Ta med barnen till Thailand

 
Det handlar om att godkännande krävs innan man reser. Inte så konstigt eftersom nämnda skolplikt råder.
Men om dom sätter barnen på skola i Thailand så hotas dom ju av böter ändå.
Jag har gått i skola i Sverige och har vänner med barn som går i skola i Sverige och vet med säkerhet att skolgångengen och lärandet är 100gngr bättre här på internationell skola än på stor del av svenska skolor idag.
Varför skall skolplikten gälla svensk skola? Jag vill inte att mina barn skall sosse hjärntvättas, utsättas för bråk och stök, mobbing, lärarbrist, dåliga lokaler, betonggårdar, brist på lärarmaterial.
I yngste sonens klass 2-3 lärare och 12 elever.
 
Det handlar om att godkännande krävs innan man reser. Inte så konstigt eftersom nämnda skolplikt råder.

Skulle tro att det handlar om att dom som bestämmer tycker det är för jävligt att man ska gå i Sverige och frysa på vintern och vissa ska åka snålskjuts och ligga och sola och bada på beacherna i Thailand.
Kan dom sätta dit såna typer gör dom det gärna.

Sen kan jag väl till viss del hålla med om att snacket om att barnen får bra undervisning på svenska skolor i Thailand är bullshit.
Finns nog ingen kontroll att dom är närvarande där så länge betalningen bara kommer in.

BTT
 
Senast ändrad:
Och du är rektor?

BTT

Jag är lika mycket Rektor som du är Lärare

Skolplikt och rätt till utbildning

För att längre ledighet ska beviljas krävs enligt lagrummet synnerliga skäl. Det krävs ganska mycket för att ett krav på synnerliga skäl ska vara uppfyllt. Att till exempel åka på semester med sin familj bör i normala fall inte ens komma i närheten av att vara synnerliga skäl. För detta borde krävas att resan är synnerligen viktig för eleven av något annat skäl. Många gånger kan detta behöva styrkas av någon annan än vårdnadshavarna, exempelvis läkare, psykolog eller kurator.

Av ovanstående kan alltså sägas att redan tio dagar räknas som en längre ledighet och kräver synnerliga skäl för att beviljas.


Vad innebär fullgörande av skolplikten på annat sätt?​

I undantagsfall kan ett barn få fullgöra sin skolplikt på annat sätt än vad som anges i skollagen. Enligt förarbetena kan exempel på sådana undantagsfall vara att barnet får sin undervisning vid en filminspelning eller i en skola som tillhör ett annat lands skolsystem.

För att ett barn ska få fullgöra skolplikten på annat sätt krävs att

  1. verksamheten framstår som ett fullgott alternativ till den utbildning som annars står barnet till buds enligt skollagen,
  2. behovet av insyn i verksamheten kan tillgodoses, och
  3. att det finns synnerliga skäl, det vill säga mycket starka skäl.
Kravet på synnerliga skäl innebär att bestämmelsen ska användas mycket restriktivt.

Det är barnets hemkommun som beslutar om fullgörande av skolplikten på annat sätt. För barn som har en sådan funktionsnedsättning som kan vara grund för att fullgöra skolplikten i specialskolan är det SPSM som prövar frågan.

Medgivande om fullgörande av skolplikten på annat sätt får lämnas för upp till ett år i sänder. Under den tiden ska det prövas hur verksamheten utfaller. Medgivandet ska återkallas om det kan antas att någon av förutsättningarna för medgivande inte längre finns. Ett beslut om återkallelse av ett medgivande gäller omedelbart, om inte annat beslutas.

Källor: 24 kapitlet 23–25 §§ skollagen och proposition 2009/10:165 Den nya skollagen - för kunskap, valfrihet och trygghet, sidan 885.

Går ju liksom inte bara att rita en skylt "Detta är en svensk Skola" på en masonitbit och hänga upp mellan bungalow och bar.

Enis
 
Men om dom sätter barnen på skola i Thailand så hotas dom ju av böter ändå.
Jag har gått i skola i Sverige och har vänner med barn som går i skola i Sverige och vet med säkerhet att skolgångengen och lärandet är 100gngr bättre här på internationell skola än på stor del av svenska skolor idag.
Varför skall skolplikten gälla svensk skola? Jag vill inte att mina barn skall sosse hjärntvättas, utsättas för bråk och stök, mobbing, lärarbrist, dåliga lokaler, betonggårdar, brist på lärarmaterial.
I yngste sonens klass 2-3 lärare och 12 elever.
Hej

Skolplikten gäller mig veterligen inte bara ”Svenska skolor”, i vårt fall godkändes även en statlig allmän Thailändsk skola, man får väl ansöka och föreslå den skola man har valt och motivera detta, så får man se om ansökan går igenom, i vårt fall gjorde den det trots att det var en helt vanlig Thailändsk skola.

Mvh isan lover
 
Befann sig i Gaza?

Om det är krigstillstånd och man inte kan lämna landet så är det väl förmildrande omständigheter?

BTT

Knappast förmildrande. Lite skillnad mot att semestra i Thailand…


”Utrikesminister Tobias Billström (M) tillbakavisar anklagelserna att regeringen gjort för lite för att hjälpa de svenska medborgare som befinner sig i det krigsdrabbade Gaza.

– Jag understryka att UD sedan tio år haft en avrådan från att resa in i Gaza. Alla som vistas där har trotsat denna avrådan och rest dit på eget bevåg.”
 
Knappast förmildrande. Lite skillnad mot att semestra i Thailand…


”Utrikesminister Tobias Billström (M) tillbakavisar anklagelserna att regeringen gjort för lite för att hjälpa de svenska medborgare som befinner sig i det krigsdrabbade Gaza.

– Jag understryka att UD sedan tio år haft en avrådan från att resa in i Gaza. Alla som vistas där har trotsat denna avrådan och rest dit på eget bevåg.”
Har dom skrivit sig som utflyttade så gäller ju inte skolplikten.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp