Ta med barnen till Thailand

 
Många politiker i kommunerna lägger mer kraft på att bekämpa friskolor än att förbättra de kommunala skolorna.



Screenshot_20260603_131223_Chrome.webp


Av de 87 skolor som konsekvent tillhört landets bästa är 65 friskolor – mot 22 kommunala. Friskolor når i genomsnitt 83,8 procent av eleverna till kunskapskraven i alla ämnen, kommunala skolor 72,3 procent, enligt rapporten.


Hej

Roligt att ta del av en artikel utgiven av Livets Ord, det var något nytt för min del, men av någon okänd anledning ser inte rubriken riktigt samma ut i ditt inlägg som när jag öppnade den länk du bifogade ?

Att just Livets Ord som själva driver vinstdrivande friskolor vill försöka få det att framstå så här var ju inte särskilt oväntat eftersom även Tidöpartierna numera säger sig vara för begränsningar gällande friskolorna.

Här nedan ser du rubriken jag fick fram när jag öppnade din länk :

Alla bottenskolor är kommunala: ”Segregationsfabriker”

Så är såg rubriken ut i ditt inlägg :

Skolorna som har sämst resultat är kommunala

Tar man bort ordet ”Segregationsfabriker” så kan man ju vilseledas till att inte förstå att det handlar om skolor med många invandrade barn i områden där många elever ännu inte kan tala, läsa och skriva på svenska fullt ut, att man då ändå får ett sämre resultat oavsett att fler lärare är behöriga o.s.v borde väl knappast överraska någon.

Mvh isan lover
 
Hej

Roligt att ta del av en artikel utgiven av Livets Ord, det var något nytt för min del, men av någon okänd anledning ser inte rubriken riktigt samma ut i ditt inlägg som när jag öppnade den länk du bifogade ?

Att just Livets Ord som själva driver vinstdrivande friskolor vill försöka få det att framstå så här var ju inte särskilt oväntat eftersom även Tidöpartierna numera säger sig vara för begränsningar gällande friskolorna.

Här nedan ser du rubriken jag fick fram när jag öppnade din länk :

Alla bottenskolor är kommunala: ”Segregationsfabriker”

Så är såg rubriken ut i ditt inlägg :

Skolorna som har sämst resultat är kommunala

Tar man bort ordet ”Segregationsfabriker” så kan man ju vilseledas till att inte förstå att det handlar om skolor med många invandrade barn i områden där många elever ännu inte kan tala, läsa och skriva på svenska fullt ut, att man då ändå får ett sämre resultat oavsett att fler lärare är behöriga o.s.v borde väl knappast överraska någon.

Mvh isan lover
Så är det när kommuner inte sköter skolfrågor.

Kanske du hittar vilka som styr dessa kommuner.
 
Så är det när kommuner inte sköter skolfrågor.

Kanske du hittar vilka som styr dessa kommuner.
Hej

Skulle du själv få godkända betyg i en skola där all undervisning hölls på Thailändska, Kinesiska, Arabiska eller Ryska o.s.v ?

Men du har förmodligen rätt i att vi inte har speciellt många om ens någon kommun med blå/brunt styre bland dessa 38 skolor.

Mvh isan lover
 
Hej

Skulle du själv få godkända betyg i en skola där all undervisning hölls på Thailändska, Kinesiska, Arabiska eller Ryska o.s.v ?

Men du har förmodligen rätt i att vi inte har speciellt många om ens någon kommun med blå/brunt styre bland dessa 38 skolor.

Mvh isan lover
Tillhandahåller den Thailändska staten undervisning på svenska i skolorna i Thailand?
 
Minns min korta tid på gymnasiet (6 veckor 1986). Gick fordon men hamnade inne på Polhemsgymnasiet i Stockholm men ville ju komma in i Jakobsberg eftersom jag bodde i Viksjö. Hur som helst så var det många nationaliteter i den klassen och ofta skulle allt förklaras på flera språk innan alla kanske fattat vad som undervisades. Katastrof och jag valde att sluta och bege mig ut i arbetslivet istället. Efter 3 dagar hade jag jobb som lärling och jobbat sedan dess förutom kort avbrott för studier när jag omskolade mig till datanörd.
 
Hej

Så kan det mycket väl vara även om andelen behöriga lärare är fler där än i privata vinstdrivande skolor, en gissning från min sida är att det handlar om kommunala skolor i områden (utanförskapsområden) som till största delen bebos av invandrare, kan man inte det svenska språket ännu blir resultaten sannolikt sämre.

Mvh isan lover
Varför kan dom inte svenska? Dom har väl gått på förskola där man talar svenska? :thumbsdown:
 
Hej

Skulle du själv få godkända betyg i en skola där all undervisning hölls på Thailändska, Kinesiska, Arabiska eller Ryska o.s.v ?

Men du har förmodligen rätt i att vi inte har speciellt många om ens någon kommun med blå/brunt styre bland dessa 38 skolor.

Mvh isan lover
Vänta nu lite. Om nu andelen lärare med behörighet är högre i kommunalt drivna skolor, varför visar resulatet att det inte hjälpt ett skit???

I ärlighetens namn, om varken föräldrar eller barn är så jätte sugna på att komma in i samhället, då de ändå lever ibland sina landsmän och den svenska kulturen var absolut inte vad de kom till svedala för.....då hjälper ju inte behörighet alls. För man kan inte lära någon något om de inte vill lära sig och tycker att de klarar sig bra utan denna kunskap.
Och självfallet tvärtom, om barn och deras föräldrar är intresserade av att skolan lär ut saker och att ungarna tar det till sig, ja då kan nog en obehörig lärare med livserfarenhet och kanske annan yrkeskunskap, samt förmåga att få barnens uppmärksamhet lära ut precis vad som helst.

En sanning till!

I en klass där ingen eller bara några få ser skolan som viktig, medan resten är där för att de måste. Där kommer hela klassen, ja skolan att dras med nedåt....nedåt...ja!
Skitsamma att "Nisse Einstein" med 180 i IQ går i klassen. Ensam är det i det närmaste omöjligt för en duktig elev att i en stormig skola, eller klass få möjlighet att använda det han/hon faktiskt föddes med. (inte lämpligt att påpeka i svedala, ja att folk faktiskt föds med olika anlag)
Och om "Nisses" klasskompisar i snitt har 27 i IQ och dessutom inte är intresserade av att lära sig så........dras antagligen de med möjligheter genom anlag ned av de utan.

Men som sagt, detta har pågått allt för länge, ja att det ska vara rättvist och ingen ska minsann sticka ut, ja uppåt, nänä. Bättre då att alla blir lika jävla korkade så har vi i alla fall gjort det rättvist.
Personligen gick jag NA, vet inte varför, och jag var den med lite drygt 27 i IQ, men de med mycket högre var i majoritet, så jag fick fan plugga för att inte se mer korkad ut än jag var. Betygen mina var inte på topp eller ens i närheten, men jag lärde mig en sak, ja att genom att kämpa kan man ta sig långt.

Jag var den som de andra runt omkring drog upp, men i en klass med bara sådana dumskallar som mig och endast en "NIsse Einstein", ja då hade nog alla, även Nisse, förr eller senare hamnat i Pattis, nu blev det nästan bara jag :) ....... tack för ordet.
 
Senast ändrad:
Hej

Så kan det mycket väl vara även om andelen behöriga lärare är fler där än i privata vinstdrivande skolor, en gissning från min sida är att det handlar om kommunala skolor i områden (utanförskapsområden) som till största delen bebos av invandrare, kan man inte det svenska språket ännu blir resultaten sannolikt sämre.

Mvh isan lover

Om man har valt att bo i Sverige så är det svenska som ska talas och användas i skolan och i samhället, att hålla på och tramsa med tolkar till invandrare i tid och evighet är helt orimligt.
 
Klart IslamLover ska kunna ta sina barn till Thailand (för deras skull) och självklart få svenskbehöriga lärare i de fina vinstdrivande privata skolorna :-)
Det är ju bara i Sverige skolor, och inget annat heller, ska få gå med vinst. Förutom möjligen tolkar undantaget.

/ SatanG
 
Varför kan inte du thailändska, det verkar ju som du är av åsikten att man skall lära sig språket dit man flyttar, eller gäller det bara dom som flyttar till Sverige?
Du jämför äpplen och päron. Jag är pensionär och tillbringar de sista åren av mitt liv i Thailand. Varför skall jag lära mig thailändska flytande. Jag behärskar thailändska för husbehov.
 
Det viktiga var att "läraren" var sk native speaker sen spelade det ingen roll om han eller hon var sopgubbe eller bartender. Så kvaliten på undervisningen var undermålig. Allt handlade om att hitta en billig "lärare"
Nu skriver jag om dom mindre språkskolorna och inte ex universiteten. Bäst att tillägga det så man inte får Atom eller PanPan efter sig.

BTT
Så är det säkert fortfarande på språkskolor och även provinsiella skolor utanför storstadsområdena. Även på mindre internationella skolor och bilingual schools i och omkring Bkk är de inte särskilt nogräknade; är du billig nog så får du ett jobb.

På en bättre internationell skola startar lönen på 120,000 THB/månad och på ett bättre universitet långt mycket högre än så. Där kommer man inte undan med särskild kurs i engelska och ett TOEFL-test från Khao San Road.
 
Så är det säkert fortfarande på språkskolor och även provinsiella skolor utanför storstadsområdena. Även på mindre internationella skolor och bilingual schools i och omkring Bkk är de inte särskilt nogräknade; är du billig nog så får du ett jobb.

På en bättre internationell skola startar lönen på 120,000 THB/månad och på ett bättre universitet långt mycket högre än så. Där kommer man inte undan med särskild kurs i engelska och ett TOEFL-test från Khao San Road.

Nu har väl BTT varit mer eller mindre skolchef/rektor/öfverkucku på din dotters gamla skola, så jag väntar på svar från honom innan jag lyssnar på dig.
 
Nu har väl BTT varit mer eller mindre skolchef/rektor/öfverkucku på din dotters gamla skola, så jag väntar på svar från honom innan jag lyssnar på dig.

Vi måste ta Atom på största allvar. Han till och med tog sig tid att ringa Chula universitetet för att kolla upp om man haft en svensk rektor där. En sådan iver att avslöja ev lögnare på forumet kan man inte ignorera.
Han tycks ju även besitta en oanad kunskap om lärarlöner på alla skolor i och utanför Bangkok.
Inte ens Thailands utbildningaminister vet mer än vad Atom gör om det thailändska skolsystemet.

BTT
 
Vi måste ta Atom på största allvar. Han till och med tog sig tid att ringa Chula universitetet för att kolla upp om man haft en svensk rektor där. En sådan iver att avslöja ev lögnare på forumet kan man inte ignorera.
Han tycks ju även besitta en oanad kunskap om lärarlöner på alla skolor i och utanför Bangkok.
Inte ens Thailands utbildningaminister vet mer än vad Atom gör om det thailändska skolsystemet.

BTT
Nu påstår du...
På internationella skolor av högre standard så håller nog lärarna också en standard där din teologi passar med ett par pisstofflor och inte i utbildning.
Att du bara anser att Eng är det viktigaste i utbildning, bevisar att du saknar en.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp