Isan Lover
Forumveteran
HejMånga politiker i kommunerna lägger mer kraft på att bekämpa friskolor än att förbättra de kommunala skolorna.
![]()
Av de 87 skolor som konsekvent tillhört landets bästa är 65 friskolor – mot 22 kommunala. Friskolor når i genomsnitt 83,8 procent av eleverna till kunskapskraven i alla ämnen, kommunala skolor 72,3 procent, enligt rapporten.
![]()
Alla bottenskolor är kommunala: ”Segregationsfabriker”
En ny rapport från Valfrihetens Vänner visar att samtliga 38 grundskolor som under tio år i rad haft landets sämsta kunskapsresultat är kommunala. På seminariet där rapporten presenterades var politikerna ense om en sak: det pratas för lite om de skolor som verkligen misslyckas.share.google
Roligt att ta del av en artikel utgiven av Livets Ord, det var något nytt för min del, men av någon okänd anledning ser inte rubriken riktigt samma ut i ditt inlägg som när jag öppnade den länk du bifogade ?
Att just Livets Ord som själva driver vinstdrivande friskolor vill försöka få det att framstå så här var ju inte särskilt oväntat eftersom även Tidöpartierna numera säger sig vara för begränsningar gällande friskolorna.
Här nedan ser du rubriken jag fick fram när jag öppnade din länk :
Alla bottenskolor är kommunala: ”Segregationsfabriker”
Så är såg rubriken ut i ditt inlägg :
Skolorna som har sämst resultat är kommunala
Tar man bort ordet ”Segregationsfabriker” så kan man ju vilseledas till att inte förstå att det handlar om skolor med många invandrade barn i områden där många elever ännu inte kan tala, läsa och skriva på svenska fullt ut, att man då ändå får ett sämre resultat oavsett att fler lärare är behöriga o.s.v borde väl knappast överraska någon.
Mvh isan lover