Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse

Båda mina föräldrar bodde i var sitt rum på ett servicehem med personal dygnet runt och båda dog på grund av att personalen inte tog hand om dom när dom behövde hjälp....
Väldigt tråkigt att höra att de dog på grund av felaktigt utförd vård.

Vad ledde den lagstadgade anmälningsskyldigheter i Sverige som syftar till att öka säkerheten och kvaliteten inom vård och omsorg genom att anmäla allvarliga brister till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Lex Maria gäller hälso- och sjukvård (vårdskador), medan Lex Sarah gäller socialtjänst och äldreomsorg till?

Ingen vill att detta skall upprepas....

Kan du inte läsa vad folk skriver nån gång, istället för att bara käfta hela tiden. Särskilt när det är personliga grejer. F*n vad tröttsam du är :monkey:
Exakt jag håller med, det är inte säkert att personalen som kom dagen efter var lata, de kan ha haft bristfälliga instruktioner och rutiner, det kan helt klart varit en ledningsfråga.

Lex anmälan lär ge svar på detta utan spekulationer.

Min mamma hade hemtjänst i Malmö och dom skötte sig utmärkt.
När hon inte klarade någonting så kom dom minst 4ggr/dygn.
Men det är ett förnedrande liv med lyftkran att komma ur sängen å pottstol mitt på golvet.
När hemtjänsten inte klarade henne längre blev det vårdhem sista tiden.
Då var hon så borta att hon inte kände igen mig längre.
Efter 2v på vårdhem fick hon äntligen somna in för gott.
Hon ville inte bli gammal men höll ut i nästan 98år.
Jag saknar henne mkt för hon var alltid glad och positiv.

Exakt jag håller med, det är inte säkert att personalen som kom dagen efter var lata, de kan ha haft bristfälliga instruktioner och rutiner, det kan helt klart varit en ledningsfråga.

Lex anmälan lär ge svar på detta utan spekulationer.
Nu var det över 30 år sen det hände, jag hade nog ingen aning vad en Lex Maria var för nåt, jag har ingen aning om vad som skedde efter heller om det vart någon anmälan.
Det skötte nog min farmor och farfars barn om, vi barnbarn var inte direkt inblandade i det.

Stor lege brist i Sverige , for en 15 år siden . En svensk lege som jobba i Norge tjente over dobbel lonn avhan tjente i sverige .I Tidaholm som jeg bodde halva året var det 13 tusen innbyggere og ein lege som var fra Polen og forsto lite svensk Men det er bedre i dag ,

Screenshot 2026-05-03 002338.webp

Norge er på Europatoppen i Cancer ,og lenger og lenger venteliste til sykehus for cancerpasienter . Her har Norge mye å lære thailandske hospital , du kommer til nesten på dagen . Og dei spor ikke etter penger , men har du ikke rett til gratis pleie , får du redusert pris .

Screenshot 2026-05-01 072625.webp

Får du Cancer i Norge så må du ha tolmodighet til å vente på sykehus og medisin , og flere dor mens dei venter .

Screenshot 2026-05-02 165833.webp

Här i Sverige har man viss screening för bl a tjock- och ändtarmscancer. Jag fick ett sådant kuvert för andra gången förra veckan, det kollas för osynligt blod i avföringen. Helt kostnadsfritt. Så det blev till att peta i skiten med en liten pinne med räfflor, sedan skickades hela paketet till Karolinska i Solna för analys.

Bra att man gör detta, nämnda cancerformer är bland dom vanligaste i Sverige.

Här i Sverige har man viss screening för bl a tjock- och ändtarmscancer. Jag fick ett sådant kuvert för andra gången förra veckan, det kollas för osynligt blod i avföringen. Helt kostnadsfritt. Så det blev till att peta i skiten med en liten pinne med räfflor, sedan skickades hela paketet till Karolinska i Solna för analys.

Det gör jag en gång om året.

Jag har också fått ett sånt test och ska skicka det i veckan som kommer.

Norge er på Europatoppen i Cancer ,og lenger og lenger venteliste til sykehus for cancerpasienter . Her har Norge mye å lære thailandske hospital , du kommer til nesten på dagen . Og dei spor ikke etter penger , men har du ikke rett til gratis pleie , får du redusert pris .

Screenshot 2026-05-01 072625.webp
Kosten är nog den främsta orsaken till cancer, följt av ärftlighet. Sade de varför Norge har så många cancerpatienter? Är det fisken eller något annat?

Stor lege brist i Sverige , for en 15 år siden . En svensk lege som jobba i Norge tjente over dobbel lonn avhan tjente i sverige .I Tidaholm som jeg bodde halva året var det 13 tusen innbyggere og ein lege som var fra Polen og forsto lite svensk Men det er bedre i dag ,

Screenshot 2026-05-03 002338.webp

Varför ska det skickas till Karolinska när du bor i Skåne?
Ett i min uppfattning opålitligt sjukhus.

Hej

Jag gjorde en koloskopi för ett antal år sedan efter att ha haft spår av blod i avföringen, då gick man in via ändtarmen och tjocktarmen hela vägen upp till tunntarmen, man hittade några tarmfickor och små polyper på tarmväggarna, dom var så små att man normalt inte brukar göra något med dom, men läkaren sa att när vi ändå är inne kan vi ju ta bort dom och så blev det, prov på polyperna visade att dom var godartade.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp