Thailands egen Greta Thunberg heter Ralyn ”Lilly” Satidtanasarn och kommer ifrån Bangkok.

Vore det inte battre att lara nasta generation att skrap tar man hand om redan vid kallan,? att var och en har eget ansvar.....,

Håller med till 100%. Någon måste dock lära ut det och om inte föräldrar och skola har viljan eller kunnandet så är det väl bra att en liten tjej tar på sig rollen att utbilda massorna.

Igår tyckte du det var bättre att de som försöker utbilda istället lade sin tid på att själva plocka skräp och idag har du kommit till insikten att utbildning kanske trots allt är viktigt; det rycker jag är ett stort framsteg på kort tid ;)

Det var det första som slog mig när jag flyttade hit, vart är papperskorgarna?
Inför 5 baht i entréavgift till stränderna och anställ några för dom pengarna som städar stranden och upp med papperskorgar och svinhlga böter på att skräpa ner. Hur svårt kan det va..
Nä det går ju inte här för 90% av entréavgiften skulle ju gå i fickan på nån politiker.

Tycker nog att detta blir en marklig rundgang, Du ar villig att betala for ratten att kasta ditt skrap dar Du star och gar, och detta blir samtidigt en kollektiv bestraffning for dom som tar sitt ansvar for sitt eget skrap, aven dom far betala, an markligare blir det, att just Du skulle ha sa mycket skrap att detta skulle bli ett problem for dig, att ta med hem, eller till en papperskorg, nar Du finner en.

Du tycker att man ska kunna kopa sig ratten att skrapa ner for 5 bath, och dom pengarna ska ga till loner till folk som ska stada efter dig, och nu samtidigt ar Du for skyhoga boter for nedskrapning? hur far Du detta att ga ihop?

Senast ändrad:
Tycker nog att detta blir en marklig rundgang, Du ar villig att betala for ratten att kasta ditt skrap dar Du star och gar, och detta blir samtidigt en kollektiv bestraffning for dom som tar sitt ansvar for sitt eget skrap, aven dom far betala, an markligare blir det, att just Du skulle ha sa mycket skrap att detta skulle bli ett problem for dig, att ta med hem, eller till en papperskorg, nar Du finner en.

Du tycker att man ska kunna kopa sig ratten att skrapa ner for 5 bath, och dom pengarna ska ga till loner till folk som ska stada efter dig, och nu samtidigt ar Du for skyhoga boter for nedskrapning? hur far Du detta att ga ihop?
I Bangkok är det skyhöga böter att skräpa ner. Det verkar fungera...
Sedan kan det ju flyta iland skräp ändå. Då kan det ju vara praktiskt att ha någon anställd för att plocka upp.
Vad är problemet IL? Vaknat på fel sida?
I bkk, för den som vart där, kan man ibland vsra tvungen att bära sitt skräp i timmar. Du tycker man skall bära hem det... vi kanske borde ta bort alla papperskorgar i Sverige med då?. Du kan ju ta upp på nästa sossekongress

I Bangkok är det skyhöga böter att skräpa ner. Det verkar fungera...
Sedan kan det ju flyta iland skräp ändå. Då kan det ju vara praktiskt att ha någon anställd för att plocka upp.
Vad är problemet IL? Vaknat på fel sida?
I bkk, för den som vart där, kan man ibland vsra tvungen att bära sitt skräp i timmar. Du tycker man skall bära hem det... vi kanske borde ta bort alla papperskorgar i Sverige med då?. Du kan ju ta upp på nästa sossekongress
Tror du att miljödebatten handlar om papperskorgar 555

plocka skräp tycker några här på forumet att greta ska göra istället för att försöka få världens ledare å fabrikörer att minska utsläppen
plocka skräp i all ära men på vilket sätt påverkar det utsläppen i luften
plockaskräp förespråkarna här bevisar begränsad förståelse

Hej

Håller med, det Greta har uppnått är ju tiotusentals gånger större än vad en ensam individ kan åstadkomma genom att plocka skräp, det är nog bara att inse att detta till stor del är en generationsfråga där dom äldre inte vare sig vill ta till sig forskarnas resultat eller på allvar sätta sig in i hur framtiden ser ut för dagens ungdomar.

Mvh isan lover

Hej!
Jättebra om detta leder till ngt bra.
Seven idag... två youghurt, en vatten> en plastpåse, två inplastade plastskedar och ett sugrör.....
Nog den tjejen spenderar timmar med att plocka sopor med den vita hyn.
Hon är nog en överklassslyngel precis som Greta Thunberg..
Men som sagt, bra om det leder till ngt konkret.
Mvh

Hej!
Jättebra om detta leder till ngt bra.
Seven idag... två youghurt, en vatten> en plastpåse, två inplastade plastskedar och ett sugrör.....
Nog den tjejen spenderar timmar med att plocka sopor med den vita hyn.
Hon är nog en överklassslyngel precis som Greta Thunberg..
Men som sagt, bra om det leder till ngt konkret.
Mvh
Filippinerna har kommit längre, nu är det bara papperspåsar dom erbjuds i varuhusen.
Tunna värdelösa påsar.
Det positiva är att de flesta har med sig egna plast- eller tygpåsar.
Recycling är bra för miljön.

Om du vill göra dig besväret att se en helt annan uppfattning än din på detta forum kan du läsa vad Isan Lover, Atom och jag har skrivit om saken låt vara på ett mindre raljant sätt än din stil. Låt mig dock säga att jag förstår inte ditt förakt för Greta och andra ungdomar. De är trots allt idealister och genom sin tro och engagemang hoppas de kunna göra världen bättre. Jag anser att de har ett bra mål i livet. Vad är livets mening för dig?

Idealism är inte livers mening för mig.
De, idealisterna är sällan ensamma, eller lever efter sanning och kunskap, utan just en ide och maktbegär.
Rätt intressant är att dom riktiga förbättringar angående viktiga upptäckter har gjorts av nästan uteslutande tämligen ensamma forskare och tänkare.
De har motarbetats av samhället, de styrande samt religionen för att inte glömma folket eller just idealister.
En del har inte ens vågat berätta om sina upptäckter för motståndet har varit kompakt och de har riskerat sin framtid.
En av dessa uptäckter som hölls hemligt länge var tron att jorden är den centrala himlakropp som allting roterar kring.
Just nu roterar rätt mycket kring Greta, som jag inte har någon förakt mot, som person bara den idealism som styr henne.
Även denna gång kommer fakta så småningom fram precis som alltid.

De, idealisterna är sällan ensamma, eller lever efter sanning och kunskap, utan just en ide och maktbegär.
Rätt intressant är att dom riktiga förbättringar angående viktiga upptäckter har gjorts av nästan uteslutande tämligen ensamma forskare och tänkare.
De har motarbetats av samhället, de styrande samt religionen för att inte glömma folket eller just idealister.
En del har inte ens vågat berätta om sina upptäckter för motståndet har varit kompakt och de har riskerat sin framtid.
En av dessa uptäckter som hölls hemligt länge var tron att jorden är den centrala himlakropp som allting roterar kring.
Just nu roterar rätt mycket kring Greta, som jag inte har någon förakt mot, som person bara den idealism som styr henne.

Hej

I en tid när dom sista återstående större djungel områdena i Asien, Afrika och inte minst Sydamerika som kallas jordens lungor bränns ned i rekordtakt, våra hav och vattendrag är förorenade och nedskräpade av plast som bryts ned till microplast och kommer in i näringskedjan, temperaturen i världshaven stiger, isarna vid våra poler smälter i rekordtakt, glaciärer försvinner samtidigt som nivån i haven stiger och hotar att lägga länder och mångmiljonstäder under vatten o.s.v, detta är fakta och att ungdomarna jorden runt reagerar mot detta och ser det som ett hot mot sin egen framtid är inte svårt att förstå.

Mvh isan lover

Jag frågade vad som var livets mening för dig. Detta svarade du inte på. Varför?

Hej

I en tid när dom sista återstående större djungel områdena i Asien, Afrika och inte minst Sydamerika som kallas jordens lungor bränns ned i rekordtakt, våra hav och vattendrag är förorenade och nedskräpade av plast som bryts ned till microplast och kommer in i näringskedjan, temperaturen i världshaven stiger, isarna vid våra poler smälter i rekordtakt, glaciärer försvinner samtidigt som nivån i haven stiger och hotar att lägga länder och mångmiljonstäder under vatten o.s.v, detta är fakta och att ungdomarna jorden runt reagerar mot detta och ser det som ett hot mot sin egen framtid är inte svårt att förstå.

Mvh isan lover
Men du, lite kunskap, menar mera än Greta har borde du inhämta.
Att glaciärer smälter och har smält sedan den sista istiden är ju bra, annars skulle Sverige ligga under tjock is fortfarande.
Att havsnivån höjs sådär 3 mm per år är ju normalt med tanke på det jag just sa plus att även marken rör sig.
I Sverige höjs ju land så där märks inte havsnivåhöjningen utom en liten sträcka längst södra kusten.
Annars inget.
Så stora städer som har byggts är en styggelse vilket även jag tycker men så är människan, ett flockdjur.
Du det kommer inte hända ett skit i nära framtiden på grund av klimatförändringar. Inte då.
Såg en artikel om isbjörnar som kommer in i samhällen och snor mat.
Självklart, men inte på grund av att de svälter som artikeln gjorde gällande, utan att de är lata och vill knycka den färdiga maten.
Isbjörnar mår bra och har ökat, inte minskat därför syns dom.
Likaså har jorden blivit mycket grönare, skördarna har ökat samt öknarna krymper på grund av att det växer bättre.
Låt dig inte dras med i den negativa ungdomen, utan börja studera på riktig vetenskap.
Däremot tycker även jag att miljöarbetet måste upp på agendan. :D

Hej

Mvh isan lover
Förresten glömde detta med regnskogar.
Att de skulle vara jordens lungor är bara påhitt måste jagsäga för att börja med.
Den syre de producerar försvinner inom dom andra processerna i skogen.
De producerar helt enkelt väldigt lite syre ut så att säga. De gör ju inte lungor heller så den liknelsen haltar ju på många sätt.
Att bönderna inte skulle få bruka jorden eller skogen där som de gör i Sverige är ju egoism.
Titta på Skåne, där har dom blåst bort de mesta skogar som fanns. Likaså alla kalhyggen runt om i landet.
Varför skulle inte börnder vid Amazonas kunna få bruka jorden?
För världens syreproduktion svarar de bara en liten bråkdel.
Dyka in det här ämnet så får du se.
Vi i västvärldens rika vill alltid styra andra och själva leva i överdlöd.
Låt bonden i Brasilien och ävem Thailand att ta del av kakan.
Att bränna skog kanske är inte det bästa sättet men den är det bästa de vet.
Vår uppgift är att lära dom det ultimata sättet att ta vara på jorden.
Så tänker jag

Om två miljarder går på bluffen är utgången given.
Dom yngre är nästa vuxna generation....
hur simpelt som helst.

De flesta äldre är borta från arenan.
Där har du en poäng , och det är därför Rööven samt Soros mfl. stödjer denna enorma bluff , politisk makt

Senast redigerad av en moderator:
Där har du en poäng , och det är därför Rööven samt Soros mf. stödjer denna enorma bluff , politisk makt
Där har du en jättepoäng. Felet med alltig angåemde politik heter ju nästa val.
Därför borde politiker avskaffas helt och hållet och ersättas med tjänstemän som naturligtvis kollas noga, men väljs på grund av deras kunskap och inte munläder. :clap_tranparent:

För det är så enkelt, det är livet själv. Sedan fyller jag på dag för dag, träning, upplevelser, kunskap, nya vänner. Och så vidare.
Varför frågar du? Saknar du gnistan? :D
Eftersom du hade en nedsättande uppfattning om idealister tyckte jag att det var intressant fråga hur du såg på det hela. Ditt svar är inte speciellt imponerande eftersom det gäller de flesta. Också de idealister som du inte ger mycket för.

Jag saknar inte någon gnista. Detta kan jag givetvis inte bevisa i dina ögon på något annat sätt än att käfta med dig. 5555555555555

Men du, lite kunskap, menar mera än Greta har borde du inhämta.
Att glaciärer smälter och har smält sedan den sista istiden är ju bra, annars skulle Sverige ligga under tjock is fortfarande.
Att havsnivån höjs sådär 3 mm per år är ju normalt med tanke på det jag just sa plus att även marken rör sig.
I Sverige höjs ju land så där märks inte havsnivåhöjningen utom en liten sträcka längst södra kusten.
Annars inget.
Så stora städer som har byggts är en styggelse vilket även jag tycker men så är människan, ett flockdjur.
Du det kommer inte hända ett skit i nära framtiden på grund av klimatförändringar. Inte då.
Såg en artikel om isbjörnar som kommer in i samhällen och snor mat.
Självklart, men inte på grund av att de svälter som artikeln gjorde gällande, utan att de är lata och vill knycka den färdiga maten.
Isbjörnar mår bra och har ökat, inte minskat därför syns dom.
Likaså har jorden blivit mycket grönare, skördarna har ökat samt öknarna krymper på grund av att det växer bättre.
Låt dig inte dras med i den negativa ungdomen, utan börja studera på riktig vetenskap.
Däremot tycker även jag att miljöarbetet måste upp på agendan. :D
Vi har uppenbarligen olika kunskapskällor. Enligt mina är det golfströmmen som gör att Sverige inte är tundra. På Skeppsholmen som är mätstation stiger vattnet med en cm per år. Detta har länsstyrelsen bedömt som kritiskt. Även regionen tar hänsyn till detta vid sina investeringar. De har en annan syn än du på framtiden.

Du har uttryckt dig strängt vetenskapligt och gjort det så bra att det inte behövs källhänvisningar eller längre motiveringar. En helt annan nivå än Greta och ungdomar kan få fram.

Vi har uppenbarligen olika kunskapskällor. Enligt mina är det golfströmmen som gör att Sverige inte är tundra. På Skeppsholmen som är mätstation stiger vattnet med en cm per år. Detta har länsstyrelsen bedömt som kritiskt. Även regionen tar hänsyn till detta vid sina investeringar. De har en annan syn än du på framtiden.

Du har uttryckt dig strängt vetenskapligt och gjort det så bra att det inte behövs källhänvisningar eller längre motiveringar. En helt annan nivå än Greta och ungdomar kan få fram.
Jag skulle vilja säga på samma nivå som de flesta alarmister uttrycker sig på , utan verklighet och endast till grund på vad de forskningsrön som passar just deras alarmistiska syn grundar sig på . Jag vet inte , men jag gissar och men hävdar att hela Greta grejen är en stor politisk bubbla som bara tjänar makt och penninghungrande politiker , orsaken är att de vet inte heller . Vad som påverkar oss i fråga om hur många centimeter vattnet stiger vet jag inte , pratade man inte om landhöjning förr , vart har detta fenomen tagit vägen ,
Kanske är det 4 cm /år . Nä , jag tror inte vi kan påverka , men självklart skall vi inte skita ner i onödan , speciellt inte genom att till verka en helv. massa batterier till bilar ,flygplan mm , dessa skall ju ganska snart destrueras , vilket har en enorm miljöpåverkan , detta är det locket på om .
Jobba för miljön , men inte som nu sker , helt okontrollerat

Senast redigerad av en moderator:
Förresten glömde detta med regnskogar.
Att de skulle vara jordens lungor är bara påhitt måste jagsäga för att börja med.
Den syre de producerar försvinner inom dom andra processerna i skogen.
De producerar helt enkelt väldigt lite syre ut så att säga. De gör ju inte lungor heller så den liknelsen haltar ju på många sätt.
Att bönderna inte skulle få bruka jorden eller skogen där som de gör i Sverige är ju egoism.
Titta på Skåne, där har dom blåst bort de mesta skogar som fanns. Likaså alla kalhyggen runt om i landet.
Varför skulle inte börnder vid Amazonas kunna få bruka jorden?
För världens syreproduktion svarar de bara en liten bråkdel.
Dyka in det här ämnet så får du se.
Vi i västvärldens rika vill alltid styra andra och själva leva i överdlöd.
Låt bonden i Brasilien och ävem Thailand att ta del av kakan.
Att bränna skog kanske är inte det bästa sättet men den är det bästa de vet.
Vår uppgift är att lära dom det ultimata sättet att ta vara på jorden.
Så tänker jag
Ditt budskap är till stor del motsägelsefullt. Vad vill du egentligen?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp