Thailands egen Greta Thunberg heter Ralyn ”Lilly” Satidtanasarn och kommer ifrån Bangkok.

Men du, lite kunskap, menar mera än Greta har borde du inhämta.
Att glaciärer smälter och har smält sedan den sista istiden är ju bra, annars skulle Sverige ligga under tjock is fortfarande.
Att havsnivån höjs sådär 3 mm per år är ju normalt med tanke på det jag just sa plus att även marken rör sig.
I Sverige höjs ju land så där märks inte havsnivåhöjningen utom en liten sträcka längst södra kusten.
Annars inget.
Så stora städer som har byggts är en styggelse vilket även jag tycker men så är människan, ett flockdjur.
Du det kommer inte hända ett skit i nära framtiden på grund av klimatförändringar. Inte då.
Såg en artikel om isbjörnar som kommer in i samhällen och snor mat.
Självklart, men inte på grund av att de svälter som artikeln gjorde gällande, utan att de är lata och vill knycka den färdiga maten.
Isbjörnar mår bra och har ökat, inte minskat därför syns dom.
Likaså har jorden blivit mycket grönare, skördarna har ökat samt öknarna krymper på grund av att det växer bättre.
Låt dig inte dras med i den negativa ungdomen, utan börja studera på riktig vetenskap.
Däremot tycker även jag att miljöarbetet måste upp på agendan. :D

Hej

Håller med om att det du tar upp har skett tidigare också mer eller mindre kontinuerligt och är en naturlig process, det är precis detta som förnekarna brukar använda som argument när forskningen redovisar sina resultat, men det många förnekare inte verkar förstå är att det som förr tog tusentals år nu sker väldigt fort och att takten ökar, det är detta som som vi människor sägs ligga bakom och med tanke på vad människorna har gjort med jorden dom senaste 150 åren så vore det nästan omöjligt att det inte skulle ha haft någon påverkan alls på klimat och miljö.

Mvh isan lover

Förresten glömde detta med regnskogar.
Att de skulle vara jordens lungor är bara påhitt måste jagsäga för att börja med.
Den syre de producerar försvinner inom dom andra processerna i skogen.
De producerar helt enkelt väldigt lite syre ut så att säga. De gör ju inte lungor heller så den liknelsen haltar ju på många sätt.
Att bönderna inte skulle få bruka jorden eller skogen där som de gör i Sverige är ju egoism.
Titta på Skåne, där har dom blåst bort de mesta skogar som fanns. Likaså alla kalhyggen runt om i landet.
Varför skulle inte börnder vid Amazonas kunna få bruka jorden?
För världens syreproduktion svarar de bara en liten bråkdel.
Dyka in det här ämnet så får du se.
Vi i västvärldens rika vill alltid styra andra och själva leva i överdlöd.
Låt bonden i Brasilien och ävem Thailand att ta del av kakan.
Att bränna skog kanske är inte det bästa sättet men den är det bästa de vet.
Vår uppgift är att lära dom det ultimata sättet att ta vara på jorden.
Så tänker jag

Hej

Förutom att dom få återstående djungelområden som finns på jorden producerar syre så är dom ju dessutom hem för hotade naturfolk, djur och växter, tycker du verkligen att det är ok att döda och driva bort dom människor som bor på platsen för att sen bränna ned djungeln?

När det gäller att dyka in i ämnet så var jag intresserad av ämnet redan på 70-talet och fick då löpande information via Svensk Indianska Vänskapsförbundet, det var ingen rolig läsning, dom bönder som gjorde intrång i Amazonas djungel använde sig av helikoptrar som flög och letade upp indianernas byar och sedan sköts dom.

Dom som ville åt indianernas mark placerade ut kläder som vita med mässling och vattenkoppor hade burit utanför byarna, sedan bar indianerna som fann dessa hem dom och hela byar utrotades nästan på det viset.

Ett annat sätt var att fördas med båt längs Amazonas bifloder och leta efter byar och slänga ut lådor med socker indränkt i cyanid på stranden framför byn, vad som hände sen kan du väl räkna ut själv.

Dom bönder som ville åt djungeln för att bränna den och odla där, mördade, våldtog och bar sig åt som nazister under andra världskriget, via föreningen fick vi se bilder på när farmare spände upp indiankvinnor i fötterna mellan två träd för att sedan klyva dom på mitten med machete.

Jag tror att ni som ser en öde djungel fredligt och oproblematiskt förvandlas till trädgårdar, grönskande fält och beteshagar är lite naiva, verkligheten ser inte ut så.

Mvh isan lover

Hej

Förutom att dom få återstående djungelområden som finns på jorden producerar syre så är dom ju dessutom hem för hotade naturfolk, djur och växter, tycker du verkligen att det är ok att döda och driva bort dom människor som bor på platsen för att sen bränna ned djungeln?

När det gäller att dyka in i ämnet så var jag intresserad av ämnet redan på 70-talet och fick då löpande information via Svensk Indianska Vänskapsförbundet, det var ingen rolig läsning, dom bönder som gjorde intrång i Amazonas djungel använde sig av helikoptrar som flög och letade upp indianernas byar och sedan sköts dom.

Dom som ville åt indianernas mark placerade ut kläder som vita med mässling och vattenkoppor hade burit utanför byarna, sedan bar indianerna som fann dessa hem dom och hela byar utrotades nästan på det viset.

Ett annat sätt var att fördas med båt längs Amazonas bifloder och leta efter byar och slänga ut lådor med socker indränkt i cyanid på stranden framför byn, vad som hände sen kan du väl räkna ut själv.

Dom bönder som ville åt djungeln för att bränna den och odla där, mördade, våldtog och bar sig åt som nazister under andra världskriget, via föreningen fick vi se bilder på när farmare spände upp indiankvinnor i fötterna mellan två träd för att sedan klyva dom på mitten med machete.

Jag tror att ni som ser en öde djungel fredligt och oproblematiskt förvandlas till trädgårdar, grönskande fält och beteshagar är lite naiva, verkligheten ser inte ut så.

Mvh isan lover
dessutom kan djungelns växter innehålla botemedel som ännu inte upptäckts

Ditt budskap är till stor del motsägelsefullt. Vad vill du egentligen?
Bara käfta och njuta av livet. Inte ha skräck på det okända som klimatalarmism, eller att havsnivån höjs i Sverige.
Att inflika källor här tjänar inget syfte, det finns sajter där experter diskuterar. Det här är bara tidsfördriv.
Rätt roligt ändå att just vänsterfolk tror på larm men SD som tydligen också är vänster numera är skeptisk.
Och du börja inte det där med personliga påhopp, det biter inte på mig. :beer:

Hej

Mvh isan lover
:clap_tranparent::beer:

Hej

Mvh isan lover
Men snälla du, visst producerar regnskogar syre men den använder också nästan allting i andra processer i skogen. Syre ut från djungeln är mindre än från en vanlig Svenskt skog.
Regnskogar är inte jordens lungor, eller mera korrekt sagt de är det för lungor släpper inte heller ut syre utan använder det mesta själv.
Sedan den där propagandan du håller på med kan någon annan svara på.
Hemska saker har hänt oavsett politisk inriktning. Eller?
Gulag var inte någon turistparadis heller. :wai:

Eftersom du hade en nedsättande uppfattning om idealister tyckte jag att det var intressant fråga hur du såg på det hela. Ditt svar är inte speciellt imponerande eftersom det gäller de flesta. Också de idealister som du inte ger mycket för.

Jag saknar inte någon gnista. Detta kan jag givetvis inte bevisa i dina ögon på något annat sätt än att käfta med dig. 5555555555555
Svarar lite om hur jag ser på idealism.
Det Thailands lilla jänta håller på med är god idealism, skulle nästan kunna säga att det är realism. Gör omgivningen ren borde alla anamma.
Det Greta håller på med vet inte ens hon själv vad det är, liksom dom flesta idealismens offer.
Flera representanter av idealism kan jag rada upp såhär. Kommunism, Nazism, Islamism, Annan Religion och så vidare.
Idealism i filosofin är lite flummigt men absolut motsats till realism och medvetandet.
Jag föredrar realism inte idealism.
Så därför är jag inte imponerad av påhittade bilder av vad som kan komma och hända i världen.
Sedan hur jag reagerar på vad du tycker om mina texter framgår av min motto eller signatur som det heter här. ;)

Senast ändrad:
Men snälla du, visst producerar regnskogar syre men den använder också nästan allting i andra processer i skogen. Syre ut från djungeln är mindre än från en vanlig Svenskt skog.
Regnskogar är inte jordens lungor, eller mera korrekt sagt de är det för lungor släpper inte heller ut syre utan använder det mesta själv.
Sedan den där propagandan du håller på med kan någon annan svara på.
Hemska saker har hänt oavsett politisk inriktning. Eller?
Gulag var inte någon turistparadis heller. :wai:

Var en svensk kommunist (och mångmiljonär) som för en del år sedan åkte på just turistresa där han fick uppleva gulag med allt vad det innebar med förhör, attitydjustering och den ljuvliga maten var tydligen värd varenda krona ;)

Vill minnas att han var med i något program på SVT(?) för en massa år sedan. Minns tyvärr inte vad han heter men det kanske någon annan gör? Om någon minns programmets namn och kanal vore en länk uppskattad.

Jag tror att det kan ha varit 10-15 år sedan programmet gick...

Det Thailands lilla jänta håller på med är god idealism, skulle nästan kunna säga att det är realism. Gör omgivningen ren borde alla anamma.
Det Greta håller på med vet inte ens hon själv vad det är, liksom dom flesta idealismens offer.
Flera representanter av idealism kan jag rada upp såhär. Kommunism, Nazism, Islamism, Annan Religion och så vidare.
Idealism i filosofin är lite flummigt men absolut motsats till realism och medvetandet.
Så därför är jag inte imponerad av påhittade bilder av vad som kan komma och hända i världen.
Sedan hur jag reagerar på vad du tycker om mina texter framgår av min motto eller signatur som det heter här. ;)
Jag hävdar att man kan vara både realist och idealist. Ghandi, Nelson Mandela och Greta kan räknas dit. De har identifierat en utveckling som inte är bra. Därefter ar de kämpat för en förnyelse. Kanske kommer du också att identifiera något som är värt att kämpa för i framtiden. För din egen skull bör du undvika att enbart klaga på andra. Du riskerar att bli en sur gubbe. Tycker att du är värd något bättre.

jag ser det som så att dom jobbar på olika plan och båda lika beundransvärda

Detsamma kan sägas om skog som har huggits ner i Sverige.
Svenskar är så jäkla duktiga att sköta världen natur, bara de själva lämnas utanför denna reglering.
jag tror inte det går att jämföra svensk och brasse skog, brasseskog innehåller nog 1000 gånger mera olika både växter å djur

Bara käfta och njuta av livet. Inte ha skräck på det okända som klimatalarmism, eller att havsnivån höjs i Sverige.
Att inflika källor här tjänar inget syfte, det finns sajter där experter diskuterar. Det här är bara tidsfördriv.
Rätt roligt ändå att just vänsterfolk tror på larm men SD som tydligen också är vänster numera är skeptisk.
Och du börja inte det där med personliga påhopp, det biter inte på mig. :beer:
Det är ett billigt trick att kalla allt men inte uppskattar för "vänster" och alarmism. Ansträng dig lite och kom på något häftigare.

Jag skrev: "Ditt budskap är till stor del motsägelsefullt. Vad vill du egentligen?" Hur kan du uppfatta detta som ett personligt påhopp? Det var ett sakligt och realistiskt konstaterade följt av en artig fråga.

Var en svensk kommunist (och mångmiljonär) som för en del år sedan åkte på just turistresa där han fick uppleva gulag med allt vad det innebar med förhör, attitydjustering och den ljuvliga maten var tydligen värd varenda krona ;)

Vill minnas att han var med i något program på SVT(?) för en massa år sedan. Minns tyvärr inte vad han heter men det kanske någon annan gör? Om någon minns programmets namn och kanal vore en länk uppskattad.

Jag tror att det kan ha varit 10-15 år sedan programmet gick...
kan det vara calle piper?

Ock nu har Greta fått det alternativa Nobelpriset.
Det går bra för tösen, hon har nog efter hon tagit ett sabbats år lärt sig mer än hon hade gått i skola under flera år, samt att hon kommer att ha stor nytta av detta för hennes framtid.

Kan bara gratulera henne till priset.

Ock nu har Greta fått det alternativa Nobelpriset.
Det går bra för tösen, hon har nog efter hon tagit ett sabbats år lärt sig mer än hon hade gått i skola under flera år, samt att hon kommer att ha stor nytta av detta för hennes framtid.

Kan bara gratulera henne till priset.
Ja, jäklar.
Hur ska detta bortförklaras på forumet??

20190925_154827.jpg

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A

Tillbaka
Topp