Superinflation i Thailand????

Jag trodde det framgick av mitt inlägg, jag ser det inte som något kul alls att folk får det svårare.
Vi ger vår maid 500B/dag samt det betalas in ganska rejält med skatt/moms etc.
Resten får nog politikerna ta hand om.

/ SatanG
Hej

Ja jag förstod vad du menade och håller med helt, när Svenskar på plats märker av prisökningarna så är det ju lätt att förstå hur det påverkar dom i Thailand som lever på och försörjer en familj på en bråkdel av dom pengar en Svensk har tillgång till.

Mvh isan lover

Posta i tråden 'Bila till Phuket' Bila till Phuket | Thailändskt reseforum

@SatanG fortsätter här så vi inte fötstör Phuket tråden ;)

Kollade E20 idag, 35 baht, men då har folk klart lägre lön jämfört med i Sverige.
I Sverige behövde jag ingen bil var så enkelt ta sig runt kollektivt samt trottoarer och cykelbanor.
Jag är mer beroende här av bilen pga dom saknar det andra.

Ja, gick till Big-C i eftermiddags och handla det vi behövde.
Allt var upp rejält på 1-2 veckor.
Mellan 10-80% prisökning på det mesta, superinflation och Thaiarna han väl inte få höjd minimilön innan som var föreslagen
80% var om man räkna med griskött.
Var mer varor som stigit än låg kvar i pris.
På osten hade dom gjort en Black Friday grej som elbutikerna, satt rea men extrapriset var bra över normalpriset för 2 veckor sen...
Vad kostar disel och 95,98 oktan nu i Thailand?

22 000 netto skr ger idag runt 73 000baht vilket man borde kunna leva gott på i Thailand förutsatt att man inte har stora utgifter för skola för barn eller annat. Hur många thailändare har den inkomsten i månaden? Har alltid undrat över hur fordonsparken kan vara så pass ung i Thailand mot i Sverige. Dyrt med bil men känns extra dyrt i Thailand med tanke på inkomst. Eller är jag helt ute och snurrar?

22 000 netto skr ger idag runt 73 000baht vilket man borde kunna leva gott på i Thailand förutsatt att man inte har stora utgifter för skola för barn eller annat. Hur många thailändare har den inkomsten i månaden? Har alltid undrat över hur fordonsparken kan vara så pass ung i Thailand mot i Sverige. Dyrt med bil men känns extra dyrt i Thailand med tanke på inkomst. Eller är jag helt ute och snurrar?
73.000 baht som single, bostad betald och åker bahttaxi då lever du gott i Thailand.
Annars nja, svågern och svägerskan tjänar nog runt 30k ihop men då bor dom ju i liten betongbunker med madrass på golvet.
Dom har en pickup, tror dom betalar 6k baht i månaden på billånet.

Har man utbildning i Thailand går nog lönerna snabbt upp, alla ligger ju inte på minimilön.
Har ju kollat lite på jobb här nere.
Såg ett jobb safety officer vid hamn som dom sökte 120k-150k i månaden.
Är ju mycket högre än motsvarande i Sverige.
Ett huslån här till hus som vårat 50% handpenning är 15.000 i månaden.
250 likadana hus i villagen, dom har säkert lånat 90% sen 2 bilar på uppfarten, ungarna på samma skola som yngste.
Och det här är ingen speciellt dyr village, flera liknande runt oss och även dyrare med bara Thai.

Jo fast majoriteten som tjänar typ 10-15k på 6-dagarsvecka har sällan nya bilar, om alls har bil. Tar ut en ny moppe a 50k på 3 till 6 års krita, när dags för en ny så har dom pröjsat för 1,5-2 st men fått 1...
Men det finns tillräckligt med högavlönade och/eller kreditvärdiga för att det ska synas på vagnparken...
Och klart mycket lättare att låna till ny bil/moppe/hus än beg.
Sen är dom skuldsatta till max, varför har bankerna en räntemarginal på typ 5% på ett huslån... måste ha det för att hantera kreditförlusterna. Härnere kan man bli fri/avskriven från bankskulder efter 5 år, efter att blivit förklarad bankrutt.
Inte alls lika svårt/hårt som i sverige. Thaimarknaden är fortfarande lite jungfrulig för pengautlånare, kanske 40 år efter den svenska marknaden.
Sen vi som har thaianknytning är väl mindre skuldsatta i sverige än gemene svenne?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp