla trist det var i tassemarkerna och hur kul Pattaya, Bangkok och Phuket var i jämförelse.
Skall försöka tajma in i år med ett vikariat över Jul och nyår så jag slipper åka med upp igen.
Har vart där uppe tillräckligt i mitt liv och hade inte gjort mig något om jag slapp åka dit igen men får offra mig för fru och barn.

Så känner jag men i Udon Thani eller i dess närhet skulle jag kunna tänka att bosätta mig.
Hej

Ja Udon Thani är helt ok för kortare besök tycker jag och där finns ju det mesta, men jag trivs även bra i Nong Khai och Phonphisai där Mekongfloden svalkar under den varma årstiden, men skulle jag bosätta mig för gott i Thailand så hade det blivit i byn.

Mvh isan lover

Tills dom kommer upp och kommer ihåg hur jäkla trist det var i tassemarkerna och hur kul Pattaya, Bangkok och Phuket var i jämförelse.
Skall försöka tajma in i år med ett vikariat över Jul och nyår så jag slipper åka med upp igen.
Har vart där uppe tillräckligt i mitt liv och hade inte gjort mig något om jag slapp åka dit igen men får offra mig för fru och barn.
Hej

Folk är ju olika som tur är, för mig och pojken räcker det med 4-5 dagar någon annanstans i Thailand så börjar vi sakna byn, livet tillsammans med vännerna och vardagen vi har där konkurrerar ut allt annat.

Mvh isan lover

Lägenheter är det ingen prisökning på iaf, fick mail nu, condo Centara Avenue vid 2nd road måste bli såld imorgon.
Snart finns nog möjligheter till klipp om man vill ha condo centralt, först covid sen inflation och räntehöjning.
Kan bli att många börjar bli desperata.

Lägenheter är det ingen prisökning på iaf, fick mail nu, condo Centara Avenue vid 2nd road måste bli såld imorgon.
Snart finns nog möjligheter till klipp om man vill ha condo centralt, först covid sen inflation och räntehöjning.
Kan bli att många börjar bli desperata.
Fast är ju en kraftig prisökning i SEK dom sista åren då kronan blivit svagare, så har man inkomst i SEK har ju lägenheter här nere blivit dyrare.

Varför åker ni någon annanstans då?
Hej

Man kan ju ställa samma fråga till dig?

Det handlar om besök hos släkt och vänner i en kombination av en veckas semester och ledighet ifrån jobbet på farmen, vi tar några dagar vid havet och käkar seafood, latar oss på stranden och turistar lite, dessutom gillar ju pojken att se lite mer av landet, att snorkla, besöka vattenparker och liknande.

Mvh isan lover

Hej

Man kan ju ställa samma fråga till dig?

Det handlar om besök hos släkt och vänner i en kombination av en veckas semester och ledighet ifrån jobbet på farmen, vi tar några dagar vid havet och käkar seafood, latar oss på stranden och turistar lite, dessutom gillar ju pojken att se lite mer av landet, att snorkla, besöka vattenparker och liknande.

Mvh isan lover
Nä det är inte samma sak gällande mig, att vi åker till byn beror på att mormor och morfar bor där....
Du åker väl inte till Krabi och Pattaya för att besöka släkt, om det var så mycket bättre i byn borde det väl vara bättre att stanna där den korta tid ni är där.
Ungarna och frugan tycker det är kul i byn, jag som tycker det är trist och hoppas slippa åka dit på ett bra tag.

Varför skulle man köpa så dåligt kött att det behöver möras?
Hej

Kött som behöver möras är definitivt inte dåligt, det är tvärtom färskt kött och det är detta som gör att det kan behöva möras, i Thailand slaktas djuren på natten när det är svalt ute och sen säljs köttet direkt morgonen efter, medans man i Sverige slaktar djuren och låter sedan kroppen hänga för att möras i 40-60 dygnsgrader.

Låt köttet hänga länge​

Den måttstock man har för att mäta hängningstiden för kött är dygnsgrader, det vill säga antalet dagar multiplicerat med medeltemperaturen. Denna tid ska räknas från det att likstelheten gått ur slaktkroppen, vilket kan variera något.

Ofta rekommenderas 40 dygnsgrader. Något som gäller för temperaturer upp till cirka tio grader. Över denna temperatur är det mindre lämpligt att hänga vilt, då bakterietillväxten blir alltför stor om det är varmt.

Personligen föredrar jag 60 dygnsgrader, av den anledningen att köttet då uppnått den mognadsgrad jag förväntat mig i form av smakförbättring och mörning.

Mvh isan lover

Nä det är inte samma sak gällande mig, att vi åker till byn beror på att mormor och morfar bor där....
Du åker väl inte till Krabi och Pattaya för att besöka släkt, om det var så mycket bättre i byn borde det väl vara bättre att stanna där den korta tid ni är där.
Varför är de så svårt för dig acceptera att Isan lover har funnit sin dröm i byn. Han åker väl var han vill och när han vill utan att behöva förklara sig för dig.

Ungarna och frugan tycker det är kul i byn, jag som tycker det är trist och hoppas slippa åka dit på ett bra tag.
Hej

Vi passar alltid på att besöka släkt och vänner på våra utflykter till andra delar av landet, vi har släkt och vänner som bor och arbetar både på många turistorter och Bangkok, dom är typ trädgårdsarbetare, byggnadsarbetare, industriarbetare och jobbar även på hotell, restauranger och inom transportsektorn, även i södra Thailand jobbar det folk ifrån byarna i Isaan.

Mvh isan lover

So what, jag har ingen lust att ställa mig och möra skosulor, jag vill ha det klart från butik.
Skrev vad som inte fanns i Isaan och det är mycket.
Jag har själv bott i risby några år samt åker upp och hälsar på hos svärföräldrarna då och då.
Mycket jag saknar i Isaan eller andra utanför områden inte bara i Isaan.
Räcker att åka till Tesco i grannstaden till Pattaya (Laem Chabang) så är utbudet mer likt det i svärföräldrarnas by, ingen kundkrets som i Pattaya.
I Pattaya finns det mesta i matväg och behöver inte beställa bröd, bara att gå på Big-C.

20220211_170648.jpg

20220211_170628.jpg

20220211_170625.jpg
Om man inte saknar nåt i Isaan så säger det att man inte har sett utbudet i Pattaya, HH eller Phuket. Fi satan för att bo här på heltid och inte ha tillgång till allsköns bra falangmat.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp