Samet
Forumveteran
Det resonemanget vill jag gärna att du utvecklar. Visst är en stor andel pensionärer, vilka betalt av sina skulder. Men för de yngre, är min uppfattning det motsatta. Men antingen anammar det thailändska sättet eller blir tjatat/övertygad av sin sambo att låna mer. Köpa ny bil, bygga nytt hus, åka på semester, köpa märkesvaror, bygga nytt hus till svärföräldrarna osv.Sen vi som har thaianknytning är väl mindre skuldsatta i sverige än gemene svenne?
Jag känner flera som haft "planer" att pensionera sig i Thailand vid 62 och få med sig lite slantar från lägenhetsförsäljningar osv... många som fått jobba till 67 istället och när lägenheten är såld, då tar skulderna det mesta. Slutar med att de sitter i någon risby i fruns nya hus, kör fruns nya bil och blir olyckliga. Några år senare träffar man dem i Pattaya, singel och med endast sin pension att leva på.
Sett några som åkt ner vid 45 å öppnat business, de flesta är hemma i Sverige och jobbar igen innan 50. Brist på kontroll och brist på förmåga att säga nej till tjejen.
Hennes uppgift är ju bara att få så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt innan gubben hinner tröttna och dra. Att det blir självuppfyllande kvittar. Bara hitta en ny sponsor heter det. Träffade en sådan i 6 månader innan jag insåg å sparkade ut med huvudet före.
Så, jag delar inte din teori om lägre skuldsättning av ThailandsSvenskar, snarare tvärtom.