Ta med barnen till Thailand

 
Det förefaller ju helt orimligt att skolverket kan tillåta och godkänna att barn går privata vinstdrivande skolor med obehöriga lärare i Sverige medans svenska privata vinstdrivande skolor utomlands med behöriga lärare inte godkänns.
Fast ska vi verkligen betala statliga skattepengar till vinstdrivande skolor på Kho Lanta för att Svenskar ska få semestra där med sina barn?

1780421151152.webp
 
Hej

Vad oväntat. :)


AI-översikt

Statistiken visar att friskolor generellt har en lägre andel behöriga och legitimerade lärare jämfört med kommunala skolor. I grundskolan ligger andelen legitimerade på cirka 73 procent, men friskolorna har en lägre snittsiffra. Detta beror på flera faktorer:

  • Lägre personalkostnader: Obehöriga lärare saknar lärarlegitimation och har ofta en lägre lön, vilket är ekonomiskt fördelaktigt för bolag som driver skolor med vinstintresse.
  • Tidsbegränsade anställningar: Enligt Skolverket kan obehöriga lärare enbart anställas på visstid, vilket gör det lättare för friskolor att anpassa personalstyrkan efter elevunderlaget.
  • Räckvidd och brist: Lärarbristen är ett nationellt problem, men friskolorna har i regel färre krav på sig att erbjuda samma lärartäthet och kan därför lättare använda obehörig personal för att täcka upp.
Läs gärna mer om hur Skolinspektionen granskar användningen av obehöriga lärare

Mvh isan lover
AI är ingen sanningssägare som du tycks tro. :thumbsdown:
 
Fast ska vi verkligen betala statliga skattepengar till vinstdrivande skolor på Kho Lanta för att Svenskar ska få semestra där med sina barn?

1780421151152.webp

Just det dom svenska skolorna i Thailand drivs som privata företag och får statsbidrag.

Vi som sett hur skolsystemet ser ut i Thailand vet att pengarna är viktigare än kvaliten på undervisningen. Jag tror inte dom svenska skolorna har särskilt kvalificerade lärare utan säkert ett antal lycksökare som tycker det är viktigare att ex dyka, dricka whisky eller leva i värmen än att ge eleverna bra undervisning. Så länge skolorna får sina statsbidrag är allt frid och fröjd.
Ungefär som dom muslimska friskolorna i Sverige.

BTT
 
Just det dom svenska skolorna i Thailand drivs som privata företag och får statsbidrag.

Vi som sett hur skolsystemet ser ut i Thailand vet att pengarna är viktigare än kvaliten på undervisningen. Jag tror inte dom svenska skolorna har särskilt kvalificerade lärare utan säkert ett antal lycksökare som tycker det är viktigare att ex dyka, dricka whisky eller leva i värmen än att ge eleverna bra undervisning. Så länge skolorna får sina statsbidrag är allt frid och fröjd.
Ungefär som dom muslimska friskolorna i Sverige.

BTT
Drar du den slutsatsen om lärarna i thailand efter hur du själv agerade och tänkte:unsure:
 
Drar du den slutsatsen om lärarna i thailand efter hur du själv agerade och tänkte:unsure:

Varje skola man besökte och frågade om dom behövde lärare startade med en kohandel om lön. Kompetens eller lärarbehörighet var inte så viktigt. Ibland blev det rent löjeväckande som ex på LC School i Pattaya när ägaren mister Kitaporn Chaidej erbjöd mig 50 baht per lektion och fritt vatten att dricka. Efter några dagar fick jag honom att betala mig 5000 i månaden istället och med kravet att jag även fick ha lektioner på andra skolor. Han hänvisade hela tiden till att det var hans fru som ägde skolan så han var tvungen att fråga henne om löner och annat.
Sen har vi även rena lögner som ex ägarinnan till PLI i Nonthaburi som skickade iväg mig till en skola som hon påstod var en filial till Hualalongkorn universitetet och att jag då skulle få 20.000 baht i månaden som manager för engelska avdelningen.

Det viktiga var att "läraren" var sk native speaker sen spelade det ingen roll om han eller hon var sopgubbe eller bartender. Så kvaliten på undervisningen var undermålig. Allt handlade om att hitta en billig "lärare"
Nu skriver jag om dom mindre språkskolorna och inte ex universiteten. Bäst att tillägga det så man inte får Atom eller PanPan efter sig.

BTT
 
Jag läser och ja jag har haft både småbarn och tonåringar i Thailand.
Alla trivdes ypperligt och javisst, jag har spattserat Walking street upp och ner med barnvagn och andra ungar. Ruggigt bra Seafood i södra delen av Walking och musikklubbarna med live band (inte med barnvagn dock), många gånger världsklass. Så livet i Thialand kändes bra då, ja tills de inte ville ha med farsan längre, och vet ni vad. Musikklubbar och disco var dit gick och inte något annat. (jag vet...farsan hade koll). Sonens klasskompis hade en farsa som hjälpte till, LIam Morrison som då var ikon på Blues Factory och sedemera egen klubb. Ja och visst har vi hämtat ett par överglada tonåringar, men bara en gång.

Det år dock endast yngsta sonen, idag 26, och dotter snart 19 som har gått i Thailändsk skola.......några år.
Vi insåg till sist att om de skulle ha en sportslig chans att kunna välja sitt egna liv i framtiden så måste vi flytta till Sverige för deras skull.
Alla var nöjda med det, ja utan jag efter några år. Men då var jag redan singel igen och barnen gillade iden med Sverige/Spanien i en kombination.

....... sedan hände så mycket, mest skit för mig tycker jag idag, men 2026 är året då det börjar lossna igen på många plan.

Dotter har fått stipendium och fullt betalt under 4 år från ett mycket känt universitet i ...hmm. i USA, farsan är glad och ok med det även om landet just nu inte är så inbjudande. Och föresten har de tack vare det brokiga uppväxandet blivet väldigt orädda och provar utan att tveka det mesta. Så farsans ord väger inte så tungt numera.

Så jag skulle vilja påstå att curlandet jag såg, och ser i svedalas skolor och i hemmen inte är till något gott långsiktigt.
Och jag har besökt flera svenska skolori LOS, javisst Koh Lanta också. Utan tvekan så att föräldrar och barn där inte håller med många här, och defenitivt inte med skolverket.
Behöriga i vad, borde vara pedagogik inte bara fysik, borde vara kunskapen att förmedla saker till andra och få barnen intresserade, inte uttråkade då majjen har ett diplom. men en sövande inställning .. ja och så vidare.

I slutändan ser jag skillnad på de av barnen som inte bodde i Thailand med mig, och de från första kullen (man får inte vara blyg) :kewl_transparent: som gjorde all skolgång i svedala.
Nyfikenhet överväger rädsla för de två yngsta, medan att pröva något okänt är mycket svårare för de.....3 :clap_tranparent:som är väldigt svenska. Men jag älskar dem alla, och de älskar nu Thailand mer än någonsin.
 
Senast ändrad:
Klargörande då jag skrev fel åvan:

I slutändan ser jag skillnad på de av barnen som bodde i Thailand med mig, och de från första kullen (man får inte vara blyg) :kewl_transparent: som gjorde all skolgång i svedala.
Nyfikenhet överväger rädsla för de två yngsta, medan att pröva något okänt är mycket svårare för de.....3 :clap_tranparent:som är väldigt svenska. Men jag älskar dem alla, och de älskar nu Thailand mer än någonsin.
 
Hej

Enligt statistik och undersökningar i ämnet är det vanligare med obehöriga lärare i privata vinstdrivande skolor än dom kommunala skolorna, man antar att det har med vinstintresset att göra och det faktum att det är billigare att anställa obehöriga lärare än behöriga.

Mvh isan lover
Hur var det nu? "En ny rapport visar att samtliga 38 grundskolor som under tio år i rad haft landets sämsta kunskapsresultat är kommunala."
 
Hur var det nu? "En ny rapport visar att samtliga 38 grundskolor som under tio år i rad haft landets sämsta kunskapsresultat är kommunala."
Hej

Så kan det mycket väl vara även om andelen behöriga lärare är fler där än i privata vinstdrivande skolor, en gissning från min sida är att det handlar om kommunala skolor i områden (utanförskapsområden) som till största delen bebos av invandrare, kan man inte det svenska språket ännu blir resultaten sannolikt sämre.

Mvh isan lover
 
Hej

Så kan det mycket väl vara även om andelen behöriga lärare är fler där än i privata vinstdrivande skolor, en gissning från min sida är att det handlar om kommunala skolor i områden (utanförskapsområden) som till största delen bebos av invandrare, kan man inte det svenska språket ännu blir resultaten sannolikt sämre.

Mvh isan lover
Så du skyller på invandrarna? Fräscht........
 
Så du skyller på invandrarna? Fräscht........
Hej

Man behöver nog inte skylla på någon för att begripa att man får sämre resultat i skolan om man ännu inte kan tala, läsa och skriva på det språk man använder i undervisningen, tror du att du själv få godkända betyg i en skola där undervisningen hölls på Thailändska, Kinesiska, Arabiska eller Ryska o.s.v ?

Mvh isan lover
 
Hej

Så kan det mycket väl vara även om andelen behöriga lärare är fler där än i privata vinstdrivande skolor, en gissning från min sida är att det handlar om kommunala skolor i områden (utanförskapsområden) som till största delen bebos av invandrare, kan man inte det svenska språket ännu blir resultaten sannolikt sämre.

Mvh isan lover
Många politiker i kommunerna lägger mer kraft på att bekämpa friskolor än att förbättra de kommunala skolorna.



Screenshot_20260603_131223_Chrome.webp


Av de 87 skolor som konsekvent tillhört landets bästa är 65 friskolor – mot 22 kommunala. Friskolor når i genomsnitt 83,8 procent av eleverna till kunskapskraven i alla ämnen, kommunala skolor 72,3 procent, enligt rapporten.


 
Hej

Man behöver nog inte skylla på någon för att begripa att man får sämre resultat i skolan om man ännu inte kan tala, läsa och skriva på det språk man använder i undervisningen, tror du att du själv få godkända betyg i en skola där undervisningen hölls på Thailändska, Kinesiska, Arabiska eller Ryska o.s.v ?

Mvh isan lover
Varför skulle jag gå i en skola där undervisningen hölls på thailändska, kinesiska, arabiska eller ryska o.s.v?

Och märk att jag korrigerade ditt felaktiga användande av stor bokstav. Det kanske är du som behöver gå i skola med svenska som undervisningsspråk.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp