Superinflation i Thailand????

Om ni går in på grafen en vecka tillbaka, så ser ni ingen större skillnad, framför alt mellan euro o svenska .
Men det är väl svenska riksbanken som styr euron, enligt er
Du kan väl inte bara kolla över en vecka om du skall se om sek har försvagats.
Jag visa mot USD det är det riktmärket som används nationellt.
USD är världshandelns valuta.

Du kan väl inte bara kolla över en vecka om du skall se om sek har försvagats.
Jag visa mot USD det är det riktmärket som används nationellt.
USD är världshandelns valuta.
även euron inte bara svenska. Jag använde en vecka på grun av det som hänt ,
Men är det super inflammation här så borde ju bht falla som en sten, om det är som du hävdar

Hej

Sen ska du inte glömma bort den del av ”lönen” som tillkommer genom korruption inom statliga tjänster.

Mvh isan lover

Nä, inte bara statligt heller utan det finns nog nästan överallt.
Thailand är ju fortfarande ett cash-land så det finns ju möjligheter att tvätta pengar ganska enkelt.
Hade fler varit med i skattesystemet så hade nog intresset att stoppa det varit större, som det ser ut nu så är det nog omöjligt även om vissa områden kanske blivit bättre.
Två områden som verkar motstå är t.ex. falska vaccinintyg på Covid och Permanent residence även om det sista visserligen verkar kräva en saftig "donation" för att ha ens en smula chans att gå igenom.

/ SatanG

Hej

Thailand planerar att låna ytterligare 20 miljarder baht för att subventionera dieselpriset.

Mvh isan lover

Ja, det är ju inte så förvånande att Rösta Rött dyker upp genom just din autocorrect.

De flesta vet om att vitt kött är bättre än rött kött.
Jag äter gärna picanha och till och med svålen på bitarna. Jag gillar laab moo bättre än laab gai.
Skulle jag få för mig att byta ut picanhan mot gös eller fläskkött mot kycklingbröst för att jag annars kommer att dö en lång och plågsam död? Knappast.

Är ris onyttigt?
Ja, i för stora mängder är det inte bra. Men jag äter hellre ris till min laab moo än att byta ut riset mot linser och fläskköttet mot något annat.
Blir detta min död?
Ska jag söka hjälp?
Kan någon frälsa mig?

Med det sagt så äter jag nog mer kyckling än fläskkött. Men det känns inte som att jag behöver predika åt folk som ”vet mindre”.
En jäkligt bra sammanfattning

Hej

Thailand planerar att låna ytterligare 20 miljarder baht för att subventionera dieselpriset.

Mvh isan lover

Dieseln är cappad till max 30B/l och har varit det i decennier genom en fond just för detta.
Detta är sannolikt för att minska trycket på inflation samt kunna prisstoppa vissa varor för konsumenterna.
Alltså ett sätt att hjälpa de som behöver det mest men bra för alla.
Tycker du de skulle gjort annorlunda?

I Sverige med världens högsta dieselpris är det annorlunda. Där skiter regeringen i effekterna på befolkningen och istället går omkring och småmyser åt alla extrapengar pljepriset numera ramlar in via skatter.

/ SatanG

Dieseln är cappad till max 30B/l och har varit det i decennier genom en fond just för detta.
Detta är sannolikt för att minska trycket på inflation samt kunna prisstoppa vissa varor för konsumenterna.

I Sverige med världens högsta dieselpris är det annorlunda. Där skiter regeringen i effekterna på befolkningen och istället går omkring och småmyser åt alla extrapengar pljepriset numera ramlar in via skatter.

/ SatanG
Sverige subventionerar de med lånade pengar.

/ SatanG
Hej

Nej jag tycker att det är riktigt att subventionera dieseln, det var nog ett glädjande besked för många nu när oljeprodukter och gas väntas stiga kraftigt p.g.a kriget i Ukraina.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp