Tant i Thailand

"zMacen " sa:
"Bonusbarn" är ett vedertaget uttryck.
Hetsa inte upp dig i onödan.

Macken, jag hetsar inte upp mig, jag farmför bara min syn på saker och ting, Ordet vedertaget betyder att överlag alla acepterar det, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är sant och riktigt.

Insayt

"zMacen " sa:
Det finns till och med i Svenska Akademiens ordlista.
Bonusbarn = Styvbarn.

I svenska akadamin finns många ord, utan reell betydelse för mänskligt tänkade. Ord i svenska akademins ordlista tar inte hänsyn till verklig mänsklig konversation vare sig det är korrekt akademiskt eller ej, den tar inte hänsyn till den verklighet människor lever i, ej heller hur mänsklig hjärna fungerar, i akademins ordlista finns bara ord ända tills någon tolkar ordet.

Insayt

God morgon alla :)
Nu har denna tråd hamnat lite snett, kan ni inte ta och lösa detta med bonus i en annan tråd?
:wai: mvh Rolf

"legolas " sa:
Fan också......jag som brukar vara den som hakar upp mig och surnar till på olika grejor. Men i just detta specifika fallet med bonusbarn Insayt, så vill jag gärna säga att i motsats till hur du uttrycker dig om andra och att de inte förstår vad de säger. Att det kanske finns en liten chans att det faktiskt är du som inte förstår hela innebörden av detta ord.

Du tar till liknelser med falangkärringar och deras ungar, tykcer i annat fall att man kanske skulle se det ur det perspektivet att vi som falang efter ett olika strävigt liv med mängder av plus också kommer med ett baggage fullt av mängder av minus ifrån falangland och dess falangtanter.

Vi som bor i falangland och kommer hit ner, träffar vår käresta hade inte ens (innan altså) ens i våra vildaste drömmar tänkt att man skulle få ansvar för barn igen på ålderns höst!!

En del falanger ser det som en ynnerst, som en tillgång, och som en glädje, och tar ansvar med stor glädje över sin nyfunna kärleks barn ifrån tidigare förhållande. men det är just överaskningen att återigen få uppleva glädjen med barn i huset som gör att man kallar det för "bonusbarn". Lika mycket som den där checken på jul som kom ifrån "arbetsplatsen" som en gåva och tack - Den checken vill jag också kalla för bonus.

Så det är inget att bli "sne" för.. Var glad istället att du tillhör falang som är villig att ta hand om "bonusbarn", och resultatet av andra "människors" svek gentemot sina barn och fruar...

legolas

Nä, jag förstår vad ni menar och ledarn och alla andra med, men jag har själv aldrig hört detta ord förut innan jag såg det här. Jag bara undrar varför man måste sätta epitet på saker och ting, varför inte bara säga jag fick 2 underbara barn till!

Kanske det bara är så att jag inte hänger med i språkutvecklingen, men för mig är det fortfarande lite konstigt ord,,,sorry.

Insayt

"ledarn " sa:
Har du varit på julglöggen redan Insayt...?

hee..., ja jag kommer väl att få leva med detta, så fort jag tycker något och har en avvikande åsikt. Som man känner sig själv känner man andra!

Insayt

Enligt mig så behöver en svensk inte bara träffa en från Thailand för att få kalla barnen för bonusbarn.
Träffar jag en svensk man som har barn sedan innan och allt funkar oss emellan så blir det ju mina bonusbarn.
Och med det menar jag bonusbarn i positiv bemärkelse. :wai:

"ledarn " sa:
Exakt..... Jag reagerar också lite extra starkt efter ett par glas.

Så där har du alldeles rätt.. Som man känner sig själv !!

du äää en go gubbe ledarn, jag tar inte illa vid mig, men faktum är att jag innan inlägget inte intagit denna vedervärdiga glögg, för jag gillar inte glögg, faktum är att jag inte intagit något innan inlägget, men jag förstår dina förutfattade meningar. ;)

Jag har bara en åsikt och när det gäller att sätta "epitet" på saker undrar jag varför? Gillar inte att man gör det oavsett om det är positivt i vissa ögon eller negativt. Att göra så placerar man människor i fack och det tycker jag inte är bra, så är min uppfattning och jag respekterar ju givetvis andras uppfattning.

Så ledarn jag har alltid gillat dig du säger vad du tycker och står för det och du är en go och rolig gubbe som vi alla antagligen uppskattar i detta forum.

Insayt

"legolas " sa:
hahaha, lugn och fin..... det är en komplimang ifrån ledarn.... Angående bonusbarn...Det där med att "jag fick 2 underbara barn till" ligger ju inte speciellt bra i mun, inte hos mig i alla fall. Varför löjla sig och kalla ungar för "sina egna" när de inte är "sina egna".

Var en stolt styvfarsa och kalla det för vad det är Insayt, det finns oftast inga barn som vill att en främmande människa kallar sig för farsa hej och hå, hej vilt..

neää jag förstår, men nu är det så, varför sätta epitet eller en etikett på saker där man inte behöver, se mitt inlägg till ledarn. Om jag adopterar 2 barn från ett land, inte fan sätter jag en etikett på dem, nä jag säger att det är mina barn...eller?

Som jag sa förut jag är gift med Linda hon har 3 barn inte från mig, jag har en familj och det är mina barn och de kallar mig för Pappa, jag har aldrig hört detta ord förut och tycker inte om det, för det placerar människor i ett fack.

Insayt

"ledarn " sa:
Detta med att bli kallad Pappa av Thaibarn är ju lite "roligt" ...

Pappa betyder ju inte Pappa så som vi menar här i Sverige.
Det betyder ju mer att du tar hand om familjen..
(Själv tycker jag det låter trevligt oavsett betydelse)

Pappa i Thailand heter ju Paa eller något liknande..? (Påå)

Ordet "styvfar/styvmor" däremot känns negativt laddat för mig.

Alldeles riktigt ledarn, som du säger är ordet Pappa inte samma sak på Thai som på vårt västerländska språk. Vi kommer till det senare om jag får härja med en tråd om thailändska språket.

Insayt

"legolas " sa:
Risken är väl nu att man återigen retar upp folk, men det kan inte hjälpas, för vissa saker kan inte få vara osagda känner jag i alla fall.

Porten är öppnad, och det inte utav mig, men jag känner så här inför det det som att kallas pappa hit och dit eller ja vad som helst. Ja, epitet kallas det när man sätter en beteckning på en företeelse.

Min egna erfarenhet, och jag pratar enbart om mig själv nu, och det är absolut inget påhopp på någon annan, fan va man måste traska på i mjuktofflorna här. Den är att jag efter jag skiljde mig försökte med 2 seriösa förhållanden plus 2 oseriösa förhållanden där alla 4 tjejerna hade barn med andra grabbar än mig själv.

Jag fick hårdhänt lära mig hur det funkar lite grand, och hur det antagligen känns lite grand för barnen i dessa förhållanden där det alltså "saknas" som i detta fallet en pappa.

Till den kärnfamiljen kommer då en utomstående, i en del fall så kräver stollen till kille att ungen skall kalla honom "pappa", men en sådan dumsnut blir nog inte gammal i den gården tror jag. Och sedan så finns det ju på skalan fullständigt konstiga typer som absolut inte vill ta något ansvar alls.

Men de som jag har svårast för i alla fall är de människor som rullar in i ett förhållande, och sedan sätter någon slags tidspress på ungarna innan man skall ha ett namn på killens position i familjen. Ibland kan det faktiskt vara "mamman" i familjen som är den drivande kraften också, och inte bara killen.

Jag har alltid undrat, efter det att jag fick mina egna erfarenheter av denna situation, vad det är som driver oss människor att vara så sugna på att bli kallade "pappa". Va fan vi är INTE pappa, förstår vi inte det?

De enda tillfällen när jag till 100% köper epitetet "pappa" är när t.ex. man kommer in i ett förhållande och vi snackar om att ungen är i babystadiet, alltså så liten så den inte har en susning om sin biologiska farsa. Eller att man varit ställföreträdande farsa ändå under en himla massa år, och liksom på något konstigt sätt "förtjänat" att bli kallad pappa.

Så för min del, min fru tar hand om 2 barn, och de var 6 år och 8 år när jag kom till familjen. Så jag tillhör ju egentligen inte denna grupp av killar som vi pratar om. Så jag tyckte det var schysst när jag fick nicknamnet "unceln" eller "lung" av ungarna på studs. Att detta betyder farbror/morbror visste jag, men det gick längre än så, det blev min identitet faktiskt härnere.

Så vad jag vill ha sagt, är att jag småler faktiskt, eller ler i mjugg kanske, när jag hör alla dessa killar som träffar sina damer där det finns barn, och där det även finns pappor, vilket ungarna är 100% medvetna om. Är man då egentligen schysst när man tillåter att någon säger till ungarna att kalla killen för pappa, trots att det finns en riktig pappa i bakgrunden??

Man har ju hört talats om många gånger att damen i förhållandet gärna vill få killen att känna sig "hemma" i förhållandet, och vad är bättre då än att få barnen att kalla killen för pappa. man kanske skulle ta sig en funderare och se vilken situation man befinner sig i egentligen. Och se om det finns alternativa namn att bli kallad.

Risken är ju annars att epitetet "pappa" kan bli urvattnat och betydelselöst till slut om det används lika ofta som handduken man torkar sig med. Detta var bara en liten funderare.....och absolut inget påhopp på någon.

legolas
Håller med dig till 100%. :thumbsup:

Jaha! Som det kan bli av ett ord! Förr sa man plastpappa, plastmamma och plastbarn. Fy för den lede. Bonus är något trevligt extra man får. Kolla bara direktörerna med sina bonusar!!

I dag tänkte jag tala om massage. För några år sedan tyckte jag att det skulle vara mysigt med ansiktsmassage. Jag blev lagd på en brits och tanten tog fram handduschen och började spola mig i ansiktet. Helt halvdränkt blev jag! Sedan kletade hon på lite salva och så var det klart!!

En gång försökte jag mig på att få thaimassage. Milda makter! En liten, späd thailändsk tjej kastade sig över mig och bände och slet. Vad ont det gjorde! Men B älskar Thaimasse. Även när de är uppe på hans rygg och traskar omkring tycker han att det är skönt!

Masse på stranden gillar jag inte. Sand överallt.

Men fotmassage kan vara helt ljuvligt.Vi letar efter det bästa stället i Rayong med omnejd. Kraven vi har är att det skall vara utbildad personal, en trevlig lokal, sköna, fällbara stolar (inte av galon), ingen TV som står på och som massörskan glor på. Gärna thai-soft musik. De ska inte hålla på och snacka med varandra hela tiden.
Vi har kommit rätt nära idealet. Ett ställe inne i Rayong. 36 kr för en timme!!

Oljemassage är också en höjdare. Men jag vill ligga på en brits, inte på en madrass på golvet. På det fina stället Clasic Forest (Taamnan paa) uppfylls det kravet. Men efteråt blir man tvättad som en barnunge! Sånt är jag alldeles för blyg för. Jag vill tvätta mig själv! Men jag får väl säga i från.

B har hittat ett ställe som utbildar massörer. Billigt och bra. (Thaimassage).

Barnbarnet (amr. fotbollsspelare) och hans tjej (handbollsmålvakt) skulle absolut ha thaimassage, fast vi varnade dem. Själva tog vi fotmassage. Vi småskrattade när vi hörde hur de stönade och kved!

Vi brukar gå en gång i veckan, ibland två gånger i veckan. Mycke välgörande för gammla kroppar, man blir som ny! Nästan.

Tänk om någon entrepetör såg till att öppna ett super-massage-ställe. Med ovanstående kriterier. Ingen förtäckt bordell. Välutbildade massörer, både manliga och kvinnliga, fin miljö, härliga stolar, britsar, soft music, inget onödigt snack och en kopp örtte efteråt (det får man nu också på nästan alla ställen). En hel kedja över helaThailand!

Det vore välgörande för våra blekfeta kroppar och skulle ge arbete åt thailändare.

Om 7 veckor är vi där. I Thailand. För 8-de vintern. Dagen efter att vi anlänt sitter vi i massagestolen på favoritstället i Rayong!

Kramis

Tack ragnela, lika läsvärt som vanligt! :wai:

Min egen favorit är oljemassage, det gör inte lika ont som thaimassage men är otroligt avkopplande. Jag har vid ett flertal tillfällen börjat snarka ljudligt till allmän munterhet. ;D

Rekommenderas till dom som är lite "ömskinnade". ;)

"Berralund " sa:
Tack ragnela, lika läsvärt som vanligt! :wai:

Min egen favorit är oljemassage, det gör inte lika ont som thaimassage men är otroligt avkopplande. Jag har vid ett flertal tillfällen börjat snarka ljudligt till allmän munterhet. ;D

Rekommenderas till dom som är lite "ömskinnade". ;)
Med happy ending förmodar jag. ;D ;D ;D

7 veckor ??? nu blev jag avundsjuk. Men så är det, den som väntar på nåt gott får alltid vänta längre.
Jag håller med dej, ingen Thai massage för mej, man är ju helt oduglig i flera dar eferåt. Nä mjukt och skönt ska det va.
Frugan gillar fot och ansiks behandlig. Burkar alltid leta upp ett ställe för en stunds avkoppling.
Ni får göra sällskap när vi kommer ner.
Ha det så bra och hälsa B
mvh Rolf

"legolas " sa:
YES, med betoning på gammal, äldre, antik, spindelvävsaktig samt not cool.....
;D ;D ;D ;D

ผู้ใหญ่
Nä, phûu yài är inte så som ni tror, phûu =person och yài = stor =adjektiv.
Men i detta samanhang är det en vuxen äldre person som oftast är erfaren, någon som inger respekt och som man ser upp till, så om ni blir kallade phûu yài, så är det inte för att de tycker ni är en gammal grånad skrutt eller gammal gubbe.

ผู้หลักผู้ใหญ่ phûu làk phûu yài, en man av rang en som kräver respekt

..eller

ชั้นผู้ใหญ่ chán phûu yài, en högt rankad person

phûu yài är också ett ord som används för ledare, chef, befälhavare, överhuvud mm.

insayt

"Rolf " sa:
7 veckor ??? nu blev jag avundsjuk. Men så är det, den som väntar på nåt gott får alltid vänta längre.
Jag håller med dej, ingen Thai massage för mej, man är ju helt oduglig i flera dar eferåt. Nä mjukt och skönt ska det va.
Frugan gillar fot och ansiks behandlig. Burkar alltid leta upp ett ställe för en stunds avkoppling.
Ni får göra sällskap när vi kommer ner.
Ha det så bra och hälsa B
mvh Rolf

Jag är nog benägen att hålla med, tyckte att Thaimassage var bra förr i tiden men nu tycker jag bara att det gör ont, vet inte om muskulaturen numer har sackat ihop, ju äldre man blir. :D

Okey med huvudmassage, kanske skall testa det där med olja, får be linda köpa några liter för det är hon som masserar hon kan detta med massage, så det kostar mig inte ett öre. ;D

Men jag gilla inte när hon skall använda armbågen när hon masserar mitt i lårmusklerna, gör ju fö*'*###nnat ont ju.

insayt

Jag kan bara rekommendera oljemassagen, Insayt. Helt ljuvligt och jag tänker inte ens tanken som vissa snuskhumrar gör här. Prata med Linda, du kommer att älska det! :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp