Thailand startar ett eget rymdprogram.

U-land i mina ögon är ett land med en befolkning som har låg levnadsstandard.
I Svenska ögon kanske dom har det men jag ser släkten i byarna som lyckligare, gladare, vänligare och välfödda i byarna än folket i städerna.
Aldrig sett någon behöva tigga för en matbit i byn.

Hej

Det är nog säkrare att låta FN och andra organisationer klassa länder.

Mvh isan lover

Hej

Det är nog säkrare att låta FN och andra organisationer klassa länder.

Mvh isan lover
Mmm det som Trump satte sig emot när världens kanske nu starkaste ekonomi klassades som U-land.
Därför jag skrev frågan när skall man sluta klassa ett land som U-land?
Själv använder jag ögonen.

Mmm det som Trump satte sig emot när världens kanske nu starkaste ekonomi klassades som U-land.

Hej

Visst går det att använda sig av ögonen, men det är nog svårt att dra rätt slutsatser på det viset, i länder med extremt stora klasskillnader är avståndet mellan den lilla rika minoriteten och den stora fattiga majoriteten så enormt stor, man kan ju mycket väl ha en bra börsuppgång, gott om Porschar, privatjets och lyxiga boenden trots att majoriteten lever på samma vis som i ett U-land, men jag håller med om att det nog inte är helt lätt att dra dom här gränserna.

Mvh isan lover

När skall ett land sluta klassas som U-land?
Kina klassas som U-land och får alla förmåner därav, en sak som Trump satte sig emot och ville att det skulle avklassificeras som U-Land då det ger förmåner i internationell handel.
Förvånats i veckan av alla nya fina Porchar man ser här helt plötsligt i Pattaya, vanligare än Volvo nu, klasskillnad ja, men U-land för mig är svältande länder som är i en liten kris.
Ser ingen svält i Thailand tvärtom ett land som börjar få viktproblem och fetma.
Vahhhh???? Fins det finare bilar än Volvo????:beer::nerd_transparent:

Mer om den planerade rymdfarkosten som ska ta Thailand till månen 2028, men först ska Thailand ha producerat egna satelliter inom 4 år.
Åka till månen? Ofta kan de ju inte framföra ett fordon på en fyrfilig highway utan att krocka med ett träd eller en 'power pole'! Oxkärra rekommederas i minst 50-100 år innan de lär sig.

Åka till månen? Ofta kan de ju inte framföra ett fordon på en fyrfilig highway utan att krocka med ett träd eller en 'power pole'! Oxkärra rekommederas i minst 50-100 år innan de lär sig.

Hej

Varför inte lägga dom här pengarna på skolan istället, där finns ju stora brister.

Mvh isan lover

Har ju övats länge på det där med rymden.

DSC_0152.JPG

Hmmm. men de har ju ännu inte klarat av milstolpen att ha krockat med månen.
Det är väl bara den vi har att invänta. :laugh2:

Kina och Thailand ligger nog i bägge ringhörnorna. delar av landet är högutveckla medan andra delar är på förindustruell nivå. Bara skillnaden i vägnätet i Centrala och mera avsides ragioner säger en del.

Hej

Nu håller tydligen Sverige och Thailand på att inleda ett industriellt rymd och flyg samarbete, målet är att göra Thailand till ett industriellt hub i regionen, själv har jag ju varit minst sagt skeptisk till Thailands planer i rymden, men ett industriellt projekt här på jorden låter intressantare, lite kul att att just Sverige uppges vara med på ett hörn.

1616763574278.jpeg

1616763556503.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Nu håller tydligen Sverige och Thailand på att inleda ett industriellt rymd och flyg samarbete, målet är att göra Thailand till ett industriellt hub i regionen, själv har jag ju varit minst sagt skeptisk till Thailands planer i rymden, men ett industriellt projekt här på jorden låter intressantare, lite kul att att just Sverige uppges vara med på ett hörn.

1616763574278.jpeg

1616763556503.jpeg

Mvh isan lover

En av Sveriges största exportvaror är tjänster. Kanske verksamheten i Kiruna är ett alternativ eftersom satelitdata ofta tas ner den vägen.
Även för raketuppskjutningar ligger Kiruna bra till om man vill ha en satelit som snurrar pol till pol. Finns säkert andra alternativ men då kanske det blir ett för högt politiskt pris.

Här är rymdcentret vid oss med ett museum, här kan man också köpa museumkortet som ger tillträde till många ställen i Thailand.

Nu håller tydligen Sverige och Thailand på att inleda ett industriellt rymd och flyg samarbete, målet är att göra Thailand till ett industriellt hub i regionen
Samarbete? Det enda de (Thailändarna) vill är väl att få reda på hur man tillverkar en raket och hur man skjuter upp den i rymden. De kan ju inte ens få en app till mobiltelefonen för 90 dagars registrering att fungera! Utflykter till månen låter ju skrattretande....

Liknande trådar

Tillbaka
Topp