Thailands valuta

 
Kallas för fejkade siffror , tagna ur luften , de ser och lär från politiker i Europa ...
Hur skall de kunna ha koll på detta , de vet ju inte helt säkert hur mycket folk det bor i landet , samt att en stor andel jobbar kolsvart ...;) Behöver man ju inte vara raketforkare för att begripa att det är ett spel för galleriet ..:)
 
Kallas för fejkade siffror , tagna ur luften , de ser och lär från politiker i Europa ...
Hur skall de kunna ha koll på detta , de vet ju inte helt säkert hur mycket folk det bor i landet , samt att en stor andel jobbar kolsvart ...;) Behöver man ju inte vara raketforkare för att begripa att det är ett spel för galleriet ..:)


Ja jag håller med och jag har en märklig känsla av att något med Thais ekonomi är väldigt fel och inte bara det, vad kan man lita på och inte, Har blandade känslor för detta och många år funderat på det men har för dåliga kunskaper om sådant här. Är ju ingen ekonom precis utan kan ju bara ta del av det som skrivs tyvärr.
 
Om något är sjukt så frågar man sig vad de som exportland har att vinna på en stark valuta , i Sverige gör man allt för
hålla ner valutan för att exporten inte skall drabbas negativt , kanske har Thaisen ett annat recept på hur man kan kombinera en extremt stark valuta med en extremt stark export ,, får banne mig inte ihop detta , men jag är ju tekniker och inte ekonom ... :)
 
När mängden bath i omlopp minskar stärks valutan. Motsatsen är att öka tillgången genom att låta sedelpressarna gå varma och då försvagas naturligtvis valutan...
 
Stämmer, dollar har gått starkt sista veckan.

Såg i går på Arlanda att det växlingskontoret jag såg hade en kurs på 1 SEK = 3,55 Baht ... snudd på kriminellt kan man tycka att ta så stor marginal!

Dom snor 14% av alla sina kunder,så då måste dom ligga lågt.
 
Senast redigerad av en moderator:
En delförkaring är nog att jordbruksprodukternas internationella marknad har också en prissättning i US dollar, då följer bahten med dollarn, då de flesta av köparna inte har något annat val än att handla Thairis. En förklaring för bilarna är att det enda stora tillverkningslandet av "japanska" pickuper är Thailand. Då är valutakursen inte det avgörande för köparen. Utanför Thailand är ju knappast en pickup en familjebil utan en företagsbil. Biltillverkare har dessutom så stora vinstmarginaler att de kan hantera valuta svängningar, de prissätter efter den lokala betalningsförmågan.
 
Men är det inte Svenska kronan som faller då, från att varit 3% svagare än Svenska så är nu Norska 8,27% starkare än Svenska.
Bahten har inte ändrats så mycket, England har också gått ut med att Brexit skall genomföras första kvartalet 2017.
Så kanske inte i bahten problemet ligger utan ni skall kolla på hemmaplan för Norska kronan har stärkts kraftigt mot bahten sen årskiftet.
 
Kolla på graf nu över ett år Svenska kronan har gått ner så bättre att ni städar upp hemma än gnäller på bahten. Norska står starkare mot baht på 1 år, Svenska står svagare mot bahten.
 
Svenska Riksbanken jobbar ju aktivt med att sänka kronkursen och få upp inflationen. De lyckas med att hålla nere kronkursen men att få upp inflationen är de mindre framgångsrika med. . .
 
Svenska Riksbanken jobbar ju aktivt med att sänka kronkursen och få upp inflationen. De lyckas med att hålla nere kronkursen men att få upp inflationen är de mindre framgångsrika med. . .
Ja, så är det. Dessutom stödköper de obligationer som aldrig förr. Kronan är svag och det lär den va ett bra tag till.
Riksbanken säger att räntan ej kommer höjas förrän tidigast hösten -17
 
Men är det inte Svenska kronan som faller då, från att varit 3% svagare än Svenska så är nu Norska 8,27% starkare än Svenska.
Bahten har inte ändrats så mycket, England har också gått ut med att Brexit skall genomföras första kvartalet 2017.
Så kanske inte i bahten problemet ligger utan ni skall kolla på hemmaplan för Norska kronan har stärkts kraftigt mot bahten sen årskiftet.

Norska kr. steg snabbt, för några månader sedan, då det kom beslut att Statoil skulle få utvidga ett av sina oljefält
 
Ja, så är det. Dessutom stödköper de obligationer som aldrig förr. Kronan är svag och det lär den va ett bra tag till.
Riksbanken säger att räntan ej kommer höjas förrän tidigast hösten -17
Det sista jag såg på TV var att den (räntan) skall höjas andra kvartalet 2017, det var riksbankchefen själv som sade i september ..
 
Ja, så är det. Dessutom stödköper de obligationer som aldrig förr. Kronan är svag och det lär den va ett bra tag till.
Riksbanken säger att räntan ej kommer höjas förrän tidigast hösten -17
Dessutom så ser ju omvärden att Svenska ekonomin är ohållbar , låna i högkonjunktur kan aldrig vara bra ...
Ingen önskan att nu göra mer politik diskussion av detta utan bara en av anledningarna till omvärdens misstro om den Svenska ekonomin..
 
Nej. Inget politiksnack mer. Som tråden säger ska vi snacka valutor. Ni kom väl ihåg början på 90-talet när vi hade en ränta på 500% ett tag, jag hade förmånen att befinna mig i Thailand då fick man 700 Baht för en Svensk hundring.
Sen kom raset... 270 Baht för 100sek.
Som någon skrev kommer jänkarna snart höja sin, då blir det än värre.. Tyvärr
 
Norska kr. steg snabbt, för några månader sedan, då det kom beslut att Statoil skulle få utvidga ett av sina oljefält
Nu hänger du inte med riktigt Långeman, att ett oljefält har öppnats nyligen ok men påverkade inte NOK något. Statoil nä tror inte dom öppnat något nytt, allt är inte Statoil på Norsk sektor, mycket BP, Shell, något Italienskt jag inte minns namnet på etc.
NOK stärktes när Norska riksbanken beslutade lämna räntan orörd. Men SEK har gått ner sen dess och NOK gått upp. Med alla valutor i världen så är det rätt korkat att tro att det hänger på bahten.
Vi har en världsmarknad och valutan styrs av marknaden inte politikerna, dom kan bara påverka och försöka.
 
Nej. Inget politiksnack mer. Som tråden säger ska vi snacka valutor. Ni kom väl ihåg början på 90-talet när vi hade en ränta på 500% ett tag, jag hade förmånen att befinna mig i Thailand då fick man 700 Baht för en Svensk hundring.
Sen kom raset... 270 Baht för 100sek.
Som någon skrev kommer jänkarna snart höja sin, då blir det än värre.. Tyvärr
Om du inte vill snacka politik så är det upp till dig men du beslutar inte över oss, än är du inte våran diktator ;)
 
Om du inte vill snacka politik så är det upp till dig men du beslutar inte över oss, än är du inte våran diktator ;)
5555555555555555 Ja som du nyss skrev så har ju inte valutan ett skit med politiken att göra. Det är marknaden som styr, så vi kan nog skippa politikerfånarna i denna tråden iaf.
Men jag är gärna med när politiken ska diskuteras. Jag har ju rösträtt;)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp