Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse

Vården är som allt annat, det beror helt på vilken leverantör man väljer. Att generalisera efter land går inte, i synnerhet inte med två så olika system som Sverige och Thailand.

De flesta statliga sjukhus i Thailand har som tidigare sagts enorma köer, 2-300 personer i kö är ingen ovanlighet. Det förekommer inte på de privata sjukhusen. I Sverige är det rätt likt med den skillnaden att man inte använder kölappar utan tidsbokningar.

De privata alternativen är också rätt lika, med den skillnaden att priset är högre i Sverige om man nu inte får systemet att betala privatvård vilket är fullt möjligt. T ex privatläkare anslutna till vårdsystemet (100 kronor) eller om man hänvisar till 3-månaders vårdgarantin kan man få privat vård betald. Fördelen med privat vård är att du bestämmer själv vilken behandling du vill ha.

Så skillnaderna är stora i båda länderna, det gäller att själv ta ansvar för sin vård och välja smart, tyvärr har de svagaste och mest behövande oftast inte den möjligheten, i båda länderna. Jag själv går alltid till privatläkare utan väntetider ansluten till systemet i Sverige och till privatsjukhus med anständiga priser i Thailand. Kostnaden är densamma i båda länderna om man är utskriven (ca 600 kr per besök).

Det finns en STOR skillnad mellan Thailand och Sverige. I Sverige har vi ett högt skattetryck men tvingad ändå betala för vård i den privata sektorn. Blir ju dubbelt upp och det är det som retar mig.

Det finns en STOR skillnad mellan Thailand och Sverige. I Sverige har vi ett högt skattetryck men tvingad ändå betala för vård i den privata sektorn. Blir ju dubbelt upp och det är det som retar mig.
Landstingen betalar som regel för ”normal” vård inom den privata sektorn.
Samma pris för dig som patient i de flesta fall.
Vi hade försäkringar på mitt företag om vård inom 24 timmar i våra avtal.
Win/Win läge för det är dyrt med både vikarier och sjuklön samtidigt....

Landstingen betalar som regel för ”normal” vård inom den privata sektorn.
Samma pris för dig som patient i de flesta fall.

Vi har två vårdcentraler där jag bor. Den privata suger och den kommunala suger ännu mer. Sedan har vi akutmottagning i Uppsala och Enköping. Vi bor mitt emellan. Det finns ingen alternativ vård, antingen en vårdcentral som suger eller akuten med flera timmars väntetid.

Det jag syftade mest på var företagshälsovården. Visserligen står företaget för det men det är ju mitt företag så då betalar jag väl i alla fall två gånger.

Förstår inte ert klagomål på Svensk sjukvård. Är reumatiker. alldrig några problem prata eller träffa en läkare. Har varit förkyld
med slem hosta nu i 5 veckor nåt som jag alldrig varit förut. Ringde 08,10 mån morgon kl 10,00 fick jag träffa en doktor även
om det går förkylninga nu, väntrummet var fullt. Besök doktor, provtagning, köpa medicin kl 11,30 var jag klar så jag
förstår inte erat klagomål
Vänligen bo ett tag i norra Norrland sen vill jag höra dig igen.

Varför inte säga att du har svårt med pinkerian. Då får du ju tid. Sen tjötar du till dig ett psa.
Kan även rekommendera att pimpa upp yrket ordentligt,för att ta del av eventuella toppdroger.
Fast då gäller gäller söndagskostymen inte,husvagnskostymen.:)
Skall jag gå och ljuga om att jag har svåprt att pissa för , sen får man pissa i ett instrument , det gjorde jag hos privatläkaren för två veckor sen , Pissade inte som en femtonåring sade han , men väl som en frisk 30 åring och det är fn inte dåligt menade han , Psa helt ok , är det så i dagens samhälle att ,an skall ljuga sig till vården ? Kanske kommer av att man kan ljuga sig till ersättningar , PUT samt allt annat i detta skitsamhälle som politikerna skapat under en längre tid , djävligt trött på vårt totalkvaddade samhälle

Det verkar som vården i Västerbotten skiljer sig markant mot den i Östergötland.
Jag har inte haft svårt att få tider i Umeå.
Alltid inom en vecka om det inte är akut, då är det senast nästa dag men som regel samma dag.
Ja ni har Universitetet sjukhuset i Ume och många läkare som utbilda sig eller jobba där. Men hur är det i innlandet? Hur många barn föddes i Taxi mellan Vilhelmina och Lycksele? Alla från inlandet måste kuta till Ume för vård. Alla inte har lika bra vård som stora städer.

Vi har två vårdcentraler där jag bor. Den privata suger och den kommunala suger ännu mer. Sedan har vi akutmottagning i Uppsala och Enköping. Vi bor mitt emellan. Det finns ingen alternativ vård, antingen en vårdcentral som suger eller akuten med flera timmars väntetid.

Det jag syftade mest på var företagshälsovården. Visserligen står företaget för det men det är ju mitt företag så då betalar jag väl i alla fall två gånger.
En tolkningsfråga, kolla med med din arbetsgivare om du nu inte är ägare till företaget? om du kan slippa avgiften till företagshälsovården och få en högre lön istället.
Vi hade i vårt företag dubbelt så mycket hälsokontroller för dyra pengar som många andra skulle undvikit för att det var lönsamt med frisk personal som inte var sjukskrivna.

Att bo i mellanstora samhällen med 2000-5000 innevånare innebär ofta sämre vård på alla områden.

Ja ni har Universitetet sjukhuset i Ume och många läkare som utbilda sig eller jobba där. Men hur är det i innlandet? Hur många barn föddes i Taxi mellan Vilhelmina och Lycksele? Alla från inlandet måste kuta till Ume för vård. Alla inte har lika bra vård som stora städer.
Ja, det är ett problem med att ha ett fullt fungerande BB dygnet runt i varje liten kommun med runt 10.000 innevånare och kanske 150-200 födslar per år. Hur bemannar man en dygnetrunt-service med både förlossningsläkare och barnmorska på sådana orter.

Nu har ju inte heller kommuner runt Stockholm heller sina egna BB och avstånden är likartade, hur är det i Norrtälje och Vaxholm som exempel?

I Umeå ska man bo på Berghem eller Öbacka för att få korta restider när det bär till :D

Ja, det är ett problem med att ha ett fullt fungerande BB dygnet runt i varje liten kommun med runt 10.000 innevånare och kanske 150-200 födslar per år. Hur bemannar man en dygnetrunt-service med både förlossningsläkare och barnmorska på sådana orter.

Nu har ju inte heller kommuner runt Stockholm heller sina egna BB och avstånden är likartade, hur är det i Norrtälje och Vaxholm som exempel?

I Umeå ska man bo på Berghem eller Öbacka för att få korta restider när det bär till :D
BB var bara ett exempel, resten är bara katastrof.

Och nu har du valt en donna från risfälten och får hälsa på familjen utanför Korat.
Bara att gratulera till framgången och det valet. :):):):)

Men Umeå håller faktiskt på att bli ett skitställe, bara en massa studenter, festivaler, partysugna ungdomar, discon och trendiga restauranger, det passar inte längre.
Fattar inte vad som hänt med stan, sånt var ju skitkul för 40 år sedan :cool:
Jodå jag får hälsa på i Korat precis så ofta jag vill och det gör jag också, dvs typ aldrig.
Men bäst nu för tiden är faktiskt att slippa hälsa på svärfar i Karlstad, de va ingen höjdare. Inget fel på gubben men hans fru, vojovojo

En tolkningsfråga, kolla med med din arbetsgivare om du nu inte är ägare till företaget? om du kan slippa avgiften till företagshälsovården och få en högre lön istället.
Vi hade i vårt företag dubbelt så mycket hälsokontroller för dyra pengar som många andra skulle undvikit för att det var lönsamt med frisk personal som inte var sjukskrivna.

Att bo i mellanstora samhällen med 2000-5000 innevånare innebär ofta sämre vård på alla områden.

Tyckte precis att jag skrev att företaget är mitt. Vi har 20 anställda så inte bara jag som nyttjar företagshälsovården.

Som jag skrev tidigare så finns ju 3-månaders garantin i Sverige. Problemet är att så få hävdar sin rätt. Du är enligt lag garanterad vård inom 3 månader, om inte landstinget klarar det är de skyldiga att köpa in privat vård. Så stå på dig![/QUOTE]

Senast ändrad:
Som jag skrev tidigare så finns ju 3-månaders garantin i Sverige. Problemet är att så få hävdar sin rätt. Du är enligt lag garanterad vård inom 3 månader, stå på dig!

Ja så lång väntetid på akuten är det inte som tre månader men blir lite fel när folk sitter på akuten när dom kunde fått hjälp på den lokala vårdcentralen men där var det än mer fullt.

Så är det att bo i Stockholm med omnejd.

Som jag skrev tidigare så finns ju 3-månaders garantin i Sverige. Problemet är att så få hävdar sin rätt. Du är enligt lag garanterad vård inom 3 månader, stå på dig!
Ja så lång väntetid på akuten är det inte som tre månader men blir lite fel när folk sitter på akuten när dom kunde fått hjälp på den lokala vårdcentralen men där var det än mer fullt.

Förstår inte riktigt vad det har med saken a

Jag kan inte svara för alla VC men jag har alltid fått tid inom ett par dagar när jag sökt på vårdcentral. Dock har kvaliteten på den vården har varit så dålig att jag valt bort den. Så vi kan vara överens om att vårdcentralerna inte fungerar! Fortfarande tycker jag det är likvärdigt med Thailändska statliga vården bortsett från lokala skillnader.

Förstår inte riktigt vad det har med saken a

Jag kan inte svara för alla VC men jag har alltid fått tid inom ett par dagar när jag sökt på vårdcentral. Dock har kvaliteten på den vården har varit så dålig att jag valt bort den. Så vi kan vara överens om att vårdcentralerna inte fungerar! Fortfarande tycker jag det är likvärdigt med Thailändska statliga vården bortsett från lokala skillnader.

Skönt för dig

Jodå jag får hälsa på i Korat precis så ofta jag vill och det gör jag också, dvs typ aldrig.
Men bäst nu för tiden är faktiskt att slippa hälsa på svärfar i Karlstad, de va ingen höjdare. Inget fel på gubben men hans fru, vojovojo
Rätt ärliga och uppriktiga svar faktiskt, har du en enda tveksam fundering om vad dom tycker om dig??????
Huvudsaken du är nykär och skit i vad släkten tycker, det är er privata ensak.
Håller med till fullo och skicka inga pengar till någon är mitt enda råd.

Hur är det med den privata vården som företaget köper. Har för mig att den skall man ockaå betala skatt för? Skulle i o för sig inte förvåna, eller tvärtom skulle förvåna om det inte var så. :cool::p

Dom får nu åka till Norge , och vi betalar detta från Sverige

Liknande trådar

Tillbaka
Topp