Ta med barnen till Thailand

 
Hej

Det är nog precis det orimliga i att inte ens skolor med behöriga lärare som är utbildade i Sverige, som följer den svenska läroplanen och använder samma skolmaterial som i Sverige fast geografiskt befinner sig utanför Sveriges gräns i nuläget inte är godkända som gör att man nu tillsätter en utredning om detta och sannolikt kommer att ändra direktiven till Skolverket.

Det förefaller ju helt orimligt att skolverket kan tillåta och godkänna att barn går privata vinstdrivande skolor med obehöriga lärare i Sverige medans svenska privata vinstdrivande skolor utomlands med behöriga lärare inte godkänns.

Mvh isan lover
Geografi spelar roll, men du kanske inte har några problem med att slösa skattepengar på att skolverkets personal ska åka världen runt och kolla upp skolorna?
 
Hej

Det är nog precis det orimliga i att inte ens skolor med behöriga lärare som är utbildade i Sverige, som följer den svenska läroplanen och använder samma skolmaterial som i Sverige fast geografiskt befinner sig utanför Sveriges gräns i nuläget inte är godkända som gör att man nu tillsätter en utredning om detta och sannolikt kommer att ändra direktiven till Skolverket.

Det förefaller ju helt orimligt att skolverket kan tillåta och godkänna att barn går privata vinstdrivande skolor med obehöriga lärare i Sverige medans svenska privata vinstdrivande skolor utomlands med behöriga lärare inte godkänns.

Mvh isan lover

Det finns alternativ. De som vill ha värme, byliv och diken får satsa på Kenya eller Mocambique istället.

Svensk grundskola utomlands - Utbildningsguiden

”Det finns för närvarande svenska utlandsskolor som är godkända av Skolverket i de här länderna:
  • England
  • Frankrike
  • Kenya
  • Mocambique
  • Portugal
  • Spanien
  • Tyskland
  • Österrike”
 
Vad med privata vinstdrivande skolor med behöriga lärare i Sverige?

Och kommunala skolor med obehöriga lärare?
Hej

Enligt statistik och undersökningar i ämnet är det vanligare med obehöriga lärare i privata vinstdrivande skolor än dom kommunala skolorna, man antar att det har med vinstintresset att göra och det faktum att det är billigare att anställa obehöriga lärare än behöriga.

Mvh isan lover
 
Hej

Enligt statistik och undersökningar i ämnet är det vanligare med obehöriga lärare i privata vinstdrivande skolor än dom kommunala skolorna, man antar att det har med vinstintresset att göra och det faktum att det är billigare att anställa obehöriga lärare än behöriga.

Mvh isan lover
Känner inte till någon sådan undersökning eller statistik.
Men det kan skilja över vårt långa land.

Däremot är det högre löner i privata skolor och per automatik bättre lärare i mitt län.

Vem sjutton kom på att höja skolpengen till 100%
 
Känner inte till någon sådan undersökning eller statistik.
Hej

Vad oväntat. :)


AI-översikt

Statistiken visar att friskolor generellt har en lägre andel behöriga och legitimerade lärare jämfört med kommunala skolor. I grundskolan ligger andelen legitimerade på cirka 73 procent, men friskolorna har en lägre snittsiffra. Detta beror på flera faktorer:

  • Lägre personalkostnader: Obehöriga lärare saknar lärarlegitimation och har ofta en lägre lön, vilket är ekonomiskt fördelaktigt för bolag som driver skolor med vinstintresse.
  • Tidsbegränsade anställningar: Enligt Skolverket kan obehöriga lärare enbart anställas på visstid, vilket gör det lättare för friskolor att anpassa personalstyrkan efter elevunderlaget.
  • Räckvidd och brist: Lärarbristen är ett nationellt problem, men friskolorna har i regel färre krav på sig att erbjuda samma lärartäthet och kan därför lättare använda obehörig personal för att täcka upp.
Läs gärna mer om hur Skolinspektionen granskar användningen av obehöriga lärare

Mvh isan lover
 
Hej

Vad oväntat. :)


AI-översikt

Statistiken visar att friskolor generellt har en lägre andel behöriga och legitimerade lärare jämfört med kommunala skolor. I grundskolan ligger andelen legitimerade på cirka 73 procent, men friskolorna har en lägre snittsiffra. Detta beror på flera faktorer:

  • Lägre personalkostnader: Obehöriga lärare saknar lärarlegitimation och har ofta en lägre lön, vilket är ekonomiskt fördelaktigt för bolag som driver skolor med vinstintresse.
  • Tidsbegränsade anställningar: Enligt Skolverket kan obehöriga lärare enbart anställas på visstid, vilket gör det lättare för friskolor att anpassa personalstyrkan efter elevunderlaget.
  • Räckvidd och brist: Lärarbristen är ett nationellt problem, men friskolorna har i regel färre krav på sig att erbjuda samma lärartäthet och kan därför lättare använda obehörig personal för att täcka upp.
Läs gärna mer om hur Skolinspektionen granskar användningen av obehöriga lärare

Mvh isan lover
Som jag skrev att då är det regionala skillnader.

Betygen för att få börja en gymnasieutbildning är högre i min kommun.
Möjligen att grundskolor i glesbygden har lärarbrist men där saknas alternativ.

Vilken AI använder du?
 
Som jag skrev att då är det regionala skillnader.

Betygen för att få börja en gymnasieutbildning är högre i min kommun.
Möjligen att grundskolor i glesbygden har lärarbrist men där saknas alternativ.

Vilken AI använder du?
Hej

Skolinspektionen är ju verksam över hela landet så den statistik och det genomsnitt dom ligger bakom omfattar ju hela vårt avlånga land.

Google AI.

Mvh isan lover
 
Hej

Skolinspektionen är ju verksam över hela landet så den statistik och det genomsnitt dom ligger bakom omfattar ju hela vårt avlånga land.

Google AI.

Mvh isan lover
Då vet du också att det är svårare att rekrytera bra lärare i glesbygder än i städerna.
Numera är det mycket fler språk i våra skolor det påverkar urvalet av lärare.

Så det där med genomsnittet går inte att tillämpa.
 
Hej

Enligt statistik och undersökningar i ämnet är det vanligare med obehöriga lärare i privata vinstdrivande skolor än dom kommunala skolorna, man antar att det har med vinstintresset att göra och det faktum att det är billigare att anställa obehöriga lärare än behöriga.

Mvh isan lover

Kan trösta dig med att det knappast finns fler behöriga lärare i thailändska skolor enligt svenska Skolverket än det gör i Sverige. :)
 
Då vet du också att det är svårare att rekrytera bra lärare i glesbygder än i städerna.
Numera är det mycket fler språk i våra skolor det påverkar urvalet av lärare.

Så det där med genomsnittet går inte att tillämpa.
Hej

Nja, ett nationellt genomsnitt för en myndighet är ju just ett genomsnitt och inget annat, detta oavsett regionala skillnader o.s.v.

Men självklart skiljer det mellan städer och landsbygd, fattiga kommuner och rika kommuner o.s.v, men all nationell statistik utgör ändå ett genomsnitt av det man mäter oavsett att det finns lokala/regionala demografiska, geografiska och ekonomiska skillnader o.s.v.

Mvh isan lover
 
Hej

Nja, ett nationellt genomsnitt för en myndighet är ju just ett genomsnitt och inget annat, detta oavsett regionala skillnader o.s.v.

Men självklart skiljer det mellan städer och landsbygd, fattiga kommuner och rika kommuner o.s.v, men all nationell statistik utgör ändå ett genomsnitt av det man mäter oavsett att det finns lokala/regionala demografiska, geografiska och ekonomiska skillnader o.s.v.

Mvh isan lover
Därför ska man inte använda sig av sådan statistik som en sanning.

Blir som med arbetslöshet.
Stora variationer.
På kommunal nivå har Perstorp högst (13,8 procent) och Kiruna lägst (2,3 procent)
 
Därför ska man inte använda sig av sådan statistik som en sanning.

Blir som med arbetslöshet.
Stora variationer.
På kommunal nivå har Perstorp högst (13,8 procent) och Kiruna lägst (2,3 procent)
Hej

Visst varierar i princip allt man mäter lokalt men när detta sammanställs får man ändå ett nationellt snitt, så är och förblir det oavsett vad man tycker om detta personligen, sen finns ju den underliggande och nedbrutna lokala statistiken också ofta tillgänglig från våra myndigheter om man är intresserad av den.

Mvh isan lover
 
Hej

Nja, ett nationellt genomsnitt för en myndighet är ju just ett genomsnitt och inget annat, detta oavsett regionala skillnader o.s.v.

Men självklart skiljer det mellan städer och landsbygd, fattiga kommuner och rika kommuner o.s.v, men all nationell statistik utgör ändå ett genomsnitt av det man mäter oavsett att det finns lokala/regionala demografiska, geografiska och ekonomiska skillnader o.s.v.

Mvh isan lover
Samma AI säger också.

När Skolverket mäter "behörighet" tittar de enbart på om läraren har en svensk lärarlegitimation för just det ämnet och den årskursen. Det innebär att en person utan legitimation registreras som "obehörig", oavsett hur många andra universitetsexamina personen har.

1. Profilskolor och internationella skolorModersmålstalare och utländska akademiker: Internationella skolor (exempelvis Internationella Engelska Skolan) anställer ofta lärare från länder som Storbritannien, USA eller Kanada. Dessa har i regel en utländsk universitetsexamen (Bachelor eller Master), men räknas i den svenska statistiken som obehöriga fram till att deras utländska utbildning validerats av Skolverket.Spetskompetens inom profiler: Skolor med särskild profil (t.ex. musik, IT eller naturvetenskap) anställer ibland disputerade forskare (doktorer), civilingenjörer eller professionella musiker. Dessa har en mycket hög akademisk eller konstnärlig utbildning i sitt ämne, men saknar den pedagogiska delen (kodad som obehörig).

Så sådan statistik kan ju vridas på.
 
Samma AI säger också.

När Skolverket mäter "behörighet" tittar de enbart på om läraren har en svensk lärarlegitimation för just det ämnet och den årskursen. Det innebär att en person utan legitimation registreras som "obehörig", oavsett hur många andra universitetsexamina personen har.

1. Profilskolor och internationella skolorModersmålstalare och utländska akademiker: Internationella skolor (exempelvis Internationella Engelska Skolan) anställer ofta lärare från länder som Storbritannien, USA eller Kanada. Dessa har i regel en utländsk universitetsexamen (Bachelor eller Master), men räknas i den svenska statistiken som obehöriga fram till att deras utländska utbildning validerats av Skolverket.Spetskompetens inom profiler: Skolor med särskild profil (t.ex. musik, IT eller naturvetenskap) anställer ibland disputerade forskare (doktorer), civilingenjörer eller professionella musiker. Dessa har en mycket hög akademisk eller konstnärlig utbildning i sitt ämne, men saknar den pedagogiska delen (kodad som obehörig).

Så sådan statistik kan ju vridas på.
Stämmer en jag umgås med har lärarlegitimation i slöjd men undervisar även i andra ämnen som då obehörig.

Det betyder inte att han är en dålig lärare.
 
Hej

Det är nog precis det orimliga i att inte ens skolor med behöriga lärare som är utbildade i Sverige, som följer den svenska läroplanen och använder samma skolmaterial som i Sverige fast geografiskt befinner sig utanför Sveriges gräns i nuläget inte är godkända som gör att man nu tillsätter en utredning om detta och sannolikt kommer att ändra direktiven till Skolverket.

Det förefaller ju helt orimligt att skolverket kan tillåta och godkänna att barn går privata vinstdrivande skolor med obehöriga lärare i Sverige medans svenska privata vinstdrivande skolor utomlands med behöriga lärare inte godkänns.

Mvh isan lover
Så du är för vinstdrivande Svenska skolor om dom ligger i Thailand men inte annars?
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp